Tegoroczne ferie, upłynęły dla niektórych pod znakiem programowania. Mowa tu o zajęciach prowadzonych w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Frekwencja podczas zajęć feryjnych była zadowalająca. Uczniowie dopisali, dlatego śmiało można było realizować wyprawę “do wnętrza netu” w ramach podprojektu Uczniowskie Laboratoria Informatyczne. Przez dwie godziny dziennie, w drugim tygodniu ferii, uczniowie pracowali w aplikacji CANVA, która jest genialnym narzędziem do tworzenia różnego rodzaju grafik, plakatów, zaproszeń, prezentacji czy zwykłych wizytówek. Można z niego skorzystać na smartfonach i tabletach z Androidem. Uczestnicy zajęć z zapałem pracowali wykorzystując tablety i tworząc ciekawe prace graficzne.
W ostatnie dni zajęć feryjnych uczniowie pracowali w grupach. Młodszym towarzyszył mówiący robot DOC, który przy okazji świetnej zabawy, rozwijał logiczne rozumowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, liczenia, rozpoznawania liter, kolorów oraz kierunki na planszy. Ciekawe jest to, że robot może być zaprogramowany tak, aby wędrować dowolnie lub według poleceń na kartach. DOC to pierwsza zabawka w historii, która przybliża dzieciom aspekty robotyki i programowania w przyjemny i twórczy sposób.
Starsi podjęli wyzwanie nad innowacyjną grą Scootie Go. Chyba nikt z uczniów nie przypuszczał, że to właśnie od ich umiejętności programowania uzależnione będą losy małego i sympatycznego kosmity Scottiego. Scottie przybywa na Ziemię w roku 2030 w wyniku awarii statku kosmicznego. Podczas awaryjnego lądowania on sam nie odniósł większych obrażeń, ale jego statek niestety rozpadł się na wiele części i rozsypał się po wszystkich kontynentach. Scottie będzie potrzebował pomocy dzieci z planety Ziemia w zdobyciu części zamiennych do jego pojazdu, które są mu niezbędne do ponownego uruchomienia statku. Podczas zajęć uczniowie brali udział w tej niezwykłej misji ratunkowej poprzez programowanie ruchów Scottiego i rozwiązywanie różnych zadań i łamigłówek. W trakcie gry starszaki stawali się ekspertami w projektowaniu algorytmów oraz uczyli się podstaw programowania. Gra „Scootie Go” łączy w sobie realny świat z wirtualną rzeczywistością. Składa się z kartonowych klocków, które służą do układania algorytmów oraz aplikacji mobilnej, za pomocą której, przy użyciu tabletu, można obserwować w jaki sposób napisane przez graczy algorytmy wprawiają w ruch Scottiego i innych bohaterów gry. Na ekranie urządzenia mobilnego można od razu zaobserwować czy zadanie zostało wykonane poprawnie, a także czy nasze rozwiązanie było najbardziej optymalne. Ta innowacyjna gra składa się z 10 modułów, które stawiają przed graczem blisko 100 różnych zadań do rozwiązania, a stopień trudności tych zadań wzrasta z każdym kolejnym modułem. Podczas zbierania części zamiennych dzieci wspólnie ze Scottiem podróżują po wszystkich kontynentach naszej planety, poznając ich położenie geograficzne, klimat, ludności, zwierzęta, historię, tradycje, zabytki oraz różne ciekawostki.
Cieszymy się, że uczniowie odpowiadają tak pozytywnie na nasze zaproszenie do udziału w zajęciach. Udział w przygodzie z cyberprzestrzenią, jest dla uczniów wyróżnieniem, okazją do uczestnictwa w czymś niezwyczajnym, na co dzień trudno dostępnym, szansą do poznawania świata inaczej, z pomocą nowoczesnych technologii informacyjnych.
Opiekun grupy – Milena Jóźwiak-Szklarkowska