Tematyka zaplanowana na marzec:
1. Ziemia - błękitna planeta.
2. Dookoła świata.
3. Wyprawa w kosmos.
4. Wiosna w parku i w ogrodzie.
5. Wielkanoc.
Cele ogólne, które będziemy chciały osiągnąć realizując powyższą tematykę:
Obszar fizyczny
• kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała i rozwijanie sprawności ruchowej poprzez ćwiczenia gimnastyczne
• rozwijanie zwinności i skoordynowanego działania jako przygotowania do czynności złożonych: czytania i pisania
• wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego
• wdrażanie do aktywnego spędzania czasu na grach i zabawach sportowych
• podejmowanie rywalizacji w sporcie, w tym rywalizacji z samym sobą/z samą sobą
• doskonalenie sprawności manualnej
Obszar społeczny
• kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, nieocenianie innych po pozorach
• wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania)
• budowanie systemu wartości dziecka – tolerancja, empatia, szacunek, uznanie
• wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
• wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
• kształtowanie postawy szacunku i wdzięczności za wykonaną pracę, szanowanie wytworów pracy
• wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej
• budowanie szacunku i przywiązania do tradycji
• rozwijanie umiejętności składania życzeń
Obszar emocjonalny
• rozbudzenie ciekawości i zainteresowania otaczającym światem
• budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji
• uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną
• okazywanie emocji i wrażliwości na naturalne piękno budzącego się życia, podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu
• rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie
• kształtowanie odporności emocjonalnej w sytuacji „przegranej” oraz okazywania radości z wygranej swojej i innych
• wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
Obszar poznawczy
• posługiwanie się zmysłami w czasie eksploracji świata
• wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy kontynentów, państw, stolic
• poznawanie kontynentów oraz państw
• uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących światem
• określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika
• kształtowanie umiejętności: opowiadania o wytworach własnej pracy, formułowania pytań i odpowiedzi na nie
• zapoznanie z tradycjami, symbolami i zwyczajami związanymi z Wielkanocą
• wzbogacanie czynnego i biernego słownika o wyrażenia i zwroty związane ze zbliżającymi się świętami
• rozpoznawanie liter w czasie zabaw i spontanicznych odkryć
• doskonalenie umiejętności: rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych, pisania po śladzie, odtwarzania z pamięci wzorów poznanych liter
• poznanie drukowanej i pisanej litery „g”, „G”, „ł”, „Ł”, „f”, „F”, „h”, „H”
• wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie, doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów
• wykonywanie działań – dodawania i odejmowania na konkretach (z wykorzystaniem liczmanów)
• doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymiw zakresie 10
• rozwijanie sprawności: dodawania i odejmowania w zakresie 10, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”
• rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami (cięcie po liniach prostych i łukach)
• wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin od nasienia, prowadzenia kalendarza obserwacji
• kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
• kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji – nazywanie, rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych według cech określonych kartami kodowymi
• zdobywanie doświadczeń sprzyjających porównywaniu czasu wykonanych czynności, obserwacja ruchu wskazówek zegara