Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 30/2021 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 20.12.2021 r. o godz. 15.00 w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 30/2021
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 20.12.2021 r. o godz. 15.00 w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1.Otwarcie.
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zasad udzielenia dotacji celowej ze środków budżetu gminy Kołaczkowo na dofinansowanie dotychczasowego źródła ciepła na proekologiczne.
4.Uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
5.Uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
6.Przyjęcie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024
7.Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie na 2022 rok.
8.Przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2022 rok.
9.Omówienie projektu budżetu Gminy Kołaczkowo na 2022 rok.
10.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok.
11.Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2021-2027.
12.Ustalenie wykazu i planu finansowego wydatków budżetowych Gminy Kołaczkowo, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2021.
13.Informacja z posiedzeń komisji.
14.Wolne głosy i wnioski.

Ad.3
Olga Pietrzykowska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad udzielenia dotacji celowej ze środków budżetu gminy Kołaczkowo na dofinansowanie zmiany dotychczasowego źródła ciepła na proekologiczne. Zmiana dotyczy konieczności doprecyzowania zapisów i użytych określeń po dotychczasowym okresie stosowania uchwały. Projekt uchwały w załączeniu.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy rozliczenie dotacji odbywa się
na podstawie dokumentacji fotograficznej czy również są prowadzone kontrole.
Olga Pietrzykowska odpowiedziała, że kontroli można dokonać na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia. W tym roku kontrola została przeprowadzona u trzech wnioskodawców.
Radny Jerzy Woś zapytał czy zapis w uchwale określający termin składania wniosku
do 15 października jest ostateczny, czy również po tym terminie można w szczególnych przypadkach złożyć wniosek.
Olga Pietrzykowska powiedziała że projekt uchwały jest opiniowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. Przy określeniu terminu na złożenie wniosku należy również uwzględnić czas na rozliczenie przedsięwzięcia w danym roku budżetowym. Kolejna zmiana może zostać wprowadzona dopiero w następnym projekcie uchwały.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że od nowego roku piece na ekogroszek nie będą już objęte dofinansowaniem w programie Czyste Powietrze.  Natomiast będzie można wnioskować o dotację na takie źródło ogrzewania z programu gminnego.
Olga Pietrzykowska poinformowała, że w tym roku złożono 22 wnioski, z tego 2 wnioski wycofano przed podpisaniem umowy, 2 wnioskodawców nie rozliczyło się i do nich wysłano oświadczenie o rozwiązaniu umowy. 8 wnioskodawców zainstalowało piec na pellet,
4 na ekogroszek i 6 pomp ciepła.
Ad. 4.    
Monika Jazic omówiła projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Uchwała określa miesięczną opłatę za odpady z nieruchomości zamieszkałych w wysokości 25 zł od mieszkańca,  oraz zwalnia właścicieli nieruchomości kompostujących bioodpady w kompostowniku przydomowym w wysokości 1 zł miesięcznie od mieszkańca.
Ad. 5.    
Monika Jazic wyjaśniła, że uchwała określa stawki opłaty za odpady z nieruchomości niezamieszkałych naliczaną od pojemników i worków. Wyjaśniła że podjęcie uchwały jest konieczne z uwagi na zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy do tej pory było zgłoszenie dotyczące złej segregacji odpadów komunalnych i została nałożona kara na mieszkańca.
Monika Jazic odpowiedziała, że zgłoszenie dotyczyło wspólnoty mieszkaniowej, została wydana decyzja zwiększająca miesięczną stawkę opłaty za osobę.
Ad.6.
Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie przedstawiła projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2022-2024. Obowiązek podjęcia uchwały wynika z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja trzyletnich programów wspierania rodziny. Program przedstawia kierunki działań zmierzających do tworzenia warunków dla prawidłowego funkcjonowania i wychowywania dzieci w rodzinach naturalnych. Celem programu jest przywracanie rodzinom dysfunkcyjnym zdolności do przezwyciężania ich problemów opiekuńczo-wychowawczych przy współpracy systemu instytucjonalnego.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska stwierdziła, że liczba osób korzystających z pomocy społecznej w ciągu ostatnich 3 lat nie zmieniła się.
Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie odpowiedziała, że dane te są wzięte z oceny zasobów pomocy społecznej. Rodziny które korzystają z pomocy społecznej w ramach  świadczeń rodzinno-wychowawczych również kształtują się na tym samym poziomie, nie odnotowuje się gwałtownego spadku czy wzrostu.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała czy GOPS przydziela asystenta do rodzin wychowawczo niewydolnych.
Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie odpowiedziała,  że asystent rodziny jest zatrudniony na pół etatu. Pod opieką ma 3 do 4 rodziny, ale zdarza się, że są to 6 lub 7 rodzin. Wynika to z faktu, że rodziny trudne lubią migrować. Przyczyną tego zjawiska jest unikanie pomocy społecznej, pracownika socjalnego czy asystenta rodziny. W rodzinach trudnych bywa wiele problemów, a ośrodkom pomocy społecznej  brakuje narzędzi, aby coś z tym zrobić, stąd dużo dzieci znajduje się w pieczy zastępczej.
 Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska  zapytała czy w przypadku zgłoszenia rodziny dysfunkcyjnej przez szkołę, GOPS może przydzielić asystenta rodziny.
Lidia Kwiatkowska kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołaczkowie odpowiedziała, że jeżeli GOPS otrzyma taką informację, to rodzinie zostanie przydzielony asystent, jednak rodzina ta może nie zgodzić się na pracę z asystentem. Wówczas  rodzinie zostaje przydzielony pracownik socjalny, jeśli jednak rodzina nie nawiąże współpracy,  GOPS lub szkoła może wystąpić z wnioskiem do  sądu o wgląd w sytuację rodziny.
Ad.7.
Justyna Hyżorek kierownik ZGKiM w Kołaczkowie poinformowała, że w listopadzie został złożony wniosek do Rady Gminy o zwiększenie dotacji do ścieków dowożonych z terenu  gminy Kołaczkowo.  Przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowych dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie na 2022 rok. Projekt określa stawki jednostkowe dotacji do kosztu przyjęcia 1 m3 ścieków z terenu Gminy Kołaczkowo 1,42 zł/ m3  oraz do kosztów przyjęcia 1 m3  ścieków dowożonych z terenu Gminy Kołaczkowo 1,20 zł/m3 .
Radny Jerzy Woś zaproponował zrównanie obu stawek do kwoty 1,42 zł/m3.
Wójt Teresa Waszak zaproponowała tak skalkulować kwotę dotacji za ścieki dowożone, aby była większą rekompensatą, natomiast za ścieki dopływające niższa.  
Rada ustaliła stawkę dotacji do kosztu przyjęcia 1m3 ścieków z terenu  gminy Kołaczkowo  w wysokości 2 zł/m3,  kosztu przyjęcia 1m3 ścieków dowożonych z terenu Gminy Kołaczkowo 1.42 zł/m3.
Wyniki głosowania:
 13 ZA, 1 WSTRZYMUJĄCY
Ad. 8
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2022 rok. Projekt uchwały w załączeniu.
Ad. 9
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła projekt budżetu gminy na 2022 rok według załączonego opracowania. Skarbnik poinformowała, że do projektu budżetu zostaną wprowadzone zmiany w formie autopoprawki.
Dochody budżetu zaplanowano w kwocie 28 111 071,00 zł, w tym dochody bieżące w kwocie 25 222 807,00 zł dochody majątkowe w kwocie 2 888 264,00 zł. Wzrost dochodów w porównaniu z rokiem 2021 wynika z planowanego wpływu podatku
od nieruchomości (za wiatraki) w wysokości 1 100 000,00 zł. Wydatki zaplanowano w kwocie 38 220 090,00 zł w tym wydatki bieżące w kwocie 25 172 807,00 zł, a wydatki majątkowe
w kwocie 13 047 283,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 10 109 019,00  zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym w kwocie 4 750 000,00 zł, przychodów jednostek samorządu terytorialnego z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów
i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w kwocie 4 959 019,00 zł oraz nadwyżki z lat ubiegłych w kwocie 400 000,00 zł. W budżecie określono  łączną kwotę przychodów w wysokości 10 159 019,00 zł oraz łączną kwotę rozchodów budżetu w wysokości 50.000,00 zł. Limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych ustalono w kwocie 4 800 000,00 zł. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń
na sprzedaż napojów alkoholowych ustalono w kwocie  65.000,00 zł.  Wydatki realizowane
z przyznanego wsparcia w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład ustalono w wysokości 4 959 019,00 zł. Tworzy się rezerwy: ogólną w wysokości 91 000,00 zł oraz celową
w wysokości 67 000,00 zł,  z tego: na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości 67 000,00 zł. Łączna kwota dotacji udzielonych z budżetu gminy związanych z realizacją zadań gminy wynosi 2 455 499,00 zł. Dochody z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalono w kwocie 1 396 973,00 zł oraz wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami w wysokości 1 396 973,00 zł.
Na planowane dochody gminy składają się:
- dochody własne w wysokości 10 143 388,01 zł
- dotacje celowe z budżetu państwa w wysokości 4 896 060,00 zł
- subwencje w wysokości 9 968 529,00 zł
- gospodarka nieruchomościami w wysokości 232 313 zł
- dotacje i środki zewnętrzne na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp. w wysokości 2 870 780,99 zł. Ustalono limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 4 800 000,00 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak szczegółowo omówiła wydatki majątkowe. Do największych zaplanowanych inwestycji należą termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Bieganowie oraz budowa ul. Rumiankowej, ul. Miętowej, ul. Stolarskiej do ul. Słonecznej w Borzykowie.

Zmiany przedstawione w autopoprawce do projektu budżetu dotyczą planowanych dochodów budżetu na 2022 rok w łącznej kwocie 31 753 571,00 zł z tego dochody bieżące w kwocie 25 275 307,00 zł, dochody majątkowe w kwocie 6 478 264,00 zł. Wydatki budżetu planuje się w łącznej kwocie 38 672 590,00 zł zwiększenie to nastąpiło w związku z przeniesieniem środków na rok 2022 na zakup samochodu do OSP. Wydatki bieżące ustala się w kwocie 25 225 307,00 zł, wydatki majątkowe w kwocie 13 447 283,00 zł. Zmienia się deficyt budżetu do kwoty 6.919.019,00 zł. W ramach autopoprawki wprowadza się nowe zadanie inwestycyjne „Termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w Kołaczkowie”. Jest możliwość uzyskania dofinansowanie w wysokości 85%.  Skarbnik dopowiedziała, że w związku z tymi zmianami zmianie ulegną wszystkie załączniki do projektu budżetu.
Radny Krystian Konieczny zapytał o planowany termin wykonania nakładki na drodze Zieliniec Huby.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała że w przyszłym roku planuje się przygotowanie projektu na frezowanie i położenie nakładki na tej drodze. Jeżeli będą środki w budżecie wówczas po opracowaniu koncepcji i pozyskaniu zgody z Starostwa Powiatowego zadanie to będzie realizowane.
Radny Robert Ptaszyński zapytał kiedy rozpocznie się termomodernizacja Szkoły Podstawowej w Bieganowie.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że wstępny termin rozpoczęcia prac zaplanowany został na kwiecień, ale zależny jest od ogłoszenia przetargu i wyłonienia wykonawcy. Obiekt w całości będzie musiał być oddany wykonawcy, wobec tego dzieci będą musiały zostać przewiezione do innej szkoły.
Radny Jerzy Woś zaproponował, aby dzieci z SP w Bieganowie przenieść do dwóch szkół w Grabowie Królewskim i Kołaczkowie.
Radna Bogusława Wietrzyńska – Stramczewska powiedziała, że po zapoznaniu się z projektem inwestycji termomodernizacja obejmuje wymianę  okien, instalacji elektrycznej itp. Zapytała jak będzie wyglądało przywrócenie sal lekcyjnych do użyteczności, gdyż projekt nie uwzględnia malowania ścian.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że termomodernizacja obejmuje pewne elementy, natomiast takie prace jak malowanie ścian, są wydatkami  niekwalifikowalnymi, które należy pokryć z budżetu gminy.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej został opracowany na lata 2022-2027. Dla roku 2022 wszystkie dane muszą być zgodne z projektem uchwały budżetowej. W latach od 2023-2027 są to dane szacunkowe.
Skarbnik przedstawiła pozytywne opinie z Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wyrażenia opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Kołaczkowo na 2022 rok, w sprawie wyrażenia opinii o projekcie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Kołaczkowo oraz w sprawie wyrażenia opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu Gminy Kołaczkowo w 2022 roku. Skarbnik wyjaśniła, iż wszelkie wskazania zawarte w opiniach zostały zawarte w autopoprawce do projektu uchwały budżetowej na 2022 rok.
Ad.10.    
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok. Projekt uchwały zakłada zwiększenie planu dochodów o kwotę ogółem 1.380.679,00 zł, zmniejszenie planu wydatków majątkowych o kwotę 583.500,00 zł. Zmniejszeniu ulegają przychody budżetu o kwotę 1.769.019,00 zł , oraz zmniejsza się deficyt budżetu w wysokości 1 230 981,00 zł. Projekt uchwały w załączeniu.
Ad.11.    
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy Kołaczkowo na lata 2021-2027, w którym dostosowuje się plan dochodów, wydatków, przychodów oraz wynik finansowy do uchwały budżetowej na 2021 rok.
Ad.12.
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu i planu finansowego wydatków budżetowych Gminy Kołaczkowo które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2021. Projekt uchwały ustala wydatki niewygasające w kwocie 1.581.979,54 zł. Szczegółowy wykaz, plan finansowy oraz ostateczny termin dokonania wydatków niewygasających określa załącznik nr 1 do uchwały. Projekt uchwały w załączeniu.
Ad.13.    
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska przedstawiła projekt uchwały dotyczący planu pracy komisji rewizyjnej na 2022 rok.
Ad. 14.    
Wniosków nie zgłoszono.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                                                                        Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                                                                      Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 stycznia 2022 08:52
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 27
26 stycznia 2022 08:52 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany