Informacje ogólne
Jednym z zadań programu rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród uczniów klasy 2 Szkoły Podstawowej w Starym Kraszewie w roku szkolnym 2018/2019 jest angażowanie rodziców do współpracy przy promowaniu czytelnictwa wśród uczniów oraz praca nad zmianą postrzegania zjawiska czytelnictwa. W listopadowe jesienne dni w klasie drugiej rodzice czytają dzieciom lekturę M.Kruger „Karolcia”.
W grudniu zaproponowałam baśń H. Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami”. To wzruszająca opowieść o niesprawiedliwości, samotności, a także o nadziei. Na bazie tych przeżyć zorganizujemy rodzinną, klasową Wigilię. A może zaprosimy samotną osobę na wspólne spotkanie?
Zachęcamy rodziców do odwiedzenia strony kampanii społecznej :„Cała Polska czyta dzieciom”, gdzie można dowiedzieć się wiele na temat czytania młodym Polakom. Na tej witrynie można między innymi poznać kryteria, jakimi należy kierować się w wyborze książek do głośnego czytania, a także przeczytać jakie książki są polecane.
Korzyści z codziennego czytania dzieciom:
Codzienne czytanie dziecku na głos (co potwierdzają badania, a także obserwacje czytających rodzin, przedszkoli i szkół):
1. zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka - miłości, uwagi, stymulacji itp.
2. buduje mocna więź pomiędzy czytającym dorosłym a dzieckiem
3. wspiera rozwój psychiczny dziecka
4. wzmacnia jego poczucie własnej wartości
5. uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
6. przygotowuje do sprawnego samodzielnego czytania i pisania
7. uczy samodzielnego myślenia: logicznego, przyczynowo-skutkowego, krytycznego
8. rozwija wyobraźnię
9. poprawia koncentrację, wycisza i uspokaja
10. ćwiczy pamięć
11. przynosi ogromna wiedze ogólna
12. ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole
13. uczy dziecko wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralna
14. rozwija poczucie humoru
15. jest znakomita rozrywka
16. zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
17. jest zdrową ucieczką od nudy, niepowodzeń i problemów
18. chroni dziecko przed zagrożeniami ze strony kultury masowej
19. jest profilaktyką działań aspołecznych
20. kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy
Codzienne czytanie uczniom to najtańsza i najskuteczniejsza metoda podniesienia poziomu szkolnej edukacji i poprawy relacji w szkole.
Głośne czytanie wspiera edukacyjną i wychowawczą misję szkoły!
Zaszczepiona w dzieciństwie pasja do książek i czytania jest witaminą dla psychiki i umysłu dziecka, a jednocześnie chroni je przed uzależnieniem od mediów elektronicznych i fałszywych wartości masowej kultury.
Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości, gdyż tylko wyrobiony czytelnik jest w stanie radzić sobie w powodzi informacji i nadążyć za szybkim rozwojem wiedzy.
Lektury dla Rodziców i Nauczycieli
Daniel Amen – Zadbaj o mózg
Joel Bakan – Dzieciństwo w oblężeniu. Łatwy cel dla wielkiego biznesu; Korporacja
Steve Biddulph – Wychowywanie chłopców
Ross Campbell, Gary Chapman – Sztuka okazywania miłości dzieciom
Nicholas Carr – Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg
Daniel Goleman – Inteligencja emocjonalna, Inteligencja społeczna
Allan Guggenbuhl – Kryzys małego macho
Carl Honoré – Pod presją
Jesper Juul – Twoje kompetentne dziecko, „NIE” z miłości, Twoja kompetentna rodzina
Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska – Z dzieckiem w świat wartości
Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska – Wychowanie przez czytanie
Martin Large – Zdrowe dzieciństwo bez telewizora i komputera
Jean Liedloff – W głębi kontinuum
Lanna Nakone – Każde dziecko myśli inaczej
Daniel H. Pink – Całkiem nowy umysł, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację
Ron Potter-Effron – Życie ze złością
Richard Wilkinson, Kate Picket – Duch równości
Marzena Żylińska – Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi