I N D Y W I D U A L I Z A C J A N A U C Z A N I A I W Y C H O W A N I A
U C Z N I Ó W K L A S I – III S Z K Ó Ł P O D S T A W O W Y C H
W G M I N I E KOŁACZKOWO
Od grudnia 2012r. w Szkole Podstawowej w Sokolnikach odbywają się zajęcia edukacyjne
skierowane do uczniów klas I-III w ramach projektu
„Pierwsze kroki w przyszłość”.
Głównym celem projektu jest wsparcie indywidualnego rozwoju uczniów dostosowanego do ich zdiagnozowanych potrzeb.
W ramach projektu odbywają się następujące zajęcia:
a) „Każdy może być mistrzem” – zajęcia logopedyczne, zajęcia wyrównujące wiadomości i umiejętności edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej.
b) „Computer is my friend” – zajęcia językowe dla najmłodszych
c) „Wielki Świat Małego Człowieka” – zajęcia organizacyjno – społeczne
d) Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
e)Harmonijny rozwój organizmu oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała – zajęcia sportowe.
Nauczyciele prowadzący zajęcia realizują opracowany przez siebie program dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym. Podczas pracy z uczniami stosowana będzie technologia informatyczna, w tym różnorodne programy komputerowe. Praca z nowoczesnym sprzętem stanowi niewątpliwie o atrakcyjności zajęć i przygotowuje młodych ludzi do posługiwania się niezbędnym w dzisiejszych czasach narzędziem pracy.
Jednym z elementów projektu jest również doposażenie bazy dydaktycznej szkoły w pomoce dydaktyczne. Cieszy nas fakt, iż dzięki przystąpieniu do realizacji zajęć w ramach projektu, pozyskaliśmy dofinansowanie do zakupu nowoczesnej tablicy interaktywnej Interwrite DualBoard oraz programów komputerowych, które uatrakcyjnią prowadzone zajęcia.
W ramach projektu zostało zakupione także wiele pomocy dydaktycznych do pracy i zabawy oraz sprzęt gimnastyczny wykorzystany podczas zajęć sportowych.
Przewidywany czas realizacji zajęć – grudzień 2013roku.
Magdalena Wojciechowska
Szczegółowy plan zajęć
Zajęcia matematyczne dla klas I, II, III
Lp. | Zagadnienie, temat zajęć | Ilość godz. |
|
Układanie obiektów w serie malejące lub rosnące. Porównywanie liczebności zbiorów. Grupowanie przedmiotów, liczb według określonego kryterium. | 1 |
|
Rozpoznawanie figur geometrycznych. Tworzenie kompozycji z figur. Zabawa klockami Xeo. | 1 |
|
Grupowanie przedmiotów, liczb według określonego kryterium. | 1 |
|
Dodawanie i odejmowanie liczb bez przekroczenia i z przekroczeniem progu dziesiątkowego. |
1
|
|
Korzystanie z wagi elektronicznej i szalkowej. Porównywanie ciężaru przedmiotów. Odczytywanie masy produktu
z opakowania. |
1 |
|
Posługiwanie się jednostkami czasu – kalendarz, zegar. | 1 |
|
Wykonywanie prostych obliczeń z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów. | 1
|
|
Wielkie zakupy – ćwiczenie umiejętności posługiwania się pieniędzmi. | 2 |
|
Matematyczne zoo – praca z programem komputerowym. | 1 |
|
Symetria figury – znajdowanie symetrii i wykonywanie rysunków symetrycznych. | 1 |
|
Obserwacja przyrody, pomiary w terenie – jednostki długości. | 1 |
|
Porównywanie różnicowe i ilorazowe w praktyce. Stosowanie grafów, drzewek, tabel do rozwiązywania zadań. | 1 |
|
Tangram – chińska gra. Przygotowanie gry, zadania zgodnie
z kartami pracy. |
2 |
Łącznie | 15 |
Kolejność zajęć i ilość godzin przeznaczona na realizację zagadnienia uzależniona jest od zainteresowań i możliwości grupy.
Nauczyciel prowadzący-Magdalena Wojciechowska
PROGRAM ZAJĘĆ SPOŁECZNO-ORGANIZACYJNYCH
L.p. | Temat zajęć | Cele operacyjne
|
Liczba godzin/uwagi |
1. | Kim jestem? | Uczeń wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej. | 2 /zajęcia w szkole |
2. | Moja rodzina | Uczeń wie, co wynika z przynależności do rodziny, wie jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich; identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami; podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia; rozumie, co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny, i wie, że trzeba do niej dostosować swe oczekiwania;
|
2/ zajęcia w szkole |
3. | Magiczne słowa
Dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję-zasady dobrego wychowania. |
Uczeń zna i stosuje zwroty grzecznościowe.
Nawiązuje pozytywny kontakt z otoczeniem. wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników); -rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z kolegami, rodzicami, sąsiadami w miejscu zamieszkania;
|
1 /zajęcia w szkole |
4. | Zawsze mówię prawdę | Uczeń rozumie pojęcie; prawda, kłamstwo, dostrzega między pojęciami różnice, dowiaduje się dlaczego warto mówić prawdę, odgrywa scenkę, w której wchodzi w rolę osoby, która kłamie i która mówi prawdę.
Uczy się komunikacji i współdziałania w grupie. Ocenia postępowanie innych osób. Wyciąga wnioski płynące z mówienia prawdy i kłamstwa. Odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym;
|
1/ zajęcia w szkole |
5. | Uśmiech i pogoda ducha | Uczeń ma życzliwy stosunek do ludzi i pozytywne nastawieniem do świata. Osiąga stan wewnętrznej równowagi i odporności na przeciwności. | 1/ zajęcia w szkole |
6. | Tolerancja
|
współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy; jest chętny do pomocy, respektuje prawo innych do pracy i wypoczynku;
-jest tolerancyjny wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej itp.; wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa;
|
2/ zajęcia w szkole |
7. | Moja miejscowość, najbliższa okolica,
Mój region. |
opowiada o najbliższej okolicy,
o jej najważniejszych obiektach, tradycjach, miejscach pamięci narodowej; potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); określa region w jakim mieszka; opowiada o najważniejszych tradycjach kulturowych swojego regionu; zna tradycje kulturowe własnego regionu: potrawy, muzea, język, gwarę; rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z sąsiadami w miejscu zamieszkania;
|
4/Spacer po okolicy,
Wycieczka do Kołaczkowa-zwiedzanie Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Kultury 3./Wycieczka do Urzędu Pocztowego we Wrześni |
8. | Przyjmowanie gości oraz bycie gościem | Uczeń uczy się odpowiedzialności, umiejętności organizatorskich, kulturalnego zachowania, dbałości o miłą atmosferę, umiejętności nawiązywania kontaktów towarzyskich, nie skupiając się jedynie na konsumpcji.
|
1/ zajęcia w szkole |
9. | Wokół stołu, zachowanie przy stole | Sposób nakrycia stołu, odpowiednie zachowanie przy nim, sztuka podawania potraw, kultura jedzenia i picia, umiejętność dekoracji stołu, zasady układania i posługiwania się sztućcami są nieodzownymi umiejętnościami w życiu każdego człowieka. | 1/ zajęcia w szkole |
10. | Urodziny, imieniny | Uczeń zdobywa umiejętność wzajemnego sprawiania przyjemności, życzliwości, uprzejmości, troski. Dobór prezentów. Przedstawienie gości. Podziękowania, pożegnania. | 1/ zajęcia w szkole |
11. | Moje zachowanie w domu, w szkole, poza domem
|
Uczeń wie jak zachować się w domu wobec rodziców, rodzeństwa, dziadków; w szkole wobec nauczycieli i rówieśników. Zdobywa wiedzę na temat społecznych zachowań pozbawionych agresji, egocentryzmu, braku szacunku dla innych. Rozumie, że nie należy zakłócać spokoju w miejscach publicznych,
w środkach lokomocji, muzeach, teatrze, kinie, na ulicy. Umie poprawnie funkcjonować w przypadkowej zbiorowości ludzi.
|
1/ zajęcia w szkole |
12.
|
Bezpieczeństwo w życiu dziecka | przestrzega zasady bezpieczeństwa: wymienia najczęściej występujące zagrożenia ze strony ludzi;
wyjaśnia do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc; wymienia najważniejsze zasady bezpiecznego organizowania zabaw; powiadamia dorosłych o wypadku, zagrożeniu niebezpieczeństwie; – podaje numery telefonów: pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej i numer alarmowy 112;
|
3/Spotkanie z policjantem
Wycieczka do Komendy Powiatowej Policji we Wrześni-uczestniczenie w miejskim ruchu drogowym 15 godzin przeznaczonych na warsztaty I pomocy przemedycznej |
13. | Prawa i obowiązki ucznia | rozumie znaczenie słów: prawa, obowiązki, kodeks, regulamin,
umie korzystać z praw i przestrzegać obowiązków, zna prawa ucznia i jego obowiązki (w tym zasady bycia dobrym kolegą), respektuje je; uczestniczy w szkolnych wydarzeniach; doskonali umiejętności współpracy w grupie, respektuje zasady bezpieczeństwa społecznego. |
2/ zajęcia w szkole |
14.
|
Podział obowiązków, dbałość o porządek | Uczeń ma poczucie obowiązku. Zna obowiązki domowe i szkolne. Zdobywa umiejętność organizacji dnia. Umie utrzymać porządek w pokoju, w klasie, w tornistrze, na biurku, w szafie… | 1/ zajęcia w szkole |
15. | Szacunek do dorosłych i osób starszych
|
uczeń – zna różne formy wyrażania szacunku, – rozumieć znaczenie szacunku, – potrafi wyjaśnić pojęcie szacunku i podać przykłady okazywania go, – potrafi uzasadnić, że okazywanie szacunku jest wyrazem miłości oraz świadczy o kulturze człowieka, ustępuje starszymmiejsca w autobusie, podaje upuszczony przedmiot itp |
1/ zajęcia w szkole |
16. | Szanuję książki
|
Zna zawody ludzi związanych z powstawaniem książek;
Potrafi wymienić podstawowe elementy budowy książki ; Współdziała w zespole; Szanuje książki, zna zasady higieny czytania. Zna zasady postępowania wzorowego czytelnika. |
2/Wycieczka do Publicznej Biblioteki w Sokolnikach |
17. | Na czym polega praca strażaka? | wie, jak ważna jest praca w życiu człowieka; wie, na czym polega praca strażaka, | 1/spotkanie ze strażakiem, 2/Wycieczka do Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej we Wrześni. |
18. | Czym zajmuje się weterynarz?
|
Wie na czym polega praca weterynarza,
rozumie czemu służy praca i dlaczego należy pracować |
1/spotkanie z weterynarzem |
19. | Praca na kolei | Poznaje zawód kolejarza. Potrafi czytać rozkład jazdy pociągów i kupić bilet w kasie.
Wie jak wygląda dworzec kolejowy w Poznaniu. Zachowuje bezpieczeństwo przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu oraz w czasie podróży pociągiem. |
5/Kolejowa wyprawa do Poznania |
20 | Wycieczki do Teatru, Ośrodka edukacji leśnej | Uczeń wie jak zachować się w teatrze i na wycieczce. Stosuje się do zasad bezpieczeństwa. | 17 |
Łącznie | 70 godzin |
Uwaga: Ilość godzin przypisana poszczególnym zadaniom jest elastyczna. Może ulec zmianie.
Nauczyciel prowadzący-Elżbieta Jędraszak
Elżbieta Matuszak
Harmonijny rozwój organizmu oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała
L.p. | Temat zajęć | Cele operacyjne
|
Liczba godzin/uwagi |
1. |
Lekcja organizacyjna. Zasady BHP na zajęciach |
.Uczeń zna :
|
1 /zajęcia w szkole |
2. |
Ocena postawy dziecka
|
Uczeń potrafi:
|
1/ sala gimnastyczna |
3. | Wzmacnianie odcinkowe mm: głowy, szyi, obręczy barkowej
i górnego odcinka mięśni grzbietu, grzbietu, kl. piersiowej, brzucha, kończyn dolnych i stóp |
Uczeń posiada:
• znajomość pozycji wyjściowych stosowanych w gimnastyce korekcyjnej, • znajomość podstawowego słownictwa stosowanego podczas ćwiczeń korekcyjnych |
2/zajęcia w szkole |
4. |
Nauka przyjmowania prawidłowej postawy ciała poprzez zabawy |
Uczeń potrafi:
|
2/ sala gimnastyczna |
5. | Uśmiech i pogoda ducha
Kontrola przyjmowania prawidłowej postawy ciała przez dzieci |
Uczeń potrafi:
|
2/ zajęcia w szkole |
6. | Ćwiczenia o zwiększonej intensywności mięśni:
– grzbietu, – brzucha, – pośladkowych |
Uczeń systematycznie i aktywnie uczestniczy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej,
Uczeń: •zna właściwą terminologię ćwiczeń, pozycji wyjściowych, ustawień, nazwy przyborów i przyrządów, •zna zestaw ćwiczeń na poszczególne partie mięśniowe •potrafi prawidłowo wykonywać ćwiczenia |
2/ sala gimnastyczna |
7. |
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp Kontrola przyjmowania prawidłowej postawy – forma zabawowa i ścisła |
Uczeń potrafi prawidłowo chodzić, wie co to stopy płaskie oraz zna zestaw ćwiczeń na płaskostopie • umie przyjmować skorygowaną postawę ciała, • jest świadomy swojej wady postawy i jej niekorzystnego wpływu na zdrowie oraz wie jak brak ruchu wpływa na organizm |
2/ sala gimnastyczna |
8. | Ćwiczenia indywidualne wzmacniające określoną partię mięśni |
Uczeń: • dba o swoją higienę osobistą, • zna i prawidłowo wykonuje ćwiczenia ogólnorozwojowe, • pamięta o zachowaniu skorygowanej postawy ciała w różnych sytuacjach życia codziennego, • przejawia postępy w dążeniu do osiągnięcia prawidłowej postawy ciała. |
2/ sala gimnastyczna |
9. | Ćwiczenia i zabawy ogólnorozwojowe | . Uczeń uczęszczający i biorący systematycznie udział w zajęciach sportowych :
. |
4/ sala gimnastyczna |
10. | Zabawy i ćwiczenia ukierunkowane :
biegi: •po obwodzie koła i po prostej (30-40)m – indywidualny i grupowy w szybkim tempie, •sztafety wahadłowe (20-30)m, •sztafety z pokonywaniem przeszkód, •sztafety z różnych pozycji – stojąc przodem, stojąc tyłem, leżąc, •biegi po wyznaczonych trasach, •zabawy bieżne z przyborami lub bez, np. wyścig rzędów, wyścig szeregów, sztafeta z pałeczką, |
Uczeń:
• umie podporządkować się określonym regułom i przepisom gier i zabaw
• odczuwa potrzebę noszenia stroju gimnastycznego
• zna wiele gier i zabaw, które potrafi samodzielnie zorganizować w czasie wolnym od zajęć\
• wykazuje prawidłową technikę biegu, oraz biegu z pałeczką sztafetową
|
6/ sala gimnastyczna |
11. | Ćwiczenia skocznościowe
•skoki łączone – w dal i wzwyż, wieloskoki i zeskoki na miękkie podłoże, skoki przez przeszkody, •skoki z wysokości do 1.5m na miękkie i bezpieczne podłoże, •skoki przez przyrząd i na przyrządzie – kozioł, materac, ławeczkę •zabawy skoczne z różnymi przyborami – wyścig skokami, skakanka, różne serie skoków. |
Uczeń potrafi wykonać:
• prawidłowy zeskok na miękkie podłoże
• prawidłowe ułożenie rąk, poprawne wybicie z odskoczni lub podłoża , zna fazy skoku oraz wykazuje umiejętność skoku przez skakankę
• zna zabawy skocznościowe
|
3/ sala gimnastyczna |
12.
|
Zespołowe formy aktywności sportowej:
•mini-koszykówka: podania piłki sprzed klatki piersiowej w miejscu i w ruchu, chwyty piłki dolne i górne, rzuty do kosza z miejsca i w biegu, •mini-siatkówka: podania piłki w ruchu, przyjęcia piłki górne i dolne, skierowanie piłki w określony punkt, odbicia piłki, •mini-piłka ręczna: kozłowanie piłki lewą i prawą ręką w miejscu i w ruchu, rzut piłką do celu, próby rzutu z wyskoku, podanie piłki w ruchu, •mini-piłka nożna: próby żonglowania różnymi piłkami lewą i prawą nogą oraz głową, prowadzenie piłki i uderzenie nogą, strzał na bramkę |
Uczeń potrafi wykonać:
• prawidłowe podanie piłki górą i dołem • rzuty różnymi przedmiotami do celu. • podanie piłki w ruchu, odbicie górą i dołem. Mini-siatkówka. • odbijanie piłki stopą, żonglowanie piłką, prowadzenie piłki i podanie w parach oraz w rzędach. • przestrzegać zasady gier
|
4/sala gimnastyczna |
13. | Zajęcia ruchowe na świeżym powietrzu | Uczeń:
|
4/boisko szkolne |
14.
|
Gry i zabawy ruchowe oraz sporty uzupełniające z uwzględnieniem prawidłowej postawy ciała | Uczeń :
|
4/sala gimnastyczna |
15. | Ćwiczenia oddechowe – oddychanie torem brzusznym i piersiowym
,,W zdrowym ciele zdrowy duch” |
Uczeń :
|
1/ sala gimnastyczna |
Razem | 40 godzin |
zajęcia prowadzi: Iwona Rydz
Szczegółowy plan zajęć
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla klas I, II, III
Lp. | Zagadnienie, temat zajęć | Ilość godz. |
|
Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotorycznej.
Zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn dużym pędzlem, ruchami pionowymi i poziomymi, malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania, malowanie szlaczków, montowanie konstrukcji z gotowych elementów, np. klocków, modelowanie w plastelinie, modelinie, nawlekanie różnych elementów na sznurek, cięcie papieru po linii prostej, falistej, wydzieranki i naklejanki, pogrubianie konturów, rysowanie po śladzie kropkowym lub kreskowym, rysowanie za pomocą szablonów.
|
6
(3- gr.I, 3- gr.II) |
2.
|
Ćwiczenia funkcji słuchowej.
Rozwijanie funkcji słuchowych na zasadzie klasyfikacji dźwięków wg stopnia trudności z wykorzystaniem CD „Tajemnicze dźwięki”, zaznajamianie ze światem odgłosów, zabawy z nagraniami dźwięków, odczytywanie obrazków z wykorzystaniem Loteryjki dźwiękowej Pluma, zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskaniem, odtwarzanie struktur rytmicznych, wyodrębnienie zdań i wyrazów w wypowiedziach powtarzanie ciągów słownych.
|
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
3.
|
Ćwiczenia orientacji czasowo-przestrzennej.
Wskazywanie prawej i lewej części ciała (autoorientacja), orientacja w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw, kolorowanie obrazka według instrukcji, Domino- zegar i czas: ćwiczenia utrwalające stosunki czasowo-przestrzenne.
|
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
4.
|
Usprawnianie funkcji wzrokowej.
Zabawa w Tangramy- układanie puzzli, figur symetrycznych, zabawy z logicznymi koralami do nawlekania; rozpoznawanie kolorów, kształtu, rytmów, dobieranie par jednakowych figur geometrycznych, odtwarzanie z pamięci układu elementów, układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazywane, wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami, wyliczanie przedmiotów zapamiętanych wzrokowo, rozpoznawanie treści obrazków.
|
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
5.
|
Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Ćwiczenia z pomocą dydaktyczną Differento – znajdź różnicę: rozwijanie spostrzegawczości, opisywanie i tworzenie zdań, uważne słuchanie, zwracanie uwagi na szczegóły, rozróżnianie kolorów, kształtów, ilości, wzorów, wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter (bez czytania), jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej, składanie sylab w wyrazy za pomocą suwaków, rozpoznawanie liter wśród zestawu innych liter, układanie pociętych liter, dopasowywanie części obrazków do całości, uzupełnianie braków na obrazku.
|
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
6.
|
Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu.
Ćwiczenia z użyciem specjalistycznych klocków Logo prof.Rocławskiego do nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki. Ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem linijek wspomagających czytanie, praca nad poprawnością i płynnością czytania, likwidacja nawyku literowania, dobieranie wyrazów i zdań do obrazków, rozsypanki zdaniowe.
|
8
(4 –gr.I, 4 –gr.II) |
7. | Ćwiczenia rozwijające zdolność rozumienia czytanego tekstu.
Domino obrazkowe, karty pracy, ćwiczenia z tekstem w celu rozwijania czytania ze zrozumieniem, kształcenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem treści, praca ze słownikami ortograficznymi. |
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
8. | Układanie zdań i dzielenie ich na wyrazy.
Nauka pisania opracowanych wyrazów, podział zdania na wyrazy, wyliczanie wyrazów w zdaniu, zapisywanie ich, pisanie sylab dwuliterowych, czytanie i pisanie wyrazów ze zbiegiem spółgłosek, uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami, przekształcanie zdań, rozwijanie zdań.
|
2
(1 –gr.I, 1 –gr.II) |
9.
|
Dzielenie wyrazów na sylaby.
Składanie pociętych liter, układanie sylab z liter, dobieranie par jednakowych liter, dobieranie liter wielkich do małych, drukowanych do pisanych, układanie i czytanie sylab, potem wyrazów jednosylabowych, dwu- i wielosylabowych, przepisywanie z uzupełnianiem brakujących liter, sylab.
|
2
(1 –gr.I, 1 –gr.II) |
10. | Podział na samogłoski i spółgłoski.
Opracowanie samogłosek, spółgłosek, opracowanie dwuznaków, opracowanie pisowni wyrazów z głoskami miękkimi, opracowanie pisowni wyrazów ze zmiękczeniem bi, pi, mi, fi, ki, gi, wyróżnianie samogłosek, spółgłosek w tekście, praca na „Suwakach terapeutycznych”, ćwiczenia w różnicowaniu liter o podobnym kształcie graficznym: b-d-g, m-n-u, l-ł-t.
|
2
(1 –gr.I, 1 –gr.II)
|
11. | Usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów.
Rozwijanie i doskonalenie zdolności motorycznych, logicznego myślenia, kopiowanie wzorów, tworzenie schematów z użyciem Geometrycznych ogniwek.
|
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
12. | Usprawnianie funkcjonowania analizatora kinestetyczno-ruchowego.
Wędrówka po śladzie z akcesoriami, rysowanie różnorodnych linii, figur geometrycznych, symboli, formowanie oburącz kulek z gazet, rzuty do celu, usprawnianie „chwytu pensetowego”. |
2
(1 –gr.I, 1 –gr.II)
|
13.
|
Ćwiczenia koncentracji uwagi.
Ćwiczenia z pomocą dydaktyczną Differento – znajdź różnicę: rozwijanie koncentracji uwagi, zdolności obserwacji, wyciszenia i cierpliwości, rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach złożonych, porządkowanie historyjek obrazkowych, dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do odpowiednich historyjek, czytanie prostych opowiadań – po przeczytaniu dziecko wyszczególnia osoby, przedmioty występujące w bajce, odpowiada na pytania dotyczące bohaterów, częste zadawanie dziecku prostych pytań w różnych sytuacjach – np. wizyta, obejrzany film.
|
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II)
|
14. | Rozwijanie i wzbogacanie słownictwa.
Bogacenie słownictwa, zdolności obserwacji, wyobraźni, rozpoznawanie chronologicznej sekwencji, rozumowania, ekspresyjnego języka, logicznego myślenia oraz myślenia skutkowo-przyczynowego poprzez zabawy z pomocą dydaktyczną Przedtem, potem, pomiędzy.
|
6
(3 –gr.I, 3 –gr.II) |
15.
|
Ćwiczenia pobudzające do działania.
Układanie mozaiki, ogniwek terapeutycznych, malowanie palcami, formowanie z pasków papieru, zabawy terapeutyczne w sali zabaw ze specjalistycznym sprzętem. |
4
(2 –gr.I, 2 –gr.II) |
Łącznie | 60 |
Gr. I – grupa młodsza (kl. I, II)
Gr. II – grupa starsza (kl. III)
Nauczyciel prowadzący-Milena Jóźwiak-Szklarkowska
„Każdy może być mistrzem” –
zajęcia wyrównujące wiadomości i umiejętności edukacji polonistycznej
Klasa I
Lp. | Zagadnienia, temat zajęć | Ilość godz. |
1. | Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów ze spółgłoskami miękkimi. | 1 |
2. | Czytanie głośne z dykcją. | 1 |
3. | Opis historyjek obrazkowych: próba zapisu zdań. | 1 |
4. | Układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, zapisywanie zdań. | 1 |
5. | Ćwiczenia w pisaniu – tworzenie liczby mnogiej, wyszukiwanie rzeczowników w zdaniach. | 1 |
6. | Układanie odpowiedzi na pytania. | 1 |
7. | Ćwiczenia w pisaniu-zapis zdań ze słuchu. | 1 |
8. | Uzupełnianie tekstu z lukami (rz- ż), (ó-u), (ch-h) | 2 |
9. | Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. | 1 |
Klasa II
Lp. | Zagadnienia, temat zajęć | Ilość godz. |
1. | Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów ze spółgłoskami miękkimi. | 1 |
2. | Czytanie głośne z dykcją. | 1 |
3. | Opis historyjek obrazkowych: próba zapisu zdań. | 1 |
4. | Układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych, układanie zdań z rozsypanek wyrazowych, zapisywanie zdań. | 1 |
5. | Ćwiczenia w pisaniu – tworzenie liczby mnogiej, wyszukiwanie rzeczowników w zdaniach. | 1 |
6. | Układanie odpowiedzi na pytania. | 1 |
7. | Ćwiczenia w pisaniu-zapis zdań ze słuchu. | 1 |
8. | Uzupełnianie tekstu z lukami (rz- ż), (ó-u), (ch-h) | 2 |
9. | Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. | 1 |
Klasa III
Lp. | Zagadnienia, temat zajęć | Ilość godz. |
1. | Układanie zdań na temat obrazka. | 1 |
2. | Ćwiczenia w mówieniu – opis historyjki obrazkowej. | 1 |
3. | Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. | 1 |
4. | Uzupełnianie tekstu rzeczownikami i przymiotnikami. | 1 |
5. | Ćwiczenia w pisaniu – układanie zdań. | 1 |
6. | Ćwiczenia w redagowaniu zdań- pisanie ze słuchu. | 1 |
7. | Wyszukiwanie poznanych części mowy. | 1 |
8. | Ćwiczenia w czytaniu- wyodrębnianie zdań na wskazany temat. | 1 |
9. | Przekształcanie i tworzenie wyrazów, ustalanie rodzaju. | 1 |
10. | Ćwiczenia w mówieniu – zmiana treści fantastycznych na realne. | 1 |
zajęcia prowadzi Zofia Marciniak