Protokoły Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki komunalnej

Protokół Nr 7/2020 z posiedzenia Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki Komunalnej w dniu 29.01.2020 r.

Protokół Nr 7/2020
z posiedzenia Komisji Wychowania, Oświaty, Kultury i Pomocy Społecznej, Mieszkaniowa i Gospodarki Komunalnej w dniu 29.01.2020 r.


Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Robert Ptaszyński, powitał radnych i pracowników urzędu – lista obecności w załączeniu.
Przedstawił następujący porządek posiedzenia:
1.Otwarcie.
2.Przedstawienie informacji o liczbie uczniów w szkołach. Przedstawienie harmonogramu i kosztu dowozów szkolnych.
3.Zapoznanie się z listą osób oczekujących na przydział mieszkań gminnych.
4.Wolne głosy i wnioski.

Ad. 2.
Milena Świątek kierownik referatu oświaty przedstawiła informację o liczbie uczniów w poszczególnych placówkach oświatowych wraz z liczbą oddziałów. Poinformowała, że na dzień 30.09.2019 r. do SP w Kołaczkowie uczęszczało 158 uczniów w 8 oddziałach, do SP w Bieganowie 128 uczniów w 9 oddziałach, do SP W Grabowie Królewskim 67 uczniów w 7 oddziałach, do SP w Sokolnikach 155 uczniów w 10 oddziałach oraz do SSP we Wszemborzu uczęszczało 73 uczniów w 9 oddziałach. Do dnia dzisiejszego przybyło 12 uczniów, najwięcej do przedszkola w Borzykowie, bo aż 9 dzieci, 1 dziecko do przedszkola w Kołaczkowie i 1 dziecko do oddziału przedszkolnego w Sokolnikach oraz 1 dziecko do  SP  w Sokolnikach. Uczniowie mający nauczanie indywidualne są dopisani   do listy uczniów w danym oddziale.
Dowóz dzieci do szkól zapewniają bus i 2 autobusy szkolne. Koszty dowozu zostały podzielone na płace i pochodne kierowców i opiekunów dowozów, które w 2019 r. wyniosły 292.135,93 zł. Wydatki rzeczowe związane z dowozem w 2019 r. wyniosły 144.470,70 zł. Bus o numerze rejestracyjnym PWR 50RT w 2019 r. przejechał 25840 km oraz zużył 5428 l paliwa. Autobus o nr rejestracyjnym PWR99ME  przejechał 20443 km oraz zużył 4388 l paliwa, natomiast autobus o nr rejestracyjnym PWR993AT przejechał 4647 km przy zużyciu 2826 l paliwa. Ogółem koszty dowozów szkolnych w 2019 roku wyniosły 436.606,63 zł. Kierownik referatu oświaty dodała, że bus od lutego 2019 r. dowozi nieodpłatnie seniorów do klubu Senior+ . Koszt wynajmu busa wynosi 3 zł/km, natomiast autobusu 4 zł/km. W ubiegłym roku dochód z najmu wynosił 853 zł.
Radny Jerzy Woś zapytał ile wynosi koszt roboczogodziny za naprawę autobusów.
Aneta Nowak księgowa w referacie oświaty odpowiedziała, że koszt roboczogodziny określa umowa i wynosi 79,95 zł.
Radny Michał Stefański zaproponował złożyć zapytania o cenę usługi do innych firm.
Aneta Nowak księgowa w referacie oświaty przedstawiła plan dowozów i odwozów dzieci w poszczególnych kursach. Szczegółowe informacje w załączeniu.

Ad. 3
Dariusz Leszczyński poinformował, że warunki przyznawania mieszkań reguluje uchwała Rady Gminy w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Kołaczkowo. Zgodnie z tą uchwałą wójt do 30 czerwca określa w zarządzeniu  listę osób oczekujących na przydział najmu lokali socjalnych. Osoby ubiegające się o przydział mieszkania weryfikowane są na podstawie kryterium dochodowego określonego w uchwale.  Kolejnym kryterium do objęcia osoby wnioskującej listą jest zamieszkanie na terenie gminy.  Niedostarczenie dokumentacji oraz przekroczenie kryterium dochodowego jest równoznaczne z rezygnacją ubiegania się o przydział mieszkaniowy. Nowelizacja o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego zobowiązuje dostosować uchwałę Rady Gminy, w której należy określić postępowanie w przypadku umowy zawartej na czas określony oraz w przypadku przekroczenia kryterium dochodowego.
Radny Michał Stefański zapytał o lokatorów w mieszkaniach znajdujących się w starej szkole w Borzykowie
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że obie panie wynajmujące mieszkania miały podpisane umowy do końca października 2019 r. i nie zawnioskowały o ich przedłużenie. Według przepisów prawa, panie korzystają z mieszkań bezumownie i gmina ma prawo w każdej chwili je wyeksmitować.
Dariusz Leszczyński dopowiedział, że panie lokatorki były wezwane do przedstawienia kryterium dochodowego i obie panie je przekroczyły. Zgodnie z ustawą osoba, która zamieszkuje bez tytułu prawnego jest zobowiązana do wypłacania odszkodowania w wysokości czynszu.  
Radny Jerzy Woś zapytał czy jeżeli panie zwróciłyby się z wnioskiem o przedłużenie umowy najmu lokalu, czy zostałaby podpisana taka umowa.
Dariusz Leszczyński odpowiedział, że według nowych przepisów nie, ponieważ panie przekraczają kryterium dochodowe.
Radny Jerzy Woś zawnioskował aby nie doszło do eksmisji w okresie zimowym.
Dariusz Leszczyński odpowiedział, że obowiązuje okres ochronny od listopada do kwietnia, w którym nie można eksmitować lokatorów.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że  po podjęciu uchwały wrócimy do tematu. Nie wiadomo czy panie nadal będą chciały wynajmować te lokale i tam przebywać. Komisja wróci do tematu i rozpatrzy złożone wnioski.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy według zapisów ustawy lokatorzy mogą wykupić mieszkania w placówkach oświatowych.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że w związku z planowaną termomodernizacją SP w Bieganowie gmina może otrzymać dofinansowanie tylko na budynek szkoły w Bieganowie. Nie ma możliwości, aby ze środków z dofinansowania wykonać termomodernizację mieszkań, które znajdują się w budynku szkoły. W takim przypadku gmina będzie musiała pokryć ze środków własnych wykonanie termomodernizacji mieszkań oraz uregulować sprawę liczników wody i ogrzewania.
Dariusz Leszczyński powiedział, że w porównaniu z innymi miejscowościami w powiecie, stawki czynszu za lokale mieszkalne są najniższe w naszej gminie. Ustawa daje nam możliwość ustalenia stawek czynszu co roku.
Radny Michał Stefański zwrócił uwagę aby dobrze sprawdzić projekty do wniosku, aby nie wycofano dofinansowania na termomodernizację.
Ad.4
Radny Michał Stefański zapytał czy jest pracownik odpowiedzialny za stan placów zabaw.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że place zabaw są budowane z pieniędzy sołeckich i sołectwo jest odpowiedzialne za ich stan. Do tej pory na wniosek sołtysa była przeprowadzana kontrola przez rzeczoznawcę i wskazane uszkodzone elementy zostały usunięte lub naprawione. W przypadku nowych placów zabaw jeżeli zostały dokonane zniszczenia wzywamy firmę ubezpieczeniową i zgłaszamy do odszkodowania.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy nie za wcześnie zostały wysłane listy do rodziców uczniów SP w Grabowie Królewskim powiadamiające o zamiarze likwidacji szkoły. Twierdzi, że jest to marnowanie pieniędzy, ponieważ nie wiadomo jaka będzie decyzja kuratora oświaty.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że dostarczenie skutecznych powiadomień jest naszym obowiązkiem wynikającym z ustawy Prawo oświatowe.

Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                           Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                  Robert Ptaszyński

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 lipca 2020 12:39
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 246
28 lipca 2020 12:39 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany