Protokoły Komisji Rewizyjnej

Protokół Nr 19/2021 Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 10.05.2021 r.

Protokół Nr 19/2021

Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaczkowo z dnia 10.05.2021 r.

 

1.Nazwa i adres kontrolowanego podmiotu:

Urząd Gminy w Kołaczkowie, Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak, pl. Wł. Reymonta 3, 62-306 Kołaczkowo.

2.Imię i nazwisko kontrolujących:

Adam Kruszyński                                     -  przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska    - zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

Magdalena Cieślak                                  - członek Komisji Rewizyjnej

Zofia Kominek                                          - członek Komisji Rewizyjnej

3.Data przeprowadzonej kontroli:

10 maja 2021 r.

4. Określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą:.

  1. 1.      Kontrola informacji o stanie mienia komunalnego.
  2. 2.      Kontrola wykonania budżetu za 2020 r.

5. Imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu:

Wójt Gminy Kołaczkowo – Teresa Waszak

6. Przebieg i wynik czynności kontrolnych:

Kontrola informacji o stanie mienia komunalnego.

Anna Cichowska przedstawiła informację o stanie mienia komunalnego według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.  Opis mienia przedstawiła według następujących grup rodzajowych:

  1. Grunty komunalne łącznie z oddanymi w użytkowanie wieczyste ogółem stan na koniec 2020 wynosił 228,0309 ha na wartość księgową 7.242.947,41 zł.           W ciągu 2020 roku uległ zwiększeniu o 0,2489 ha w związku z zwiększeniem       o 0,2253 ha tj. przejęcie działek od KOWR w Grabowie Królewskim i Bieganowie oraz zmniejszeniem o 0,46866 ha związaną ze sprzedażą  działek w Sokolnikach.
  2. Obiekty komunalne ogółem 66 szt. na wartość księgową 4.067.258,57 zł. W ciągu 2020 roku stan uległ zmniejszeniu o likwidację murowanego przystanku w Gorazdowie oraz zwiększeniu o garaż blaszany w Bieganowie.
  3. Budowle i urządzenia techniczne ogólna wartość księgowa 39.266.783,74 zł. W 2020 r. utwardzono 1,800 km drogi w Szamarzewie, wykonano ogrodzenie działki przy świetlicy w Bieganowie, zainstalowano oświetlenie w Zielińcu oraz umiejscowiono lampę solarną w Gorazdowie. Stan mienia zwiększył się o 29 szt. klimatyzatorów.
  4. Środki transportowe ogólna wartość księgowa wynosi 1.513.757,18 zł. W 2020 roku zmniejszył się stan związany ze sprzedażą 1 szt. autobusu szklonego, sprzedażą 1 szt. beczkowozu, złomowaniem 1 szt. samochodu strażackiego oraz jednoczesne zwiększenie o zakup 1 szt. wozu strażackiego do OSP Zieliniec.
  5. Oświata:

- SP w Grabowie Królewskim budowle i wyposażenie 9 szt. na ogólną wartość księgową 1.721.540,66 zł. W ciągu roku 2020 nie nastąpiły zmiany.

- SP w Sokolnikach budynki i wyposażenie stanowią 10 szt. na ogólną wartość księgową 1.192.253,43 zł. W ciągu roku 2020 nie nastąpiły zmiany.

- SP w Bieganowie wyposażenie i budynki stanowią 14 szt. na wartość księgową 1.321.070,15 zł. W ciągu roku 2020 nie nastąpiły zmiany.

- ZSP w Kołaczkowie na koniec roku 2020 stan budowli i wyposażenia stanowił 32 szt. na ogólną wartość księgową 4.773.029,00 zł.  W ciągu roku 2020 nie nastąpiły zmiany.

  1. Wyposażenie techniczne biur – ogólna wartość bez oświaty wyniosła na koniec 2020 roku 386.825,40 zł.

Wartość  aktywów trwałych w inwestycjach rozpoczętych wynosiła 218.021,15 zł.

Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że brakuje analizy mienia zakupionego z funduszu sołeckiego wchodzącego w skład sołectw.

Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, ze inwentaryzacja na świetlicach wiejskich została przeprowadzona na dzień 31.12.2020 r. Skład mienia jest wpisany w książkę pozostałe środki trwałe.

Kontrola wykonania budżetu za 2020 r.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2020 r. Realizacja budżetu według przedłożonego opracowania przedstawiała się następująco:

Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 37.037.659,03 zł, a wykonano w kwocie 36.958.624,50 zł, co stanowi 99,79%  założonego planu w tym:

- dochody bieżące zaplanowano w kwocie 30.829.012,34 zł, a wykonano w kwocie 31.364.323,63  zł, co stanowi 101,74%  założonego planu.

- dochody majątkowe zaplanowano w kwocie 6.208.646,69 zł, a wykonano w kwocie 5.594.300,87 zł, co stanowi 90,10 % planu.

Dochody własne na plan 9.862.029,00 zł, wykonano w kwocie 10.532.361,75 zł tj. 106,80 %.Wyższe wykonanie dochodów własnych związane jest z częściowym zwrotem składek ZUS oraz zwrotem podatku VAT za budowę kanalizacji sanitarnej w Borzykowie.

Dotacje ogółem na plan 17.490.656,03 zł wykonano w kwocie 16.741.288,75 zł, co stanowi 95,72 % .

Skutki obniżenia górnych stawek podatków wyniosły ogółem 1.216.319,19 zł. Skutki udzielonych ulg i zwolnień wyniosły ogółem 85.322,93 zł. Skutki decyzji wydanych przez organ podatkowy wyniosły 1.982,00 zł.

Na koniec roku odnotowano stan zaległości z tytułu nie zapłaconych w terminie podatków i innych należności, które ogółem wyniosły 970.402,51 zł.

w tym:

w podatku od nieruchomości – kwota 99.356,27 zł,

w podatku rolnym – kwota 8.010,48 zł,

w podatku leśnym –  kwota 240,10 zł,

w podatku od środków transportowych – kwota 77.705,70 zł,

w funduszu alimentacyjnym – kwota 674.392,37 zł.

w pozostałych (dochody z Urzędów Skarbowych, opłat za dzierżawy, najem, zajęcie pasa drogowego, opłaty za zezwolenia alkoholowe, zwroty zasiłków pobieranych w ramach pomocy społecznej, opłaty za wywóz odpadów komunalnych – kwota 110.697,59 zł.

Na dzień 31 grudnia 2020 roku Gmina Kołaczkowo nie posiadała żadnych zobowiązań.

W budżecie Gminy Kołaczkowo na dzień 31 grudnia 2020 r. planowana była nadwyżka w wysokości 1.583.906,00 zł. Ostatecznie budżet zamknął się nadwyżką w wysokości 4.646.837,40 zł.

Wydatki gminy przedstawiały się następująco:

Wydatki budżetu zaplanowano w kwocie 35.453.753,03 zł, a wykonano w kwocie 32.311.787,10 zł, co stanowi 91,14 % planu rocznego w tym:

- wydatki bieżące zaplanowano w kwocie 28.962.726,44 zł, a wykonano 27.095.283,56 zł, co stanowi 93,55 %. Na wydatki bieżące składają się m.in. wynagrodzenia i pochodne na plan 10.272.277,09 zł wykonano w kwocie 9.785.558,78 zł, dotacje udzielone z budżetu na plan 1.846.766,10 wykonano w kwocie 1.748.875,78 zł oraz obsługa długu publicznego spłata odsetek od kredytów i pożyczek oraz prowizje na plan 7.636,13 wykonano w kwocie 4.151,66 zł.

- wydatki majątkowe zaplanowano w kwocie 6.491.026,59 zł, a wykonano 5.216.503,54 zł tj. 80,36 %.

Skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo omówiła realizację zadań majątkowych według przedstawionego sprawozdania.

Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła bilans z wykonania budżetu gminy. Stan aktywów na koniec 2020 roku wynosił ogółem 4.101.613,91 zł. Na powyższą kwotę składają się środki pieniężne w wysokości 3.905.966,53 zł oraz należności i rozliczenia w wysokości 195.647,38 zł. Po stronie pasywów wyszczególnione zostały:

- zobowiązania w wysokości 30.611,88 zł

- zobowiązania wobec budżetów w kwocie 30.456,08 zł

- pozostałe zobowiązania w wysokości 155,80 zł

- aktywa netto budżetu w kwocie 3.662.888,03 zł

- wynik wykonania budżetu 4.646.837,40 zł

- nadwyżka budżetu 4.872.555,41 zł

- niewykonane wydatki (niewygasające) 225.718,01 zł

- wynik na operacjach niekasowych 42.585,90 zł

- rezerwa na niewygasające wydatki 225.718,01 zł

- skumulowany wynik budżetu 1.252.253,28 zł

- rozliczenia międzyokresowe 408.114,00 zł.

Ogółem stan pasywów na koniec roku wyniósł 4.101.613,91 zł.

Komisja zapoznała się z pozytywną opinią Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu. Opinia w załączeniu do protokołu.

Ponadto Komisja skontrolowała następujące wydatki na podstawie dowodów księgowych pod względem celowości i gospodarności:

- Wykonanie aktualizacji inwentaryzacji, fotorejestracji będącej dokumentacją fotograficzną stanu technicznego dróg gminnych wraz z pomiarem długości i geometrii osi drogi. Faktura VAT nr 17/04/2020 z dnia 27.04.2020 na kwotę 4.200 zł.

- wykonanie dokumentacji projektowej zgodnej z protokołem przekazania z dnia 30.09.2020 na podstawie umowy GG.21.2020 z dn.26.05.2020 wraz z aneksem nr 1. Faktura VAT nr FVS/1/10/2020 z dnia 13.10.2020 na kwotę 35.055,00 zł.

- wykonanie robót drogowych na działkach nr 263/3, 189/4, 189/7 obręb Zieliniec zgodnie z umową nr GG.71.2020 z dnia 14.12.2020r. Faktura Vat nr 141/2020 z dnia 23.12.2020 na kwotę 3.444,00 zł.

- Zakup 8 szt. okien parapetów wraz z montażem. Faktura VAT nr 133/2020 z dnia 02.06.2020 na kwotę 3.910,15 zł.

Komisja Rewizyjna nie zgłosiła uwag do sposobu przedstawienia informacji o stanie mienia  komunalnego, również nie zgłosiła zastrzeżeń do sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Kołaczkowo za 2020 rok

Komisja Rewizyjna Rady Gminy Kołaczkowo w głosowaniu jawnym jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu Gminy Kołaczkowo za 2020 rok oraz wystąpiła do Rady Gminy Kołaczkowo z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Kołaczkowo.

 

Wolne głosy i wnioski

Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy nadal są prowadzone kontrole podatkowe.

Anna Cichowska odpowiedziała, że proces kontroli podatkowej trwa. Jej zakres jest mniejszy z powodu pandemii Covid-19. Najczęściej weryfikacji dokonuje się podczas zgłaszania przez podatnika deklaracji podatkowej.

7.Wnioski pokontrolne:

 Brak.

8.Zalecenia pokontrolne:

Brak zaleceń pokontrolnych.

W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez Wójta
Gminy Kołaczkowo, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny. Wójt może złożyć na ręce Przewodniczącego Komisji uwagi dotyczące kontroli i jej wyników. Uwagi składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia protokołu pokontrolnego do podpisania.

Podpis kierownika kontrolowanego podmiotu:                   Popisy kontrolujących:

Kołaczkowo, 26.05.2021 r.

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 stycznia 2022 08:56
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 36
26 stycznia 2022 08:56 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany