|
Działalność Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej
Drogi uczniu, drodzy rodzice pamiętajcie, że Publiczna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna jest placówką oświatową udzielającą, poza wydawaniem opinii i orzeczeń, wsparcia również w sytuacjach kryzysowych. Proponują rzetelną diagnozę, fachową poradę, skuteczne oraz profesjonalne działania terapeutyczne i profilaktyczne zapewniając dyskrecję, życzliwość, akceptację i zrozumienie. W poradni pracują specjaliści, którzy mogą dostarczyć rodzicom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dziecka, informacji o zaburzeniach, ich przyczynach, przebiegu, ewentualnych następstwach, a także o procesie terapii i ich własnym w nim udziale. Instytucja, jaką jest Poradnia daje gwarancję, że pomoc ta udzielona jest w sposób profesjonalny.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna świadczy wsparcie w formie:
-konsultacji i wizyty bezpośrednio w poradni;
-terapii bezpośredniej lub przy użyciu komunikatorów internetowych;
-psychoterapii indywidualnej;
-kontakt telefoniczny;
-terapia dla dzieci i młodzieży;
-warsztaty dla dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli;
-zajęcia terapeutyczne;
-zajęcia grupowe.
Z zakresu pomocy psychologiczno pedagogicznej cały czas funkcjonuje bezpłatna infolinia 800 080 222. Dodatkowo wsparcie oferuje poradnia on line „Zawsze Jest Jakieś Wyjście” skierowana do uczniów, rodziców i kadry pedagogicznej https://zawszejestjakieswyjscie.pl
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ prowadzone w szkole:
1. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:
Zajęcia adresowane są do uczniów, którzy z różnych przyczyn: osobowościowych, rozwojowych czy środowiskowych mają problemy w zakresie nawiązywania pozytywnych relacji z rówieśnikami i funkcjonowania w różnych sytuacjach społecznych.
Na zajęciach kształtowane są umiejętności emocjonalno-społeczne, takie jak:
- rozpoznawanie emocji własnych i innych osób, zdolność nazywania uczuć związanych z poczuciem porażki i sukcesu;
- komunikowanie emocji, umiejętne rozładowywanie negatywnych emocji;
- dostrzeganie i akceptowanie podobieństw i różnic dotyczących wyglądu, zainteresowań, rodziny, akceptowanie poglądów, gustów i odmienności fizycznej innych, dostrzeganie potrzeb innych,
- budowanie pozytywnego obrazu siebie, dokonywanie samooceny, określanie swoich mocnych stron, znajomość swoich zalety – myślenie o sobie w sposób pozytywny,
- umiejętność rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych, znajomość zachowania prowadzącego do poczucia szczęścia,
- odnoszenie się z szacunkiem i zrozumieniem do słabszych, starszych i niepełnosprawnych,
- reagowanie z empatią i zrozumieniem na potrzeby innych, podejmowanie działań na rzecz innych,
- dzielenie się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami,
- podejmowanie prób rozwiązywania sytuacji trudnych,
- odzwierciedlanie swych przeżyć i uczuć poprzez różne formy artystycznego wyrazu,
- kształtowanie umiejętności autoprezentacji,
- kształtowanie pozytywnych odczuć w kontaktach z drugim człowiekiem.
2. Zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się
Podczas zajęć rozwijających umiejętność uczenia się uczeń poznaje techniki i metody aktywizujące, sposoby ich zastosowania w praktyce oraz doświadczanie, które z nich są najskuteczniejsze w kontekście indywidualnych predyspozycji oraz stylu uczenia się.
Po rozpoznaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz wiedzy i doświadczeń uczestników związanych z procesem uczenia się prowadzący zajęcia ustala umiejętności, postawy, które należy u nich rozwijać/kształtować. Do szerokiego katalogu komponentów uczenia się (który jest listą otwartą), należą np.:
- świadomość swoich mocnych i słabych stron, zainteresowań, dążeń, preferowanych sposobów uczenia się,
- motywacja wewnętrzna,
- samodzielność w planowaniu, organizowaniu, podejmowaniu działań zmierzających do zwiększenia skuteczności własnego uczenia się,
- gospodarowanie czasem,
- odpowiedzialność za własny rozwój,
- gotowość do badania, odkrywania nowej wiedzy i jej praktycznego zastosowania w różnych kontekstach,
· aktywność intelektualna, w tym procesy poznawcze: klasyfikowanie, analizowanie, uogólnianie, abstrahowanie, pamięć, uwaga,
- analiza informacji i ich selekcja oraz wybór w zależności od celu,
- rozwiązywanie problemów,
- redagowanie notatek,
- wykorzystywanie informacji zwrotnej do samooceny i ustalania dalszej drogi działania,
- gotowość do uczenia się na błędach, ponoszenia porażek, dostrzegania postępu.
3. Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej (zwanej również terapią wychowawczą), ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w szkole. Zajęcia mają za zadanie rozwijać oraz aktywizować funkcje osobowościowe i intelektualne dziecka, oraz pomóc mu w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
W czasie zajęć wykorzystywane są najnowsze metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych poprzez:
- ćwiczenie poprawy koncentracji uwagi na danej czynności, spostrzegawczości,
- ćwiczenie poprawy pamięci i logicznego myślenia,
- doskonalenie sprawności ruchowej,
- polepszanie funkcji wzrokowej wraz z funkcją orientacji przestrzennej,
- usprawnianie funkcji słuchowej,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
- poprawę umiejętności czytania,
- usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej,
- doskonalenie umiejętności pisania,
- poprawę umiejętności liczenia wraz wykonywaniem średniej trudności działań matematycznych,
- ulepszanie umiejętności stosowania poprawnej ortografii.
Poniżej zamieszczone zostały materiały profilaktyczne dotyczące różnego rodzaju uzależnień oraz adresy i strony internetowe instytucji pomocowych zajmujących się udzielaniem wsparcia osobom dotkniętym uzależnieniem oraz ich rodzinom.
Alkohol
WYKAZ OSÓB I INSTYTUCJI UDZIELAJĄCYCH WSPARCIA W SYTUACJACH WYMAGAJĄCYCH POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ I WYCHOWAWCZEJ
WAŻNE TELEFONY:
Wodzisławski Telefon Zaufania
Tel.: 733-933-343
(czynny codziennie w godz. 8.00-20.00)
Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
tel.: 800 12 12 12
Ogólnopolski Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży
tel.: 116 111
(linie bezpłatna z telefonów komórkowych i stacjonarnych, czynna od poniedziałku do niedzieli w godz. 12.00-20.00)
Wakacyjny Telefon Zaufania dla Młodzieży
tel.: 507 832 741
(telefon jest czynny codziennie (do 31 sierpnia), w godz. 19.00-21.00)
Kryzysowy Telefon Zaufania
tel.: 116 123
(linia bezpłatna, czynna codziennie 14.00-22.00)
Ogólnopolska infolinia dla Osób Dorosłych
tel.: 800 100 100
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „NIEBIESKA LINIA”
tel.: 801 120 002
e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
(płatny pierwszy impuls, czynny od poniedziałku do soboty w godz. 8.00-22.00,
w niedzielę i święta w godz. 8.00-16.00)
Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
tel./fax: 800 120 226
(linia bezpłatna, czynna codziennie w godz. 9.30-15.30, po godzinach włączony jest automat)
Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki-Narkomania
tel.: 801 199 990
(czynny codziennie w godz. 16.00-21.00)
Rzecznik Praw Obywatelskich
tel.: 800 676 676
( infolinia jest czynna: w poniedziałek w godz. 10.00 - 18.00,
od wtorku do piątku w godz. 8.00 - 16.00)
Nr alarmowy: 112 Policja: 997
INSTYTUCJE I SŁUŻBY SPOŁECZNE
DZIAŁAJĄCE NA TERENIE POWIATU WODZISŁAWSKIEGO
Ośrodek Pomocy Społecznej w Pszowie, ul. Traugutta 48,
tel.: (32) 4557586
e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wodzisławiu Śląskim, ul Wałowa 30,
tel.: (32) 455 14 30, (32) 454 71 06
e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Powiatowy Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w Wodzisławiu Śląskim, ul.Wałowa 30,
tel.: (32) 455 60 32
e-mail.:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Punkt Interwencji Kryzysowej w Wodzisławiu Śląskim, ul. Wałowa 30,
tel.: (32) 455 14 30, (32) 454 71 06
e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Ośrodek Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia w Wodzisławiu Śląskim, ul. 26 Marca 51,
tel.: (32) 456 00 31
Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia w Gorzycach, ul. Zamkowa 8,
tel.: (32) 451 11 72, (32) 451 12 05
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wodzisławiu Śląskim, ul. Mendego 3,
tel.: (32) 456 19 93
e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Świetlica Środowiskowa w Pszowie, Oś. Kościuszki 38-40,
tel.: (32) 729 19 10
Komisariat Policji w Pszowie, ul. Paderewskiego 33,
tel.: (32) 414 56 10
Biuro Porad Obywatelskich w Radlinie, ul. Solskiego 15,
tel.: (32) 4590279
e-mail: bpo@ radlin .pl
|