Protokoły Komisji Rewizyjnej

Protokół Nr 21/2021 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 08.11.2021 r.

Protokół Nr 21/2021

Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 08.11.2021 r.

 

1.Nazwa i adres kontrolowanego podmiotu:

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie  – Justyna Hyżorek, ul. Wrzesińska 41, 62-306 Kołaczkowo.

2.Imię i nazwisko kontrolujących:

Adam Kruszyński                                     -  przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska    - zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

Magdalena Cieślak                                  - członek Komisji Rewizyjnej

Zofia Kominek                                          - członek Komisji Rewizyjnej

3.Data przeprowadzonej kontroli:

8 listopada 2021 r.

4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą:.

  1. Kontrola Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie.

5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu:

Kierownik ZGKiM – Justyna Hyżorek

6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych:

Członkowie Komisji Rewizyjnej w celu obejrzenia i bliższego poznania przedmiotu kontroli udali się na oczyszczalnię ścieków.

Po powrocie Komisja szczegółowo zapoznała się z wykonaniem budżetu Zakładu. Na podstawie sprawozdania Rb-30S z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych za 2020 rok, szczegółowej analizie poddano:

1)      zestawienie przychodów na łączną kwotę 1.398.845,21 zł, w tym przychody za wodę 785.481,14 zł, oczyszczalnię 517.573,51 zł, beczkowóz 44.630,63 zł, kosiarkę 4.741,57 zł, najem mieszkań 17.308,68 zł, najem lecznicy 6.589,80 zł i in. Stan należności wymagalnych na koniec okresu sprawozdawczego wynosił  59.425,37 zł, natomiast stan należności wymagalnych to kwota 32.297,09 zł.

2)      realizację kosztów budżetu, w tym:

- związane z wodociągami na łączną kwotę 663.135,37 zł,

- oczyszczalni na łączną kwotę 601.425,54 zł,

- na beczkowóz i kosiarkę na łączną kwotę 48.337,83 zł

- na mieszkania na łączną kwotę 7.183,43 zł

- administracji na łączną kwotę 281.204,05 zł.

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie w 2020 roku realizował następujące zadania inwestycyjne:

-  montaż instalacji fotowoltaicznej na oczyszczalni ścieków - koszt całkowity 150.589,54zł.

- przebudowa wjazdu na oczyszczalni ścieków – koszt całkowity 18.814,40 zł,

- montaż agregatu prądotwórczego SUW Bieganowo – koszt całkowity 41.489,98 zł

- przebudowa instalacji wody surowej SUW Sokolniki – koszt  całkowity 24.110,40 zł

- przebudowa wodociągu SUW Sokolniki – koszt całkowity 21.928,34 zł

- modernizacja agregatu prądotwórczego SUW Wszembórz – koszt całkowity 9.724,53 zł.

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie otrzymał dotacje celowe na zadanie „Montaż paneli fotowoltaicznych na oczyszczalni ścieków wysokości 20.000 zł oraz na zadanie „Przebudowa wjazdu do oczyszczalni ścieków” w wysokości 18.814,40 zł. Zakład otrzymał również dotację przedmiotową do ścieków dowożonych z terenu Gminy Kołaczkowo. Dotacja została wykorzystana w wysokości 17.610,36 zł.

Większe wykonanie po stronie kosztów wynika z zgromadzonej nadwyżki środków finansowych na koncie zakładu i środków obrotowych.

7.Wnioski pokontrolne:

Z analizy przedstawionych dokumentów wynika, że z roku na rok rosną koszty utrzymania oczyszczalni, hydroforni oraz sieci wodociągowej, a przez cały ten czas stawka za wodę oraz ścieki pozostawała na stałym poziomie. Szczególnie po modernizacji oczyszczalni znacznie wzrosło zapotrzebowanie na energię elektryczną, a zainstalowana instalacja fotowoltaiczna tylko w niewielkim stopniu zaspokaja zapotrzebowanie.  Dodatkowo od nowego roku przypuszczalnie o ok. 40% ma wzrosnąć stawka za energię. Duże obciążenie finansowe stanowi również podatek od nieruchomości, z którego kiedyś zakład był zwolniony, a obecnie to kwota ok. 250 000 zł na rok. Kolejny wysoki koszt stanowi utylizacja odpadów powstałych w wyniku pracy oczyszczalni, ponieważ ostatni wywóz miał miejsce w 2019 r. i od tego czasu nieczystości są gromadzone na poletkach osadowych na oczyszczalni, które są już prawie pełne. Koszt utylizacji 1t odpadów wynosi około 230zł/Mg, a zgromadzono prawie 400 Mg. Kolejny problem stanowi to, że w wielu miejscach instalacja kanalizacyjna oraz wodociągowa jest już stara i często ulega awarii oraz wymaga modernizacji, a koszty materiałów cały czas rosną. Koszt te nie zostały uwzględnione w stawce za wodę oraz w budżecie. Biorąc powyższe pod uwagę, uzasadniony jest wzrost taryf za wodę oraz oczyszczanie ścieków.  Kierownik ZGKiM Justyna Hyżorek twierdzi, że nowe stawki taryf i tak są nie wystarczające by zaspokoić potrzeby. Z kalkulacji skarbnika oraz kierownika ZGKiM wynika, że taryfy te powinny być jeszcze wyższe, ale na takie stawki nie wyraziły zgody Wody Polskie, ponieważ wtedy wzrost stawek były wyższy od dopuszczalnych w przepisach.

8.Zalecenia pokontrolne:

Kondycja finansowa  ZGKiM jest bardzo słaba, dlatego Komisja Rewizyjna zaleca kierownikowi poszukania oszczędności, a jeśli zmniejszenie kosztów okaże się nie możliwe to zwrócenie się do Rady Gminy o większy procent zwolnienia z podatku od nieruchomości lub dotację.

W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez Wójta
Gminy Kołaczkowo, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny. Wójt może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.

Podpis kierownika kontrolowanego podmiotu:                   Popisy kontrolujących:

Kołaczkowo, 15.11.2021 r.

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 stycznia 2022 09:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 33
26 stycznia 2022 09:03 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany