Szlachetna Paczka – relacja z przebiegu akcji!
7 grudnia 2015
MIŁOŚĆ przychodzi na Ziemię!
27 grudnia 2015
Pokaż wszystkie

Podaj książkę starszy kolego!

 

Podaj książkę starszy kolego!

Pierwsze spotkanie z Rogasiem

Podaj książkę starszy kolego…, to kontynuacja projektu czytelniczego,
w którym uczestniczą uczniowie naszej szkoły.

W bieżącym roku szkolnym, uczniowie klasy II b i klasy V wraz z wychowawcami postanowili, że bliżej poznają sylwetkę polskiej pisarki – Marii Kownackiej.
Autorka od najwcześniejszych lat swego życia była przyjaciółką dzieci – pracowała z nimi i dla nich. W Jej autobiografii możemy przeczytać:

„…Po wyjątkowo ciężkim, osieroconym dzieciństwie i młodości,
nigdy nie podaję dzieciom rzeczy smutnych.
(…) wszystko co piszę, staram się utrzymać w jasnych kolorach, tak
żeby na dziecięcej buzi wywołać uśmiech…”.

Utwory Marii Kownackiej wywoływały uśmiech na twarzach naszych dziadków
i rodziców, gdy byli dziećmi i wywołuje na twarzach współczesnych czytelników. Maria Kownacka znała i rozumiała dzieci. W ciągu swego życia napisała dla nich ponad sześćdziesiąt książek. Taka ilość to wynik nie tylko talentu, ale przede wszystkim wynik rzetelnej, wieloletniej, nieprzerwanej pracy. Dzieciom poświęciła całą swoją twórczość.

Nasi uczniowie poznali już kilka książek tej zasłużonej pisarki. Są wśród nich „Plastusiowy pamiętnik”, „Kajtkowe przygody”, „Kukuryku na ręczniku”, „Razem ze słonkiem” oraz I część „Rogasia z Doliny Roztoki”. Książkę tę, jak i cykl książek „Razem ze słonkiem”, wychowawca klasy II b wpisał w kanon lektur obowiązujących w klasie II.

W świat przygód „Rogasia z Doliny Roztoki” wprowadziła nas bibliotekarka Biblioteki Publicznej w Sokolnikach, pani Danuta Budaszewska. Uczniowie obu klas wysłuchali pierwszej z trzech części książki, która zapoznała ich z wyjątkowym bohaterem-Rogasiem. Podczas spotkania uczniowie pracowali metodą warsztatową. Grupa młodsza układała plan wydarzeń metodą „rozsypanki wyrazowej”, do którego potem rysowali przygody sarniątka. Starsi, sprawdzili swe kompetencje językowo-literackie w czasie tworzenia opisu koziołka. Efektowne prace grupowe można zobaczyć w szkole.

Oto relacje ze „Spotkania z Rogasiem”

„Najbardziej pamiętam moment, kiedy dziewczynki karmiły Rogasia butelką
oraz troskliwie się nim opiekowały. Najśmieszniej było, gdy koziołek poszedł
z dziewczynkami na grzyby i zamiast im towarzyszyć, wyjadał grzybki ze smakiem! – Zuzanna Cieślak (uczennica kl. II b)

„Sarniątko spotkało ogromne nieszczęście, bo straciło swoją mamę. Jednak zostało zabrane do dobrych ludzi, którzy się nim zaopiekowali i dali nowy dom. Jestem bardzo ciekawy, co wydarzy się dalej …” – Wiktor Woźniak (uczeń kl. II b)

Drugie spotkanie z Rogasiem już w styczniu! Gościem spotkania będzie ktoś, kto obcuje z naturą, podpatruje zwierzęta leśne i…, niejednego Rogasia już spotkał.

 

Milena Jóźwiak-Szklarkowska