Statystyki

  • Odwiedziło nas: 743878
  • Do końca roku: 288 dni
  • Do wakacji: 99 dni

Jaki jest 5-latek?

Bardzo aktywny w każdej sferze rozwoju ...

Jaki jest 5-latek?

Bardzo aktywny, zarówno w sferze poznawczej, fizycznej, jak i emocjonalno-społecznej.

Cechuje go szybko wrastająca aktywność ruchowa, postępujący rozwój umysłowy i motoryczny oraz zwiększająca się rola czynnika świadomości w postępowaniu. Równocześnie rozszerza się krąg zainteresowań dziecka, pogłębianych przez dokładniejsze obserwacje, dociekanie różnych poznawanych faktów i zjawisk. Zwiększa się też możliwość dłuższego skupiania uwagi na jednym temacie.

W wieku pięciu lat zachodzą duże zmiany w rozwoju społecznym dziecka, nasila się potrzeba  współdziałania z rówieśnikami, przejawia się wrażliwość na opinię otoczenia, rodzi się chęć współzawodnictwa.

Wraz z rozwojem dziecka wzrasta znaczenie obserwacji otoczenia, gromadzenia okazów, obrazków, udostępniania mu estetycznie wykonanych przedmiotów i  dzieł sztuki. Zwiększa się też rola książki, pomocy dydaktycznych, wysłuchanych opowiadań, przedstawień kukiełkowych, koncertów.

Wady wymowy, które jeszcze u dzieci młodszych mogły być przypisywane właściwościom wieku, u pięciolatków zdecydowanie wymagają interwencji specjalisty.

Pięciolatek jest samodzielny - umie się rozebrać i ubrać, zapnie sam guziki i rozepnie suwak. Nie ma kłopotów z wykonywaniem  prostych czynności higienicznych, sprawnie posługuje się łyżką i widelcem, używa też noża, choć jeszcze nie umie nim kroić jedzenia.

Dlatego jego wysiłki i starania należy dostrzegać i zachęcać do samoobsługi,nie wyręczać. Zwłaszcza, że dzieci uwielbiają zdobywać i testować swoje nowo nabyte umiejętności. Dziecko pięcioletnie rozumie stawiane mu wymagania i stara się im sprostać. Lubi pochwały i słowa uznania.

Pięciolatek jest chłonny i ciekawy świata, dlatego zadaje mnóstwo pytań, zaczyna interesować się wieloma sprawami. Zadaje coraz to nowe pytania, które mają dać mu odpowiedź na nurtujące go pytania, domaga się uzupełnienia wiadomości, wyjaśnień, potwierdzenia spostrzeżeń, dzieli się przeżyciami, opowiada, co się zdarzyło w domu, na podwórku, czy na niedzielnym spacerze.

Zabawa dzieci pięcioletnich wyraża przeżycia  i zainteresowania coraz częściej wybiegające poza tematykę związaną z najbliższym otoczeniem. Jednak mimo postępu, jaki dokonał się w ich rozwoju, samodzielny podział ról, ułożenie planu wspólnej zabawy o bardziej złożonej treści -  to dla nich nadal bardzo trudne zadanie.

W zabawach konstrukcyjnych nadal klocki są materiałem podstawowym, ale zwiększająca się precyzja ruchów, charakterystyczna dla dziecka pięcioletniego pozwala na wprowadzenie także bardziej skomplikowanych zestawów konstrukcyjnych  oraz zabawek mechanicznych.

Dzieci staja się coraz bardziej zdolne do wykonywania wyznaczonych im zadań, koncentrowania uwagi wokół jednego tematu, wspólnego dla całej grupy. Równocześnie wzrastają możliwości ich twórczej ekspresji ruchowej, słownej, wokalnej i plastycznej.

Dużą rolę w tej grupie dzieci odgrywają zajęcia w formie zabaw dydaktycznych. Warto wspomnieć, że prawidłowo rozwijające się dziecko potrzebuje zabawy naprzemiennej, czyli pracy w skupieniu i zabawy ruchowej. Ponieważ ruchy dłoni, palców, nadgarstków, czyli elementy motoryki małej, stają się coraz bardziej precyzyjne, dziecko z pewnością chętnie weźmie udział w zajęciach manualnych aby po skończonej pracy wykonać ćwiczenia ruchowe.

Wprawdzie coraz lepiej rozumie emocje i wciąż doskonali się w zakresie ich regulowania, niemniej wciąż jeszcze nie radzi sobie z nimi dość dobrze i okazuje je w sposób żywiołowy i gwałtowny. Jest dość ekspresyjne. Podczas jednej zabawy może być uśmiechnięte i zadowolone, po czym obrazić się, znów się zainteresować i do zabawy powrócić, po chwili się pogniewać - i tak w kółko. Trudno za nim nadążyć.

 Artykuł opracowany na podstawie programu wychowania przedszkolnego oraz artykułu Anny Ślusarczyk

                                                                                                  Urszula Koper, Marzena Ciechomska