7 grudnia br. w godzinach 10.00 – 13.00, nasi uczniowie: Kacper Nowak z klasy czwartej, Amelia Grabowska i Olga Kosmala z klasy siódmej oraz Marika Murawska i Paweł Kiernikowski z klasy ósmej – przystąpili do działań zespołowych, w postaci rozwiązywania zadań konkursowych, które stanowiły ostatni etap Projektu Edukacyjnego HISTORIONAUCI, nad którym patronat sprawuje Centrum Edukacji Obywatelskiej z siedzibą w Warszawie.
Ideą przewodnią konkursu, jest nowa formuła działania, w której może wziąć udział każdy, niezależnie od tego, gdzie się uczy – w małej miejscowości, czy w dużym mieście, w szkole podstawowej, gimnazjalnej, czy też w zespole szkół zawodowych. „Bawiąc się” na Wirtualnym Festiwalu i wspólnie rozwiązując łamigłówki uczniowie mieli okazję poznać ciekawe wydarzenia kulturalne i zagadnienia związane z różną tematyką, ale również poczuć się częścią większej – ogólnopolskiej grupy.
Celem konkursu, było rozwiązanie siedmiu podstawowych zadań (na każde rozwiązanie jednego zadania, było 20 minut) i jednego dodatkowego, nieobowiązkowego zadania (które można było rozwiązywać do godziny 15.00) – uczniowie na swoich stanowiskach komputerowych, przed otwarciem Linku do Festiwalu, przypomnieli sobie podstawowe zasady regulaminu rozwiązywania zadań. Załączniki do zadań, stanowiła kolekcja treści umieszczonych na portalu Historia.poszukaj, z której musiały korzystać zespoły.
Sprawdzenie sprzętu i dostępu do internetu (zdjęcie z kolekcji prywatnej).
Podczas rozwiązywania zadań, można było posiadać przy sobie smartphony, które oczywiście nie zastępują podstawowej wiedzy merytorycznej w głowie ucznia, ale stanowią ważne technicznie narzędzia, aby móc nagrać dialog, wejść na swój Facebook czy Instagram, aby zredagować odpowiedź z animacją, grafiką czy dźwiękiem – było to potrzebne, aby na każdej stronie zadania po zalogowaniu się (każde zadanie wymagało powtórnego logowania się), umieścić dany typ pliku o odpowiedniej rozdzielczości.
Do rozwiązywania większości zadań, pomoc smartphonów wydaje się niezbędna (zdjęcie z kolekcji prywatnej).
Istotnym więc wyzwaniem dla uczniów, stało się to aby podczas zadań, wykazać się umiejętnością animacji obrazów (zwłaszcza typu life), wykonaniem nagrania dialogu o Józefie Piłsudskim, rozwiązaniem problemów z rozszerzeniami plików obrazów typu jpg., gif., avi oraz plików dźwięku dpa, mp3. W zakresie tych działań, w ramach nowej formuły konkursu – jest odchodzenie od klasycznych ram, czystej faktografii na rzecz innowacji i dostosowania się do zmian (a więc posiadania technicznych umiejętności w świecie wirtualnym i multimedialnym).
Swoistym novum jest redagowanie komiksu, przerobienie zdjęcia na dialog, tworzenie analogii obrazu Piłsudskiego do egipskiego faraona (według malarza Edwarda Okunia), zapisania tekstu źródłowego alfabetem Morse’a. Tylko niektóre (ostatnie) zadania były podawane w tradycyjnej formie – jedno z zaznaczeniem odpowiedzi TAK/NIE oraz pytanie otwarte.
Uczeń klasy czwartej rozwiązujący zadanie nr 1 „Drogi do Niepodległości – Tworzenie Grafik” i uczniowie klasy ósmej wgrywający plik na wirtualnej stronie odpowiedzi (zdjęcia z kolekcji prywatnej).
Dzięki niezwykłemu zaangażowaniu się naszych uczniów, Szkoła Podstawowa w Sokolnikach znalazła się wśród głównych zwycięzców – spośród 86 szkół uczestniczących w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym HISTORIONAUCI i tych szkół, które brały tylko udział w Wirtualnym Festiwalu HISTORIONAUTY.
Nasza szkoła wygrała w kategorii Zadanie nr 4 „Galeria Zdjęć” – dopasowanie ilustracji postaci i wydarzeń do autorów oraz tytułów ich dzieł
(nasi uczniowie najszybciej i najlepiej wykonali to zadanie w Polsce).
SERDECZNE GRATULACJE!!! JESTEŚMY Z WAS DUMNI!!!
Eugeniusz Kaczmarek