Powitanie w przedszkolu
13 września 2017
Pokaż wszystkie

Adaptacja – jak ją przetrwać?

 

„Wszystkiego, co naprawdę warto wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu.”

Robert Fulghum 


Wakacje dobiegły końca. Za nami pierwszy tydzień Nowego Roku Szkolnego. Dla niektórych rodziców  to początek  nowego etapu w życiu  dziecka. Mowa oczywiście o przedszkolu, do którego zawitały 3, 4 i 5latki.  Jak w tej nowej sytuacji się odnajdą? Jak sobie poradzą? Te i podobne pytania zapewne niejednemu rodzicowi 3 –latka (i nie tylko) kołaczą się obecnie po głowie.

 POCZĄTEK JEST ZAWSZE TRUDNY

Nie ma się co oszukiwać. Większość dzieci mniej lub bardziej emocjonalnie przeżyje rozstanie z rodzicami i adaptację w nowym miejscu. Także dla rodziców, którzy jak dotąd byli jedynymi i najważniejszymi opiekunami dla swojego dziecka, stresem jest to, iż muszą swoje ukochane maleństwo pozostawić w nieznanym miejscu. Dla nich to także nowe, często emocjonalne przeżycie. Zaakceptujmy uczucia, które się pojawiają. Smutek, tęsknota, niepokój, czy lęk w początkowej fazie adaptacji do przedszkola są całkowicie naturalne i nie musimy się ich wypierać.

JAK DŁUGO TRWA ADAPTACJA DO PRZEDSZKOLA?

U większości dzieci okres ten trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. O jego rzeczywistej długości decyduje wiele czynników, takich jak dojrzałość emocjonalna konkretnego dziecka, sposób, w jaki do tej pory funkcjonowało, jak również postawa rodziców w tym początkowym okresie. Wcześniejsze wizyty w przedszkolu, zapoznanie się z salą, Panią wychowawczynią i zabawkami na pewno są pomocne, jednak jak pokazuje doświadczenie, nawet dzieci, które uczestniczyły w tzw. „dniach adaptacyjnych” nie zawsze bezboleśnie przechodzą rozłąkę z rodzicami w dalszej perspektywie. Czasem zdarza się płacz po dwóch, nawet trzech tygodniach pobytu w przedszkolu.
Warunkiem pozytywnej adaptacji przedszkolnej przede wszystkim jest ugruntowanie się w dziecku przekonania, że rodzic nie odchodzi na zawsze, że wróci po niego, pomimo, iż akurat w tym momencie fizycznie nie jest przy nim obecny. Prędzej czy później, w wyniku codziennych doświadczeń, dziecko zauważy tę zależność, więc po prostu trzeba uzbroić się w cierpliwość. Jak każde trudne doświadczenie, przez które się przejdzie, także i to, zdobyte w trakcie adaptacji do przedszkola, ma dużą wartość – uodparnia emocjonalnie, wzmacnia w dziecku poczucie wiary
w siebie i otwiera mu drogę do dalszego rozwoju.
  
PIERWSZE DNI W PRZEDSZKOLU – O CZYM WARTO WIEDZIEĆ?

Rodzice muszą być pewni swojej decyzji o posłaniu dziecka do przedszkola.
W obecności dziecka nie powinni poddawać w wątpliwość tego, czy dobrze czy źle robią.
Dziecko momentalnie wyczuje nasze wahanie, co z pewnością nie pomoże mu w adaptacji.

Rodzicu!

  • Mów pozytywnie o przedszkolu, ale nie idealizuj go zanadto.
  • Przedstaw je jako przyjemne miejsce, w którym będzie spotykał się z rówieśnikami i uczył mnóstwa nowych rzeczy. 
  • Opowiedz dziecku o tym jak sam chodziłeś do przedszkola w dzieciństwie. Co wspominasz najmilej?
  • Jeśli to możliwe, rozsądnym pomysłem jest odprowadzanie dziecka w tych pierwszych dniach przez tatę z uwagi na mniejszą dozę emocjonalności, która często towarzyszy relacji z matką.
  • Pozwól dziecku zabrać do przedszkola ukochanego misia lub inną zabawkę. Dzięki temu nie będzie się czuło osamotnione.
  • Nie przedłużaj pożegnań i nie roztkliwiaj się przy dziecku.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to chociaż raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  • Początkowo odbieraj dziecko wcześniej i stopniowo wydłużaj jego pobyt. Zapewniaj dziecko, że wrócisz po niego, podając porę przybycia, np. po obiedzie. Niezwykle istotne jest spełnianie tych umów od samego początku. To budzi zaufanie i dziecku łatwiej rozstać się z rodzicem, który każdorazowo przychodzi po niego w ustalonym czasie.
  • Jeśli to możliwe przez początkowy okres nie przychodź po dziecko jako ostatni.
  • Zadbaj o wygodne ubranie dziecka. Pozostaw   w szafce w szatni dodatkowe ubrania na zmianę.
  • Nie zmuszaj dziecka  do  tego by  zawsze  od razu opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu. Z czasem maluch sam zacznie opowiadać o swoich przeżyciach.
  • Warto nawiązać kontakt z wychowawcą grupy. Nauczyciel chętnie poinformuje rodzica o tym, jak dziecko zjadało posiłek, jak się zachowywało, jak radzi sobie podczas zabaw z rówieśnikami. 
  • W żadnym wypadku nie straszmy dziecka przedszkolem, stosując ostrzeżenia typu: „Jak nie będziesz mnie słuchał, to w przedszkolu Cię nauczą” itp.
     
    PAMIĘTAJ! KAŻDA ZMIANA DAJE SZANSĘ NA ROZWÓJ

Posyłając dziecko do przedszkola nie traktujmy tego w kategoriach smutnej konieczności. Zauważmy pozytywne aspekty dokonującej się właśnie zmiany w życiu naszego dziecka. Zdobyte w przedszkolu doświadczenia są jedyne w swoim rodzaju. Grupa przedszkolna daje możliwość poznania podstawowych zasad życia w społeczności. Zasady obowiązujące w kontaktach z ludźmi musi poznać każdy i przedszkole bardzo się w tym przydaje. Dziecko nauczy się nie tylko współpracy z rówieśnikami, nabierze odwagi i wiary we własne możliwości, ale zyska o wiele więcej. Przedszkole stanowi doskonałe przygotowanie do szkolnych obowiązków. Dziecko uczy się koncentracji, wypełniania poleceń, rozwija samodzielność. Zatem potraktujmy czas adaptacji jako coś naturalnego, co pomimo trudnych początków za jakiś czas zaprocentuje.

 

 OFERTA EDUKACYJNA

Nasza oferta skierowana jest do wszystkich Rodziców i Opiekunów Dzieci, którzy chcą zapewnić swoim pociechom fachową opiekę,
pomoc i serdeczność, dobrą zabawę i naukę.

Przyjmujemy dzieci od 3 roku  życia do  lat 5.

Dziećmi zajmuje się grono wykwalifikowanych pedagogów, którzy organizują pobyt dziecka stosownie do jego wieku,
stopnia rozwoju i predyspozycji. Dbamy, aby każda chwilę w Przedszkolu dzieci spędzały w aktywny, atrakcyjny i pożyteczny dla nich sposób.

Podążając za tempem rozwoju i potrzebami każdego Dziecka, staramy się wybierać elementy tych metod nauki i zabawy, które w danej chwili są dla niego najlepsze. W ten sposób zapewniamy mu optymalne warunki do nauki i rozwoju. Dla nas równie ważny jest rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny, jest rozwój fizyczny dziecka.

 Obecnie w Szkole Podstawowej w Sokolnikach funkcjonują trzy oddziały przedszkolne:

  • w Szkole Podstawowej przy ul. Leśnej 1A : dzieci 6 letnie
  • Oddziały przedszkolne przy ul. Szkolnej 15

 

  • Jeżyki – dzieci 5 – letnie
  • Misiaczki – dzieci 3-4 letnie

 

OFERUJEMY

  • Opiekę nad Dzieckiem w dni robocze wybranym przez Rodzica w godz. 6.30 – 15.30
  • Posiłki dostosowane do potrzeb dziecka: śniadanie, obiad.

W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

  • Rozwijanie zainteresowania książką oraz tworzenie warunków i stwarzanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych u dzieci przedszkolnych .
  • Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez kształtowanie nawyków higienicznych, zachowań prozdrowotnych,
    w tym różnego rodzaju ruchu i zabaw na świeżym powietrzu.
  • Gry i zabawy w przedszkolnym ogródku, spacery, wycieczki.
  • Cykliczne koncerty.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia.
  • Zajęcia plastyczne i ogólno-artystyczne z wykorzystaniem różnorodnych technik plastycznych.
  • Rozwijanie samodzielności i samoobsługi z przestrzeganiem norm współżycia  w grupie.
  •  Kształtowanie postawy patriotycznej i budzenie zainteresowania kulturą regionu.
  •  Rozwijanie samodzielności i umiejętności radzenia sobie w różnorodnych sytuacjach.
  •  Realizacja programów profilaktycznych i wychowawczych.
  • Tworzenie warunków do obserwowania i badania świata zwierzęcego i roślinnego z wykorzystaniem naturalnego środowiska.
  • Zajęcia w języku  angielskim.

DODATKOWO OFERUJEMY:

  • Naukę religii-na życzenie rodziców;
  • Zajęcia taneczne;
  • Zajęcia z j. niemieckiego (można zaproponować)
  • Teatrzyki w naszym przedszkolnym z pacynkami i kukiełkami oraz żywym aktorem
  • Zajęcia kulinarne;
  • Wspólne świętowanie z dzieckiem urodzin w grupie;
  • Wspólne obchodzenie świąt i różnych uroczystości: Mikołajki, Jasełka, Dnia Babci i Dziadka, Dzień Przedszkolaka, Śniadanie Wielkanocne, Dzień Dziecka.
  • Pełną otwartość na współpracę z rodzicami-zabawy integracyjne z Rodzicami „ŚWIĘTO RODZINY”, Bale karnawałowe dla dzieci i rodziców;
  • Wycieczki tematyczne i wyjazdy z  rodzicami;
  • Spotkania z ciekawymi osobami, prezentującymi różne zawody.

REALIZOWANY PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Realizujemy program wychowania przedszkolnego zgodny z nową podstawą programową zatwierdzoną przez Ministra Edukacji Narodowej (rozporządzenie z dnia14 lutego 2017 roku).

 

KADRA 2017/2018

 

Dyrektor:  Elżbieta Matuszak

 

Nauczyciele:

Małgorzata Dembińska – Staszak – nauczyciel katecheta;

Elżbieta Jędraszak- nauczyciel logopeda;

Monika Patrzek – wychowawca gr.3-4 latków;

Jolanta Talentowska –wychowawca gr. 5 latków;

Magdalena Tamborska – nauczyciel j. angielskiego;

Anna Woźniak-  nauczyciel wychowania  przedszkolnego;