Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę,
a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz
Albert Einstein
Od 11 do 15 maja realizowaliśmy tematykę dotyczącą dbania o przyrodę. Zastanawialiśmy się „ Co należy zrobić , aby nie marnować prądu ani wody?”. Zapoznawaliśmy się z kolorami pojemników na śmieci i i ich przeznaczeniem. Uczyliśmy się segregować śmieci. Poznaliśmy znaczenie słów „SZANUJ ZIELEŃ” i stworzyliśmy prace plastyczne na dany temat. Założyliśmy również hodowlę fasoli – własny mini ogród. Celem tej pracy było poznanie: czynników potrzebnych do kiełkowania i wzrostu rośliny oraz etapów jej dojrzewania. Dzieci zostały poproszone o dokumentowanie swojej pracy w formie „Dziennika obserwacji hodowli fasoli”, gdzie miały codziennie rysować spostrzeżenia dotyczące zachodzących zmian. Na przykładzie ilustracji pomidora omówiliśmy warunki potrzebne do wzrostu rośliny. W trakcie pracy dzieliliśmy słowa na sylaby i wybrzmiewaliśmy pierwsze i ostatnie głoski w wyrazach: korzenie, owoc, kwiat, listek, łodyga. Próbowaliśmy odczytywać nazwy kwiatów i narzędzi ogrodniczych potrzebnych do sadzenia kwiatów i innych roślin. Uczyliśmy się tym samym nazywać części rośliny. Śpiewaliśmy piosenkę z ilustracją ruchową pt. „Grozik”. Braliśmy udział w zabawach matematycznych. Nazywaliśmy figury geometryczne, które później zakoodowaliśmy nadając im odpowiednie znaczenie kolorystyczne. Przez kilka dni składaliśmy obrazki z części tworząc ilustracje czterech pór roku w przyrodzie. Obserwacje przyrodnicze, zabawy ruchowe, udział w grach dydaktycznych i dostrzeganie istotnych dla tematu zajęć elementów na ilustracjach rozwijały w dzieciach postawę proekologiczną oraz umiejętność dbania o środowisko w codziennym życiu.
Monika Patrzek