Protokoły Komisji Wspólnych

Protokoł Nr 7/2015 z posiedzenia wspólnego komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 18.06.2015 r. o godz. 15:00 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokoł Nr  7/2015

z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 18.06.2015r. o godz. 15 w sali Urzędu Gminy w Kołaczkowie.



Posiedzenie otworzyła przewodnicząca Rady Gminy Danuta Grabowska. Powitała radnych, p. wójt, p. sekretarz, p. skarbnik oraz pracowników UG- lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, który przyjęto bez zmian i przedstawia się następująco:
1. Otwarcie
2. Informacja z posiedzeń Komisji.
3. Zmiana uchwały nr VI/48/2015 w sprawie dzierżawy nieruchomości w Szamarzewie.
4. Omówienie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2014r, opinii RIO i wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla wójta.
5. Propozycje zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
6. Propozycje zmian w budżecie.
7. Powołanie zespołu  do spraw opiniowania kandydatów na ławników.
8. Informacja na temat siedzib obwodowych komisji wyborczych.
9. Informacja na temat oświaty.
10. Wolne głosy i wnioski.
Ad.2.
Wojciech Tamborski przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił informację z dwóch posiedzeń komisji. Na temat  sprawozdań finansowych, stanu mienia gminnego za 2014r i wykonania budżetu za 2014r. oraz z działalności świetlic wiejskich.
Michał Stefański przewodniczący Komisji Oświatowej przedstawił informację z drugiego posiedzenia komisji na temat ustalenia listy do przydziału mieszkań oraz sprawy  przeniesienia kl. 1-3 do tysiąclatki w Kołaczkowie i planowanego  spotkania komisji w gimnazjum w celu rozwiania wątpliwości lokalowych.
Ad.3.
Dariusz Stawski poinformował, że na poprzednim posiedzeniu był rozpatrywany wniosek jednego z dzierżawców na dalszą dzierżawę działki nr 104/6 w Szamarzewie i ją ustanowiono. Obecnie wpłynął wniosek drugiego dzierżawcy również na dalsza dzierżawę. Jest więc propozycja zmiany podjętej uchwały w celu ustanowienia dzierżawy dla dwu dzierżawców.
Do sprawy nie zgłoszono uwag. Projekt uchwały przegłosowano.”Za” zmianą projektu uchwały głosów 14, 1 głos „wstrzymujący”.
Ad.4.
Pani skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła ogólną informację z wykonaniu budżetu za 2014r. według dostarczonego opracowania. Dochody  budżetu zostały wykonane w 100%, natomiast wydatki w 93,79%. Z planowanych zadań inwestycyjnych nie wykonano budowy drogi Wszembórz-Cieśle Małe. Inwestycja została przełożona na ten rok. Pozyskano z różnych programów dotacje  na kwotę łączną 1.117.000zł plus 103.000zł podatku vat z kosztów budowy kanalizacji sanitarnej w Zielińcu . Ogólnie realizacja budżetu była prawidłowa.  Również opinia RIO o wykonaniu budżetu za 2014r jest pozytywna. Pani skarbnik przedłożyła projekty uchwał w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego i wykonania budżetu za 2014r  oraz udzielenia absolutorium wójtowi gminy. Do projektów uchwał nie wniesiono uwag. Projekty uchwał w załączeniu.
Ad.5.
Pani skarbnik następnie omówiła zmiany w uchwale dotyczącej w wieloletniej prognozy finansowej gminy na lata 2015-2023 podając, że wiążą się z dostosowaniem prognozy do aktualizowanego budżetu, który zwiększa się  o kwotę 15.800zł. Projekt uchwały w załączeniu.
Ad.6.
Pani skarbnik następnie omówiła proponowane zmiany w budżecie mianowicie:
-zwiększenie dotacji celowej na dofinansowanie zadań w ramach programu na dożywianie 15.800zł
-zmiana planu wydatków na wybory Prezydenta RP,
-przeniesienie planu wydatków między rozdziałami i paragrafami w zakresie wypłaty diet sołtysom - zwiększenie kwoty 4.000zł na wyrównanie diet,
- przeniesienie  kwoty 1.000zł na wykonanie map na potrzeby krajowego programu oczyszczania ścieków,
-wprowadzenie dotacji w kwocie 600.000zł do ZGKiM na budowę kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie. Projekt uchwały w załączeniu.
Do przedstawionych zmian nie wniesiono uwag.
Ad.7.
Wanda Szymaniak omówiła temat powołania zespołu do spraw opiniowania kandydatów na ławników. Temat wiąże się z wyborem ławników sądowych, których kadencja kończy się  z końcem br. Według ustawy prawo o ustroju sądów powszechnych Rada Gminy zobowiązana jest dokonać wyboru ławników w ilości określonej przez prezesa Okręgowego Sądu. Dla naszej gminy wskazano do wyboru 4 ławników. 3 do Sądu Rejonowego we Wrześni i 1 ławnika do Sądu Pracy w Środzie Wlkp. Zadaniem zespołu będzie sprawdzenie prawidłowości dokonanych zgłoszeń i przedstawienie opinii w tym zakresie Radzie Gminy przed wyborami.
W skład zespołu zgłoszono: radnego Michała Stefańskiego jako przewodniczącego, sekretarz Bogusławę Stramczewską i Wandę Szymaniak. Skład komisji przegłosowano jednogłośnie.
Ad.8.
Informację na temat siedzib obwodowych komisji wyborczych przedstawiła sekretarz Bogusława Stramczewska. W związku z potrzebą wyznaczenia lokali wyborczych bez barier architektonicznych  dla osób niepełnosprawnych przeanalizowano sytuację 5 lokali wyborczych.
1. lokal w budynku UG proponuje się przenieść do budynku Gimnazjum. Są podjęte uzgodnienia i jest taka możliwość jednak na wrześniowe referendum nie da się przenieść z uwagi na krótki termin,  jedynie na wybory parlamentarne w październiku. Z drugiej strony planowana jest budowa windy w Urzędzie, a kolejne wybory będą za trzy lata . Pytanie, czy na jedne wybory przenosić lokal.
2. Lokal wyborczy w Sokolnikach mieści się w SP na parterze dostępny bez barier architektonicznych i nie wymaga zmian.
3. Lokal we Wszemborzu mieści się w świetlicy wiejskiej bez barier, nie posiada natomiast łącza internetowego. Nie planuje się zmian.
4. Lokal w Bieganowie mieści się w SP na parterze. Barierą są schody przy głównym wejściu ale jest możliwość podjazdu przy sali gimnastycznej dla osób niepełnosprawnych. Jest też propozycja przeniesienia lokalu do świetlicy wiejskiej, która jest bez barier, ale nie ma stałego łącza internetowego. Planuje się więc lokal pozostawić w szkole.
5. Lokal w Grabowie Król. mieści się w SP w Grabowie Król. Barierą są schody jednak nie ma innej możliwości zmiany lokalu.
Pani wójt odnosząc powiedziała, że temat budził uwagi ze strony społecznej, głównie sprawa dotyczy  przeniesienia lokalu w Kołaczkowie. Stwierdza, że możliwość taka jest, jednak wymaga rozważenia zasadności w sytuacji gdy planowana jest budowa windy. Uważa, że należy się zastanowić czy przenosić lokal na jedne wybory. Z drugiej strony będzie też mobilizacja do budowy windy, która jest niezbędna na co dzień .
Radny Jerzy Woś uważa, że jeśli są inne lokale dostępne bez barier i w planie jest budowa windy to nie widzi uzasadnienia do przenoszenia lokalu na krótki okres.
Radny Mariusz Gomulski uważa, że jest potrzeba zmiany lokalu, ponieważ społeczeństwo tego oczekuje i się domaga i należy ułatwić dostęp do lokalu  osobom niepełnosprawnym,  nawet na jedne wybory.
Zdaniem sekretarz problem dostępności osobom niepełnosprawnym należy rozwiązać kompleksowo, na stałe, a nie doraźnie i należy rozwiązać temat budowy windy.
Radny Michał Stefański  opowiedział się za odłożeniem tematu i zaplanowaniem w
przyszłorocznym  budżecie zaplanowanie projektu  wykonania windy.
Po wymianie poglądów Sprawa przeniesienia lokalu do Gimnazjum w Kołaczkowie została
poddana pod głosowanie. „Za przeniesieniem głosów 1, „przeciw” głosów 14.
Ad.9.
Pani wójt w informacji na temat oświaty poinformowała, że chce wywołać ponownie temat oświaty, konkretnie przeniesienie klas 1-3 z budynku przedszkola do budynku gimnazjum. Komisja oświatowa też postanowiła jeszcze raz sprawdzić warunki i sprawa zależy od dobrej woli radnych. Pani wójt ze swej strony powiedziała, że  nadal jest za przeniesieniem klas, by stworzyć godne warunki dzieciom do nauki. Ma też pisma od rodziców, którzy żądają przeniesienia dzieci i stworzenia im lepszych warunków. Ponadto chce wprowadzić zmiany w celu ograniczenia wydatków i pozyskać oszczędności na doposażenie i remonty szkół, o które też zwracają się dyrektorzy. Środków natomiast nie ma, a  sytuacja jest taka, że wynagrodzenia stanowią 85% budżetu. Liczba dzieci maleje, pomieszczenia są wolne, a kadra jest ta sama i etaty nie maleją. Przy ustalaniu planów organizacyjnych zostały zaproponowane zmiany organizacyjne i kadrowe, zmniejszenie etatów i dyrektorzy wyrazili na to akceptację. Zaplanowano też rozszerzenie działalności stołówek szkolnych i wydawanie posiłków dla szkół nie posiadających własnych stołówek .
Przewodniczący komisji oświaty radny Michał Stefański zaprosił wszystkich radnych na spotkanie komisji z panią dyrektor w gimnazjum  25 bm.  o godz. 14.
Radny Wojciech Tamborski uznał, że na ostatniej sesji było wiele niejasności. Obecnie był czas na dalszą dyskusję, zgłębienie tematu, ponowne spotkanie z panią dyrektor i wyjaśnienie jak będzie funkcjonowało gimnazjum przy dziewięciu oddziałach. Uważa, że dobrze, że poczekano gdyż bliżej  wszyscy zapoznają się z tematem, jest  szeroka dyskusja i każdy będzie podejmował decyzję świadomie.
Przewodnicząca Rady Danuta Grabowska zapytała co będzie w pomieszczeniach po wyprowadzeniu klas z przedszkola.
Pani wójt poinformowała, że planuje opracować projekt zorganizowania przedszkola z prawdziwego zdarzenia, ponieważ obecne warunki są niegodne tych czasów. Chce stworzyć przedszkole na miarę dwudziestego pierwszego wieku. Wchodzi obowiązek dla 4-latków i muszą mieć  miejsce. Natomiast przeniesienie klas poprawi warunki dzieciom kl. 1-3 i  nie będzie  zagrożenia zmianowości w gimnazjum. Pani wójt planuje jeszcze dalsze łączenie oddziałów w celu obniżenia kosztów.
Radna Jadwiga Stajkowska zapytała czy deklaracja nie zamknięcia szkoły w Borzykowie jest  nadal aktualna, czy też się zmieni po przeniesieniu szkoły do budynku gimnazjum.
Pani wójt odpowiedziała, że nie ma potrzeby zamykania szkoły w Borzykowie ponieważ jej utrzymanie nie jest kosztowne. Przeniesienie nic nie da, bo byłyby i tak dodatkowe oddziały  w Kołaczkowie. Szkoła więc pozostanie i  będą oszczędności na świetlicy. Reorganizacja natomiast jest planowana w innych szkołach, by pozyskać oszczędności na doposażenie szkół.
W dalszej części pani wójt przedstawiła informację o pozyskanych środkach na realizację poniżej wymienionych zadań :
1. budowa drogi Wszembórz-Cieśle Małe - dotacja z Urzędu Marszałkowskiego  w Poznaniu (FOGR) 150 000,00 zł. Obecnie trwa weryfikacja przetargu na budowę w/w drogi. Najtańsza oferta to 595 000,00 zł.
2. konkurs Pięknieje Wielkopolska Wieś –złożono 3 wnioski sołectwa Borzykowo, Grabowo Królewskie, Zieliniec. Z całego Powiatu Wrzesińskiego zakwalifikowało się jedynie Borzykowo –kwota dofinansowania 20 340,00, całość projektu 39 319,95          z czego praca mieszkańców 3 000,00.
3. otrzymano dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  na zakup busa – kwota 161.403,- zł, koszt całkowity zakupu 220.842,- zł.
4. wpłynęły środki z budżetu UE – refundacja wydatków poniesionych w 2014 roku na remont
świetlicy w Bieganowie oraz ocieplenie świetlicy w Borzykowie – kwota 23.854,- zł.  
5. do Wojewody Wielkopolskiego Gmina złożyła wnioski o dofinansowanie:
- kosztów zatrudnienia asystenta rodziny – otrzymane  dofinansowanie   11.250,- zł.
- kosztu remontu  kapitalnego pomnika nagrobnego na mogile zbiorowej ofiar terroru   okupanta niemieckiego w m. Sokolniki – dofinansowanie 30.000,- zł.
- na dożywianie (zmniejszenie udziału procentowego Gminy w realizacji zadania) –   oszczędności z tego tytułu wynoszą 18.750,- zł.  
6.  złożono wniosek  o dofinansowanie wynagrodzenia animatora sportu zatrudnionego na boisku „Orlik 2012”- dofinansowanie 9.000,- zł.
7. złożono wnioski do Ministerstwa Edukacji Narodowej o dodatkowe środki z rezerwy oświatowej na wyposażenie gabinetów lekarskich w szkołach, na zakup wyposażenia stołówek szkolnych oraz dofinansowanie odpraw nauczycieli na kwotę  93.877,- zł.   Na dzień dzisiejszy brak odpowiedzi na wnioski.
8.Szkoły Podstawowe w Sokolnikach i w Bieganowie złożyły wnioski o dofinansowanie  w ramach projektu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” na kwotę 60.000,- zł. Konkurs jeszcze nie rozstrzygnięty.
9. Gimnazjum w Kołaczkowie złożyło wniosek do Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej o dofinansowanie projektu związanego z dodatkowym nauczaniem języka angielskiego – planowane dofinansowanie  około 9.000,- zł.
10. złożony będzie wniosek do WFOŚ i GW o pożyczkę częściowo umarzalną na kwotę około 400. 000,00 zł. na budowę kanalizacji w Kołaczkowie, planowane umorzenie pożyczki 25 %.
Radny Mariusz Gomulski poruszył sprawę budowy kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie na ul. Średzkiej z uwagi na problem z budową szamb.
Pani wójt wyjaśniła, że na krótkie odcinki będą dodatkowe projekty i realizacja w późniejszym terminie, gdyż nie ma możliwości włączenia w obecną inwestycję.
Radny Jan Przybylski poruszył problem w Żydowie ponieważ do istniejącej kanalizacji nie ma możliwości podłączenia się, a  wysoka klasa gleby nie pozwala na budowę oczyszczalni przydomowych.
Radny zgłasza problem drogi Żydowo- Sokolniki ponieważ zostały wycięte drzewa, a pozostały wysokie pnie, które w trawie są niewidoczne, a jest wąska  droga i  niebezpiecznie.
Radny Jerzy Woś stwierdza ogólny brak prac naprawczych na drogach powiatowych.
Radny Adam Gierszewski zapytał na jaki czas jest odsunięty remont świetlicy w Zielińcu.
Pani wójt poinformowała, że złożony wniosek o dofinansowanie nie został pozytywnie rozpatrzony, obecnie należy ocenić stan zadania i jeśli będzie można poczekać, będą starania o inne środki, natomiast jeśli będzie pilna potrzeba remontu, trzeba będzie poszukać pieniędze w budżecie i wykonać.  
Radna Małgorzata Jakubowska proponuje podjęcie dyskusji na temat diet radnych, gdyż komisja zgłosiła trzy propozycje.
Radny Mariusz Gomulski proponuje rozpatrzyć ustalenie stałej diety , która  nie będzie powiązana  z ilością odbywanych posiedzeń i będzie częstszy kontakt radnych , więcej posiedzeń.
Radny Jerzy Woś popiera wprowadzenie stałych diet.
Pani wójt też widzi potrzebę częstszych  spotykań z radnymi, które ułatwią przekazywanie bieżących informacji,  wspólne dyskusje o problemach i  uzgodnienia w bieżących sprawach.
Na tym posiedzenie zakończono godz. 18;30.

Protokoł sporządziła                                                                              Przewodnicząca Rady

Wanda Szymaniak                                                                                   Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 sierpnia 2015 12:49
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 1410
19 sierpnia 2015 12:49 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany