Protokoły Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego

PROTOKÓŁ Nr 7/2019 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 09.12.2019 r.

PROTOKÓŁ Nr 7/2019
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Ochrony Środowiska, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 09.12.2019 r.

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Jerzy Woś. Powitał zebranych (lista obecności w załączeniu)  oraz wniósł o poszerzenie porządku obrad o punkt dotyczący ustalenia planu pracy komisji na 2020 rok.
Przyjęty porządek obrad:
1.Otwarcie.
2.Rozpatrzenie projektu uchwały budżetowej na 2020 rok.
3.Ustalenie planu pracy komisji na 2020 rok.
4.Wolne głosy i wnioski.
Ad. 2
Na wstępie przewodniczący Jerzy Woś poinformował, że zostały wykonane prace udrażniające na kanale Flisa.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska poinformowała, że po interwencji u pracownika ds. rolnictwa w porozumieniu ze spółkami wodnymi został udrożniony rów w Borzykowie przecinający drogę na Pyzdry.
Przewodniczący Jerzy Woś poprosił panią skarbnik o przedstawienie projektu uchwały budżetowej na 2020 rok, głównie wydatków bieżących. Zawnioskował o przygotowywanie w kolejnych latach zestawienia porównującego zaplanowane wydatki na rok następny z rokiem bieżącym.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jaki wpływ na budżet gminy Kołaczkowo ma niższy o 1% wpływ z podatku PIT, ponieważ patrząc na dochody nie dostrzega się znacznej różnicy.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że każdego roku gmina otrzymuje pismo z Ministerstwa Finansów o wysokości subwencji i informację o szacunkowych wpływach z PIT- ów. W tym roku subwencja oświatowa jest przewidziana o ok. 500.000 zł niższa niż w 2019 r., natomiast  subwencja ogólna jest wyższa o podobną kwotę. Wpływy z podatków są przewidziane o kwotę 90.000 wyższą niż w roku ubiegłym. Wpływ na to ma również wzrost wynagrodzeń nauczycieli i pracowników oświatowych. Od września br. nauczyciele otrzymali podwyżki, również w następnym roku planowane są kolejne. Według obliczeń koszty utrzymania oświaty wynoszą 86% dochodów budżetu gminy.
Radna Ewa Zgolińska powiedziała, że do kosztów utrzymania oświaty nie powinny być wliczone klasy „0” oraz dowozy uczniów do szkół, ponieważ jest to zadaniem własnym gminy i nie ma pokrycia w subwencji. Chciałaby otrzymać obliczenie kosztów utrzymania szkół z wyłączeniem klasy „0” i przedszkoli. Zapytała dlaczego na przyszły rok jest zaplanowana tak wysoka dotacja do Gminnego Ośrodka Kultury w Kołaczkowie.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że dotacja do GOK w Kołaczkowie została zwiększona na wniosek dyrektora z powodu konieczności wykonania remontu dachu na pałacu. Dach jest w bardzo złym stanie i podczas opadów deszczu przecieka.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt uchwały budżetowej na 2020 r. Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 29.362.968,00 zł, w tym dochody bieżące w kwocie 25.983.139,00 zł dochody majątkowe w kwocie 3.379.829,00 zł. Wydatki zaplanowano w kwocie 32.229.062,00 zł w tym wydatki bieżące w kwocie 25.266.452,00 zł, a wydatki majątkowe w kwocie 6.962.610,00 zł. Planowany deficyt budżetu w kwocie 2.866.094,00 zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym. W budżecie zaplanowano łączna kwotę przychodów w wysokości 4.500.000,00 zł oraz rozchodów budżetu w wysokości 1.633.906,00 zł. Ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w kwocie 4.500.000 zł. Plan budżetu określa dotację przedmiotową do Gminnego Ośrodka Kultury w Kołaczkowie, bibliotek, Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w wysokości 684.000 zł, jak również dotacje podmiotowe dla jednostek spoza sektora finansów publicznych w wysokości 1.072.000 zł. W budżecie tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości 94.000,00 zł oraz celową w wysokości 119.891,08 zł,  z tego: na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 76.000,00 zł, na realizację projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego współfinansowanych z innych źródeł w wysokości 3.891,08 zł.  W §16 ustalono dochody w kwocie 655.000 zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wydatki w wysokości 738.990 zł związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Skarbnik poinformowała, że konieczne będzie zaplanowanie wyższej kwoty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zostanie to przedstawione w autopoprawce do projektu budżetu.
Radny Jerzy Woś powiedział, że podczas tworzenia instalacji w Lulkowie wszystkie gminy współfinansowały inwestycję, a teraz nie mają żadnego wpływu na decyzje zarządu.
Radna Bogusława Wiertrzyńska - Stramczewska uważa, że gdyby wówczas była utworzona spółka w skład której wchodziliby przedstawiciele gmin, to każda gmina miałaby wpływ na podejmowane decyzje. Zapytała o zadanie inwestycyjne budowa świetlicy wiejskiej w Grabowie Królewskim, na którą zaplanowano w budżecie kwotę 20.000 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że jest to kwota zabezpieczona na wkład własny gminy przy wniosku o dofinansowanie.
Na wniosek Komisji skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo przedstawiła wydatki bieżące.
Przewodniczący Jerzy Woś zaproponował zwiększenie dotacji do przydomowych oczyszczalni ścieków do kwoty 3.000 zł. Zapytał czym spowodowana jest taka duża różnica w kwocie zaplanowanej w dziale transport i łączność w porównaniu do roku ubiegłego.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że jest to spowodowane zaplanowanymi wydatkami majątkowymi.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała dlaczego jest obniżona kwota na zadania zlecone.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że kwota jest ustalona na podstawie przedstawionych sprawozdań.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała dlaczego kwota na wynagrodzenia w dziale urzędy gmin jest zaplanowana o 250.000 zł wyższa kwota.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że zaplanowane zostały 5 % podwyżki oraz nagrody jubileuszowe. Dodatkowo są zatrudnione dwie osoby jako pomoc administracyjna i pracownik gospodarczy.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał, czy jest potrzeba zatrudniania dwóch prawników.
Skarbnik Danuta Olejniczak powiedziała, że wynagrodzenie prawników nie jest wysokie i nie przewyższa kosztów jednego etatu.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał skąd wynika taka duża różnica w dziale oświata i wychowanie.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że zwiększona kwota jest na zadania inwestycyjne rozbudowa Szkoły Podstawowej w Sokolnikach.
Przewodniczący Jerzy Woś uważa, że powinno być wspólne posiedzenie komisji na temat rozbudowy SP w Sokolnikach, ponieważ radni nie zapoznali się z projektem planowanej inwestycji. Stwierdził, że jest to duża inwestycja i będzie popierał budowę hali sportowej, ale jest przeciwny budowie przedszkola.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska proponuje poczekać z kolejnymi inwestycjami do czasu uzyskania rozliczenia za wykonane zadania. Zakończyć i rozliczyć budowę oczyszczalni, a dopiero później rozpocząć rozbudowę szkoły, żeby gmina nie przeinwestowała.
Radny Robert Ptaszyński powiedział, że programy o dofinansowanie nie będą czekać i trzeba korzystać dopóki jest taka możliwość.
Skarbnik Danuta Olejniczak podkreśliła, że gmina posiada dobre wskaźniki finansowe.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że jeśli wejdzie się w cały projekt rozbudowy szkoły to przez 2-3 lata pozostałe miejscowości nic nie otrzymają.
Radny Robert Ptaszyński uważa, że należy rozpoczynać też te duże inwestycje, a nie rozpoczynać kilka w różnych miejscowościach.
Radna Ewa Zgolińska powiedziała, że jest za budową sali sportowej w Sokolnikach, a pozostałe szkoły należy przeorganizować tak, aby we wszystkich szkołach byli uczniowie.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że projekty należy mieć przygotowane na wszystko, aby móc wziąć udział w programach o dofinansowanie.
Przewodniczący Jerzy Woś stwierdził, że budowa przedszkola przy SP w Sokolnikach jest błędem. Proponuje remont obecnego budynku przedszkola za mniejsze środki. Przedszkole jest przebudowane zgodnie z wymogami sanepidu , wystarczy zrobić tylko remont dachu.
Radny Wiesław Urbaniak stwierdził, że nie zmienia to faktu, że po wykonaniu remontu obiekt wciąż będzie stary.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że wiele rzeczy w obecnym budynku jest zatuszowanych. Przedstawiona była propozycja przeniesienia przedszkola do budynku biblioteki, ale mieszkańcy nie wyrazili zgody, bo obiekt też jest stary i wymagałby wielu inwestycji. Chętnych dzieci do przedszkola jest dużo, a w obecnej sytuacji ilość miejsc ograniczona.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał dlaczego taka duża kwota ma być przeznaczona do jednej miejscowości. Dlaczego przedszkole ma być wybudowane w Sokolnikach, a nie w Bieganowie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że obwód Sokolniki jest największym obwodem szkolnym. Do szkoły i przedszkola uczęszczają dzieci z ościennych miejscowości Młodziejewic i Kościanek.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że w pierwszej kolejności trzeba zapewnić miejsce dzieciom z własnej gminy.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, ze liczba dzieci spada. W tej chwili na 106 dzieci według danych z ewidencji ludności do szkoły do Grabowa Królewskiego uczęszcza 70. Problem oświaty narasta we wszystkich samorządach, chyba, że w gminie jest tylko jedna szkoła. Podkreśliła, że inwestycja w Sokolnikach będzie realizowana tylko przy udziale środków zewnętrznych. Wspomniała, jak były robione drogi z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w Borzykowie oraz jednocześnie kanalizacja i nikt nie zauważył tego, że w jednej miejscowości zrealizowano inwestycje za tak duże kwoty.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał dlaczego wszystkie inwestycje będą realizowane w jednej szkole.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że został opracowany projekt termomodernizacji SP w Bieganowie na koszt 2,5 mln zł. Jeżeli program ten będzie realizowany w następnej kolejności termomodernizacji zostanie poddany budynek Urzędu Gminy.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał dlaczego taka mała kwota jest zaplanowana na świetlice szkolne.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w zależności od potrzeb w szkole dostosowane są godziny świetlicowe. Dyrektorzy wnioskują o dodatkowe godziny świetlicowe i każda szkoła otrzymuje tyle godzin ile potrzebuje.
Wójt Teresa Waszak poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na zagospodarowanie odpadów komunalnych. Do przetargu przystąpiła tylko spółka Urbis Sp. z o.o., z którą musimy podpisać umowę. Ponowne ogłoszenie przetargu mogłoby skutkować tym, że od stycznia nikt nam nie odbierze odpadów. Z firmą Iglespol na odbiór odpadów  mamy podpisaną umowę do końca czerwca. Po rozstrzygnięciu przetargu na odbiór odpadów okaże się jakie będą stawki opłat za śmieci.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy świetlice wiejskie generują zyski oraz czy w funduszu sołeckim jest określona wysokość środków jaką mieszkańcy mogą przeznaczyć na integrację?
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że są wpłaty z najmu świetlic, ale są to minimalne kwoty. Sołectwa mogą zaplanować na integrację 10-20 %  wartości funduszu. Dodała, że 7 dni od dnia złożenia wniosku o podział funduszu sołeckiego, wójt może zakwestionować przyjęte w nim założenia.
Skarbnik Danuta Olejniczak dopowiedziała, że w ramach środków przeznaczonych na integrację sołectwo może dokonać zakupu np. stołów piknikowych.
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt wieloletniej prognozy finansowej Gminy Kołaczkowo na 2020 r. Poinformowała, że dane zawarte w projekcie na 2020 r. są zgodne z projektem uchwały budżetowej.
Ad.3
Komisja ustaliła następujący plan pracy na 2020 rok:
1.Omówienie podziału środków budżetowych na projekty budowy dróg.
2.Wyjazd w teren i sprawdzenie stanu dróg po zimie. Informacja na temat planowanej budowy ścieżki pieszo-rowerowej na terenie po byłej kolejce.
3.Omówienie i wykonanie wniosków komisji w 2019 roku.
4.Informacja dotycząca dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz wymiany pieców.   
5.Przedstawienie informacji dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków w Kołaczkowie.
Ad.4
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy są planowane podwyżki płacy zasadniczej dla pracowników Urzędu Gminy oraz czy pracownik, który otrzyma minimalne wynagrodzenie również otrzyma planowaną podwyżkę.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że w projekcie budżetu jest ujęte 5% na podwyżkę płac, a czy będzie przyznana tego nie wiadomo.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                           Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                                          Jerzy Woś

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lipca 2020 12:47
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 219
28 lipca 2020 12:47 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany