Protokoły Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego

PROTOKÓŁ Nr 9/2021 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 17.03.2021 r.

PROTOKÓŁ Nr 9/2021
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 17.03.2021 r.


Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji radny Jerzy Woś. Powitał zebranych (lista obecności w załączeniu)  oraz przedstawił porządek obrad w brzmieniu:
1.Otwarcie.
2.Przedstawienie informacji o realizacji zaplanowanych w budżecie gminy projektów i budowy dróg gminnych.
3.Przedstawienie wniosku w sprawie usytuowania progów zwalniających w m. Grabowo Królewskie.
4.Wyjazd w teren – kontrola stanu dróg gminnych.
5.Wolne głosy i wnioski.
 
Przewodniczący Jerzy Woś poprosił o przedstawienie informacji na temat wystosowanych do mieszkańców gminy ankiet dotyczących systemu ogrzewania w budynkach i lokalach oraz o umowach na odbiór nieczystości płynnych z terenu nieruchomości.
Olga Pietrzykowska poinformowała, że w związku z opracowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego programem ochrony powietrza gmina zobligowana jest do składania rocznych sprawozdań o systemie ogrzewania w budynkach i lokalach. Wobec powyższego zostały skierowane do mieszkańców gminy ankiety, w celu uzyskania aktualnych informacji niezbędnych do sporządzenia sprawozdań.
Przewodniczący Jerzy Woś powiedział, że niektórzy mieszkańcy uważają, że forma ankiety nie jest obowiązkowa.  Twierdzą, że jeżeli będzie ustawowy obowiązek składania deklaracji o systemie ogrzewania to wtedy taką informację złożą.
Radny Robert Ptaszyński powiedział, że jeżeli to jest forma ankiety to nie rozumie dlaczego należy wpisać swoje dane osobowe. Czy nie wystarczy, że osoba składająca ankietę jest mieszkańcem Gminy Kołaczkowo?
Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że często oczekiwania mieszkańców są duże np. o możliwość ubiegania się o dofinansowanie w programie czyste powietrze. Mieszkańcy natomiast, zdecydowanie wykazują brak współpracy z urzędem i nie chcą składać informacji.
Przewodniczący Jerzy Woś poprosił o wyjaśnienie celu w jakim zostało skierowane pismo do mieszkańców w sprawie przedkładania do urzędu umów z firmą odbierającą nieczystości płynne i dowodów wpłat.
Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że w piśmie które wystosowała do mieszkańców jest zawarte wyjaśnienie w sprawie obowiązku zawierania umów z firmą odbierającą nieczystości płynne. Konieczność zawarcia takiej umowy wynika z ustawy o utrzymaniu czystości. Każdy mieszkaniec który nie jest przyłączony do sieci kanalizacyjnej musi posiadać zbiornik bezodpływowy. Właściciele nieruchomości którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości płynnych są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych przez okazanie takich umów i dowodów opłat za te usługi. Zatem w ustawie o utrzymaniu czystości i w regulaminie utrzymania czystości, który jest przyjęty uchwałą Rady Gminy jest zapis mówiący o tym, że opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zlecenia właściciela nieruchomości złożonego do podmiotu uprawionego, z którym podpisał umowę. Mieszkańcy, który podłączyli nieruchomość do kanalizacji ściekowej lub mają taki obowiązek, po rozwiązaniu umowy na odbiór bezodpływowych nieczystości płynnych, są zobowiązani do zawarcia umowy z ZGKiM na odprowadzenie ścieków. Planowane jest przeprowadzanie  takich kontroli co roku. Po weryfikacji danych będą wysyłane kolejne pisma do osób które nie przedłożyły umów.
Ad.2
Dariusz Leszczyński przedstawił zestawienie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy dróg gminnych. Poinformował, że wykonawcą dokumentacji jest firma TJK Projekt Tomasz Janiak, która jako jedyna odpowiedziała na zapytanie ofertowe. Termin wykonania dokumentacji to 30.11.2021 r. Zestawienie w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Jerzy Woś zapytał o realizację napraw chodników w Borzykowie przez firmę wykonującą kanalizację sanitarną.  
Dariusz Leszczyński odpowiedział, że firma Drokan powinna się ustosunkować się do zgłoszonych usterek. Jeżeli nie odpowie, zostanie ponownie wysłane oficjalne pismo.
Radny Robert Ptaszyński zaproponował wykonanie dokumentacji zdjęciowej przed wykonaniem inwestycji budowy kanalizacji we Wszemborzu.
Komisja wyjechała w teren w celu przeprowadzenia kontroli stanu dróg gminnych.
Wnioski z kontroli:
- droga nr 397589 i nr 48 obręb Krzywa Góra, stwierdzono przyorywanie przez rolników poboczy dróg gruntowych utwardzonych. Z tego powodu tworzy się uskok i osypuje pobocze drogi. Komisja wnioskuje o wystosowanie pism do właścicieli nieruchomości przyległych działek o pozostawienie pasa drogowego o szerokości ok 0,5 m.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że pisma do rolników zostaną wysłane.
- droga gminna w Szamarzewie, utwardzona tłuczniem, komisja nie zgłasza uwag.
- radna Ewa Zgolińska zgłosiła mocno zawężoną drogę ( droga z Borkowa do Sokolnik w prawo do czworaków ) z powodu przyorywania przez rolników uprawiających przyległe grunty.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że droga ta została poprawiona równiarką i wałem przy okazji wykonania drogi w Szamarzewie.
Radny Wiesław Urbaniak zgłosił, że po okresie zimowym są zaśmiecone pobocza i rowy. Wnioskuje o podjęcie działań w temacie sprzątania poboczy dróg.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że gmina stara się o osoby do prac społeczno-użytecznych. Jeżeli nie uda się pozyskać pracowników z Urzędu Pracy, to zostaną wydelegowani do prac porządkowych pracownicy interwencyjni.
Ad. 3 i 4
Przewodniczący Jerzy Woś przedstawił wniosek radnej Małgorzaty Jakubowskiej w sprawie zamontowania progu zwalniającego na drodze gminnej w Grabowie Królewskim. Droga ta jest jedyną drogą dojazdową do garaży. Komisja po wizytacji w terenie stwierdziła, że zasadne jest umiejscowienie progu zwalniającego, gdyż zwiększy bezpieczeństwo przy wejściu na plac zabaw.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że droga ta jest użytkowana tylko przez mieszkańców Grabowa Królewskiego. Konieczne jest, aby komisja bezpieczeństwa wspólnie z przedstawicielem policji oceniła zasadność umiejscowienia progu zwalniającego.
Radny Robert Ptaszyński powiedział, że radna Małgorzata Jakubowska zgłosiła również problem z parkowaniem za blokiem nr 22. Miejsca parkingowe są wyznaczone na prosto i tak parkując samochód częściowo znajduje się w pasie drogi. Zaproponowała, aby wystosować pismo do wspólnoty mieszkaniowej o parkowanie na ukos.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że tym terenem zawiaduje wspólnota i urząd nie powinien ingerować. Pismo może również wystosować pani sołtys.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że nie jest zakazane zatrzymywanie się na poboczu drogi i nie możemy upominać kierowców.
Przewodniczący Jerzy Woś poruszył temat przydomowych oczyszczalni ścieków. Zasugerował, że powinna być wyższa kwota dofinansowania do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Poprosił o przygotowanie danych dotyczących liczby przydomowych oczyszczalni ścieków, liczby wniosków o dofinansowanie, ilość zaplanowanych środków na realizację zadania w Gminie Kołaczkowo.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że coraz mniejsze jest zainteresowanie budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Uważa, że nie spełniają one wymogów ustawy o ochronie środowiska, także wiele wątpliwości budzi używanie środków chemicznych. Najlepszym rozwiązaniem jest budowa zbiornika bezodpływowego.
Przewodniczący Jerzy Woś zaproponował wyższą kwotę dopłaty do wywozu nieczystości płynnych. Uważa, że jest duża różnica pomiędzy opłatą za ścieki, a odbiorem nieczystości ze zbiornika.
Radny Robert Ptaszyński zgłosił ubytki w destrukcie na drodze Gorazdowo-Borzykowo.
Przewodniczący Jerzy Woś zgłosił do uzupełnienia tłuczniem drogi ul. Zakole w Sokolnikach.
Radna Danuta Grabowska zgłosiła do uzupełnienia tłuczniem ulicę Krańcową w Sokolnikach.
Wójt Teresa Waszak poinformowała, że gmina może pozyskać do 50% dofinansowania do zakupu samochodu strażackiego. Całkowity koszt zadania to kwota ok. 800 tys. zł Aby ubiegać się o dofinansowanie gmina musi zapewnić w budżecie wkład własny, stąd prośba o wyrażenie zgody na wprowadzenie zmian do budżetu gminy i zwiększenie o 100 tys. zł środków, czyli do kwoty 400 tys. zł na zakup samochodu.
Komisja zaopiniowała proponowaną zmianę pozytywnie.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                             Przewodniczący komisji
Monika Nowak                                            Jerzy Woś
   


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 lipca 2021 13:33
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 65
29 lipca 2021 13:33 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany