ulti Clocks

Ulti Clocks content

Aktualności


Dzisiaj jest: Wtorek
20 Grudnia 2022
Imieniny obchodzą
Amon, Bogumiła, Dominik, Liberat,
Teofil

Do końca roku zostało 12 dni.
Zodiak: Strzelec
Start


Projekt PDF Drukuj Email

 

„Czytam z klasą- lekturki spod chmurki”

 

Z radością informujemy, że w roku szkolnym 2021/2022, uczniowie klas 2a, 3a,3b będą realizować międzynarodowy projekt edukacyjny „Czytam z klasą- lekturki spod chmurki”- III edycja pt. „Poznajemy zawody”, którego celem jest upowszechnianie czytelnictwa wśród uczniów klas I-III. Projekt opiera się na zmianie sposobu omawiania czytanych lektur szkolnych, na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z tekstem. Projekt uzyskał patronat honorowy MEiN. Główne cele projektu to:

- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

- rozwijanie aktywności czytelniczej, - doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,

- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,

- zgłębianie wiedzy na temat cech i kompetencji osób wykonujących różne zawody,

- wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jako o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie,

- integracja zespołu klasowego.

Projekt składa się z trzech modułów:

I MODUŁ Podróże małe i duże.

II MODUŁ Naukowy zawrót głowy.

III MODUŁ Na ratunek

 


 
Dyktando PDF Drukuj Email
Dyktando na Święto Niepodległości

 

Szanowni Państwo,

Szkoła, której uczniowie uzyskają najlepsze wyniki w rozgrywanym 11.11.2021 r. Dyktandzie na Święto Niepodległości, będzie miała możliwość wskazania celu charytatywnego, na który przekażemy złotówkę za każdego ucznia biorącego udział w dyktandzie (licząc każdą ze szkół). Będzie cel dodatkowy, na który przekażemy maksymalnie pięć tysięcy złotych. Dlatego gorąco zachęcamy Państwa szkołę do udziału w dyktandzie!  Wystarczy, że dyrektor lub nauczyciel zalogowany w Module dla Szkół na Dyktanda.pl kliknie “Zapisz się do konkursu” na tej stronie:

ZAPISY DLA SZKÓŁ: https://dyktanda.pl/dyktando-na-swieto-niepodleglosci-2021?school=1

ZAPISY INDYWIDUALNE (dla uczniów i dla dorosłych): https://dyktanda.pl/dyktando-na-swieto-niepodleglosci-2021

Co istotne, uczniowie nie będą musieli wypełniać żadnego dodatkowego dyktanda w ramach kategorii dla szkół. Do wyniku szkoły zaliczone zostaną ich indywidualne wyniki osiągnięte w ramach Dyktanda na Święto Niepodległości w ich kategorii wiekowej. Gorąco zapraszamy do dołączania do kategorii szkół i zachęcamy do powiadomienia Państwa uczniów o charytatywnym Dyktandzie na Święto Niepodległości! Prosimy również o opublikowanie informacji o Dyktandzie na Święto Niepodległości na Państwa stronie internetowej oraz na profilach w mediach społecznościowych. Z góry dziękujemy!

Z poważaniem,

Zespół Dyktanda.pl

 

 
Kwatera powstańców śląskich PDF Drukuj Email


Kwatera powstańców śląskich w Krzyżkowicach


Burmistrz Miasta Czesław Krzystała zwraca się z prośbą o udostępnienie informacji i materiałów dotyczących osób spoczywających w kwaterze powstańców śląskich z pomnikiem i figurą „Chrystusa Króla’, położonej na cmentarzu parafialnym w Pszowie – Krzyżkowicach. Dokumentację, materiały bądź informacje w przedmiotowym zakresie należy przesłać w wersji papierowej do urzędu.

Pozyskanie niniejszych informacji jest niezbędne celem wpisania ww. kwatery do ewidencji grobów weteranów walk o wolność i niepodległość Polski przez Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie.

 
Ekologicznym challenge PDF Drukuj Email

 

 

Ekologicznym challenge'u #ŚląskieSMOGSTOP


Szanowni Państwo

Zapraszam serdecznie do udziału w ekologicznym challenge'u #ŚląskieSMOGSTOP, który realizowany jest w ramach kampanii Śląskie. Zmieniamy powietrze na dobre (projektu InfoSMOG-MED). Wyzwanie zostało ogłoszone na kanale Facebook Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pn. Śląskie. Pozytywna energia https://www.facebook.com/112427465462177/posts/4481338311904382/ .

W challange’u udział może wziąć każdy. Wystarczy wykonać trzy proste kroki:

  1. Z poniższej listy zadań wybrać to, które uda się zrealizować w najbliższym czasie - i koniecznie pochwalić się na Facebooku. Proszę, pamiętać o dodaniu listy zadań w swoim poście, by inni mogli z niej skorzystać.
  2. Dodać w poście #ŚląskieSMOGSTOP.
  3. Zaprosić do wyzwania swoich znajomych, bliskich czy współpracowników.

Lista zadań:

  1. Przekonam 3 osoby do zainstalowania i korzystania z aplikacji Śląskie SMOGSTOP.
  2. Nagram filmik o smogu i wytłumaczę np. skąd się bierze, dlaczego warto się przed nim chronić.
  3. Ograniczam liczbę śmieci - zrobię zakupy rozważając je w kategorii przyszłych śmieci (m.in. opakowania i materiały wielorazowego użytku, eko opakowania).
  4. Zamiast samochodem pojadę do pracy komunikacją zbiorową.
  5. Nie palę śmieci! Pokażę innym jak je segreguję (np. zdjęcie, film).
  6. Mój aktywny wkład w dbanie o lepszą jakość powietrza.
  7. Zamiast autem, na weekendową wycieczkę pojadę np. pociągiem, autobusem, rowerem.
  8. Pokażę, jak chronię się przed smogiem - działania prozdrowotne, proekologiczne.
  9. Pokażę jak rodzice, dziadkowie korzystają z platformy lub aplikacji Śląskie SMOGSTOP.
  10. Posadzę w swojej okolicy drzewo lub krzew, dzięki którym powietrze będzie czystsze.

Niniejsza akcja ma zachęcić użytkowników Facebooka – mieszkańców naszego regionu, do kreowania pozytywnego trendu, jakim jest troska o jakość powietrza, a także zdrowie własne oraz najbliższych. Challange ma stać się inicjatywą, która odpowiadać będzie nastrojom, towarzyszącym mieszkańcom województwa śląskiego, zachęcając do podejmowania działań proekologicznych.

Zapraszam serdecznie Państwa,  Państwa bliskich i znajomych do udziału w wyzwaniu. Jednocześnie zwracam się z uprzejmą prośbą o udostępnienie informacji nt. wyzwania ekologicznego np. na Facebooku. Bardzo proszę również o przekazanie zaproszenia do udziału w challange’u m.in. placówkom oświatowym (przedszkolom, szkołom).

Każde najmniejsze działanie ekologiczne ma aspekt edukacyjny, informacyjny. Pokażmy wspólnie jak można zmienić powietrze na lepsze w województwie śląskim.

Osoba do kontaktu pani Katarzyna Mieszała tel. 32 77 40 870.

Z wyrazami szacunku,

Agnieszka Potkańska-Ćwikła

Dyrektor

Departamentu Projektów Regionalnych

 
Bezpłatna infolinia PDF Drukuj Email
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli

 

W związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Departament Wychowania i Edukacji Włączającej

Ministerstwo Edukacji i Nauki

 
Procedury PDF Drukuj Email

Aktualizacja na dzień 1 września 2021 r.

Procedury funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 3
w Pszowie obowiązujące podczas pandemii koronawirusa Covid-19

§ 1

Postanowienia Ogólne

1. Niniejsza Procedura określa zasady bezpieczeństwa na terenie szkoły
w okresie pandemii COVID-19 oraz postępowanie na wypadek zakażenia koronawirusem lub zachorowania na COVID –19.

2. Procedura dotyczy wszystkich pracowników i uczniów szkoły Podstawowej nr 3
w Pszowie oraz rodziców dzieci uczęszczających do tej placówki.

3.Procedurę opracowano zgodnie z wytycznymi MEiN, MZ i GIS w sprawie reżimu sanitarnego w dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych  - tryb pełny stacjonarny zgodnie z aktualizacją na dzień 1 września 2021 r.

4.Celem procedury jest zminimalizowanie zagrożeń zakażenia koronawirusem lub choroby COVID-19.

5. Procedura będzie aktualizowana zgodnie z pojawiającymi się aktami prawnym oraz wytycznymi i zalecaniami MEN, MZ i GIS.

§ 2

Ogólne zasady organizacji pracy

1.Szkoła Podstawowa nr 3 w Pszowie wznawia funkcjonowanie z uwzględnieniem wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej .

2 Do szkoły nie mogą wchodzić osoby, które są chore, przebywają na kwarantannie lub
w izolacji.

3. Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć lub zdezynfekować ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.

4.Na terenie szkoły, w tym w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych umieszczone są plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk oraz instrukcja dezynfekcji rąk.

5.Szkoła jest wyposażona w bezdotykowe termometry do pomiaru temperatury, które należy dezynfekować po użyciu w danej grupie.

6. Zużyty jednorazowy sprzęt ochrony osobistej (m.in. maseczki, rękawiczki), zdejmowany
z zachowaniem ostrożności, należy wyrzucić do pojemnika-kosza na odpady zmieszane wyposażonego w worek.

7. Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć oraz przed rozpoczęciem zajęć.

8. Sale, w których odbywają się zajęcia są porządkowane i codziennie dezynfekowane.

§ 3

Organizacja zajęć w szkole – informacje dla rodziców i uczniów

1. Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych oraz gdy domownicy nie przebywają na kwarantannie lub w izolacji
w warunkach domowych.

2. Do szkoły uczniowie przychodzą (są odprowadzani) o wyznaczonych godzinach (na 5 minut przed rozpoczęciem swoich zajęć. Po skorzystaniu z szatni, udają się bezpośrednio do klasy pod opiekę nauczyciela, aby uniknąć kontaktu z innymi uczniami).

3. W przestrzeni wspólnej (korytarze, szatnie, toalety) wprowadza się nakaz używania przez uczniów, nauczycieli, pracowników obsługi, osoby wchodzące na teren szkoły maseczek ochronnych.

4. Nie jest wymagane przebywanie w maseczkach w salach lekcyjnych, chyba że uczeń/pracownik wyraża taką wolę.

5. Wprowadza się dodatkowe środki ostrożności dotyczące funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi, w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami prawnymi, np.:

−    obowiązek zachowania dystansu podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy,

−  w przypadku braku możliwości zachowania dystansu w miejscach wspólnie użytkowanych, tj. podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy, na korytarzach, w szatni – obowiązek osłony ust i nosa maseczką.

6. W przypadku uczniów mających alergie lub inne schorzenia, których objawy mogą sugerować zarażenie koronawirusem, wskazane jest dostarczenie do szkoły stosownego zaświadczenia lekarskiego.

7. W przypadku przeciwwskazań lekarskich co do stosowania osłony nosa i ust przez ucznia, również wskazane jest dostarczenie stosownego oświadczenia.

8. Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej lub niezamieszkujących z osobą przebywającą w izolacji
w warunkach domowych.

9. W drodze do i ze szkoły opiekunowie z dziećmi oraz uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej, m in stosowanie maseczek (rekomendowane maseczki chirurgiczne).

10. Rodzice uczniów odprowadzający/przyprowadzający  dziecko nie wchodzą na teren szkoły.

11. Wszelkie sprawy wymagające bezpośredniej obecności rodzica w szkole powinny być załatwiane po uprzednim telefonicznym kontakcie, poza przerwami dla uczniów. Jednocześnie rodziców obowiązuje przestrzeganie 1,5 m. dystansu od innych uczniów, rodziców oraz pracowników szkoły.

12. Opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych
z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: osłona ust i nosa, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).

13. Sprawy niewymagające osobistego stawiennictwa rodzica, będą załatwiane telefonicznie, poprzez dziennik elektroniczny lub drogą mailową.

14. W przypadku konieczności udania się do sekretariatu szkoły może w nim przebywać, poza pracownikami, tylko jedna osoba; pozostali rodzice oczekują na zewnątrz z zachowaniem bezpiecznej odległości między sobą.

15. Ze względu na konieczność zapewnienia szybkiej, skutecznej komunikacji z opiekunami ucznia, rodzice przekazują szkole co najmniej dwa sposoby skutecznego kontaktu (telefony, dziennik elektroniczny, itp.); w razie zmian zobowiązani są do uaktualnienia danych.

16. Dopuszcza się możliwość odbioru dziecka ze świetlicy (1 opiekun) – osoby odbierające powinny przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli (m.in. stosować środki ochronne: maseczki, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk).

17.  Zaleca się, aby uczniowie byli odbierani ze świetlicy przy wejściu do szkoły.

18. Należy ograniczyć przebywanie w szkole osób z zewnątrz do niezbędnego minimum (obowiązuje je stosowanie środków ochronnych maseczki, rękawiczki jednorazowe lub dezynfekcja rąk, tylko osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej i w wyznaczonych obszarach.

19. Osoby z zewnątrz, wchodzące na teren szkoły muszą się wpisać do ewidencji wejść, która będzie umieszczona w sekretariacie szkoły.

20. Klasy I – III w miarę możliwości będą przebywać w stałej sali lekcyjnej, za wyjątkiem lekcji wychowania fizycznego i informatyki.

21. Uczniowie klas IV-VIII będą się przemieszczać wg ustalonego schematu i przebywać w określonych strefach, z którymi zostaną zapoznani.

22. Plan zajęć dla danej klasy uwzględnia sposób wchodzenia i wychodzenia dzieci ze szkoły.

23. Nauczyciele dyżurujący dbają o to, by każda grupa uczniów (klasa) w trakcie przebywania
w szkole miała ograniczoną do minimum możliwość kontaktowania się z pozostałymi klasami.

24. Nauczyciel w klasach I-III organizuje przerwy dla swoich uczniów w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 45 min, by unikać kontaktu z innymi klasami.

25. Rodzice dziecka mają obowiązek zaopatrzyć dziecko w maseczki do zastosowania w przestrzeni wspólnej szkoły oraz w przestrzeni publicznej – zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.

26. Wskazane jest, by uczeń posiadał zapasową maseczkę.

27. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce.

28.Uczniowie korzystają z szafek z zachowaniem reżimu sanitarnego, zachowując odpowiedni dystans i minimalizując kontakt z uczniami z innych klas.

29. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.

30. Przybory i podręczniki można zostawiać w szkole, kiedy uczeń wraca do domu.

31.Uczniowie mają posiadać w szafkach cieplejszą odzież na wypadek zajęć na dworze.

32.Dziecko manifestujące, przejawiające niepokojące objawy choroby, mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38°C, kaszel, duszności) zostanie odizolowane w odrębnym pomieszczeniu z zapewnieniem minimum 2m odległości od innych osób. Niezwłocznie zostanie powiadomiony rodzic/opiekun w celu pilnego odebrania dziecka ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu).

33. Uczniowie powinni regularnie myć ręce wodą z mydłem, szczególnie po przyjściu do szkoły, przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety.

34. Drugie śniadanie uczniowie będą mogli spożywać w trakcie każdej lekcji (w czasie wskazanym przez nauczyciela), aby uniknąć jedzenia w przestrzeniach wspólnych szkoły. Spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych musi się odbywać z zachowaniem zasad bezpiecznego i higienicznego spożycia posiłku.

35. Uczniowie powinni przynosić swoje napoje.

36. Nie należy organizować poczęstunków oraz wspólnej degustacji potraw.

37. Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły, w tym w czasie przerw. Klasy przebywające na boisku w tym samym czasie powinny zachować bezpieczny dystans.

38.Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich przypadkach należy dopilnować, aby uczniowie nie udostępniali ich innym, natomiast opiekunowie ucznia powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawek, rzeczy.

39.Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej (lub, jeśli zaistnieje taka konieczność, w innych salach) a w razie sprzyjających warunków pogodowych na świeżym powietrzu.

40.Szczegółowe zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa na świetlicy określa regulamin korzystania z zajęć świetlicowych. Wychowawca świetlicy zapoznaje z nim uczniów.

41.Rodzice muszą liczyć się z wydłużeniem czasu oddania i odbierania ucznia ze szkoły, ze względu na stosowane procedury.

42.Rodziców zobowiązuje się o przekazanie powyższych zasad wszystkim osobom, które będą przyprowadzać dziecko oraz osobom upoważnionym do odbioru dziecka ze szkoły.

43.Z uwagi na bezpieczeństwo uczniów przebywających na boisku szkolnym wprowadza się zakaz wjazdu rodziców na teren szkoły w czasie trwania zajęć szkolnych. NIE NALEŻY ZASTAWIAĆ WJAZDU I BLOKOWAĆ DROGI PRZECIWPOŻAROWEJ.

44.Zajęcia pozalekcyjne organizowane w szkole nie powinny odbywać się w trakcie zajęć obowiązkowych, tylko po ich zakończeniu. Rekomenduje się ich organizację w małych grupach, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych. Po zakończeniu tych zajęć - mycie i dezynfekcja powierzchni dotykanych oraz dokładne wietrzenie sal.

45. Z gabinetu profilaktyki zdrowotnej korzystają uczniowie wymagający pomocy medycznej, zgłaszający dolegliwości, oczekujący na przyjazd rodzica w dotychczasowych dniach i godzinach pracy, tj. w poniedziałki i czwartki w godzinach od 8.00 -12.00. Zasady korzystania z gabinetu uwzględniają wymagania określone w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia (załącznik nr 1 do Procedury)

§ 4

Organizacja zajęć w szkole – informacje dla nauczycieli i pracowników

administracyjno-obsługowych

1. Pracownicy szkoły powinni zwracać szczególną uwagę na profilaktykę zdrowotną
i dołożyć wszelkich starań, by chronić siebie, dzieci i innych pracowników przed zarażeniem.

2.Pracownicy zostaną zaopatrzeni w środki ochrony osobistej (maseczki, środki myjące i dezynfekujące, i w razie potrzeby rękawiczki).

3. Maseczki winny być używane w kontaktach z rodzicami/osobami z zewnątrz
z zachowaniem dystansu odległości oraz na korytarzu podczas przerw, w pomieszczeniach wspólnych.

4.Podczas wykonywania czynności służbowych, bez kontaktu z osobami z zewnątrz, maseczkę można zdjąć, nie ma obowiązku zakrywania ust i nosa.

5. Podczas zajęć uczniowie w miarę możliwości zajmują stałe miejsce.

6. W salach lekcyjnych, w których zajęcia prowadzą różni nauczyciele, rekomenduje się:

−    zachowanie odległości między stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów, co najmniej 1,5 m lub pozostawienie wolnej ławki w bezpośrednim sąsiedztwie stolika nauczyciela,

−    przed rozpoczęciem zajęć zdezynfekowanie powierzchni dotykowej biurka nauczyciela,

−    w miarę możliwości ograniczenie przemieszczania się nauczyciela pomiędzy ławkami uczniów,

7. Na zajęciach pozalekcyjnych (przy mieszaniu się uczniów z różnych klas), jeśli jest to możliwe, wskazane jest utrzymanie min. 1,5m odstępu między uczniami lub/i stosowanie ochrony w postaci maseczki.

8.Środki ochrony osobistej (maseczki wielokrotnego użytku) należy uprać w temperaturze co najmniej 60 stopni i wyprasować.

9. Każdy pracownik ma obowiązek niezwłocznego informowania dyrektora szkoły
o zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo dzieci oraz pracowników w zakresie szerzenia się COVID-19.

10.Infrastruktura szkoły, przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali muszą być regularnie czyszczone z użyciem detergentu lub innych środków dezynfekujących, natomiast te, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp. Przybory do ćwiczeń (piłki, skakanki, obręcze itp.) wykorzystywane podczas zajęć należy czyścić lub dezynfekować.

11.W sali gimnastycznej używany sprzęt sportowy, wskazany przez nauczyciela oraz podłoga powinny zostać umyte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć, a w miarę możliwości częściej.

12.Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie zajęć i podczas przerwy (ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie, gdy okna są otwarte), a także w dni wolne od zajęć.

13. Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobytu na świeżym powietrzu na terenie szkoły.

14.Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych.

15.Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego. Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej.

16.Nauczyciel zobowiązany jest zwracać uwagę uczniom na konieczność regularnego mycia rąk, szczególnie po przybyciu do szkoły, przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety i po powrocie  
z zajęć na świeżym powietrzu.

17.W razie wystąpienia niepokojących objawów nauczyciel może zmierzyć uczniowi/dziecku temperaturę za zgodą Rodziców.

18. Zasady zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii podczas korzystania z zajęć świetlicowych zawarte są w regulaminie świetlicy. Środki do dezynfekcji rąk powinny być rozmieszczone
w świetlicy w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wychowanków pod nadzorem opiekuna. Świetlice należy wietrzyć (nie rzadziej niż co godzinę, w trakcie przebywania dzieci w świetlicy), w tym, w szczególności przed przyjęciem wychowanków oraz po przeprowadzeniu dezynfekcji. Wychowawca świetlicy zapoznaje uczniów z regulaminem.

19.Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć kontakty z uczniami oraz nauczycielami.

20.Każda osoba sprzątająca odpowiedzialna za utrzymanie czystości danych pomieszczeń będzie wypełniać kartę monitoringu wykonywanych prac porządkowo – dezynfekcyjnych.

21.Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby uczniowie nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.

22. Zaleca się:

  1. utrzymywanie ciągów komunikacyjnych w czystości (podłóg szatni i korytarzy) – mycie 2 razy dziennie lub częściej w razie potrzeby,
  2. dezynfekcja powierzchni dotykowych: poręcze, klamki, wyłączniki – co najmniej raz dziennie oraz w razie potrzeby,
  3. dezynfekcja sprzętu i powierzchni płaskich w tym blatów, poręczy krzeseł przynajmniej raz dziennie oraz w razie potrzeby,
  4. dezynfekcja toalet – 2 razy dziennie całościowo, doraźnie po każdej przerwie oraz
    w razie potrzeby,

23.Do obowiązków personelu obsługi należy także:

  1. sprawdzanie poziomu płynów do dezynfekcji rąk w pojemnikach umieszczonych przy wejściu do szkoły oraz w użytkowanych salach i pomieszczeniach i bieżące uzupełnianie,
  2. napełnianie i uzupełnianie podajników i dozowników w toaletach, a także ich mycie
    i dezynfekowanie,
  3. wymiana worków w koszach na śmieci, opróżnianie koszy oraz ich mycie i dezynfekcja.
  4. dezynfekowanie pomieszczeń szkoły, po zakończeniu w nich pracy, za pomocą lampy UVC.

24. Pracownik sekretariatu przy kontaktach z osobami  z  zewnątrz zachowuje także dodatkowe środki ostrożności.

§ 5

Zasady korzystania z biblioteki szkolnej

  1. Harmonogram pracy biblioteki będzie dostosowany do potrzeb i możliwości szkoły; będzie udostępniony w dzienniku elektronicznym.
  2. Należy wyznaczyć strefy dostępne tylko dla pracownika biblioteki– zapewniające zachowanie odpowiednich odległości między pracownikiem a użytkownikami.
  3. Nauczyciel bibliotekarz określi liczbę osób mogących jednocześnie wypożyczać/oddawać książki.
  4. Korzystanie z kącików dla dzieci, czytelni będzie się odbywać w ograniczonym zakresie – zasady zostaną określone w regulaminie biblioteki.
  5. Zaleca się jak najczęstsze wietrzenie pomieszczenia oraz dezynfekcję klamek, blatów, włączników światła i innych powierzchni lub elementów wyposażenia często używanych co najmniej raz dziennie.
  6. Po przyjęciu książek od czytelnika należy każdorazowo zdezynfekować ręce
    i zdezynfekować blat, na którym leżały książki.
  7. Przyjęte książki należy odłożyć na okres minimum 2 dni do skrzyni, pudła, torby lub na wydzielone półki, oznaczone datą zwrotu, odizolowane od innych egzemplarzy.
  8. Regulamin korzystania z biblioteki opracowuje i udostępnia bibliotekarz.

§ 6

Zasady funkcjonowania punktu wydawania posiłków i jadalni

1. Personel kuchenny musi przestrzegać szczególnych zasad ostrożności w zakresie zabezpieczenia epidemiologicznego:

  1. ograniczyć kontakty z pracownikami szkoły oraz dziećmi,
  2. zachować odległość stanowisk pracy min. 1,5 m,
  3. stosować środki ochrony osobistej.

2.Szczególną uwagę należy zwracać na utrzymanie wysokiej higieny.

3.Przygotowanie posiłków do wydawania musi odbywać się z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, wymogów sanitarnych, reżimów zalecanych w okresie epidemii.

4.Należy bezwzględnie dbać o czystość i dezynfekcję pomieszczeń kuchennych, myć
i dezynfekować stanowiska pracy, sprzęt kuchenny, naczynia.

5.Pracownicy kuchni w sposób szczególny muszą dbać o właściwą higienę rąk poprzez mycie
i dezynfekcję, m.in.:

  1. Przed rozpoczęciem pracy,
  2. Przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia,
  3. Po zajmowaniu się odpadami, śmieciami,
  4. Po zakończeniu procedur czyszczenia, dezynfekcji,
  5. Po skorzystaniu z toalety,
  6. Po kaszlu, kichaniu ,wydmuchiwaniu nosa,
  7. Po jedzeniu, piciu.

6.Spożywanie posiłków powinno odbywać się w tych samych grupach i z zachowaniem dystansu. Odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m.

7.Porządku w jadalni pilnuje nauczyciel pełniący dyżur.

8.Na stołówce może przebywać tylko jedna grupa wraz z nauczycielem, przy czym uznaje się, że uczniowie spożywający posiłek w trakcie danej przerwy obiadowej stanowią grupę.

9.Następna grupa może wejść na stołówkę po tym, jak pracownik obsługi zdezynfekuje blaty stołów i poręcze krzeseł, przygotowując jadalnię do wejścia kolejnej grupy uczniów.

10. Uczniowie powinni wchodzić do jadalni jeden za drugim, w bezpiecznej odległości, bez tłoczenia się przy stanowisku wydawania posiłków i bez pośpiechu zajmować wyznaczone miejsca przy stołach.

11.Przygotowane posiłki oraz sztućce należy wydawać przez okienko podawcze. Posiłki odbierają pojedynczo dzieci lub, jeśli jest taka potrzeba, nauczyciel opiekujący się grupą

12.Posiłki uczniom wydaje jedna osoba zaopatrzona w jednorazowe rękawiczki i maseczkę.

13.Naczynia po posiłkach są odnoszone pojedynczo przez uczniów do okienka „zwrot naczyń”, skąd są na bieżąco odbierane do mycia przez wyznaczonego pracownika kuchni.

14.Naczynia należy myć w zmywarce z funkcją wyparzania w temperaturze co najmniej 60 stopni
z wykorzystaniem środków myjących.

 

§ 7

Zasady dostarczania i przyjmowania towaru do kuchni

  1. Dostawca obiadów firmy cateringowej musi być zaopatrzony w maseczkę, rękawiczki i inne środki ochrony osobistej.
  1. Przywożony obiad musi być zabezpieczony przed uszkodzeniem z zachowaniem zasad sanitarnych.
  2. Termosy z obiadem powinny być szczelnie zamknięte i zostawione przez dostawcę po lewej stronie  drzwi ewakuacyjnych od ul. Szkolnej. Pracownicy szkoły (zaopatrzeni w środki ochrony osobistej) przenoszą je do punktu wydawania posiłków.
  3. Przed wniesieniem termosów do pomieszczenia, w którym zostaną rozpakowane powinny być one zdezynfekowane.
  4. W trakcie przekazywania termosów dostawca musi zachować  dystans min. 1,5m. od pracowników i uczniów.

§ 8

Postępowanie w przypadku podejrzenia choroby zakaźnej u dziecka

  1. Jeżeli rodzice dziecka zauważą niepokojące objawy u siebie lub swojego dziecka, nie mogą przychodzić do szkoły.
  1. O podejrzeniu choroby muszą niezwłocznie poinformować dyrektora, a także skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną lub oddziałem zakaźnym.
  2. Nauczyciel, który zauważył u ucznia oznaki choroby, niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły.
  3. Dyrektor kieruje do oddziału, w którym przebywa uczeń osobę, która przejmuje opiekę nad uczniem podejrzanym o zakażenie.
  4. Nauczyciel oddziału pozostaje z resztą uczniów w sali zapewniając im opiekę
    i bezpieczeństwo.
  5. W szkole jest wyznaczone pomieszczenie (gabinet pedagoga), tzw. Izolatorium, służące do odizolowania ucznia, u którego zaobserwowano podczas pobytu w szkole oznaki chorobowe.
  6. Izolatorium to jest wyposażone w środki ochrony osobistej oraz środki do dezynfekcji.
  7. W izolatorium dziecko przebywa pod opieką nauczyciela z zapewnieniem minimum 2m. odległości i środków bezpieczeństwa, w oczekiwaniu na rodziców/opiekunów prawnych, którzy muszą jak najszybciej odebrać dziecko ze szkoły.
  8. O zaistniałej sytuacji dyrektor, wicedyrektor lub inna wyznaczona osoba niezwłocznie powiadamia rodziców dziecka, SANEPiD oraz organ prowadzący szkołę .
  9. Dalsze kroki podejmuje dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym i o podjętych działaniach niezwłoczne informuje rodziców i pracowników szkoły.
  10. Obszar, w którym przebywał i poruszał się uczeń należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi w szkole procedurami oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  11. Należy ustalić liczbę osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach placówki,  
    w których przebywało dziecko podejrzane o zakażenie i zastosować się do wytycznych GIS odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

§ 9

Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika szkoły

  1. W przypadku wystąpienia objawów infekcji dróg oddechowych pracownicy powinni pozostać
    w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać teleporadę medyczną, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika (oraz powiadomić pracodawcę o nieobecności). W razie pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112.
  2. Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy domownicy nie przebywają w izolacji w warunkach domowych.
  3. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych dyrektor szkoły w trybie natychmiastowym odsuwa go od wykonywanych czynności kieruje do domu i informuje o konieczności pozostania w domu oraz kontaktu telefonicznego z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (uzyskanie teleporady medycznej, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika) W razie nagłego pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub112.
  4. W pomieszczeniu pełniącym rolę Izolatorium nie mogą przebywać inne osoby.
  5. W przypadku pracowników z potwierdzonym zakażeniem wirusem SARS CoV 2 dyrektor szkoły powinien skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną w celu dokonania przez nią oceny ryzyka epidemiologicznego.
  6. Należy bezwzględnie zastosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie dodatkowych działań i procedur związanych z zaistniałym przypadkiem.
  7. Zaleca się ustalenie miejsca, w którym przebywała osoba z niepokojącymi objawami sugerującymi zakażenie koronawirusem oraz przeprowadzenie dodatkowego sprzątania zgodnie z procedurami zakładowymi, a także zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (poręcze, uchwyty itp.).
  8. W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS CoV 2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Ustalić listę osób przebywających
    w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie www.gov.pl/koronawirus oraz www gis.gov.pl  odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.

§ 10

Postępowanie z pomieszczeniami, w przypadku podejrzenia zakażenia u ucznia lub pracownika

W przypadku, gdy uczeń lub pracownik SP nr 3 został skierowany do szpitala z podejrzeniem koronawirusa, dyrektor w porozumieniu z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym oraz za zgodą organu prowadzącego może podjąć decyzję o zamknięciu instytucji na czas niezbędny do wykonania koniecznych czynności sanitarno-epidemiologicznych, przejścia na nauczanie w systemie hybrydowym lub zdalnym.

§11

Postanowienia końcowe

  1. Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do odwołania.
  2. Procedura może być modyfikowana.
  3. Procedura zostanie opublikowana na stronie szkoły, przesłana jako wiadomość
    w dzienniku elektronicznym do nauczycieli, rodziców i uczniów oraz udostępniona
    w formie papierowej w sekretariacie szkoły.
  4. O wszelkich zmianach w procedurze będą niezwłocznie powiadamiane osoby zainteresowane.

 

Jolanta Handziuk-dyrektor szkoły

 

 

Załącznik nr 1 do

Procedur funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 3 w Pszowie

obowiązujące podczas pandemii koronawirusa Covid-19

 

Procedura korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i opieki

przedlekarskiej w Szkole Podstawowej nr 3 w Pszowie

  1. Gabinet profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej wyposażony jest w środki do dezynfekcji powierzchni, środek do dezynfekcji rąk, rękawice diagnostyczne, maseczki chirurgiczne, maseczki FFP 3 oraz fartuchy flizelinowe ochronne.
  2. Uczeń przychodząc do gabinetu profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej puka do drzwi
    i czeka na zaproszenie pielęgniarki.
  3. W ramach udzielonych świadczeń w gabinecie przebywa tylko jeden uczeń , który dezynfekuje ręce niezwłocznie po wejściu do gabinetu.
  4. W czasie realizacji świadczeń profilaktycznych takich jak: realizacja testów przesiewowych, sprawowanie opieki poprzesiewowej oraz czynne poradnictwo nad uczniami z problemami zdrowotnymi, pielęgniarka poza dezynfekcją rąk stosuje następujące środki ochrony osobistej: maseczki chirurgiczne, rękawice,  jednorazowy fartuch flizelinowy.
  5. W ramach udzielania pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów, zatruć oraz sprawowania opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w tym w ramach realizacji świadczeń pielęgniarskich, zabiegów i procedur leczniczych koniecznych do wykonania u ucznia w trakcie pobytu w szkole, pielęgniarka poza odpowiednią higieną rąk stosuje środki ochrony osobistej, takie jak: maseczki chirurgiczne, rękawice jednorazowe oraz  jednorazowy fartuch flizelinowy .
  6. W kontakcie bezpośrednim (innym niż udzielanie świadczeń zdrowotnych) pielęgniarka zachowuje dystans 1,5 – 2 m. W kontaktach z nauczycielami , rodzicami i innymi osobami minimalizuje kontakty bezpośrednie, zamieniając je na kontakt telefoniczny.  W kontaktach bezpośrednich stosuje maseczkę chirurgiczną.
  7. Z chwilą podejrzenia u ucznia zakażenia  SARS-CoV-2 niezwłocznie powiadamia dyrekcję szkoły, która decyduje o dalszym postępowaniu z uczniem (wezwanie rodzica/opiekuna/wezwanie karetki, powiadomienia odpowiednich służb). Uczeń udaje się do izolatorium, gdzie czeka pod obserwacją na przyjście rodzica/opiekuna lub przyjazd karetki.
  8. Rodzic/opiekun odbiera ucznia z izolatorium.
  9. Gabinet profilaktyki zdrowotnej i opieki przedlekarskiej jest często wietrzony, a klamki, blaty
    i sprzęt wielorazowego użytku dezynfekowany środkami odkażającymi w miarę możliwości po każdym uczniu. W gabinecie używa się jednorazowych kubków, kieliszków i termometrów bezdotykowych.

 

Jolanta Handziuk – dyrektor szkoły

 
«pierwszapoprzednia12345678następnaostatnia»