Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 29/2021 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 22.11.2021 r. o godz. 15.00 w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Protokół Nr 29/2021
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 22.11.2021 r. o godz. 15.00 w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Kołaczkowie.

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia w brzmieniu:
1.Otwarcie.
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu nr 28.
4.Informacja przewodniczącego o złożonych oświadczeniach majątkowych przez radnych.
5.Uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Łagiewki, gmina Kołaczkowo.
6.Uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Borzykowo, gmina Kołaczkowo.
7.Uchwała w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
8.Ustalenie regulaminu przyznawania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaczkowo.
9.Wyrażenie zgody na nabycie przez Gminę Kołaczkowo nieruchomości gruntowych należących do Skarbu Państwa.
10.Przyjęcie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaczkowo na 2022 rok.
11.Ustalenie wynagrodzenia dla Wójta Gminy.
12.Ustalenie wysokości diet radnych.
13.Ustalenie zasad przyznawania i wysokości diet dla sołtysów Gminy Kołaczkowo oraz zwrotu kosztów podróży służbowych.
14.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok.
15.Wprowadzenie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Kołaczkowo na lata 2021-2027.
16.Informacja z posiedzeń komisji.
17.Wolne głosy i wnioski.

Ad.3
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.4
Przewodnicząca Danuta Grabowska przekazała informację  Naczelnika Urzędu Skarbowego we Wrześni z przeprowadzonej analizy oświadczeń majątkowych. Wskazane nieprawidłowości mają charakter informacyjny i nie ma konieczności składania wyjaśnień do  urzędu.
Ad.5
Tomasz Kuźniar urbanista omówił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Łagiewki, gmina Kołaczkowo. Poinformował, że podczas pierwszego wyłożenia planu do publicznego wglądu mieszkaniec zgłosił uwagę, co spowodowało przesunięcie terminu jego uchwalenia. Po pozytywnym rozstrzygnięcia wniosku, nastąpiło ponowne wyłożenie planu do publicznego wglądu. W wyniku braku uwag został przedłożony do uchwalenia.
Ad.6
Tomasz Kuźniar urbanista omówił projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wybranych terenów położonych w obrębie Borzykowo, gmina Kołaczkowo. Poinformował, że plan obejmuje całą miejscowość i scala wszystkie dotychczasowe plany dla tej miejscowości. Podczas wyłożenia planu do publicznego wglądu, nie wniesiono uwag wobec czego został przedłożony do uchwalenia.
Radny Robert Ptaszyński zapytał czy poza określonymi w planie kolorami pokrycia dachów nie można zastosować innego?
Tomasz Kuźniar urbanista odpowiedział, że w planie są określone podstawowe kolory dachów, natomiast ich wszelkie odcienie można zastosować w całej miejscowości. Oznaczenia te obowiązują zabudowę mieszkaniową i usługową. Plan nie ogranicza kolorystyki elewacji budynków.
Ad. 7
Monika Jazic przedstawiła projekt uchwały w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Poinformowała, że w wyniku zmiany uchwały o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Gminy może postanowić o pokryciu części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku gdy środki pozyskane z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są niewystarczające na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Przedstawiła zestawienie ilości odpadów z Gminy Kołaczkowo.
Ad.8
Milena Świątek kierownik Referatu Oświaty przedstawiła regulamin przyznawania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaczkowo. Wyjaśniła, że środki na pomoc zdrowotną dla nauczycieli były planowane w budżetach szkół. W wyniku  zmiany przepisów budżet ten, musi zostać zaplanowany w budżecie gminy. Zmiana ta spowodowała, iż należało dostosować regulamin. Wysokość przyznawania pomocy zdrowotnej pozostaje na dotychczasowym poziomie.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała jaka jest roczna kwota zaplanowana w budżecie na pomoc zdrowotną dla nauczycieli.
Milena Świątek kierownik Referatu Oświaty odpowiedziała, że w budżecie zostanie zaplanowane 12.000 zł.

Ad.9
Anna Cichowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez Gminę Kołaczkowo nieruchomości gruntowych należących do Skarbu Państwa. Dotyczy nieodpłatnego przekazania własności nieruchomości gruntowych należących do Skarbu Państwa o oznaczeniach geodezyjnych: dz. nr 34/8, obręb Bieganowo o powierzchni 0,7100 ha, dla oraz dz. nr 38/2, obręb Bieganowo o powierzchni 0,2400 ha.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała w jaki sposób uzyskanie prawa własności poprawi warunki zagospodarowania nieruchomości oraz jaki jest zamiar wykorzystania tych obiektów.
Anna Cichowska przeznaczenie gruntów związane będzie z realizacją zadań własnych gminy w zakresie edukacji publicznej, kultury i kultury fizycznej.
Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że wspólnie z dyrektorem szkoły, sołtysem i mieszkańcami Bieganowa ustalono, aby przeznaczyć teren działki 38/2 na cele rekreacji dla mieszkańców, tereny zielone wraz z infrastrukturą i siłownią. Druga działka to teren w 2/3 należących do gminy i w 1/3 do KOWR. Grunty te można przeznaczyć na obiekty sportowe, których szkoła oprócz boiska nie posiada. Istnieją możliwości adaptacji tego budynku na cele kulturalne tj. senior+. Nie wiadomo kiedy gmina będzie realizować ten plan, ale mając taki obiekt z pewnością Rada znajdzie rozwiązanie jak go zagospodarować. Obecnie budynek wymaga zabezpieczenia, aby nie zagrażał bezpieczeństwu.
Sołtys Agnieszka Frąckowiak powiedziała, że od 2008 roku są prowadzone starania o przejęcie tej działki. Od 2012 roku gmina zajmuje się utrzymaniem porządku na tych działkach, ponieważ KOWR nie utrzymuje tego gruntu w należytym porządku. Działka na której jest basen obecnie straszy, a także jest niebezpieczna dla przechodzących tam osób. Dla mieszkańców Bieganowa przejęcie tych działek jest bardzo istotne.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska popiera przejęcie działki 38/2, natomiast nie popiera przejęcia działki nr 34/8.
Radny Jerzy Siemiątkowski jest za tym, aby przejąć obie działki.
Radny Robert Ptaszyński powiedział, że jest za przejęciem obu działek, ponieważ jeżeli gmina będzie ich właścicielem będzie można decydować o ich przeznaczeniu.
Głosowanie:
10 ZA, 1 PRZECIW,  1 WSTRZYMUJĄCY.
Ad. 10
Kamila Majorek przedstawiła projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaczkowo na 2022 rok. Wyjaśniła, że program jest oparty na diagnozie przeprowadzonej w ciągu ostatnich 4 lat. Przedstawiła realizację programu w 2021 roku, w którym pomimo pandemii udało się zorganizować szereg zadań profilaktycznych.
Radna Małgorzata Jakubowska wnioskuje, aby określić w programie kwotę i czas kiedy można złożyć wniosek o dofinansowanie na cele profilaktyczne
Kamila Majorek odpowiedziała, że w programie nie może być takiego zapisu, natomiast można wprowadzić takie określenia do regulaminu.

Radny Jerzy Woś powiedział, że na szkoleniu z przeciwdziałania alkoholizmowi wskazano bardzo duży wynik spożywania alkoholu. Zaproponował ograniczyć wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Kamila Majorek odpowiedziała, że w 2018 roku były przeprowadzone konsultacje, w wyniku których w uchwale Rady Gminy określono liczbę do wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla 17 punktów. Można również ograniczyć czasowo sprzedaż alkoholu, zależy to od decyzji Rady.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 10 min przerwy.
Ad. 11.    
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia wójta. Poinformowała, że nowelizacja przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych, podniosła górne limity wynagrodzeń pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru, należy dostosować stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz poziomu dodatku funkcyjnego dla wójta.
Radny Jerzy Woś powiedział, że projekt uchwały zakłada maksymalną stawkę czyli wzrost wynagrodzenia wójta o prawie 100%. Przy zastosowaniu minimalnego wynagrodzenia określonego w Rozporządzeniu wzrost byłby o kwotę ok. 5 000 zł.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że minimalne wynagrodzenie wójta wynosi 80% maksymalnej stawki.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że do tej pory połowa wynagrodzenia wójta to kwota średniej płacy pracownika urzędu. Teraz zmienia się ta różnica do 25%.
Radny Adam Kruszyński zaproponował ustalenie wynagrodzenia wójta na poziomie 90% maksymalnej stawki.
Radny Jerzy Woś złożył wniosek o ustalenie minimalnej stawki wynagrodzenia dla wójta.
Głosowano w sprawie ustalenia maksymalnej stawki wynagrodzenia dla wójta:
Wyniki: ZA 0, PRZECIW 9,
Głosowano w sprawie ustalenia 90% maksymalnej stawki wynagrodzenia dla wójta:
Wyniki: ZA 9, PRZECIW 3, WSTRZYMUJE SIĘ 1
Ad. 12.
Przewodnicząca Danuta Grabowska poinformowała, że zmiana przepisów określiła maksymalną stawkę diety przysługującej radnemu. W gminach poniżej 15.000 mieszkańców Radnemu przysługuje w ciągu miesiąca dieta w wysokości 50% maksymalnej wysokości diety w gminie o największej liczbie mieszkańców, czyli jest to kwota 2147,30 zł. Przewodnicząca przedstawiła projekt uchwały określający procentową stawkę diety liczoną od maksymalnej diety przysługującej  radnemu. Dostosowując wysokość obecnych diet stawki procentowe przedstawiają się następująco: dla Przewodniczącego w wysokości 99 %, dla Wiceprzewodniczących w wysokości 45 % , Przewodniczącym Komisji w wysokości 41 %, Radnym w wysokości 38 % maksymalnej wysokości diety przysługującej radnemu w gminie poniżej 15 tys. mieszkańców.
Radna Bogusława Wietrzyńska- Stramczewska powiedziała, że obecna uchwała określa wysokość diety radnych od kwoty bazowej. Zaproponowała przeliczenie tych diet na wartość % od kwoty bazowej i zastosować w projekcie uchwały.
Sekretarz Ilona Orakowska przedstawiła stawki procentowe obowiązujące w obecnej uchwale, które wynoszą odpowiednio: 99,85%, 44,71%, 40,98%, 37,26%.
Radna Bogusława Wietrzyńska- Stramczewska zaproponowała, aby zaokrąglić do pełnych stawek procentowych.
Przewodnicząca Danuta Grabowska ogłosiła 10 minut przerwy.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet  radnych. Dla przewodniczącego 99%, dla wiceprzewodniczących 45%, dla przewodniczących komisji 41%, dla radnych 38% maksymalnej diety przysługującej radnemu w gminie do 15.000 mieszkańców. W przypadku nieobecności radnego na sesji rady gminy lub posiedzeniu komisji obniża się wyżej wskazane kwoty o 20% niezależnie od liczby posiedzeń na których radny był nieobecny.
Wyniki głosowania:
11 ZA, 1 PRZECIW , 1 WSTRZYMUJE SIĘ
Ad. 13.
Przewodnicząca Danuta Grabowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przyznawania i wysokości diet dla sołtysów Gminy Kołaczkowo oraz zwrotu kosztów podróży służbowych. Rada określiła wzrost diety sołtysa do kwoty 200 zł za udział w sesji, natomiast diety miesięcznej zryczałtowanej do kwoty 300 zł. Zaproponowano, aby kwoty te zostały przeliczone na wartości procentowe względem minimalnego wynagrodzenia za pracę lub od maksymalnej diety radnego, która przysługuje w gminie do 15000 mieszkańców.
Wyniki głosowania: 13 ZA
Ad.14  
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok według załączonego projektu uchwały.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jak urząd realizuje środki przeznaczone na przeciwdziałanie COVID-19.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała że do tej pory gmina otrzymała środki na promocję związaną z przeciwdziałaniem COVID-19 w wysokości 10.000 zł.
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy gmina otrzyma środki za wysoką liczbę osób zaszczepionych  mieszkańców w wysokości 500.000 zł.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała że urząd złożył wniosek, ale jeszcze nie wiadomo czy środki zostaną przyznane.
Radny Jerzy Woś zapytał czy zostaną wykonane środki na zadanie zaplanowane w funduszu sołeckim Krzywej Góry na zakup lampy solarnej.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała że fundusz sołecki realizuje sołtys porozumieniu z pracownikiem urzędu.
Ad. 15.
Skarbnik Danuta Olejniczak przedstawiła proponowane zmiany w wieloletniej prognozie finansowej gminy Kołaczkowo na lata 2021-2027.  Proponowane zmiany są zgodne ze zmianami zachodzącymi w budżecie gminy.
Ad. 16.    
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Adam Kuszyński złożył informację z posiedzenia komisji.
Ad.17.    
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała wniosek z Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Kołaczkowie z prośbą, o udzielenie dotacji  przedmiotowej do działalności w zakresie przyjmowania i oczyszczania ścieków pochodzących z kanalizacji sanitarnej. Wnioskowana kwota dotacji to 1,42 zł/m3. Wzrost dotacji związany jest ze wzrostem cen materiałów i usług, między innymi energii elektrycznej.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że można ująć tą zmianę w projekcie budżetu. Zostanie przedstawiony projekt uchwały odnośnie zmiany wysokości dotacji.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała odpowiedź wójta na pismo dyrektora niepublicznego przedszkola w Borzykowie w sprawie wynajęcia pomieszczeń w wynajmowanym budynku.
Radna Bogusława Wietrzyńska- Stramczewska zapytała na jaką inwestycję planuje się złożyć wniosek do Lokalnej Grupy Działania „Z Nami Warto”.  Nabór wniosków na małą infrastrukturę ma się odbyć w styczniu. Uważa, że można złożyć wniosek na inwestycję budowa rolkostrady w Borzykowie
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie posiada informacji na jakie zadania został dokonany podział w Lokalnej Grupie Działania.
Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                                                     Przewodniczący komisji
 Monika Nowak                                                              Danuta Grabowska


Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 stycznia 2022 08:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 26
26 stycznia 2022 08:50 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany