Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Świdniku

 

Szkoła Podstawowa nr 7

im. Żołnierzy Armii Krajowej w Świdniku

 

Czcionka

Powiększ czcionkę Pomniejsz czcionkę Pomniejsz czcionkę

Kontrast

Wersja kontrastowa

W ramach XVI Lubelskiego Festiwalu Nauki, w dniach od 16 do 18 września uczniowie klasy 3a uczestniczyli w wielu ciekawych projektach na lubelskich uczelniach. Miały one charakter warsztatów, pokazów, doświadczeń, pogadanek, dyskusji, prezentacji… Dzieci z ogromnym zainteresowaniem brały udział we wszystkich zaproponowanych im zajęciach.

Na Uniwersytecie Przyrodniczym trzecioklasiści obserwowali z bliska (a nawet z bardzo bliska) owady znane i mniej znane podczas zajęć „Na sześciu nogach, czyli owadów świat”. Owady są najliczniejszą grupą zwierząt zamieszkującą kulę ziemską. Nie zawsze są przez człowieka lubiane – np. mucha, pchła czy komar są dla człowieka uciążliwymi sześcionogami.  Najczęściej jednak owady są pożyteczne – kto nie lubiłby pszczółek?

Na Wydziale Agrobioinżynierii uczniowie dowiedzieli się, z jakich warstw składa się kula ziemska. Ta warstwa, po której chodzimy – litosfera – to gleba. Może występować ona w wielu rodzajach. Często rosną na niej bujne rośliny, a czasami roślinność jest bardzo uboga lub nie ma jej wcale. Od czego to zależy? Jak badać wilgotność gleby? Jak naukowcy analizują glebę?  O tych i innych ciekawostkach dzieci dowiedziały się, a później wykonywały swój własny profil gleby. Doświadczenie to było interesujące!

Podczas zajęć na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim dzieci spotkały się z „Misiem Wową i rosyjskimi naukowcami”. Była to świetna przygoda – spotkanie z językiem i kulturą rosyjską. Czy wiecie, co to jest odruch Pawłowa? Jak wygląda tablica Mendelejewa? Wszystkie te pojęcia związane są z naukowcami rosyjskimi. Podczas zajęć dzieci poznały brzmienie języka rosyjskiego, uczyły się kilku podstawowych słów w tym języku.

W Instytucie Agrofizyki PAN -  podczas zajęć - niemożliwe stało się możliwe – przy użyciu specjalnej kamery termowizyjnej. Uczniowie dowiedzieli się, że temperaturę można … zobaczyć! Ale co to jest promieniowanie podczerwone? Czy można zobaczyć rzeczy niewidzialne?  Odpowiedzi na te i inne pytania były! To, co rejestruje kamera termowizyjna – to promieniowanie podczerwone „wydzielone” przez dany obiekt, które zostaje przetworzone na obraz widzialny. Dzieci sprawdziły, które materiały stanowią barierę dla promieniowania podczerwonego i bezdotykowo określiły temperaturę wody.

Tegoroczny Festiwal został zorganizowany pod hasłem „Nauka – Technika – Innowacje”. Dla dzieci niewątpliwie były to dni wielkich przeżyć, nauki poza własną szkołą. Być może w przyszłości obecni uczniowie klasy trzeciej – zasiądą w „ławkach” lubelskich uczelni. Życzymy Wam tego!