Niebieski Grant
10 lutego 2013
Dzień Babci i Dziadka – kl.II i kl.III
17 lutego 2013
Pokaż wszystkie

Pierwsze kroki w przyszłość

I N D Y W I D U A L I Z A C J A  N A U C Z A N I A   I   W Y C H O W A N I A

U C Z N I Ó W   K L A S  I – III   S Z K Ó Ł   P O D S T A W O W Y C H   

 W   G M I N I E   KOŁACZKOWO

 

 

Od grudnia 2012r. w Szkole Podstawowej w Sokolnikach odbywają się zajęcia edukacyjne
 skierowane do uczniów klas I-III w ramach projektu

„Pierwsze kroki w przyszłość”.

 

Głównym celem projektu jest wsparcie indywidualnego rozwoju uczniów dostosowanego do ich zdiagnozowanych potrzeb.

 

W ramach projektu odbywają się następujące zajęcia:

 

a) „Każdy może być mistrzem” – zajęcia logopedyczne, zajęcia wyrównujące wiadomości i umiejętności edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej.

b) „Computer is my friend” –  zajęcia językowe dla najmłodszych

c) „Wielki Świat Małego Człowieka” – zajęcia organizacyjno – społeczne

d) Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne

e)Harmonijny rozwój organizmu oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała – zajęcia sportowe.

 

Nauczyciele prowadzący zajęcia realizują opracowany przez siebie program dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym. Podczas pracy z uczniami stosowana będzie technologia informatyczna, w tym różnorodne programy komputerowe. Praca z nowoczesnym sprzętem stanowi niewątpliwie o atrakcyjności zajęć i przygotowuje młodych ludzi do posługiwania się niezbędnym w dzisiejszych czasach narzędziem pracy.

 

 Jednym z elementów projektu jest również doposażenie bazy dydaktycznej szkoły w pomoce dydaktyczne. Cieszy nas fakt, iż dzięki przystąpieniu do realizacji zajęć w ramach projektu, pozyskaliśmy dofinansowanie do zakupu nowoczesnej tablicy interaktywnej Interwrite DualBoard oraz programów komputerowych, które uatrakcyjnią prowadzone zajęcia.

W ramach projektu zostało zakupione także wiele pomocy dydaktycznych do pracy i zabawy  oraz sprzęt gimnastyczny wykorzystany podczas zajęć sportowych.

 

Przewidywany czas realizacji zajęć – grudzień 2013roku.

 

Magdalena Wojciechowska

 

 

Szczegółowy plan zajęć

 Zajęcia matematyczne dla klas I, II, III

 

Lp. Zagadnienie, temat zajęć Ilość godz.
  1.  

 

Układanie obiektów w serie malejące lub rosnące. Porównywanie liczebności zbiorów. Grupowanie przedmiotów, liczb według określonego kryterium. 1
  1.  

 

Rozpoznawanie figur geometrycznych. Tworzenie kompozycji z figur. Zabawa klockami Xeo. 1
  1.  

 

Grupowanie przedmiotów, liczb według określonego kryterium. 1
  1.  

 

Dodawanie i odejmowanie liczb bez przekroczenia
i z przekroczeniem progu dziesiątkowego.
1

 

  1.  

 

Korzystanie z wagi elektronicznej i szalkowej. Porównywanie ciężaru przedmiotów. Odczytywanie masy produktu

z opakowania.

1
  1.  

 

Posługiwanie się jednostkami czasu – kalendarz, zegar. 1
  1.  

 

Wykonywanie prostych obliczeń z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów. 1

 

  1.  
Wielkie zakupy – ćwiczenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi. 2
  1.  

 

Matematyczne zoo – praca z programem komputerowym. 1
  1.  
Symetria figury – znajdowanie symetrii i wykonywanie rysunków symetrycznych. 1
  1.  
Obserwacja przyrody, pomiary w terenie – jednostki długości. 1
  1.  
Porównywanie różnicowe i ilorazowe w praktyce. Stosowanie grafów, drzewek, tabel do rozwiązywania zadań. 1
  1.  
Tangram – chińska gra. Przygotowanie gry, zadania zgodnie

 z kartami pracy.

2
  Łącznie 15

 Kolejność zajęć i ilość godzin przeznaczona na realizację zagadnienia uzależniona jest od zainteresowań i możliwości grupy.

Nauczyciel prowadzący-Magdalena Wojciechowska

 

 

 

PROGRAM ZAJĘĆ SPOŁECZNO-ORGANIZACYJNYCH

 

L.p. Temat zajęć Cele operacyjne

 

Liczba godzin/uwagi
1. Kim jestem? Uczeń wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. 2  /zajęcia w szkole
2. Moja rodzina Uczeń wie, co wynika z przynależności do rodziny, wie jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się  z powinności wobec nich; identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia; rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny, i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania;

 

 

2/ zajęcia w szkole
3. Magiczne słowa

Dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję-zasady dobrego wychowania.

Uczeń zna i stosuje zwroty grzecznościowe.

Nawiązuje  pozytywny kontakt z otoczeniem. wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników);

-rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z kolegami, rodzicami, sąsiadami w miejscu zamieszkania;

 

 

1 /zajęcia w szkole
4. Zawsze mówię prawdę Uczeń rozumie pojęcie; prawda, kłamstwo, dostrzega między pojęciami różnice, dowiaduje się dlaczego warto mówić prawdę, odgrywa scenkę, w której wchodzi w rolę osoby, która kłamie i która mówi prawdę.

Uczy się komunikacji i współdziałania w grupie. Ocenia postępowanie innych osób. Wyciąga wnioski płynące z mówienia prawdy i kłamstwa. Odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym;

 

 

 

1/ zajęcia w szkole
5. Uśmiech i pogoda ducha Uczeń ma życzliwy stosunek do ludzi i pozytywne nastawieniem do świata. Osiąga stan wewnętrznej równowagi i odporności  na przeciwności. 1/ zajęcia w szkole
6. Tolerancja

 

współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy; jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku;

-jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa;

 

2/ zajęcia w szkole
7. Moja miejscowość, najbliższa okolica,

Mój region.

opowiada o najbliższej okolicy,

o jej najważniejszych obiektach, tradycjach, miejscach pamięci narodowej; potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto);

określa region w jakim mieszka;

opowiada o najważniejszych tradycjach kulturowych swojego regionu; zna  tradycje kulturowe własnego regionu: potrawy, muzea,  język, gwarę; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania;

 

 

 

4/Spacer po okolicy,

Wycieczka do Kołaczkowa-zwiedzanie Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Kultury

3./Wycieczka do Urzędu Pocztowego we Wrześni

8. Przyjmowanie gości oraz bycie gościem Uczeń uczy się odpowiedzialności, umiejętności organizatorskich, kulturalnego zachowania, dbałości o miłą atmosferę, umiejętności nawiązywania kontaktów towarzyskich, nie skupiając się jedynie na konsumpcji.

 

1/ zajęcia w szkole
9. Wokół stołu, zachowanie przy stole Sposób nakrycia stołu, odpowiednie zachowanie przy nim, sztuka podawania potraw, kultura jedzenia i picia, umiejętność dekoracji stołu, zasady układania i posługiwania się sztućcami są nieodzownymi umiejętnościami w życiu każdego człowieka. 1/ zajęcia w szkole
10. Urodziny, imieniny Uczeń zdobywa umiejętność wzajemnego sprawiania przyjemności, życzliwości, uprzejmości, troski. Dobór prezentów. Przedstawienie gości. Podziękowania, pożegnania. 1/ zajęcia w szkole
11. Moje zachowanie w domu, w szkole, poza domem

 

 

Uczeń wie jak zachować się w domu wobec rodziców, rodzeństwa, dziadków; w szkole wobec nauczycieli  i rówieśników. Zdobywa wiedzę na temat  społecznych zachowań pozbawionych agresji, egocentryzmu, braku szacunku dla innych. Rozumie, że  nie należy zakłócać spokoju  w miejscach publicznych,

 w  środkach lokomocji, muzeach, teatrze, kinie, na ulicy.  Umie poprawnie funkcjonować

w przypadkowej zbiorowości ludzi.

 

 

1/ zajęcia w szkole
12.

 

Bezpieczeństwo w życiu dziecka przestrzega zasady bezpieczeństwa: wymienia najczęściej występujące zagrożenia ze strony ludzi;

wyjaśnia do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;

wymienia najważniejsze zasady bezpiecznego organizowania zabaw; powiadamia dorosłych o wypadku, zagrożeniu niebezpieczeństwie;

– podaje numery telefonów: pogotowia ratunkowego,

policji, straży pożarnej i numer alarmowy 112;

 

3/Spotkanie z policjantem

 

Wycieczka do Komendy Powiatowej Policji we Wrześni-uczestniczenie w miejskim ruchu drogowym

15 godzin przeznaczonych na warsztaty I pomocy przemedycznej

13. Prawa i obowiązki  ucznia rozumie znaczenie słów: prawa, obowiązki, kodeks, regulamin,

 umie korzystać z praw  i przestrzegać obowiązków, zna prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą), respektuje je; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach;

doskonali umiejętności współpracy w grupie,

respektuje zasady bezpieczeństwa społecznego.

2/ zajęcia w szkole
14.

 

Podział obowiązków, dbałość o porządek Uczeń ma poczucie obowiązku. Zna obowiązki domowe i szkolne. Zdobywa umiejętność organizacji dnia. Umie utrzymać porządek w pokoju, w klasie, w tornistrze, na biurku, w szafie… 1/ zajęcia w szkole
15. Szacunek do dorosłych i osób starszych

 

 uczeń
– zna różne formy wyrażania szacunku,
– rozumieć znaczenie szacunku,
– potrafi wyjaśnić pojęcie szacunku i podać przykłady okazywania go,
– potrafi uzasadnić, że okazywanie szacunku jest wyrazem miłości oraz świadczy o kulturze człowieka, ustępuje starszymmiejsca w autobusie, podaje upuszczony przedmiot itp
1/ zajęcia w szkole
16. Szanuję książki

 

Zna zawody ludzi związanych z powstawaniem książek;

 Potrafi wymienić podstawowe elementy budowy książki ;

 Współdziała w zespole;

 Szanuje książki, zna zasady higieny czytania. Zna zasady postępowania wzorowego czytelnika.

2/Wycieczka do Publicznej Biblioteki w Sokolnikach
17. Na czym polega praca strażaka? wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, na czym polega praca strażaka, 1/spotkanie ze strażakiem, 2/Wycieczka do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni.
18. Czym zajmuje się weterynarz?

             

Wie na czym polega praca weterynarza,

rozumie czemu służy praca i dlaczego należy pracować

1/spotkanie z weterynarzem
19. Praca na kolei Poznaje zawód kolejarza. Potrafi czytać rozkład   jazdy pociągów i kupić bilet w kasie.

Wie jak wygląda dworzec kolejowy w Poznaniu. Zachowuje bezpieczeństwo przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu oraz w czasie podróży pociągiem.

5/Kolejowa wyprawa do Poznania
20 Wycieczki do Teatru, Ośrodka edukacji leśnej Uczeń wie jak zachować się w teatrze i na wycieczce. Stosuje się do zasad bezpieczeństwa. 17
  Łącznie   70 godzin

 

 

Uwaga:  Ilość godzin przypisana poszczególnym zadaniom jest elastyczna. Może ulec zmianie.

 Nauczyciel prowadzący-Elżbieta Jędraszak

Elżbieta Matuszak

 

 Harmonijny rozwój organizmu oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała

L.p. Temat zajęć Cele operacyjne

 

Liczba godzin/uwagi
1.  

Lekcja organizacyjna. Zasady BHP na zajęciach

.Uczeń zna :

  • zasady bezpiecznej organizacji zajęć
  •  zasady fair play
  • pomoc i asekurację podczas wykonywania ćwiczeń
  • zasady używania przyrządów i przyborów
1 /zajęcia w szkole
2.  

Ocena postawy dziecka

 

Uczeń potrafi:

  • zająć prawidłową postawę ciała  i samodzielnie ją korygować
  • korzystać z przyrządów i przyborów do ćwiczeń korekcyjnych
  • • wykonać samodzielnie wybrane ćwiczenia domowe
1/ sala gimnastyczna
3. Wzmacnianie odcinkowe mm: głowy, szyi, obręczy barkowej

i górnego odcinka mięśni grzbietu, grzbietu, kl. piersiowej, brzucha, kończyn dolnych i stóp

Uczeń posiada:

•          znajomość pozycji wyjściowych stosowanych w gimnastyce korekcyjnej,

•          znajomość podstawowego słownictwa stosowanego podczas ćwiczeń korekcyjnych

2/zajęcia w szkole
4.  

Nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała poprzez zabawy

Uczeń potrafi:

  • dobrać i wykonać ćwiczenia korekcyjne właściwe dla jego wady postawy
  • korzystać z przyrządów i przyborów do ćwiczeń korekcyjnych, przyjmować prawidłową postawę na sygnał
  •  wykonać prawidłowo ćwiczenia w obwodzie stacyjnym
2/ sala gimnastyczna
5. Uśmiech i pogoda ducha

Kontrola przyjmowania prawidłowej postawy ciała przez dzieci

Uczeń potrafi:

  • zająć prawidłową postawę ciała  i
  • samodzielnie ją korygować, potrafi kontrolować postawę u kolegów, potrafi spędzać czas wolny od nauki na sportowo

 

2/ zajęcia w szkole
6. Ćwiczenia o zwiększonej intensywności mięśni:

– grzbietu,

– brzucha,

– pośladkowych

Uczeń systematycznie i aktywnie uczestniczy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej,

Uczeń:

•zna właściwą terminologię ćwiczeń, pozycji wyjściowych, ustawień, nazwy przyborów i  przyrządów,

•zna zestaw ćwiczeń na poszczególne partie mięśniowe

•potrafi prawidłowo wykonywać ćwiczenia

2/ sala gimnastyczna
7.   

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp

Kontrola przyjmowania prawidłowej postawy – forma zabawowa

i ścisła

 

Uczeń potrafi prawidłowo chodzić, wie co to stopy płaskie oraz zna zestaw ćwiczeń na płaskostopie

•            umie przyjmować skorygowaną postawę ciała,

•          jest świadomy swojej wady postawy i  jej niekorzystnego wpływu na zdrowie oraz wie jak brak ruchu wpływa na organizm

2/ sala gimnastyczna
8. Ćwiczenia indywidualne wzmacniające określoną partię mięśni  

Uczeń:

•          dba o swoją higienę osobistą,

•            zna i prawidłowo wykonuje ćwiczenia ogólnorozwojowe,

•          pamięta o zachowaniu skorygowanej postawy ciała w różnych sytuacjach życia codziennego,

•          przejawia postępy w dążeniu do osiągnięcia prawidłowej postawy ciała.

2/ sala gimnastyczna
9. Ćwiczenia i zabawy ogólnorozwojowe . Uczeń uczęszczający i biorący systematycznie udział w zajęciach sportowych :

  •  wie o wpływie ruchu na organizm człowieka – chętnie bierze udział w różnych formach zajęć sportowych

 

  •  umie podporządkować się określonym regułom i przepisom gier i zabaw

 

 

  • przestrzega kulturę słowa,

.

4/ sala gimnastyczna
10. Zabawy i ćwiczenia ukierunkowane :

            biegi:

•po obwodzie koła i po prostej (30-40)m – indywidualny i grupowy w szybkim tempie,

•sztafety wahadłowe (20-30)m,

•sztafety z pokonywaniem przeszkód,

•sztafety z różnych pozycji – stojąc przodem, stojąc tyłem, leżąc,

•biegi po wyznaczonych trasach,

•zabawy bieżne z przyborami lub bez, np. wyścig rzędów, wyścig szeregów, sztafeta z pałeczką,

Uczeń:

•          umie podporządkować się określonym regułom i przepisom gier i zabaw

 

•          odczuwa potrzebę noszenia stroju gimnastycznego

 

 

•          zna wiele gier i zabaw, które potrafi samodzielnie zorganizować w czasie wolnym od zajęć\

 

•          wykazuje prawidłową technikę biegu, oraz biegu z pałeczką sztafetową

 

6/ sala gimnastyczna
11. Ćwiczenia skocznościowe

•skoki łączone – w dal i wzwyż, wieloskoki i zeskoki na miękkie podłoże, skoki przez przeszkody,

•skoki z wysokości do 1.5m na miękkie i bezpieczne podłoże,

•skoki przez przyrząd i na przyrządzie – kozioł, materac, ławeczkę

•zabawy skoczne z różnymi przyborami – wyścig skokami, skakanka, różne serie skoków.

Uczeń potrafi wykonać:

 

•          prawidłowy zeskok na miękkie podłoże

 

•          prawidłowe ułożenie rąk, poprawne wybicie z odskoczni lub podłoża , zna fazy skoku oraz wykazuje umiejętność skoku przez skakankę

 

•          zna zabawy skocznościowe

 

 

3/ sala gimnastyczna
12.

 

Zespołowe formy aktywności sportowej:

•mini-koszykówka: podania piłki sprzed klatki piersiowej w miejscu i w ruchu, chwyty piłki dolne i górne, rzuty do kosza z miejsca i w biegu,

•mini-siatkówka: podania piłki w ruchu, przyjęcia piłki górne i dolne, skierowanie piłki w określony punkt, odbicia piłki,

•mini-piłka ręczna: kozłowanie piłki lewą i prawą ręką w miejscu i w ruchu, rzut piłką do celu, próby rzutu z wyskoku, podanie piłki w ruchu,

•mini-piłka nożna: próby żonglowania różnymi piłkami lewą i prawą nogą oraz głową, prowadzenie piłki i uderzenie nogą, strzał na bramkę

Uczeń potrafi wykonać:

 

•          prawidłowe podanie piłki górą i dołem

•          rzuty różnymi przedmiotami do celu.

•          podanie piłki w ruchu,

odbicie górą i dołem. Mini-siatkówka.

•          odbijanie piłki stopą, żonglowanie piłką, prowadzenie piłki i podanie w parach oraz w rzędach.

•          przestrzegać zasady gier

  • kozłować piłkę w miejscu, w ruchu oraz wykonać rzut do celu z wyskoku

 

4/sala gimnastyczna
13. Zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu Uczeń:

  •  zna i przestrzega zasady bezpiecznego udziału w zajęciach na sali gimnastycznej, a także na świeżym powietrzu
  • potrafi spędzać czas wolny od zajęć na sportowo na świeżym powietrzu
4/boisko szkolne
14.

 

Gry i zabawy ruchowe oraz sporty uzupełniające z uwzględnieniem prawidłowej postawy ciała Uczeń :

  •  zna wiele gier i zabaw, które potrafi samodzielnie wykonać w czasie wolnym od zajęć,
4/sala gimnastyczna
15. Ćwiczenia oddechowe – oddychanie torem brzusznym i piersiowym

,,W zdrowym ciele zdrowy duch”

 Uczeń :

  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia korekcyjne prezentowane przez nauczyciela na zajęciach
  • zna zasady zdrowego stylu życia
  • zna zasady prawidłowego wdechu i wydechu
1/ sala gimnastyczna
  Razem   40 godzin

zajęcia prowadzi: Iwona Rydz

 

Szczegółowy plan zajęć

 Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla klas I, II, III

 

Lp. Zagadnienie, temat zajęć Ilość godz.
  1.  

 

Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej.

Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi i poziomymi, malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania, malowanie szlaczków, montowanie konstrukcji z gotowych elementów, np. klocków, modelowanie w plastelinie, modelinie, nawlekanie różnych elementów na sznurek, cięcie papieru po linii prostej, falistej, wydzieranki i naklejanki, pogrubianie konturów, rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym, rysowanie za pomocą szablonów.

 

6

(3- gr.I,

3- gr.II)

2. 

 

Ćwiczenia funkcji słuchowej.

Rozwijanie funkcji słuchowych na zasadzie klasyfikacji dźwięków wg stopnia trudności z wykorzystaniem CD „Tajemnicze dźwięki”, zaznajamianie ze światem odgłosów, zabawy z nagraniami dźwięków, odczytywanie obrazków z wykorzystaniem Loteryjki dźwiękowej Pluma, zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem, odtwarzanie struktur rytmicznych, wyodrębnienie zdań i wyrazów w wypowiedziach powtarzanie ciągów słownych.

 

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

3. 

 

Ćwiczenia orientacji czasowo-przestrzennej.

Wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja), orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw, kolorowanie obrazka według instrukcji, Domino- zegar i czas: ćwiczenia utrwalające stosunki czasowo-przestrzenne.

 

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

4. 

 

Usprawnianie funkcji wzrokowej.

Zabawa w Tangramy- układanie puzzli, figur symetrycznych, zabawy z logicznymi koralami do nawlekania; rozpoznawanie kolorów, kształtu, rytmów, dobieranie par jednakowych figur geometrycznych, odtwarzanie z pamięci układu elementów, układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami, wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo, rozpoznawanie treści obrazków.

 

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

5. 

 

Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Ćwiczenia z pomocą dydaktyczną Differento – znajdź różnicę: rozwijanie spostrzegawczości, opisywanie i tworzenie zdań, uważne słuchanie, zwracanie uwagi na szczegóły, rozróżnianie kolorów, kształtów, ilości, wzorów, wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter (bez czytania), jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej, składanie sylab w wyrazy za pomocą suwaków, rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter, układanie pociętych liter, dopasowywanie części obrazków do całości, uzupełnianie braków na obrazku.

 

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

6.

 

Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.

Ćwiczenia z użyciem specjalistycznych klocków Logo  prof.Rocławskiego do nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki. Ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem linijek wspomagających czytanie, praca nad poprawnością i płynnością czytania, likwidacja nawyku literowania, dobieranie wyrazów i zdań do obrazków, rozsypanki zdaniowe.

 

8

(4 –gr.I,

4 –gr.II)

7. Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia czytanego tekstu.            

Domino obrazkowe, karty pracy, ćwiczenia z tekstem w celu rozwijania czytania ze zrozumieniem, kształcenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem treści, praca ze słownikami ortograficznymi.

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

8. Układanie zdań i dzielenie ich na wyrazy.

Nauka pisania opracowanych wyrazów, podział zdania na wyrazy, wyliczanie wyrazów w zdaniu, zapisywanie ich, pisanie sylab dwuliterowych, czytanie i pisanie wyrazów ze zbiegiem spółgłosek, uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami, przekształcanie zdań, rozwijanie zdań.

 

2

(1 –gr.I,

1 –gr.II)

9.

 

Dzielenie wyrazów na sylaby.

  Składanie pociętych liter, układanie sylab z liter, dobieranie par jednakowych liter, dobieranie liter wielkich do małych, drukowanych do pisanych, układanie i czytanie sylab, potem wyrazów jednosylabowych, dwu- i wielosylabowych, przepisywanie z uzupełnianiem brakujących liter, sylab.

 

2

(1 –gr.I,

1 –gr.II)

10.  Podział na samogłoski i spółgłoski.

Opracowanie samogłosek, spółgłosek, opracowanie dwuznaków, opracowanie pisowni wyrazów  z głoskami miękkimi, opracowanie pisowni wyrazów ze zmiękczeniem bi, pi, mi, fi, ki, gi, wyróżnianie samogłosek, spółgłosek w tekście, praca na „Suwakach terapeutycznych”, ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym kształcie graficznym: b-d-g, m-n-u, l-ł-t.

 

2

(1 –gr.I,

1 –gr.II)

 

11. Usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów.

   Rozwijanie i doskonalenie zdolności motorycznych, logicznego myślenia, kopiowanie wzorów, tworzenie schematów z użyciem Geometrycznych ogniwek.

 

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

12. Usprawnianie funkcjonowania analizatora kinestetyczno-ruchowego.

  Wędrówka po śladzie z akcesoriami, rysowanie różnorodnych linii, figur geometrycznych, symboli, formowanie oburącz kulek z gazet, rzuty do celu, usprawnianie „chwytu pensetowego”.

2

(1 –gr.I,

1 –gr.II)

 

13. 

 

 Ćwiczenia koncentracji uwagi.

Ćwiczenia z pomocą dydaktyczną Differento – znajdź różnicę: rozwijanie koncentracji uwagi, zdolności obserwacji, wyciszenia  i cierpliwości,  rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach złożonych,

porządkowanie historyjek obrazkowych, dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do odpowiednich historyjek, czytanie prostych opowiadań – po przeczytaniu dziecko wyszczególnia osoby, przedmioty występujące w bajce, odpowiada na pytania dotyczące bohaterów, częste zadawanie dziecku prostych pytań w różnych sytuacjach – np. wizyta, obejrzany film.

 

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

 

14.  Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa.

 Bogacenie słownictwa, zdolności obserwacji, wyobraźni, rozpoznawanie chronologicznej sekwencji, rozumowania, ekspresyjnego języka,  logicznego myślenia oraz myślenia skutkowo-przyczynowego poprzez zabawy z pomocą  dydaktyczną Przedtem, potem, pomiędzy.

 

6

(3 –gr.I,

3 –gr.II)

15.  

 

Ćwiczenia pobudzające do działania.

Układanie mozaiki, ogniwek terapeutycznych, malowanie palcami, formowanie z pasków papieru, zabawy terapeutyczne w sali zabaw ze specjalistycznym sprzętem.

4

(2 –gr.I,

2 –gr.II)

  Łącznie       60

Gr. I – grupa młodsza (kl. I, II)

Gr. II – grupa starsza (kl. III)

Nauczyciel prowadzący-Milena Jóźwiak-Szklarkowska

 

„Każdy może być mistrzem” – 

zajęcia wyrównujące wiadomości i umiejętności edukacji polonistycznej

Klasa I

Lp. Zagadnienia, temat zajęć Ilość godz.
1. Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów ze spółgłoskami miękkimi. 1
2. Czytanie głośne z dykcją. 1
3. Opis historyjek obrazkowych: próba zapisu zdań. 1
4. Układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, zapisywanie zdań. 1
5. Ćwiczenia w pisaniu – tworzenie liczby mnogiej, wyszukiwanie rzeczowników w zdaniach. 1
6. Układanie odpowiedzi na pytania. 1
7. Ćwiczenia w pisaniu-zapis zdań ze słuchu. 1
8. Uzupełnianie tekstu z lukami (rz- ż), (ó-u), (ch-h) 2
9. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. 1

Klasa II

Lp. Zagadnienia, temat zajęć Ilość godz.
1. Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów ze spółgłoskami miękkimi. 1
2. Czytanie głośne z dykcją. 1
3. Opis historyjek obrazkowych: próba zapisu zdań. 1
4. Układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, zapisywanie zdań. 1
5. Ćwiczenia w pisaniu – tworzenie liczby mnogiej, wyszukiwanie rzeczowników w zdaniach. 1
6. Układanie odpowiedzi na pytania. 1
7. Ćwiczenia w pisaniu-zapis zdań ze słuchu. 1
8. Uzupełnianie tekstu z lukami (rz- ż), (ó-u), (ch-h) 2
9. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. 1

 

Klasa III

Lp. Zagadnienia, temat zajęć Ilość godz.
1. Układanie zdań na temat obrazka. 1
2. Ćwiczenia w mówieniu – opis historyjki obrazkowej. 1
3. Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. 1
4. Uzupełnianie tekstu rzeczownikami i przymiotnikami. 1
5. Ćwiczenia w pisaniu – układanie zdań. 1
6. Ćwiczenia w redagowaniu zdań- pisanie ze słuchu. 1
7. Wyszukiwanie poznanych części mowy. 1
8. Ćwiczenia w czytaniu- wyodrębnianie zdań na wskazany temat. 1
9. Przekształcanie i tworzenie wyrazów, ustalanie rodzaju. 1
10. Ćwiczenia w mówieniu – zmiana treści fantastycznych na realne. 1

 zajęcia prowadzi Zofia Marciniak