Protokoły Komisji Wspólnych

Protokół Nr 21/2021 z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 18.01.2021 r. o godz. 15.00 w trybie zdalnym.

Protokół Nr 21/2021
z posiedzenia wspólnego Komisji Rady Gminy Kołaczkowo w dniu 18.01.2021 r. o godz. 15.00 w trybie zdalnym.


Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Gminy Kołaczkowo Danuta Grabowska. Powitała zaproszonych gości oraz pracowników UG - lista obecności w załączeniu. Przewodnicząca przedstawiła porządek posiedzenia, do  którego wójt wniosła o wprowadzenie dodatkowego punktu – projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok.
Głosowanie w sprawie wprowadzenia zmian do porządku obrad.
Wyniki głosowania: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Porządek obrad po zmianach:
1.Otwarcie
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu nr 20.
4.Przeznaczenie środków finansowych pochodzących z umorzenia części pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
5.Wprowadzenie zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok.
6.Wyrażenie zgody na zawarcie kolejnej umowy z dotychczasowym najemcą na okres jednego roku.
7.Wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości położonej w miejscowości Sokolniki dz. nr 98/3 obręb Sokolniki.
8.Współdziałania z Miastem Gniezno w zakresie realizacji obowiązku zapewniania opieki nad bezdomnymi zwierzętami z terenu Gminy Kołaczkowo.
9.Uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kołaczkowo.
10.Rozpatrzenie wniosków:
-  w sprawie sprzedaży gruntu położonego w m. Sokolniki dz. nr 426/1,
- w sprawie złożenia wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
11.Wolne głosy i wnioski

Wyniki głosowania: ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2

Ad. 3.
Protokół z ostatniego posiedzenia komisji został przyjęty.
Ad. 4.
Skarbnik Danuta Olejniczak wyjaśniła, że Zarząd Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu pismem z dnia 23 grudnia 2020 r. zawiadomił o umorzeniu Gminie Kołaczkowo kwoty 42.585,90 zł tj. 15 % zaciągniętej pożyczki na realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa (dokończenie) kanalizacji sanitarnej w Kołaczkowie". Umorzenie było uwarunkowane prawidłowym i terminowym wykonaniem zadania zgodnie z zawartą umową oraz przeznaczeniem umorzonej kwoty na przedsięwzięcie ekologiczne. Powyższe środki postanowiono przeznaczyć na zadanie pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej (Żydowo, Wszembórz, ul. Krakowska w Kołaczkowie)".
Ad. 5.
Skarbnik Danuta Olejniczak omówiła proponowane zmiany w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok. Zmiana polega na zwiększeniu planu wydatków majątkowych na zadanie "Położenie nakładki asfaltowej na ulicy Ogrodowej i Cmentarnej w Kołaczkowie" o kwotę 100.000,00 zł oraz na zmniejszeniu planu wydatków na zadanie "Położenie nakładki na drodze gminnej w m. Zieliniec (Huby) o kwotę 100.000,00 zł. W/w zmiana wynika z prac dodatkowych związanych z wymianą kanalizacji deszczowej na ulicy Ogrodowej. Wymiana tej kanalizacji nie była ujęta w dokumentacji projektowej w/w zadania inwestycyjnego.
Wójt Teresa Waszak wyjaśniła, że został przygotowany projekt odwodnienia i położenia nakładki na ulicy do cmentarza oraz położenia nakładki asfaltowej na ul. Ogrodowej. W trakcie inwestycji okazało się, że kanalizacja deszczowa na ul. Ogrodowej jest wykonana z betonu i w wielu miejscach pozarywana. Na etapie planowania nie był znany stan instalacji, dlatego nie została uwzględniona jej wymiana. W chwili obecnej zasadnym jest wykonanie kosztorysu na  zadania dodatkowe tj. wymiana kanalizacji deszczowej na ul. Ogrodowej. Wykonawca przedstawił kosztorys ofertowy na kwotę około 95.000 zł.
Radny Jerzy Woś uważa, że jeżeli projektant pojechałby w teren to zdobyłby wiedzę o tym, że kanalizacja jest do wymiany. W chwili obecnej kosztuje nas to zadanie o ok.100.000 zł więcej.  
Wójt Teresa Waszak  uważa, że nikt nie mógł tego przewidzieć, ponieważ dopiero po odkryciu okazało się jaki jest stan urządzeń kanalizacyjnych.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że studzienki znajdujące się na nawierzchni były wymienione. Natomiast instalacja znajdująca się w ziemi jest betonowa i podczas prac rozbiórkowych  kruszy się i może dojść do rozszczelnienia rur.
Głosowano w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Kołaczkowo na 2021 rok.
Wyniki głosowania ZA: 11, PRZECIW: 2, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Radny Jerzy Woś zapytał czy firma wiatrakowa złożyła deklarację podatkową.
Skarbnik Danuta Olejniczak odpowiedziała, że deklaracje podatkowe jeszcze nie zostały złożone.
Ad. 6
Dariusz Leszczyński wyjaśnił, że Wielkopolski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża w Poznaniu wystąpił z wnioskiem o przedłużenie umowy najmu części nieruchomości na ustawienie pojemników na odzież używaną na terenie Gminy Kołaczkowo. Zawarcie umowy będzie stanowiło dla gminy źródło przychodów, a mieszkańcy Gminy Kołaczkowo w dalszym ciągu będą mogli w ekologiczny sposób pozbywać się niepotrzebnej odzieży.
Dariusz Leszczyński odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy z dotychczasowym najemcą na okres jednego roku.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że od 1,5 roku nie ma pojemnika w Grabowie Królewskim i zapis o tej lokalizacji nie jest potrzebny.
Radny Jerzy Woś zapytał czy mieszkańcy Grabowa Król. są zainteresowani postawieniem pojemnika w ich miejscowości. Uważa, że trzeba to wyjaśnić, ponieważ pojemnik jest postawiony w Krzywej Górze, a w uchwale tego miejsca się nie wskazuje.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że do dnia sesji zostanie rozstrzygnięty ten temat i wyjaśnimy umiejscowienie pojemników, aby w projekcie uchwały wpisać aktualny stan.
Ad. 7
Dariusz Leszczyński  wyjaśnił, że działka nr 98/3 obręb Sokolniki o pow. 0,0652 ha, zapisana w księdze wieczystej nr PO1F/00000045/1 stanowi własność Parafii Rzymsko – Katolickiej pod wezwaniem Św. Jakuba Większego Apostoła w Sokolnikach. Przedmiotowa działka zabudowana jest od lat 60-tych urządzeniami wodociągowymi stacji uzdatniania wody stanowiących własność Gminy Kołaczkowo. Przedmiotowe urządzenia są bezpośrednio powiązane z budynkiem stacji uzdatniania wody znajdującym się na przyległej działce nr 96/2 obręb Sokolniki stanowiącej własność Gminy Kołaczkowo. Zakup działki nr 98/3 obręb Sokolniki o pow. 0,0652 ha jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania stacji uzdatniania wody.
Dariusz Leszczyński odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości położonej w miejscowości Sokolniki dz. nr 98/3 obręb Sokolniki.
Przewodnicząca Danuta Grabowska uważa, że podjęcie tej uchwały jest zasadne.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że radni podejmując decyzję o wykupie gruntu powinni znać jego cenę. Zwróciła uwagę na zapis w uzasadnieniu do uchwały, który należy usunąć i dotyczy zwrotu „Ta regulacja nie oznacza, że Wójt Gminy ma pełną swobodę w gospodarowaniu mieniem gminnym”.
Wójt Teresa Waszak przyznała, że ten zapis jest niepotrzebny. Odniosła się do projektu uchwały, który jest podejmowany po to, aby Rada dała zielone światło do procedur, które w dalszej części nastąpią.  
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska powiedziała, że wystarczy zapytać radę o zgodę i zapisać rozstrzygnięcie w protokole.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że uchwała jest potrzebna w celu wykonania operatu szacunkowego, który jest konieczny do ustalenia ceny. W kolejnym etapie nastąpią negocjacje z kurią i zostaną Radzie przedstawione wyniki rozmów.
Głosowano w sprawie: Wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości położonej w miejscowości Sokolniki dz. nr 98/3 obręb Sokolniki.
Wyniki głosowania: ZA: 10, PRZECIW: 2, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 2
Ad. 8
Kamila Majorek wyjaśniła, że zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom należy do zadań własnych gmin. W celu wywiązania się z tego obowiązku podejmuje się uchwałę w sprawie współdziałania z Miastem Gniezno w zakresie realizacji obowiązku zapewniania opieki nad bezdomnymi zwierzętami z terenu Gminy Kołaczkowo. Po podjęciu uchwały zostanie zawarte porozumienie z Miastem Gniezno na umieszczenie wyłapywanych zwierząt w schronisku dla bezdomnych zwierząt.
Kamila Majorek odczytała projekt uchwały w sprawie współdziałania z Miastem Gniezno w zakresie realizacji obowiązku zapewniania opieki nad bezdomnymi zwierzętami z terenu Gminy Kołaczkowo.
Wyniki głosowania ZA: 13, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0,
NIEOBECNI: 2.
Ad. 9
Tomasz Kuźniar planista wyjaśnił, że studium jest podstawowym dokumentem prowadzenia polityki planowania na obszarze gminy i stanowi podstawę do uchwalania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Prace nad projektem tej uchwały zostały zainicjowane uchwałą Rady Gminy Kołaczkowo z 2018 roku. Główną przyczyną jej podjęcia była kwestia uwzględnienia w planowaniu przestrzennym nowych wymogów jakie nastąpiły na skutek wejścia w życie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Na obszarze Gminy Kołaczkowo w ostatnim czasie powstało kilkanaście elektrowni wiatrowych. Chcąc zabezpieczyć teren i miejscowości zlokalizowane w ich pobliżu gmina podjęła prace nad zmianą planów miejscowego zagospodarowania, aby była możliwość budowy nowych obiektów mieszkalnych. Równolegle zostały podjęte prace nad studium. Wykonana została cała procedura  przewidziana w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Studium posiada wszystkie niezbędne uzgodnienia i opinie oraz zostało wyłożone do publicznego wglądu. Złożonych zostało kilka wniosków, które po rozstrzygnięciu przez Wójta Gminy  zdecydowana większość została uwzględniona. Po zakończeniu procedury formalnej studium jest gotowe do uchwalenia przez Radę Gminy. Studium określa dominujące funkcje kierunków zagospodarowania. Pokazane są w nich tereny przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną częściowo wielorodzinną oraz dość dużo terenów zabudowy zagrodowej, przemysłowej i usługowej. Istotnym elementem uchwalania jest załącznik numer 4, który zawiera elementy nie uwzględnione w studium. Jest to uwaga, która wpłynęła podczas wyłożenia dokumentu do publicznego wglądu i została odrzucona przez Wójta Gminy. Rozstrzygnięcie dotyczy 4 działek w Krzywej Górze. Wnioskujący wniósł o przeznaczenie terenów jako obszar z możliwością zabudowy mieszkaniowej wraz z prawem prowadzenia działalności usługowej. Dwie działki bezpośrednio sąsiadujące z drogą gminną zostały uwzględnione, natomiast  dla części działki nr 33 i  34/1 ze względu na położenie w  zaniżeniu dolinnym w sąsiedztwie zbiorników wodnych i łąk, o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, zostały wyłączone z zabudowy. Ewentualnie uwzględnienie takiej uwagi i wprowadzenie terenów pod zabudowę mogłoby w konsekwencji doprowadzić do zalewania zabudowy. W całej gminie takie tereny zostały wyłączone z zabudowy mieszkaniowej, co jest również zgodnie z obecnym studium.
Tomasz Kuźniar planista wyjaśnił, że procedura uchwalania studium wygląda w ten sposób, że w pierwszej kolejności Rada Gminy musi podtrzymać sposób rozstrzygnięcia Wójta Gminy. Jeżeli byłoby inne stanowisko w tej sprawie, studium nie może być uchwalone i wraca do procedury planistycznej.
Radny Jerzy Woś w sprawie nieuwzględnionych działek w studium powiedział, że część działki jest zaniżona, ale pozostałą jej część można objąć zabudową mieszkaniową. Zapytał czy można uwzględnić tą część działki oraz czy plan określa minimalną wielkość działki pod zabudowę.
Tomasz Kuźniar planista odpowiedział, że zgodnie z dostępnymi materiałami, a zwłaszcza mapami hydrograficznymi teren obejmujący ww. część działki posiada niski poziom zalewania wód gruntowych i są to też tereny trwałych użytków zielonych łąk i pastwisk. Plany miejscowe będą sugerowały wartości określające minimalną wielkość działek pod zabudowę mieszkaniową, jednak w zależności od lokalnych uwarunkowań czy też pewnych wniosków mieszkańców mogą być modyfikowane. Preferowana minimalna powierzchnia działki to ok. 600 m2.
Radny Jerzy Woś powiedział że nie pamięta, aby kiedykolwiek te tereny były zalane.  Uważa, że należy przychylić się do tego wniosku.
Radny Adam Kruszyński zapytał co oznacza w studium obszar oznaczony jako wykopaliska archeologiczne, ponieważ zajmuje on znaczną część obszaru gminy.
Tomasz Kuźniar planista odpowiedział że są to tzw. strefy ochrony zewidencjonowanych stanowisk archeologicznych. Zostały zaczerpnięte z obowiązującej gminnej ewidencji ochrony zabytków archeologicznych, którą musimy uwzględnić w studium.  
Radny Adam Kruszyński zapytał czy działka zewidencjonowana jako teren zabudowy zagrodowej będąca jednocześnie w strefie archeologicznej będzie stanowiła utrudnienie dla potencjalnego inwestora.
Tomasz Kuźniar planista odpowiedział, że na etapie planowania przestrzennego będą zapisy mówiące o fakcie występowania tych stref archeologicznych. W trakcie prowadzonych prac należałoby wystąpić o opinie do konserwatora zabytków, który stwierdzi czy ewentualnie trzeba wprowadzić nadzór na tym obszarze.  
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zauważyła, że w Borzykowie w okolicy ulic Stolarskiej i Słonecznej nie ma zaznaczenia komunikacji. Cały obszar jest oznaczony pod budowę domów jednorodzinnych.   
Tomasz Kuźniar odpowiedział, że w studium jest wyznaczony przebieg tych dwóch dróg. W studium ujawnia się tylko te drogi, które są aktualnie zaliczone do kategorii dróg publicznych. Projekt budowy  tej drogi zostanie uwzględniony, natomiast te elementy będą rozstrzygnięte na etapie planów miejscowych. Wyjaśnił, że w studium nie ma konieczności by pokazywać układ komunikacyjny.
Wójt Teresa Waszak powiedziała że teren w Krzywej Górze jest zaliczany do terenu tzw. trzęsawka. Widać to na drodze wojewódzkiej w okolicy przystanku autobusowego, gdzie wielokrotnie WZDW wywyższał tą drogę. Uważa, że nie są to tereny odpowiednie pod zabudowę mieszkaniową z powodu dużego zagrożenia zalewaniem.  
Radny Jerzy Woś uważa, że teren był zalewany z powodu niedrożnego przepustu na kanale Miłosławka. Obecnie nie ma takiego problemu, gdyż został przebudowany odcinek kanału.
Radny Michał Stefański powiedział, że w 2012 roku teren ten był zalany. Odprowadzenie wody  przez straż do studzienek było utrudnione, ponieważ nie nadążały odbierać wtłoczonej wody.
Radny Adam Kruszyński powiedział, aby na tym obszarze nie wyznaczać terenów pod zabudowę, ponieważ są to tereny torfowe. Uważa, że terenów przeznaczonych pod zabudowę jest  dużo i nie ma potrzeby wyznaczania działek na terenach zalewowych.
Radny Jerzy Woś zawnioskował o to, aby każdy kto złożył wniosek do projektu studium otrzymał pisemną odpowiedź.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że wnioski są w trakcie rozpatrywania, ponieważ to Rada rozpatruje i zatwierdza sposób rozstrzygnięcia. Szereg wniosków wpłynęło z miejscowości Krzywa Góra po terminie, a mimo to są rozpatrywane.
Tomasz Kuźniar odczytał załącznik numer 4 do projektu uchwały w sprawie uchwalenia studium.
Rada przystąpiła do głosowania nad rozstrzygnięciem Rady Gminy Kołaczkowo w sprawie rozpatrzenia wniosku o nieuwzględnienie uwag wniesionych do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kołaczkowo.
Wyniki głosowania ZA: 7, PRZECIW: 1, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 4, BRAK GŁOSU: NIEOBECNI: 2
Ad. 10.
Rozpatrzenie wniosku w sprawie sprzedaży gruntu położonego w m. Sokolniki
 dz. nr 426/1.
Przewodnicząca Danuta Grabowska odczytała wniosek o sprzedaż gruntu dz. nr 426/1 w m. Sokolniki stanowiący własność Gminy Kołaczkowo. Wnioskodawca obecnie dzierżawi ten grunt na cele wystawiennicze nagrobków.
Radny Jerzy Woś zapytał jaka była opinia społeczna na temat dzierżawy tej działki w centrum miejscowości.
Przewodnicząca Danuta Grabowska powiedziała, że mieszkańcy pozytywnie odnieśli się do dzierżawy tego gruntu.
Radny Jerzy Siemiątkowski powiedział, że powinniśmy wspierać przedsiębiorców lokalnych, a nie utrudniać im działania.
Radna Magdalena Cieślak poparła wniosek radnego Siemiątkowskiego i uważa, że należy przychylić się do wniosku o sprzedaż nieruchomości.
Radny Michał Stefański twierdzi, że wnioskujący posiada umowę dzierżawy na 10 lat. Decyzję o sprzedaży gruntu Rada może podjąć później. W przypadku wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości, gmina musi ogłosić przetarg, który może wygrać zupełnie inna osoba.
Radny Jerzy Woś powiedział, że Rada wyraziła zgodę na dzierżawę gruntu w celu wystawienia pomników. W przypadku sprzedaży właściciel gruntu będzie mógł zagospodarować działkę tak jak będzie chciał.
Radna Magdalena Cieślak powiedziała, że wcześniej ta działka była zaniedbana, obecnie wygląda bardzo ładnie, teren jest zadbany i ogrodzony.  Gdyby dzierżawca był właścicielem tej działki zapewne zagospodarowałby ją na korzyść wsi.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że umowa z dzierżawcą została podpisana w 2019 roku na okres 10 lat czyli do 10 września 2029 roku z przeznaczeniem gruntu na cele wystawiennicze. Jeżeli dzierżawca chciałby utwardzić ścieżki na tym terenie ma taką możliwość. Natomiast uważa, że działkę sprzedaje się tylko raz i jeżeli zostanie sprzedana przyszły właściciel będzie mógł zabiegać o przekształcenie nieruchomości na inny cel.
Radna Magdalena Cieślak zapytała czy  dzierżawca będzie miał możliwość pierwokupu tej działki, czy będzie musiał uczestniczyć w przetargu.
Radna Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska powiedziała, że nie ma możliwości pierwokupu w gospodarowaniu mieniem gminnym. Gmina będzie musiała ogłosić przetarg.
Radny Adam Kruszyński uważa, że nie należy zmieniać decyzji. Rada wyraziła zgodę na wydzierżawienie nieruchomości na 10 lat.
Radny Krystian Konieczny i radny Robert Ptaszynski poparli stwierdzenie radnego Adama Kruszyńskiego.
Przewodnicząca Danuta Grabowska zarządziła głosowanie w sprawie rozpatrzenia wniosku sprzedaży gruntu położonego w miejscowości Sokolniki dz. nr 426/1.
Wyniki głosowania ZA: 3, PRZECIW: 8, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 1, BRAK GŁOSU: 1, NIEOBECNI: 2
Rozpatrzenie wniosku  w sprawie złożenia wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Wójt Teresa Waszak poinformowała, że został ogłoszony nabór wniosków do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych z możliwością uzyskania dofinansowania dla miejscowości popegeerowskich. Przedstawiła wnioski, które wpłynęły do Urzędu Gminy o ujęcie zadań w ramach tego programu, są to:
 - wniosek dotyczący budowy świetlicy wiejskiej dla miejscowości Grabowo Królewskie
-  wniosek z prośbą o uwzględnienie w programie termomodernizacji Szkoły Podstawowej w Bieganowie i boisk sportowych przy tej szkole
- wniosek dotyczący przebudowy istniejącej kanalizacji sanitarnej betonowej w miejscowości Grabowo Królewskie i Bieganowo wraz z budową przepompowni
- wniosek dotyczący budowy dróg gminnych w miejscowości Grabowo Królewskie
Radny Jerzy Siemiątkowski zapytał czy inne miejscowości popegeerowskie planują również złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach tego programu.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że złożenie wniosku nie wiąże się z otrzymaniem dofinansowania. Program zakłada, że każda gmina może złożyć maksymalnie trzy wnioski, których wartość dofinansowania nie może przekroczyć 5.000.000 zł. Poinformowała, że dla Szkoły Podstawowej w Bieganowie i jest przygotowany pełen komplet dokumentów i jest to największa inwestycja spośród wymienionych, jej wartość to kwota 4.374.741,00 zł. Wniosek o dofinansowanie termomodernizacji był złożony do innych programów, ale na dzień dzisiejszy nie ma odpowiedzi. Budowa świetlicy w Grabowie Królewskim nie ma projektu, wcześniejszy projekt był na postawienie kontenerów, które spełniałyby rolę świetlicy. Brak kwoty wykonania tego zadania. Wniosek przedstawiony przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej  Kołaczkowie to kwota ok. 500.000 zł, oraz wniosek na budowę dróg gminnych  w Grabowie Królewskim to kwota około 250 000 zł.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała że napisała wniosek do Rady Gminy i Wójta Gminy, w którym opisała kilkuletnie starania o budowę świetlicy w Grabowie Królewskim. Według projektu świetlica miała być modułowa, wykonana z płyty obornickiej. Wartość inwestycji według kosztorysu to kwota ok. 450.000 zł. Projekt budowy świetlicy jest na około 120 m uważa, że nie potrzebuje dużej powierzchni, tylko  miejsce do spotkań dla mieszkańców w okresie zimy. Oprócz tego zadanie to pojawiło się w budżecie na 2021 rok i została zaplanowana kwota 20.000 zł. Inni sołtysi mają  świetlice i jest pewna, że gdyby chciano im zabrać i przeznaczyć np. na mieszkania socjalne spotkałoby się to z dużym oporem społecznym. Dodała, że wniosek o dofinansowanie ma większe szanse jeżeli jest poparty przez organizacje pozarządowe i sołtysa, a ten wniosek spełnia ten warunek. Zaznaczyła, że w kolejnym etapie można się postarać o aktualizację projektu i pozwolenie na budowę oraz o energię ze źródeł odnawialnych, gdzie źródłem ciepła będzie fotowoltaika. Spełniony zostanie trzeci warunek wpływający na zrównoważony rozwój naszego regionu.
Radny Jerzy Woś poparł wniosek radnej Małgorzaty Jakubowskiej ponieważ pojawiły się możliwości pozyskania środków zewnętrznych przy minimalnym wkładzie gminy. Uważa, że należy zrozumieć mieszkańców, którzy od dziesiątków lat zabiegają o budowę świetlicy i wziąć pod uwagę głos społeczeństwa.
Radny Adam Kruszyński poparł wniosek Małgorzaty Jakubowskiej ponieważ od kiedy jest radnym temat budowy świetlicy o którą zabiegają mieszkańcy jest omawiany.
Wójt Teresa Waszak uważa, że najważniejszym zadaniem do realizacji jest termomodernizacja SP w Bieganowie. Również, bardzo istotną sprawą jest modernizacja kanalizacji sanitarnej, która jest przestarzała i nieszczelna.  Pani Wójt odniosła się do wypowiedzi radnej Małgorzaty Jakubowskiej mówiąc, że nie było ze strony Urzędu żadnego oporu jeżeli chodzi o pomoc w przygotowywaniu inwestycji tj. zagospodarowanie terenów rekreacyjnych i miejsca spotkań dla mieszkańców Grabowa Królewskiego, powstanie altany, utwardzenie boiska. Cały czas wspierane były pomysły radnej Jakubowskiej i społeczeństwa Grabowa Królewskiego, aby mogli się spotykać i powstało miejsce integracji. W okresie zimowym, kiedy warunki atmosferyczne nie pozwalają żeby się spotkać w terenie grabowianie mają do dyspozycji pomieszczenia w szkole. Każdego roku zostaje przedstawione radzie sprawozdanie z działalności świetlic, z którego wynika, że społeczeństwo się nie integruje, bardzo mało korzysta się ze świetlic i budowanie w kolejnej miejscowości świetlicy wiejskiej mając takie warunki jakie ma Grabowo Królewskie uważa za bezzasadne. W programie tym jest możliwość pozyskania środków na inwestycje, które dla naszej całej Gminy są bardzo ważne. Nie wszyscy mieszkańcy są zainteresowani budową świetlicy, są również mieszkańcy którzy potrzebują innej infrastruktury.
Radny Adam Kruszyński uważa, że nie należy porównywać stopnia integracji mieszkańców Grabowa Królewskiego z pozostałymi sołectwami. Zaproponował, aby mieszkańcy Grabowa Królewskiego wypowiedzieli się którą inwestycję uważają za ważniejszą. Twierdzi, że wniosek powinien być złożony na termomodernizację szkoły w Bieganowie. Najtańszą inwestycją jest budowa dróg gminnych w Grabowie Królewskim i to zadanie można wykonać ze środków własnych.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że nie ma gwarancji na to, że zostaną zaakceptowane wszystkie trzy wnioski. Jeżeli wszystkie gminy popegeerowskie wezmą udział w tym programie, to przypadnie na gminę kilkadziesiąt tysięcy zł.
Radny Robert Ptaszyński powiedział, że na niektóre zadania można pozyskać dofinansowanie w innych konkursach natomiast są takie, które mogą skorzystać tylko i wyłącznie w tym konkursie.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że nie zgłasza nowego projektu. W budżecie Gminy jest przeznaczone 200.000 zł na budowę dróg gminnych w Grabowie Królewskim,  na termomodernizację szkoły w Bieganowie jest przeznaczone 1.600.000 zł,  na budowę świetlicy 20.000 zł. W programie o dofinansowanie zadania nie muszą być sfinansowane w 100%, można wnioskować o zupełnie inną kwotę. Od kilku lat pisze różne projekty w których uzyskała kwotę 69.000 zł i dalej pomnaża ten majątek. Teraz jest możliwość w tym jedynym konkursie na uzyskanie dofinansowania budowy świetlicy, a Pani Wójt  blokuje dostęp. Wskazanie miejsca w szkole na świetlicę podzieliło społeczeństwo i do dzisiaj tłumaczy się z faktu, że nie jest to z jej inicjatywy.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że nie jest prawdą że są blokowane inwestycje. Są inne zadania, które są bardzo ważne dla większej grupy społecznej, a nie budowa świetlicy, ale jeżeli państwo radni wyrażą zgodę i zaproponują, że budowa świetlicy jest zasadna nie będzie przeciw. Jako wójt widzi potrzebę wymiany rurociągów kanalizacji sanitarnej, która była budowana w latach 70, i które często są naprawiane. Pani wójt uważa, że świetlica będzie wykorzystywana w małym stopniu tak jak pozostałe w naszej gminie. Dopóki jest lider to świetlica jest wykorzystywana i istnieje aktywność społeczna, choć małej grupy społecznej.
Radna Małgorzata Jakubowska powiedziała, że nie jest jej potrzebna wielka świetlica. Dla niej najważniejsi są ludzie, z którymi trzeba rozmawiać, bo podczas każdego spotkania może wyjść inna inicjatywa, mogą założyć się przyjaźnie, partnerstwo, którego w naszej gminie nie ma. Ważne jest by wspierać oddolne inicjatywy, gdyż to co robi jest dla przyszłości.
Wójt Teresa Waszak przedstawiła wnioski i poprosiła, aby radni zastanowili się i podjęli decyzję, którą wójt będzie honorować. Według  uznania rady zostanie poprowadzony  wniosek do tego programu.
Radny Robert Ptaszyński uważa, że stwierdzenie Pani Wójt o tym, że świetlice nie przynoszą zysku są krzywdzące, ponieważ świetlice wiejskie nie są po to, aby przynosiły zysk. Ich zadaniem jest służyć społeczeństwu do spotkań, integracji czy zebrań wiejskich.
Radny Adam Kruszyński powiedział, że rolą rady jest wyznaczenie zadań, które będą ujęte we wniosku o dofinansowanie, jednak nie jest to równoznaczne z tym, że gmina otrzyma dofinansowane. Zaproponował złożyć wniosek na termomodernizację SP w Bieganowie, budowę świetlicy w Grabowie Królewskim oraz modernizację kanalizacji w Grabowie Królewskim.  Środki na budowę dróg w Grabowie Królewskim są zaplanowane w budżecie gminy, poza tym nie ma możliwości pozyskania dofinansowania na to zadanie i należy je wykonać ze środków własnych. Wniosek na pozostałe 3 zadania należy złożyć tak, aby się zmieścić w kwocie 5 milionów i organy wyżej zadecydują, czy zostanie przydzielenie dofinansowanie.
Wójt Teresa Waszak powiedziała, że jest to bardzo słuszna decyzja.
Radny Jerzy Siemiątkowski powiedział, że pozostałe miejscowości popegeerowskie również mogą złożyć  wniosek o ujęcie zadania w dofinansowaniu.
Wójt Teresa Waszak powiedziała że do końca miesiąca trzeba taką decyzję podjąć ponieważ trzeba zachować procedury złożenia wniosku i przygotować dokumenty.
Radny Jerzy Siemiątkowski zaproponował, żeby poczekać do sesji 25 lutego i dać możliwość na zgłoszenie zadań innym miejscowościom.
Rada zadecydowała, że rozpatrzenie wniosków o ujęcie w programie odbędzie się na sesji Rady Gminy.
AD.11  Wolne głosy i wnioski.
Radni zdecydowali że sesja Rady Gminy odbędzie się w sali  sesyjnej Urzędu Gminy.
Radna Ewa Zgolińska zapytała czy została zerwana umowa z przewoźnikiem na dowóz dzieci do szkół, ponieważ jeździ autobus gminny
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że została rozwiązana umowa z jednym przewoźnikiem, który dowoził dzieci na linii Kołaczkowo. Do końca roku szkolnego jest przewidziany dowóz dzieci autobusem szkolnym gminnym.
Radna Bogusława Wietrzyńska-Stramczewska zapytała jaki był powód rozwiązania umowy z przewoźnikiem.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że zgodnie z umową gmina płaci przewoźnikowi za przejechane kilometry. Z powodu pandemii dzieci nie uczęszczają do szkół, a przewoźnik wystawił fakturę za listopad  i zażądał opłaty  za kilometry, których nie przejechał.  Gmina tej faktury nie zaakceptowała, nie możemy zapłacić za fakturę pod którą przewoźnik podpina ilość przejechanych kilometrów.
Radna Magdalena Cieślak zapytała jak będzie wyglądał dowóz dzieci do szkół, gdy wszystkie dzieci wrócą do nauki stacjonarnej.
Wójt Teresa Waszak odpowiedziała, że do końca roku szkolnego dzieci zawozić będzie autobus gminy oraz na drugiej linii przewoźnik zewnętrzny.
Radny Robert Ptaszyński zwrócił uwagę na parkujące samochody przy ZSP w Kołaczkowie. Otrzymał wiadomość, że przed wejściem do szkoły znajdują się zaparkowane samochody nauczycieli i rodzice dowożący dzieci do szkoły muszą je wysadzać przy sali gimnastycznej. Uważa, że bezpieczniej byłoby gdyby dzieci wysiadały bezpośrednio przy wejściu do szkoły. Zgłosił do wymiany lampy które świecą, ale klosze są bardzo zamglone  i nie świecącą lampę przy hali sportowej.
Radny Michał Stefański powiedział, że przy szkole są wyznaczone miejsca gdzie nie wolno parkować, gdyż są przeznaczone do rodziców dowożących dzieci i nauczyciele tam nie zostawiają samochodów.
Radna Małgorzata Jakubowska zapytała czy będzie planowana komisja rolnictwa ponieważ złożyła wniosek i nie ma na niego odpowiedzi oraz zapytała czy w tym roku kończy się kadencja pani dyrektor z SP w Bieganowie i kiedy będzie ogłoszony konkurs. Zapytała też jak została rozstrzygnięta skarga na dyrektora SP w Sokolnikach, czy pani dyrektor dostała upomnienie czy naganę prosi o informację.
Radny Jerzy Woś powiedział że z powodu pandemii ograniczone są ilości spotkań. Posiedzenie komisji rolnictwa odbędzie się w terminie gdy będzie taka możliwość.
Wójt Teresa Waszak udzieliła odpowiedzi informując, że:
- uwagi radnego Ptaszyńskiego zostaną przekazane pani Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego.
- w tym roku przypada termin konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej w Bieganowie. Nie otrzymaliśmy jeszcze oceny pracowniczej od Kuratora Oświaty.
- dyrektor Matuszak nie otrzymała nagany, nie wystąpiły konsekwencje pani dyrektor przyznała się do błędu. Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej została wysłana.
Pani wójt poinformowała, że wpłynęła skarga na Dyrektora Szkoły Podstawowej W Grabowie Królewskim. Poza tym jest kilka petycji, które zostaną przekazane do Komisji Skarg Wniosków i Petycji w celu rozpatrzenia.
- przyorywanie pasa drogowego,  to nie tylko rolnicy to robią. W ostatnim czasie wykonaliśmy uformowanie drogi gminnej w Grabowie Królewskim. Według mapy droga ma 10 m szerokości, natomiast mieszkańcy jeździli po prywatnych gruntach. Również wpływały wnioski o uformowanie drogi w Zielińcu, gdzie zostały położone płyty na krótkim odcinku przy cmentarzu. Firma wykonała frezowanie asfaltu i odcinek został przywrócony do nawierzchni z płyt i posłużą jeszcze bardzo długo.
Radna Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska zapytała czy wpłynęły jakieś informacje na temat uzgodnień z firmą Drokan w sprawie reklamacji na wykonanie chodników po inwestycji budowy kanalizacji Borzykowie.
Sekretarz Ilona Orakowska odpowiedziała że firma Drokan poinformowała o wykonaniu  napraw wskazanych przez pracownika WZDW w Koninie i obecny ich stan jest o wiele lepszy niż przed inwestycją. Sekretarz poinformowała, że w rozmowie telefonicznej kierownikiem WZDW w Koninie uzyskała informację, że WZDW Rejon w Koninie wskazał wykonawcy do naprawy zapadnięcia przy studzienkach. Pozostałe prace związane z wymianą chodników przeprowadzi WZDW Konin. Po tej informacji skontaktowała się z wykonawcą, który zapewnił,  że przy sprzyjających warunkach pogodowych naprawi zapadnięcia przy studzienkach.
Radna Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska odpowiedziała, że sprawa ciągnie się od lipca. Uważa, że nie trzeba być fachowcem żeby zauważyć że zapadnięcia chodnika są wynikiem prac inwestycyjnych. Uważa, że wykonawca powinien wykonać swoją pracę należycie, a jeżeli po kolejnym wezwaniu nie usuwa usterek powinien zostać wybrany inny wykonawca.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że spór polega na tym jak te chodniki wyglądały przed wykonaniem inwestycji. Jak poinformował dyrektor z WZDW Konin, pracownik Rejonu Dróg Konin przeszedł z wykonawcą miejscowość i wskazał wszystkie usterki do naprawienia i te usterki zostały usunięte.
Radna Bogusława Wietrzyńska - Stramczewska uważa że nawet jeżeli chodnik przed inwestycją był nierówny to oczekuje się, że kostka chodnikowa zostanie położona zgodnie ze sztuką budowlaną, a nie oczekuje się tutaj nowej nowego chodnika.
Sekretarz Ilona Orakowska powiedziała, że WZDW Konin poinformował, iż chodnik będzie sukcesywnie wymieniany.  Część od strony Kołaczkowa jest już wymieniona więc na tyle na ile rejon będzie posiadał środki finansowe będzie wymieniał nawierzchnie na nową.

Na tym posiedzenie zakończono.
Protokół sporządziła                              Przewodniczący Komisji
Monika Nowak                                         Danuta Grabowska

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 lipca 2021 13:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Nowak
Ilość wyświetleń: 55
29 lipca 2021 13:22 (Robert Nowak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany