Statystyki

  • Odwiedziło nas: 176256
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Marcowe zabawy Kaczuszek

TEMATYKA ZAJĘĆ

1.Zwierzęta z dżungli i sawanny.

2.Zwierzęta naszych pól i lasów.

3.Marcowa pogoda.

4.Wiosenne przebudzenia.

 

Treści programowe:

  •  poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)
  • wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz; zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie.
  • rozwiązywanie zagadek, rebusów
  • układanie zagadek
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.             
  • powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek
  • zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać
  • wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące
  • wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady - poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
  • uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem
  • obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)
  • poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • odróżnianie druku od pisma
  • posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.).
  • obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach
  • poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
  • obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.