Odwiedź nową stronę internetową szkoły: kliknij

 MYŚL ROKU: "Każdą pracę wykonuj tak, jakby miała ona być ostatnią w życiu" - Marek Aureliusz

Zajęcia laboratoryjne uczniów Gimnazjum w Jaszczwi na Politechnice Krakowskiej

Zajęcia dla uczniów prowadzone były na Wydziale Matematyki, Fizyki i Technologii Chemicznej przygotowane przez pracowników naukowych okazały się, podobnie jak poprzednim razem, bardzo ciekawe.

Na Wydziale Matematyki myślą przewodnią zajęć były słowa Arystotelesa: „Matematyka jest miarą wszystkiego”. Podczas ćwiczeń uczniowie zostali zapoznani z pojęciem boskiej proporcji, utrwalili swoją wiedzę na temat symetrii, a także poznali możliwości zastosowania twierdzenia Talesa w praktyce.


 

Na Wydziale Fizyki uczniowie zostali zapoznani ciekawymi doświadczeniami z zakresu magnetyzmu oraz sami dokonywali pomiarów elektrycznych.

Głównym celem zajęć na Wydziale Chemii w było przybliżenie gimnazjalistom sposobów badania wody. Prowadzący zajęcia rozpoczęli od przypomnienia powszechnie znanych właściwości wody, zaprezentowali wielce niezwykły termometr wskazujący temperaturę powietrza, wykorzystujący do tego gęstość wody. Dużą część zajęć stanowiły doświadczenia przeprowadzane samodzielnie przez uczniów. A rozpoczęło się od mycia rąk w wodach o różnych stopniach twardości. Mając czyste rączki uczniowie degustowali wody o identycznym wyglądzie, ale jakże różnych smakach, a to z kolei zapoczątkowało analizę jakościową wody. Wszystkie przeprowadzone doświadczenia oraz pokazy były omawiane w kontekście ich występowania, wykorzystania oraz sposobu radzenia sobie z niepożądanymi skutkami. Uczestnicy zajęć mieli też okazję wykazać się starannością nie tylko podczas wykonywania doświadczeń, ale również sprzątania stanowiska pracy, czyli mycia i podporządkowania szkła laboratoryjnego.

Nie obyło się też bez szczególnych atrakcji. Uczniowie mieli okazję zobaczyć na żywo sublimację jodu, która zachodzi tylko w obecności wody. Ze względu na bardzo dużą ilość energii wydzielającej się podczas doświadczenia, można je przeprowadzać tylko w profesjonalnym laboratorium.

Nie można nie wspomnieć o szczególnie przyjaznej atmosferze w jakiej prowadzone były zajęcia, co niewątpliwie wpłynęło na większą przyswajalność przekazywanych wiadomości oraz skutecznie podsyciło zainteresowanie uczniów chemią, fizyka i matematyką.

    

© 2010-2022 Bogdan Rzeźnik-Zubek

Slideshow is powered by Noobslide