Nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej przystąpili do realizacji projektu Z KUJAWSKIM POMAGAMY PSZCZOŁOM.
Celem nadrzędnym akcji jest zmiana postaw społeczeństwa i promocja pozytywnych działań związanych z ochroną przyrody, w szczególności ochrony pszczół, których znaczenie dla człowieka i środowiska naturalnego jest kluczowe.
Działania zaplanowane przez wychowawców zatytułowano „Przychylmy pszczołom nieba”. Mają one na celu przybliżenie dzieciom świadomości ekologicznej z zakresu ochrony pszczoły miodnej.
Dnia 17 kwietnia szkoła przystąpiła do Akademii Przyjaciół Pszczół, dzięki czemu najmłodsi otrzymali pakiet materiałów edukacyjnych wykorzystanych podczas zajęć. Przeprowadzone działania można zobaczyć na stroniehttp://www.pomagamypszczolom.pl/akademie#galeria-prac-konkursowych
Działania zapoczątkowano prezentacją multimedialną pt. „Dlaczego pszczoły są wyjątkowe?” Dzięki niej, dzieci dowiedziały się, że rola tych owadów w środowisku naturalnym jest istotna. Zaznajomiły się ze sposobami ich ochrony. Podczas zajęć przyrodniczych, poznały zasady bycia „Przyjacielem Pszczół”. Wykonano gazetkę informującą społeczność szkolną o potrzebie pomagania pszczołom. Znalazły się tam wykonane własnoręcznie dekoracje: wesołe pszczoły, plastry miodu oraz wiosenne kwiaty. Uczniowie brali udział w zajęciach pt. „Pszczoła niejedno ma imię”, gdzie poruszono tematykę pszczoły jako wyjątku ortograficznego. Próbując odpowiedzieć na pytanie „Jaką rolę i znaczenie dla człowieka oraz przyrody ma pszczoła?” wykorzystano metodę „burzy mózgów”. Odbyła się też spartakiada sportowa „Zwinny jak pszczółka”. Podczas spacerów, dzieci miały możliwość obserwowania pszczół w środowisku naturalnym. Na zajęciach plastycznych najmłodsi wykonali przestrzenne pszczółki oraz ule z kolorowego papieru i bibuły. Wytwory pracy zostały zaprezentowane w postaci podwieszonej ekspozycji, która cieszy oczy społeczności szkolnej. Przy tworzeniu własnej „Akademii Pszczół” wykorzystano cenne materiały nadesłane przez organizatora, które będą wdrażane podczas kolejnych działań.
Harmonogram działań „ Przychylmy pszczołom nieba”
L.p. | Data | Działania | Uczestnicy |
1. | 25 marca
|
Wprowadzenie pracowników szkoły i uczniów w założenia projektu.
Omówienie harmonogramu działań. Prezentacja multimedialna: „ Dlaczego pszczoły są wyjątkowe?” |
Dyrektor
pracownicy uczniowie |
2. | marzec | Nawiązanie współpracy z pszczelarzami. | Koordynatorzy projektu:
Milena Jóźwiak- Szklarkowska Zofia Marciniak Magdalena Perkiewicz Agnieszka Trzaskowska Anna Woźniak Pszczelarze: Pan Godysław Staszak Pan Mariusz Samarzewski |
3. | marzec
|
Przystąpienie (zalogowanie się) do Akademii Przyjaciół Pszczół:
– pozyskanie materiałów ( pomocy ) do przeprowadzenia zajęć |
Dyrektor
Elżbieta Matuszak
Nauczyciele: Milena Jóźwiak- Szklarkowska Zofia Marciniak Magdalena Perkiewicz Agnieszka Trzaskowska Anna Woźniak |
4. | 11 kwietnia | Stworzenie portfolio z dotychczasowo przeprowadzonych zajęć i przesłanie do Akademii Pszczół | Nauczyciele:
Milena Jóźwiak- Szklarkowska Zofia Marciniak Magdalena Perkiewicz Anna Woźniak |
5. | 29 kwietnia-09 maja | Przygotowanie ulotek informujących o życiu, zagrożeniach i ochronie pożytecznych pszczół. | Nauczyciel przyrody-
Eugeniusz Kaczmarek Nauczyciel języka polskiego Jerzy Mojżeszewicz Nauczyciel informatyki- Magdalena Wojciechowska uczniowie klasy VI |
6. | 30 kwietnia | Wykonanie zaproszenia (plakatu) informującego rodziców o możliwości uczestnictwa w spotkaniu z pszczelarzami.
|
Nauczyciel:
Zofia Marciniak Agnieszka Trzaskowska uczniowie klasy III |
7. | 13 maja | Spotkanie z pszczelarzami – prelekcja nt. życia pszczół. Zaprezentowanie narzędzi codziennego użytku pszczelarza.
Pokaz multimedialny pt. „Pszczoła- środowisko życia i ochrona”. – rozprowadzanie ulotek informujących o życiu, zagrożeniach i ochronie pożytecznych pszczół – ogłoszenie konkursu na najpiękniejszy ogród „Raj dla pszczoły” |
Pszczelarze:
Pan Godysław Staszak Pan Mariusz Samarzewski Dyrektor Wychowawcy klas 0-III oraz IV-VI uczniowie, rodzice |
8. | kwiecień-wrzesień | Konkurs na najpiękniejszy ogród-
„Raj dla pszczoły” w formie warsztatów rodzinnych. Uczestnikami są rodziny, których zadaniem jest założenie i prowadzenie kącika kwiatowego w ogródku bądź balkonie oraz stworzenie reportażu fotograficznego w postaci albumu. Na zdjęciach uwieczniają etapy takie jak: wysiew, wzrost, pielęgnację i efekt końcowy przedsięwzięcia. |
Warsztaty (rodziny posiadające co najmniej 1 ucznia w naszej szkole) |
9. | kwiecień-wrzesień | Zajęcia edukacyjne przybliżające środowisko życia pszczół:
|
uczniowie
wychowawcy klas I –III oraz oddziałów przedszkolnych nauczyciel przyrody w klasach IV-VI |
10. | maj-czerwiec | Wycieczka edukacyjna do:
–Skansenu i Muzeum Pszczelarstwa w Swarzędzu ( kl. I, oddziały przedszkolne)
|
uczniowie
Nauczyciele: Milena Jóźwiak- Szklarkowska Magdalena Perkiewicz Anna Woźnik |
11. | czerwiec | Przeprowadzenie Gminnego Konkursu Ortograficznego „Pszczółka”. Zadania dla uczniów będą związane z tematyką projektu.
|
Nauczyciele:
Elżbieta Jędraszak Zofia Marciniak uczniowie |
12. | październik | Podsumowanie wykonanych działań z zakresu ochrony pszczół.
Prezentacja multimedialna. Ogłoszenie wyników konkursu na najpiękniejszy ogród. |
Dyrektor
nauczyciele uczniowie rodzice |
Zespół koordynujący:
Milena Jóźwiak- Szklarkowska, Zofia Marciniak, Magdalena Perkiewicz, Agnieszka Trzaskowska, Anna Woźniak