ulti Clocks

Ulti Clocks content

Aktualności


Dzisiaj jest: Wtorek
20 Grudnia 2022
Imieniny obchodzą
Amon, Bogumiła, Dominik, Liberat,
Teofil

Do końca roku zostało 12 dni.
Zodiak: Strzelec
Start Regulamin konkursu
Regulamin konkursu PDF Drukuj Email

 

ZAPRASZAMY UCZNIÓW KLAS IV–VIII  DO UDZIAŁU


W VII WOJEWÓDZKIM KONKURSIE LITERACKIM


DZIECIĘCE PRAWA I OBOWIĄZKI


1. WSTĘP

Mając na uwadze szeroko rozumiane dobro i szczęście dziecka gwarantowane przez akty prawne regulujące międzynarodowe normy postępowania wobec dzieci, Szkoła Podstawowa nr 3 w Pszowie ogłasza konkurs literacki

Dziecięce prawa i obowiązki w  literaturze dla dzieci i młodzieży

adresowany dla uczniów klas IV–VIII. Konkurs ma charakter cykliczny, organizowany jest po raz siódmy.

Patronat nad konkursem objął Burmistrz Miasta Pszów.

Światowy ruch na rzecz praw dziecka pojawił się na początku XX wieku. W Polsce ich prekursorem i obrońcą był Janusz Korczak. Wyznawał zasadę, że „Nie ma dzieci, są ludzie” i zgodnie z nią stworzył nowoczesną pedagogikę uznającą dziecko za pełnoprawną istotę, której tak samo jak dorosłemu należy się szacunek. Dzieciństwo uważał za najważniejszy etap życia. Twierdził, że jeśli jest radosne i beztroskie, dziecko wyrasta na szczęśliwego dorosłego.

Dziś zasady stworzone przez Janusza Korczaka i jemu podobnych pedagogów są stosowane zarówno w Polsce, jak i w większości krajów na świecie. Prawa dzieci zostały spisane i podlegają ochronie. Składają się na Konwencję o prawach dziecka przyjętą 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych.

Polska jest jednym z prawie dwustu państw, które ją podpisały. Na straży zawartych  w konwencji praw stoi Rzecznik Praw Dziecka, a 20 listopada ustanowiono Międzynarodowym Dniem Praw Dziecka.

Nie znaczy to, że w codziennym życiu i w każdym zakątku świata są one bezwzględnie przestrzegane. Zdarzają się przypadki łamania praw dziecka, co często jest wynikiem braku ich znajomości, zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Ich poznaniu mogą służyć książki, które proponujemy w załączniku nr 6, zachęcając jednocześnie do wzięcia udziału w konkursie na recenzję jednej z pozycji wybranej z listy.


Czytaj więcej »