TEMATYKA ZAJĘĆ
1.Zwierzęta z dżungli i sawanny.
2.Zwierzęta naszych pól i lasów.
3.Marcowa pogoda.
4.Wiosenne przebudzenia.
Treści programowe:
- poznawanie, w sposób bezpośredni (zoo) lub pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)
- wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa: wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz; zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie.
- rozwiązywanie zagadek, rebusów
- układanie zagadek
- porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
- powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek
- zapamiętywanie informacji po to, żeby móc je kiedyś wykorzystać
- wyodrębnianie ze słów głosek: w nagłosie, wygłosie, śródgłosie.
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące
- wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady - poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
- tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
- klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
- poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
- uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem
- obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)
- poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
- rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
- odróżnianie druku od pisma
- posługiwanie się różnymi narzędziami pisarskimi (kredką, ołówkiem, długopisem itp.).
- obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach
- poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
- obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
- poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
- poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
- poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.