Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan
4 maja 2014
Ogród Doświadczeń
7 maja 2014
Pokaż wszystkie

Przychylmy pszczołom nieba

 

Nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej przystąpili do realizacji projektu Z KUJAWSKIM POMAGAMY PSZCZOŁOM.
Celem nadrzędnym akcji jest zmiana postaw społeczeństwa i promocja pozytywnych działań związanych z ochroną przyrody, w szczególności ochrony pszczół, których znaczenie dla człowieka i środowiska naturalnego jest kluczowe.

Działania zaplanowane przez wychowawców zatytułowano „Przychylmy pszczołom nieba”. Mają one na celu przybliżenie dzieciom świadomości ekologicznej z zakresu ochrony pszczoły miodnej.

Dnia 17 kwietnia szkoła przystąpiła do Akademii Przyjaciół Pszczół, dzięki czemu najmłodsi otrzymali pakiet materiałów edukacyjnych wykorzystanych podczas zajęć. Przeprowadzone działania można zobaczyć na stroniehttp://www.pomagamypszczolom.pl/akademie#galeria-prac-konkursowych

Działania zapoczątkowano prezentacją multimedialną pt. „Dlaczego pszczoły są wyjątkowe?” Dzięki niej, dzieci dowiedziały się, że rola tych owadów w środowisku naturalnym jest istotna. Zaznajomiły się ze sposobami ich ochrony. Podczas zajęć przyrodniczych, poznały zasady bycia „Przyjacielem Pszczół”. Wykonano gazetkę informującą społeczność szkolną o potrzebie pomagania pszczołom. Znalazły się tam wykonane własnoręcznie dekoracje: wesołe pszczoły, plastry miodu oraz wiosenne kwiaty. Uczniowie brali udział w zajęciach pt. „Pszczoła niejedno ma imię”, gdzie poruszono tematykę pszczoły jako wyjątku ortograficznego. Próbując odpowiedzieć na pytanie „Jaką rolę i znaczenie dla człowieka oraz przyrody ma pszczoła?” wykorzystano metodę „burzy mózgów”. Odbyła się też spartakiada sportowa „Zwinny jak pszczółka”. Podczas spacerów, dzieci miały możliwość obserwowania pszczół w środowisku naturalnym. Na zajęciach plastycznych najmłodsi wykonali przestrzenne pszczółki oraz ule z kolorowego papieru i bibuły. Wytwory pracy zostały zaprezentowane w postaci podwieszonej ekspozycji, która cieszy oczy społeczności szkolnej. Przy tworzeniu własnej „Akademii Pszczół” wykorzystano cenne materiały nadesłane przez organizatora, które będą wdrażane podczas kolejnych działań.

 

Harmonogram działań „ Przychylmy pszczołom nieba”

L.p. Data Działania Uczestnicy
1. 25 marca

 

Wprowadzenie pracowników szkoły i uczniów w założenia projektu.

Omówienie harmonogramu działań. Prezentacja multimedialna:

 „ Dlaczego pszczoły są wyjątkowe?”

Dyrektor

pracownicy

uczniowie

2. marzec Nawiązanie współpracy z pszczelarzami. Koordynatorzy projektu:

Milena Jóźwiak- Szklarkowska

Zofia Marciniak

Magdalena Perkiewicz

Agnieszka Trzaskowska

Anna Woźniak

Pszczelarze:

Pan Godysław Staszak

Pan Mariusz Samarzewski

3. marzec

 

Przystąpienie (zalogowanie się) do Akademii Przyjaciół Pszczół:

 – pozyskanie materiałów ( pomocy )

do przeprowadzenia zajęć

Dyrektor

Elżbieta Matuszak

 

Nauczyciele:

Milena Jóźwiak- Szklarkowska

Zofia Marciniak

Magdalena Perkiewicz

Agnieszka Trzaskowska

Anna Woźniak

4. 11 kwietnia Stworzenie portfolio  z dotychczasowo przeprowadzonych zajęć i przesłanie  do Akademii Pszczół Nauczyciele:

Milena Jóźwiak- Szklarkowska

Zofia Marciniak

Magdalena Perkiewicz

Anna Woźniak

5. 29 kwietnia-09 maja Przygotowanie ulotek informujących  o życiu, zagrożeniach i ochronie pożytecznych pszczół. Nauczyciel przyrody-

Eugeniusz Kaczmarek

Nauczyciel języka polskiego

Jerzy Mojżeszewicz

Nauczyciel informatyki-

Magdalena  Wojciechowska

uczniowie klasy VI

6. 30 kwietnia Wykonanie zaproszenia (plakatu)  informującego rodziców o możliwości uczestnictwa w spotkaniu z pszczelarzami.

 

Nauczyciel:

Zofia Marciniak

Agnieszka Trzaskowska

uczniowie klasy III

7. 13 maja Spotkanie z pszczelarzami – prelekcja  nt. życia pszczół. Zaprezentowanie narzędzi codziennego użytku pszczelarza.

Pokaz multimedialny

pt. „Pszczoła- środowisko życia i ochrona”.

– rozprowadzanie ulotek informujących o życiu, zagrożeniach i ochronie pożytecznych pszczół

– ogłoszenie konkursu na najpiękniejszy ogród „Raj dla pszczoły”

Pszczelarze:

Pan Godysław Staszak

Pan Mariusz Samarzewski

Dyrektor

Wychowawcy

klas 0-III oraz IV-VI

uczniowie,

rodzice

8. kwiecień-wrzesień Konkurs na najpiękniejszy ogród-

Raj dla pszczoły” w formie warsztatów rodzinnych.

Uczestnikami są rodziny, których zadaniem jest założenie i prowadzenie kącika kwiatowego w ogródku bądź balkonie oraz stworzenie reportażu fotograficznego w postaci albumu.

Na zdjęciach uwieczniają etapy takie jak: wysiew, wzrost, pielęgnację i efekt końcowy przedsięwzięcia.

Warsztaty (rodziny posiadające co najmniej 1 ucznia w naszej szkole)
9. kwiecień-wrzesień Zajęcia edukacyjne przybliżające środowisko życia pszczół:

  • przeprowadzenie scenariuszy zajęć   z wykorzystaniem nadesłanych materiałów
uczniowie

wychowawcy

klas I –III 

oraz oddziałów przedszkolnych

nauczyciel przyrody w klasach IV-VI

10. maj-czerwiec Wycieczka edukacyjna do:

Skansenu i Muzeum Pszczelarstwa  w Swarzędzu ( kl. I, oddziały przedszkolne)

 

uczniowie

Nauczyciele:

 Milena Jóźwiak- Szklarkowska

Magdalena Perkiewicz

Anna Woźnik

11. czerwiec Przeprowadzenie Gminnego Konkursu Ortograficznego „Pszczółka”. Zadania dla uczniów będą związane z tematyką projektu.

 

Nauczyciele:

Elżbieta Jędraszak

Zofia Marciniak

uczniowie

12. październik Podsumowanie wykonanych działań z zakresu ochrony pszczół.

Prezentacja multimedialna.

Ogłoszenie wyników konkursu na najpiękniejszy ogród.

Dyrektor

nauczyciele

uczniowie

rodzice

 

Zespół koordynujący:
Milena Jóźwiak- Szklarkowska, Zofia Marciniak, Magdalena Perkiewicz, Agnieszka Trzaskowska, Anna Woźniak