Zajęcia manualne i ćwiczenia graficzne należy wykonywać z dziećmi w wieku przedszkolnym, by ułatwić im w przyszłości proces nauki pisania w szkole. Pisanie wymaga od dziecka szeregu skomplikowanych czynności, wielu umiejętności. Ćwiczenia grafomotoryczne wpływają na wszystkie zmysły dziecka. Z kolei wycinanie i cięcie – to trudne umiejętności, które początkowo rodzą mnóstwo frustracji. Skoordynowanie ruchów jednej i drugiej ręki, poruszanie nożyczkami w taki sposób, aby papier nie zaginał się, cięcie po linii… Wszystko to jest tak trudne, że na początku dziecko łatwo się zniechęca, rezygnuje i musi spróbować wiele razy, aż będzie ciąć tak jak chce. Właśnie te bariery pokonywali dzisiaj przedszkolaki z grupy „Pszczółki”. Ich zadaniem było poprowadzenie po linii przerywanej kreseczek, a to ćwiczenie było etapem przygotowawczym do głównego celu zajęć. Następnie 5-latki rozcinały linie proste-włosy, które były elementem sylwety głowy człowieka. W kolejnym etapie ozdabiały je według własnych preferencji; kreatywnie wypracowywały fryzurę męską lub damską. Dzieci były bardzo zaangażowane w proces powstawania twórczego portretu, tym bardziej iż odwoływały się do życiowych doświadczeń, czerpiąc wzorzec z taty, mamy, siostry czy brata. Efekty dzisiejszej pracy w pełni oddaje galeria….
Należy pamiętać, że dziecko kończące edukację przedszkolną nie musi jeszcze pisać ładnych, zgrabnych liter, ale jego dłonie mają uzyskać gotowość do podjęcia nauki pisania, dlatego tak ważne jest codzienne wykonywanie ćwiczeń usprawniających motorykę małą.
Elżbieta Matuszak