Protokoły Komisji Wspólnych

Protokoł Nr 17/2016 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 10.05.2016r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokoł Nr  17/2016
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 10.05.2016r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.



Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. skarbnik,  pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca następnie przedstawiła porządek posiedzenia, do którego nie wniesiono zmian.
1. Otwarcie
2. Informacja z posiedzeń Komisji.
3. Informacja z działalności GOPS  oraz ocena zasobów pomocy społecznej w 2015r.
4. Przedstawienie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego wsi Kołaczkowo.
5. Rozpatrzenie wniosku w sprawie zamiany gruntów w Spławiu.
6. Rozpatrzenie wniosków w sprawie dofinansowania Spółek Wodnych.
7. Przedstawienie zmian w budżecie gminy.
8. Wolne głosy i wnioski.
Ad. 2.
Informację z posiedzenia komisji złożyła przewodnicząca komisji budżetowej Małgorzata Jakubowska i przewodnicząca komisji rolnej Jadwiga Stajkowska.
Ad.3.
Lidia Kwiatkowska kierownik GOPS przedstawiła ogólnie  działalność GOPS w 2015r.
Budżet ośrodka zamknął się kwotą 3.036.598,86zł z czego 2/3 środków zostało przeznaczone na wypłatę świadczeń. Utrzymanie ośrodka wyniosło kwotę 398.889,82zł. Na realizację zadań ośrodek otrzymuje dotację z  budżetu państwa i  z budżetu gminy. Większość zadań jest finansowana z dotacji państwa  ponad 75%. Szczegółowa opisowa informacja z działalności ośrodka oraz finansowa w załączeniu.
Radny Mariusz Gomulski pytał o ilość osób korzystających z pomocy i o usługi opiekuńcze.
Radny Michał Stefański pytał o bezdomność, radny Jerzy Woś pytał o ewentualne  problemy z realizacją programu 500+, radna Angelika Wojciechowska pytała czy jest monitorowany sposób  wykorzystywania przyznanej pomocy finansowej przez osoby otrzymujące świadczenie. Do pytań odniosła się p. kierownik i poinformowała, że ze świadczeń pomocy społecznej skorzystały 173 rodziny, z usług opiekuńczych korzystała jedna osoba, ale gmina przystępuje do programu PCPR i są zgłoszone do opieki cztery osoby. Udzielono pomoc ośmiu osobom bezdomnym. Są to osoby mające zameldowanie, lecz nie zamieszkują z uwagi na przemoc w rodzinie i wyroki sądowe. Program 500+ zorganizowano w miarę sprawnie, utworzono nowe stanowisko do obsługi i nie ma kolejek. W miesiącu kwietniu wypłacono już świadczenia na kwotę 200tys. zł.  Następna wypłata będzie w maju. Działania kontrolne udzielonych świadczeń będą prowadzone na interwencje, natomiast osoby objęte pomocą społeczną są kontrolowane.
Ad.4.
Ilona Orakowska omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego wsi Kołaczkowo. Zmiany wiążą się z planami zagospodarowania stawu przed Urzędem Gminy, planem rewitalizacji kompleksu parkowego, terenu wokół Urzędu i Przedszkola. oraz podziałów geodezyjnych nieruchomości Starostwa. Dodatkowo proponuje się wprowadzić do planu zjazdy do nieruchomości w pasie drogi 442 i uregulować indywidualne sprawy. Koszt zmian wyniesie  4 tys. zł.
Zaproponowane zmiany zostały zaopiniowane pozytywnie . Projekt uchwały zostanie przedłożony pod obrady sesji.
P. Orakowska zasygnalizowała nowe tematy do ustalenia w najbliższym czasie w zakresie ustalenia sieci przystanków PKS na terenie gminy oraz propozycje opłat za zatrzymywanie się autobusów na przystankach.
Ad.5.
Dariusz Stawski na wniosek p. Michalaka ze Spławia przedstawił propozycje  zamiany jego
gruntu z gruntem gminnym, ponieważ planuje inwestycje i przeszkadza mu droga. W wyniku zamiany  zostanie wyznaczona  nowa droga oraz wytyczona będzie droga dojazdowa do rzeki Warty. Koszt około 3 tys.
Po rozpatrzeniu sprawy w głosowaniu radni jednogłośnie wyrazili opinię pozytywną na  wykonanie podziałów i zmian geodezyjnych nieruchomości.
Ad.6.
Pani skarbnik Danuta Olejniczak poinformowała, że  działająca Spółka Wodna w Kołaczkowie i druga skupiająca Sokolniki Szamarzewo i Gałęzewice wystąpiły o dofinansowanie z budżetu gminy, w którym zabezpieczone jest na na ten cel 10 tys. zł.  Dotychczas dzielono środki proporcjonalnie do ilości hektarów i dotacja wynosiła 8.400 zł do Kołaczkowa i 1.600 zł do Sokolnik, Szamarzewa i Gałęzewic. Podział środków postanowiono utrzymać również w bieżącym roku. Powyższe kwoty przyznano ponownie jednogłośnie w głosowaniu.
Radny Michał Stefański zapytał o ustalenia w sprawie uporządkowania stawku koło p. Wojciucha w Kołaczkowie.
Pani wójt poinformowała, że jest propozycja mieszkańców założenia Koła Wędkarskiego i szkółki wędkarskiej, która będzie  opiekowania się stawem. Czeka na zawiązanie się organizacji i podejmie rozmowy.
Ad.7.
Pani skarbnik następnie omówiła propozycje wprowadzenia zmian w budżecie polegające na
zwiększeniu planu dochodów i wydatków o kwotę 210.315zł, z przeznaczeniem na:
123.000zł – dotacja na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych – droga ul. Piaskowa w Sokolnikach,
8.799 zł - zwiększenie dochodów z podatku od osób fizycznych,
57.929zł - zmniejszenie planu subwencji oświatowej,
7.500zł -  zwiększenie planu dotacji na budowę przydomowych oczyszczalni,
1.299zł - zwiększenie planu wydatków w Urzędzie Gminy,
40.000zł - wypłatę stypendiów dla uczniów,
  8.241zł – dodatkowe zajęcia pozaszkolne,
14.445 zł - zwiększenie planu dotacji na zadanie wychowania przedszkolnego,
35.800zł - zwiększenie dochodów z tytułu naliczonej kary za nieterminowe wykonanie kanalizacji sanitarnej,
44.200zł - zwrot podatku Vat od budowy kanalizacji sanitarnej,
2.000zł - dotacja na remont spalonego mieszkania,
80.000zł - zwiększenie  środków na remont podłogi w sali gimnastycznej przy Gimnazjum / w budżecie zaplanowano 170tys., a kosztorys wynosi 250 tys./
10.000zł -  podniesienie ogrodzenia Orlika od strony pola.
Zaproponowane zmiany w budżecie w głosowaniu przyjęto jednogłośnie. Projekt uchwały i autopoprawki w załączeniu.
Ad.7.
Przewodnicząca zapoznała radnych z pismem jakie wpłynęło od Stowarzyszenia Ekologicznego Czysta Nekla i Stowarzyszenia Projekt Września wraz załączonymi petycjami mieszkańców w sprawie prowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami o podejmowanych działaniach w zakresie wykonywanych kompetencji Rady Gminy i Wójta. Pismo w aktach. Zdaniem przewodniczącej u nas społeczeństwo jest informowane o wszystkich sprawach lokalnych  podczas organizowanych spotkań i corocznych zebrań wiejskich.
P. sekretarz poinformowała, że złożona petycja  zgodnie z nową ustawą jest zamieszczona w BIP-ie i są trzy miesiące na udzielenie odpowiedzi, z którą radni zostaną zapoznani. Mamy również uchwałę regulującą sprawy dotyczące konsultacji społecznych.
Przewodnicząca następnie poinformowała o otrzymaniu uchwały RIO z pozytywną opinią o wykonaniu budżetu gminy za 2015r.  Zapoznała z pismem Zarządu Koła Nowoczesna Ryszarda
Petru z Wrześni  w sprawie podjęcia stanowiska  ws. stosowania się do orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, które nie są publikowane. Zdaniem przewodniczącej jest to temat w wynikający z konfliktu na szczeblu centralnym.
Poinformowała przewodnicząca, że na zaproszenie Gminy Kostrzyn w Biegu Samorządowca weźmie udział radny Mariusz Gomulski i będzie nas reprezentował.
Wpłynęło również do Rady Gminy pismo Stowarzyszenia Projekt Września oraz Rady Rodziców przy SSP w Bieganowie oraz od rodziców z Sokolnik w sprawie sprzeciwu na propozycję łączenia klas pierwszych SP Bieganowa i Sokolnik w jeden oddział. Pisma w aktach.
Odnośnie propozycji łączenia klas odniosła się pani wójt i poinformowała, że nad arkuszami organizacyjnymi szkół trwają jeszcze prace niemniej zamieszanie  spowodowała decyzja cofnięcia wieku szkolnego do klas pierwszych. Do końca marca czekano na deklaracje rodziców czy poślą dzieci do klasy pierwszej, czy pozostaną w zerówce. Część dzieci została zgłoszona do klasy pierwszej, a część pozostaje w zerówce. Sytuacja jest taka, że w SP w Grabowie Król. nie ma pierwszej klasy i w ZSP w Kołaczkowie. Natomiast w SP w Bieganowie i Sokolnikach  w klasie pierwszej jest po 9 dzieci. W związku z tym na spotkaniu w SP w Bieganowie p. wójt zaproponowała połączenie dzieci w jedną klasę, która byłaby w Bieganowie z uwagi na sale gimnastyczną i dowóz dzieci z Sokolnik ponieważ jest to odcinek 3 km, a dzieci  te i tak są dowożone. Kwestia tylko wydłużenia trasy. Na spotkanie przybyli też rodzice z Sokolnik i prezes ZNP. Rodzice nie zgodzili się na propozycję p. wójt i klasy muszą powstać ponieważ szkoły nie są w jednym obwodzie . Na tym zebranie się zakończyło. Natomiast  plotek wokół tematu  p. wójt powiedziała, że nie będzie komentować.
Radny Wojciech Tamborski zapytał o plany związane ze SP w Borzykowie.
P. wójt powiedziała, że wystąpiła o opinię do Kuratorium. Druga klasa w Borzykowie liczy siedmiu uczniów, a w Grabowie dziewięciu i też chciała by połączyć w jeden odział liczący 16 uczniów.  P. wójt ponowiła propozycję przeniesienia biblioteki do szkoły ponieważ jest możliwość przeniesienia klasy trzeciej do Kołaczkowa.
P. Jakub Pera zapytał  jaki jest obwód SP dla klas 1-3 w Borzykowie.
P. wójt wyjaśniła,  że klasy SP w Borzykowie są w obwodzie ZSP. SP w Grabowie ma inny obwód, ale wychodzi z propozycją by nie zarzucono złego gospodarowania.
Radny Michał Stefański zwraca uwagę, że rząd w szkolnictwie zapowiada dalsze zmiany,  które będą do wprowadzenia.
P. Pera nie chciałby by sytuacja powtórzyła się z poprzedniego roku gdzie pierwszego września rodzice nie wiedzieli  do której szkoły pójdą dzieci.
Radny Stefański pytał kto zakazał przyjmowania dzieci w okresie wakacji do przedszkola matkom niepracujących.
P. wójt poinformowała, że w okresie wakacji przedszkole będzie czynne na przemian Jeden miesiąc w Kołaczkowie a jeden w Sokolnikach.
Radny Stefański zapytał czy będzie przedszkole Familijnego Poznania ponieważ rodzice są zainteresowani posłaniem dzieci.
P. wójt oznajmiła, że czeka na decyzję radnych . Stowarzyszenie chce ponownie przyjechać i jest z ich strony deklaracja przejęcia pomieszczeń na dwa oddziały po szkole podstawowej. Umowa byłaby krótsza 2-letni okres projektu. Jeśli będzie wola to zorganizuje spotkanie.
Radny Jerzy Woś stwierdził, iż nie jest za prywatyzacją przedszkola, gdyż w tym kierunku są działania, a jedynie należy poprawić obecną  sytuację i dopracować  jeśli są uwagi. Fundacja ma natomiast różne opinie i nie należy jej wprowadzać, gdyż będzie się dorabiać naszym kosztem i osobiście jest  przeciwny.
Radny Robert Ptaszyński popiera wprowadzenie prywatnego przedszkola gdyż w ten sposób sytuacja się zmieniła i po spotkaniu z FP wprowadzono już naukę j. angielskiego.
Radny Mariusz Gomulski uważa podobnie ponieważ gmina zyska nie ponosząc przez dwa lata kosztów, a po okresie dzierżawy mienie powróci do gminy.
P. Pera zwraca uwagę, że jeśli będzie drugie przedszkole dzieci się podzielą i koszty utrzymania
przedszkola pozostaną.
Zdaniem p. wójt konkurencja jest  potrzebna, daje nowe możliwości, będzie bogatsza oferta i należy dać rodzicom możliwość wyboru. Proponuje ponowne spotkanie z Familijnym Poznaniem dla wyjaśnienia wszystkich wątpliwości i zapoznania się ze zmianami projektu.
Przewodnicząca zwróciła się do radnych o wyrażenie opinii w głosowaniu . Na zapytanie czy przystępujemy do dalszych rozmów i zapalenia zielonego światła dla Familijnego Poznania głosowało 14 radnych, 1 przeciwny.
Wobec powyższego p. wójt podejmie rozmowę i ustali termin kolejnego spotkania z FP.
P. wójt następnie poinformowała o przystąpieniu do programu szczepienia dziewcząt przeciwko wirusowi HPN. Poinformowała również o spotkaniu na temat   tworzenia Spółdzielni Socjalnych i możliwości ich utworzenia wspólnie z Powiatem na naszym terenie. Materiały zostaną udostępnione radnym po skopiowaniu. P. wójt apeluje o częstsze spotkania z radnymi.
Radny Stefański zaprosił radnych sołtysów na gminny dzień strażaka 14 maja br. o godz. 18 w Sokolnikach.
Na tym posiedzenie zakończono, godz. 18.

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 października 2016 14:46
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 642
05 kwietnia 2018 13:58 (Robert Nowak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 października 2016 14:46 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany