"Cała Polska czyta dzieciom"
Cała Polska czyta dzieciom – kampania społeczna,
rozpoczęta w czerwcu 2001 przez Fundację "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom"
mająca na celu propagowanie codziennego czytania dzieciom jako
skuteczną, tanią i przyjazną metodę wspomagania ich wszechstronnego rozwoju – psychicznego, umysłowego, społecznego i moralnego –oraz budowania zasobów wewnętrznych dziecka: kompetencji emocjonalnych
i intelektualnych. Poprzez nadawanie spotów reklamowychw mediach i inne działania promocyjne, edukacyjne i organizacyjne,
Fundacja przekonuje, że czytanie dziecku
dla przyjemności - 20 minut dziennie. Codziennie! - jest mądrym sposobem spędzania czasu z dzieckiem i najlepszą inwestycją w jego przyszłość.
Kluczem do sukcesu jednostek i społeczeństw jest wiedza.
Kluczem do wiedzy i sprawności umysłu jest czytanie.
Kto nie czyta, nie nadąża za zmianami we współczesnym świecie,
ponieważ ciągle lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy.
Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.
Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość
świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.
Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. Czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów. Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
· buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
· zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
· rozwija język, pamięć i wyobraźnię
· uczy myślenia, poprawia koncentrację
· wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
· poszerza wiedzę ogólną
· ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
· uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
Celem kampanii jest:
1. Budowanie mocnych więzi emocjonalnych między dorosłym a dzieckiem.
2. Stymulowanie emocjonalnego rozwoju dziecka.
3. Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni dziecka.
4. Ćwiczenie koncentracji.
5. Poszerzanie zasobów ogólnej wiedzy dziecka.
6. Przeciwdziałanie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
7. Kształtowanie nawyku czytania.
8. Uświadomienie rodzicom roli głośnego czytania w prawidłowym rozwoju dziecka.