Tematyka zaplanowana na grudzień:
1. Moja rodzina
2. Boże Narodzenie
3. Święta tuż, tuż
4. Nowy Rok - mija czas
Cele ogólne, które będa realizowane w grudniu w poszczególnych obszarch rozwoju dziecka:
Obszar fizyczny:
• kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
• rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryki)
• wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami– wycinania po liniach różnego kształtu
•doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych
•kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych
Obszar społeczny:
•nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.)
•wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)
•kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
•doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
Obszar emocjonalny:
•kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim (rodzinie)
• kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom) oraz uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
•kształtowanie uczuć i emocji dziecka związanych ze współczuciem i empatią oraz umiejętnością odczytywania uczuć i potrzeb innych osób – zarówno najbliższych, jak i osób spotykanych okazjonalnie
•rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, nawiązywanie dobrych i szczęśliwych relacji z innymi ludźmi
•wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
•kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami, adekwatnymi do możliwości dziecka
Obszar poznawczy:
• kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom
•doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
•zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”, „y”
•wdrażanie do czytania sylab, wyrazów utworzonych z poznanych liter
•wdrażanie do czytania globalnego (nazwy miast, postaci)
•budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczącego domu, rodziny, przyjaciół)
•doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy
•tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
•zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji
•kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
•poznanie obrazu graficznego liczby 8
•doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 (w przód i wspak)
•doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8
•doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów, stosowanie określeń: więcej, mniej, tyle samo
•dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania) •kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „<”, „>”, „=”
•doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce
•rozwijanie umiejętności budowania, montowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów wymagających trwałego łączenia
•wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności
•kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
•rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (ptasia stołówka, stołówka zwierząt leśnych, sposoby dokarmiania zwierząt, nazwy ptaków, które dokarmiamy zimą)