DO NASZEJ GRUPY UCZĘSZCZAJĄ TOLERANCYJNE, POMOCNE I WESOŁE DZIECI:
Malwina, Gloria, Oliwia, Zosia, Zośka, Amelia, Amelka i Antosia
Maciek, Franek, Szymon, Karol, Miłosz, Kamil, Michael, Konrad i Alan
Wszyscy będziemy tworzyć atmosferę sprzyjającą wspólnym zabawom, rozwijaniu umiejętności i zainteresowań oraz zdobywaniu wiedzy.
Czeka nas wiele ciekawych przygód, informacji, uroczystości.
Już nie możemy się doczekać!
Opiekować się nami będą: pani Hania Musioł-Bluszcz i pani Hania Gabryszak,
a o pełne brzuszki i porządek w sali dbać będzie pani Halina Paszenda.
Pamiętajcie, zawsze czytajcie nasze ogłoszenia i informacje bieżące oraz uczcie się wraz z nami piosenek i wierszyków!
Znamy litery: O, o, A ,a, M, m, T, t, L, l, I. i, D, d, E, e, U, u, K, k, Y, y, B, b, Z, z, N, n, S, s, R, r, G, g, P, p, W, w, C, c, J, j, F, f, Ł, ł,
Znamy cyfry: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Znamy znaki matematyczne: = , <, >; +; -
TEMATYKA NA MAJ
1.KSIĄŻKA- MÓJ PRZYJACIEL
2.BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY
3. RODZINA RAZEM SIĘTRZYMA
4.JA I MOI BLISCY
W tym tygodniu, tj. od 12 do 16 kwietnia realizujemy tematykę "Z kulturą za pan brat"
Bawcie się dobrze i pracujcie tak sumiennie jak w zeszłym tygodniu trzymamy za Was kciuki! Powodzenia!!
ZADANIA DLA CHĘTNYCH
TEMAT: Malujemy muzykę
PIĄTEK 16.04.2021ROK
I Witajcie! Na pobudkę proponujemy„Ćwiczenia ruchowe z Pipi i MyszkąMiki”
II Dzisiaj „Mierzymy- porównujemy”- do zabawy będą potrzebne linijka, miara krawiecka, sznurki w 3 długościach krótki, średni, długi, itp. Przypominamy dzieciom za pomocą czego można mierzyć. Dzieci porównują długości sznurków- układają od najkrótszego do najdłuższego. Dzieci starają się mierzyć za pomocą stóp długość dywanu, koca, pokoju ( używająokreśleń długi , krótki, średni,itp.)
Kolejna zabawa to propozycja "malowania muzyką". Kochani Rodzice włączcie dzieciom utwór Vivaldiego "Wiosna". Dzieci najpierw słuchają ( mogą zamknąć oczy), opowiadają co sobie wyobrazili, potem jeszcze raz słuchają i malują swój obraz farbami plakatowymu za pomocą palcy. Powodzenia
Można malować na folii spożywczej, jeżeli nie macie na kartce papieru. Rozwijamy inwencję twórczą dzieci.
: Na flecie, na flecie Firlalalajka, firlalalajka firlalalajka, firlalalajka bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać: na bębnie, na bębnie bum tarara, bum tarara, firlalalajka, bęc! Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać: Na trąbce, na trąbce trutu tutu, trutu tutu bum tarara, bum tarara, firlalalajka, bęc!
Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać: na skrzypcach, na skrzypcach cimci ricci, cimcci ricci trutu tutu, trutu tutu bum tarara, bum tarara, firlalalajka, bęc!
Niech dzieci starają się zapamiętać słowa refrenu- ćwiczymy pamięć!
Przypomnijcie drodzy Rodzice dzieciom co to „orkiestra”( kilku-kilkunastu muzyków, którymi kieruje dyrygent , są to muzycy, którzy tworzą muzykę), wyjaśnijcie dzieciom, co to „koncert”- (prezentacja na scenie kilku, kilkunastuutworów muzycznych )
Propozycja zabawy dla chętnych: „Domowy koncert” – gra na instrumentach, dostępnych w domu, lub na pokrywkach, na deskach, itp.) Rozmowa z dziećmi na temat odpowiedniego zachowania podczas koncertów. Może pochwalicie się koncertem w formie filmiku?
Byli już dzisiaj muzycy, to teraz pora na sportowców- dobrej zabawy- rozwijamy sprawność fizyczną “Ruletka ruchowa”
6latki: praca z KP4.7 – wskazywanie na rysunkach takich samych elementów, ćwiczenia w czytaniu.
Praca z CziP62– odszukiwanie liter f, F w tekście, łączenie takich samych sylab
5latki: KP4.6
NAGRODA:
Bajka „Tupcio Chrupcio- koncert urodzinowy”
https://www.youtube.com/watch?v=yP9lZTzA3gQ
TEMAT: Na wystawie
ŚRODA 14.04.2021ROK
I Na początek dnia zachęamy Was Kochane Dzieci do zabawy ruchowej „Głowa ramiona…”
https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E
II Dla chętnych proponujemy zabawy dydaktyczne o charakterez matematycznym ( utrwalanie kierunków lewo-prawo, symetryczne odwzorowywania) „Nasze dzieła”
1. Zabawa „Kleksy” -do zabawy przygotujcie dowolną farbę, kartkę. Zegnijcie kartkę na pół, ponownie otwórzcie, po lewej stronie kartki zróbcie kleksa płynną farbą, następnie złóżcie kartką na pół, tak by czystą stroną dotknąć kleksa, odciśnijcie dokładnie kleksa, otwórzcie kartkę co widzicie?
Tak, identyczny kleks po drugiej stronie brawo!
2.„To samo po drugiej stronie lustra” – stańcie przed lustrem, obserwujcie swoje odbicie lustrzane – co widzicie?
3.„Tworzymy” – komponowanie z dowolnych przedmiotów z uwzględnieniem osi symetrii – do zabawy potrzebne po 2 przedmioty takie same, np. 2 łyżki, 2 chusteczki, 2 autka, 2 klocki, 2 kredki, itp. oraz patyk, linijka do zrobienia osi symetrii- zadaniem dzieci jest ułożyć po jednej stronie osi dowolnie przedmioty, następnie po drugiej stronie odtworzyć układ przedmiotów, patrz przykład:
4.Jeżeli macie jeszcze zapał do pracy, prosimy by Rodzice przeczytali Wam wiersz: „Na wystawie”-D. Wawiłow? Dzieci słuchają uważnie i odpowiadają na pytania.
Idę z mamą na wystawę!
To dopiero jest ciekawe!
Piękny pałac, wielka brama...
„To muzeum" - mówi mama.
Nie widziałem ani razu
tylu ludzi i obrazów.
Samych sal ze sto tysięcy,
a obrazów jeszcze więcej!
Co tu jest namalowane?
Czy to człowiek? Czy to dzbanek?
A tu jakaś dziwna plama...
„Piękny obraz" - mówi mama.
A tu gruby pan z gitarą,
co ma wąsy jak makaron...
Jakieś konie depczą ludzi...
Trochę mi się tutaj nudzi.
Mamo, chodź tu! Mamo zobacz!
To dopiero piękny obraz!
Pytania: Do jakiego miejsca wybrała się bohaterka? Co można było zobaczyć na wystawie? Jaki obraz najbardziej podobał się dziewczynce? Jak należy zachowywać się na wystawie lub w innym miejscu publicznym, czyli takim, do którego przychodzi wiele osób, np. w kinie, teatrze, muzeum?
Jeżeli chcecie drogie dzieci- stwórzcie swoje dzieło, dokończcie pracę z kleksami, dorysujcie kredkami lub domalujcie farbami, niech kleksy przemienią się w coś ciekawego (stworki,autka, domki, itp.). Swoje dzieło umieśćcie na wystawie w swoim domu, niech domownicy podziwiają! Powodzenia!
III Po południu
6 latki: praca z L61 – rysowanie po śladzie i samodzielnie symetrycznego rysunku, przeliczanie, ćwiczenia w dodawaniu, pisanie cyfr w kratkach, praca z KP4.6 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, odbicie lustrzane, ćwiczenia grafomotoryczne.
5 latki – praca ZG (grafomotoryka) str.61
NAGRODA:
Odpoczywajcie, bawcie się do woli! Jeżeli będzie ładna pogoda, spędźcie czas na podwórku! Do jutra!
II Proponujemy, by zapytać dzieci „Kto to jest artysta?- forma zabawy słownikowej rozwija słownik dzieci, logiczne myślenie. Można dzieciom podpowiedzieć ( to ktoś kto tworzy obrazy, muzykę, pięknie odgrywa rolę, wspaniale tańczy, może to być tancerz, aktor, piosenkarz, malarz)
„W pracowni malarza” – zabawa dydaktyczna ( do zabawy potrzebne pędzle, farby, kartka, chustka do zasłonięcia oczu dziecka)- zadaniem dziecka jest odgadnięcie po dotyku przedmiotów kartki, pędzla, na końcu farb Zwracamy uwagę na ostatni przedmiot- farby, dzieci oglądają je, opisują, określają kolory.
Teraz najważniejsze -wprowadzamy literę „F,f” na podstawie wyrazu „farby”
Propozycja schematu wprowadzenia litery-WAŻNE!
Dzieci 5 letnie skupiają się na drukowanej literce „F”, 6 letnie drukowanej i pisanej
1.Analiza i synteza wyrazów
6 latki -analiza i synteza wyrazu „farby” ( sylaby far-by, głoski: f-a-r-b-y) , oglądanie modelu wyrazu KP4.4
2. DZIECI KŁADĄ RĘKĘ POD BRODĘ I SPRAWDZAJĄ, CZY PRZY WYMOWIE „F” BUZIA SIĘ OTWIERA CZY NIE.
Buzia mało się otwiera, czyli „f” lubi kolor niebieski, jest spółgłoską – ( tak uczymy się w przedszkolu)
3.Pokazujemy litery w kartach pracy, można też w linku poniżej i pytamy się do czego nowa litera jest podobna( dzieci porównują do innych liter, przedmiotów), mówimy, że litery „F, f” jest wielka i mała. Wielką piszemy nazwy imion, nazwiska, nazwy miast, państw.
5.Wymyślamy wyrazy z f ,zwracamy uwagę,by nie myliły „f –w”
-(na początku wyrazu)foka, fotel, Francja, Felek,
-(w środku wyrazu): kaftan, Tofik, tafla,
- (na końcu wyrazu):autograf, elf, golf
5. Pokaz pisania litery- WAŻNE by dzieci zapamiętały kierunek i kolejność pisania, można pisać w powietrzu, palcem po dywanie, na tacce z mąką, na papierze:
II Drodzy Rodzice przeczytajcie prosimy dzieciom opowiadanie pt.”Kornelia i Stefan – J. M. Chmielewskiej. Przeprowadźcie rozmowę z dziećmi, potem niech odpowiedzą na pytania (pod opowiadaniem)
Kornelia i Stefan Joanna M. Chmielewska
Kornelia z rodzicami przyjechała na weekend do Karpacza. Wczoraj chodzili po górach, a dziś... – Mamo, gdzie dzisiaj pójdziemy? – spytała Kornelka, wyskakując z łóżka.– Do muzeum, a potem nad wodospad – odpowiedziała mama. – Ubieraj się szybko, jedz śniadanie i wychodzimy. Dziewczynka bardzo chciała zobaczyć wodospad, lecz do muzeum wcale jej nie ciągnęło. Była już kiedyś w muzeum z wujkiem. Widziała tam zbroje rycerskie, miecze, armaty, mundury chyba sprzed stu lat, mapy i tablice z jakimiś napisami. Wujek wszystko czytał i strasznie długo oglądał każdy eksponat, a Kornelka nie mogła doczekać się, kiedy wreszcie stamtąd wyjdą. – Musimy iść do tego muzeum? – spytała, sięgając po kanapkę.– Nie musimy, ale chcemy. – Mama wrzuciła butelkę wody do plecaka. – Kto chce, ten chce – mruknęła Kornelia. – Ty też wolałbyś od razu iść nad wodospad, prawda? – zwróciła się do ulubionego misia.Ale Stefan jak zwykle nic nie odpowiedział. Grzecznie siedział w kieszeni sukienki, skąd wy-stawał mu tylko brązowy łepek. – Jak w muzeum będzie nudno, to zaczniemy marudzić – szepnęła do niego dziewczynka, kiedy wychodzili z pensjonatu.***Rodzice Kornelii zatrzymali się przed niewysokim długim budynkiem.– Jesteśmy na miejscu. Córeczko, chcesz przeczytać, jakie to muzeum? – Tata wskazał napis nad wejściem. Kornelka niechętnie pokręciła głową. Napis był długi, a ona dopiero uczyła się czytać. Nie obchodziło jej, co to za muzeum, więc po co miała się męczyć?– Jestem pewien, że ci się tutaj spodoba. – Tata otworzył oszklone drzwi. Kornelia odmruknęła coś niewyraźnie i nie rozglądając się, weszła do środka. Wyjęła Stefana z kieszeni, poprawiła mu kubraczek i kokardkę na szyi.Tata kupił bilety, pani otworzyła im drzwi do sali i podała mamie informator.– Mamo, tu są lalki w strojach ludowych! – zdziwiła się Kornelia, podchodząc do pierwszej gab-loty. – Pani w przedszkolu pokazywała nam takie na obrazkach. Ojej, zobacz, jaki malutki dzbanek i filiżanki! A jaką kolorową malowaną szafę mają te lalki! I tu też są lalki! – Dziewczynka biegała od jednej witryny do drugiej. – I tutaj! A tam figurki górali i owieczek – mówiła podekscytowana.– O, ile samochodzików! Ja chciałabym ten niebieski z odkrytym dachem. Jakby się go dało powiększyć, to dopiero by było! – Kornelia zatrzymała się przed gablotą pełną zabytkowych modeli aut. Wszystkie były takie śliczne, błyszczące i zupełnie inne od samochodów, które widywała na ulicach.– Gdy babcia Ania była mała, to jeździły takie auta? – zapytała.– Nie. One są jeszcze starsze. Z czasów twojej praprababci – odpowiedział tata. – To strasznie dawno. – Kornelia nie umiała sobie nawet wyobrazić, kiedy to mogło być. – Mamo, patrz, lalki babcie. – Dziewczynka wskazała figurki w długich sukniach siedzące przy stole. – A jakie mają miny. Jakby im się nic nie podobało.– To posępne kobiety z Holandii. – Mama zajrzała do informatora.– Hmm... a gdzie ja widziałem przed chwilą podobną minę? Zdaje się, że u jakiejś dziewczynki, która nie chciała iść do muzeum – zaśmiał się tata.
– Nie wiedziałam, że to będzie takie muzeum. – Kornelia rozejrzała się wokoło. – Tu chyba są same zabawki – dodała ze zdziwieniem.– Bo to jest muzeum zabawek – wyjaśnił tata.– Takie specjalne muzeum dla dzieci? – Nie tylko dla dzieci. – Mama spojrzała na starszą panią i pana, którzy właśnie weszli do sali. – Dorośli mogą tu powspominać dzieciństwo, ale także dowiedzieć się wielu rzeczy. – Na przykład czego?– Jakimi zabawkami bawiły się i bawią dzieci w różnych stronach świata, z jakich materiałów robiono kiedyś zabawki. A jak się ogląda domki dla lalek, widać, jak ludzie mieszkali, jakie mieli meble i przedmioty w domach...– Mamo, patrz, jaka malutka łazienka – przerwała Kornelia. – I wanna na złotych nóżkach! I taki stary piec do podgrzewania wody i złoty prysznic! Babcia Ania mówiła, że jak była mała, też miała taki piec w łazience. – O właśnie, teraz już wiesz, jak wyglądały dawniej łazienki – powiedziała mama.– I pokoje, i kuchnie. – Kornelka nie mogła się napatrzeć na domki dla lalek. Rodzice obej-rzeli już wszystko, a ona ciągle odkrywała coś nowego; a to miniaturową maszynkę do mielenia w kuchni, a to fortepian w saloniku, a to wyjątkowo śliczną lalkę. W witrynach przy wyjściu mieszkały misie. Małe, duże, białe, brązowe, beżowe, szare, żółte, misie chłopcy i misie dziewczynki, misie z bajek i z filmów, na ławeczce siedziała misia panna młoda z welonem na głowie i pan młody w ciemnej kamizelce, a za nimi w wiklinowym fotelu pani misiowa. A co robił Stefan? Przykleił nos do szyby i wcale nie chciał się ruszyć. Może rozmawiał z misiami w jakimś niesłyszalnym języku?– Stefanie, musimy już iść. Ale jeszcze kiedyś tu wrócimy. To muzeum jest całkiem fajne, nie? – Kornelia poprawiła misiowi grzywkę, która przykleiła mu się do czoła. – Ciekawe, co w muzeum zabawek zostanie z naszych czasów? Jak myślisz? Ale Stefan, jak to Stefan, nie odpowiedział .
Pytania:
-Dokąd rodzice zabrali Kornelię? (do muzeum- można wytłumaczyć że muzeum jest miejscem, w którym gromadzone są różne przedmioty, które mają wartość historyczną lub artystyczną, gdzie można ich podziwiać. W muzeum trzeba zachowywać się kulturalnie, grzecznie, z szacunkiem))
-Dlaczego dziewczynka była na początku niezadowolona?(bo chciała iść nad wodospad)
-Jak zachowywała się Kornelka w muzeum?(była ciekawa, oglądała wszystkie eksponaty)
-Czego dowiedziała się podczas zwiedzania?(dowiedziała się czym bawiły się i bawią dzieci w różnych stronach świata)
-Co trzeba robić, by za wiele lat jakieś inne dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądają dzisiejsze zabawki?(szanować je, dbać)
-Co lub kogo trzeba jeszcze szanować?( ludzi, zwierzęta, rośliny, przedmioty)
Co to jest szacunek?(dobra cecha, kulturalne odnoszenie się do innych, poszanowanie…)
Dzieci zapamiętajcie: SZACUNEK TRZEBA MIEĆ NIE TYLKO DO LUDZI, ALE TEŻ DO ZWIERZĄT, ROŚLIN, RZECZY
Teraz proponujemy coś dla zdrowia:
Joga dla małych i dużych w formie opowieści ruchowej
Niech dzieci ocenią zachowanie bohaterki, dziewczynki, która bawiła się ogniem, ale również rodziców którzy nie zabezpieczyli zapałek. Drodzy Rodzice, zwróćcie uwagę dzieciom na niebezpieczeństwa czyhające w kontakcie z ogniem!
Dla chętnych proponujemy wykonanie plakatu pt. „Nie bawię się ogniem” według własnego pomysłu . Działanie takie rozwija wyobraźnię dzieci, ich inwencję twórczą. Można wykorzystać plastelinę ( do wylepienia, farby, kolorowy papier do wydzierania, itp.)
III Po południu można wykonać:
6 latki -praca z KP3.11 – przeprowadzić rozmowę o pozytywnych i negatywnych zachowaniach w kontakcie z ogniem.
Dla wszystkich: proponujemy utrwalanie liter drukowanych (czytanie z kart pracy wyrazów, tekstów)
I Na dobry nastrój proponujemy zabawę, którą dobrze znacie „Pięta kciuk”- dobrej zabawy!
https://www.youtube.com/watch?v=Z52Ys1p-5-4
II Dla chętnych- tylko i wyłącznie w obecności osoby dorosłej (potrzebne zapałki, zapalniczka, świeczka)
„Jaki jest ogień”- zabawa badawcza.
Można dziecku pokazać zapałki, zapalniczkę. Dzieci podają nazwy, dzielą je na sylaby, głoski ( za-pał-ki, z-a-p-a-ł-k-i). Dzieci zawierają umowę z rodzicami: ZAKAZ ZABAWY ZAPAŁKAMI I ZAPALNICZKĄ.
Rodzic zapala świeczkę, dzieci obserwują, uważnie zbliżają dłoń, wyczuwają ciepło.
Rozmowa z dziećmi na temat „Co nam daje ogień”( ciepło, światło), „Czy ogień jest potrzebny?”( tak, służy człowiekowi, oświetla, ogrzewa, dzięki niemu działa piec, na którym się gotuje, itp.)
„Ogień może być groźny”- słuchanie piosenki „Pali się” – zwrócenie dzieciom uwagi, że ogień to groźny żywioł. Podczas piosenki dzieci mogą dowolnie pląsać.
II Drodzy Rodzice jeżeli możecie przeczytajcie dzieciom wiersz J. Kerna „Piotruś i powietrze” lub też dzieci mogą posłuchać wiersza pod linkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=28eYJjv_KW0
Później prosimy by porozmawiać z dziećmi na temat treści wiersza:
Kim chciał zostać Piotruś? Dlaczego chciał zostać powietrzem W jaki sposób spełniło się jego marzenie? Co robił Piotruś, gdy był powietrzem? Co sądzicie o pracy powietrza?
Wiersz:
Był pewien chłopiec w różowym swetrze,
którego raz zapytano:
Czym chciałbyś zostać Piotrusiu?
Powietrzem!
Dlaczego powietrzem?
Ano,
dlatego tylko, proszę mamusi,
że ono nic robić nie musi.
Pobladła biedna mama z wrażenia,
ot los mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka,
mamusia światło zgasiła.
I zasnął Piotruś, a dobra wróżka
w powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie co się dzieje:
Piotruś po świecie wieje.
W miastach uderza o domów mury,
w górze na niebie rozpędza chmury,
na morzy białe spostrzega żagle,
więc mocno dmucha w te żagle nagle,
na szosach siwe podnosi kurze,
organizuje trzy groźne burze,
porusza liście na wszystkich drzewach,
we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa,
jest jednocześnie we wszystkich stronach,
w samochodowych siedzi oponach,
wierci się, kręci, tańczy jak fryga,
aeroplany na sobie dźwiga,
i – to już chyba największa heca –
dmucha jak wariat we wszystkich piecach…
Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy
i rzekł:
Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi,
że tak powietrze pracować musi…
Wytłumaczcie dzieciom, że powietrza ( tlenu) potrzebują ludzie, zwierzęta i rośliny, ale także wiatraki, które pomagają ludziom np. w wytwarzaniu energii ( prądu) – o ekologicznych źródłach prądu rozmawialiśmy już w lutym.
Praca plastyczna: „Wiatrak” - dla chętnych, ale tylko z pomocą rodzica.
Będą potrzebne: kartka (najlepiej kolorowa), nożyczki, słomka i pinezka oraz korek lub odrobina plasteliny.
II „Czyste powietrze wokół nas”- propozycja zabaw dla dzieci:
Zabawy badawcze ( potrzebny balon, jeżeli nie mamy może być zwykły woreczek śniadaniowy):
1.Zabawa: „Zatkany nos”- prosimy dziecko o zatkanie nosa i buzi na kilka/kilkanaście sekund. Następnie rodzic może zadać pytania:
-Czego nie możemy robić kiedy mamy zatkany nos? (oddychać)-
-Czym oddychamy? (powietrzem)
-Co by się stało gdybyśmy dłużej trzymali zatkany nos? (udusilibyśmy się
Wniosek z zabawy: Nie można żyć bez powietrza.
2.Zabawa „Dmuchanie balonu” ( jeżeli jest taka możliwość)- rodzic nadmuchuje balon i pyta:
- Dlaczego ten balon rośnie? (napełnia się powietrzem). Następnie puszcza nadmuchany balon i zadaje kolejne pytania:
-Co stało się z balonem? ( uciekło powietrze)
-Gdzie znajduje się powietrze? (wszędzie wokół nas)
- Czy widzimy powietrze? (nie)
-Jeżeli go nie widzimy, to skąd wiemy, że jest? ( możemy oddychać)
- Czy możemy je złapać? (tak)- Czy powietrze ma smak? ( nie)
Wniosek z zabawy: Powietrze jest wszechobecne, bezbarwne, bezwonne, nie ma smaku.
3.Można przeprowadzić z dzieckiem dodatkowo rozmowę:
-Komu jest potrzebne powietrze?( Ludziom, zwierzętom, roślinom)
-Czy powietrze zawsze jest bezbarwne/czyste? (Nie)
Dlaczego czasami powietrze jest brudne? (Jest zanieczyszczone)
Co jest powodem zanieczyszczeń powietrza? (Dymy)
Zwrócenie uwagi na niebezpieczny wpływ dymów (zanieczyszczonego powietrza) na środowisko, zdrowie ludzi, zwierząt i stan roślin. Można zobaczyć filmik edukacyjny
Propozycja doświadczenia- dziecko smaruje kartkę z bloku wazelinę ( lub innym kremem) i umieszcza ją za oknem, popołudniu sprawdzamy czy drobinki kurzu , pyłu przykleiły się do kartki
Proponujemy również zabawy ruchowe na powietrzu ( w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza- smog)
Dla Waszego zdrowia kochane dzieci , proponujemy dowolny ruch na świeżym powietrzu ( hulajnoga, rowerek, spacer, zabawy w berka, na co tylko macie ochotę)
III Po południu
Dla chętnych:
6 latki: utrwalamy znak większości , mniejszości oraz równa się (<>+)- karta pracy liczenie (KPL) str.41
5 latki: ćwiczenia grafomotoryczne, praca w ZG43 ( zeszyt grafomotoryczny)
Dodatkowo proponujemy powtórzyć która to jest prawa ręka, noga, ramię, biodro, udo, łokieć kolano, a teraz przypomnijmy sobie gdzie mamy lewe części ciała.
II. Zajęcia kierowane
„Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych. Rodzic trzyma jajko. Podaje je dziecku lub dzieciom jeśli mamy rodzeństwo i mówimy wyliczankę – jajko krąży dopóki wyliczanka się nie skończy. Ta osoba, która ma w ręku jajko, zajemy jej pytanie. Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, to mu pomagamy, a dziecko daje fant, który musi na koniec zabawy wykupić.
Przykładowe pytania:
W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?
Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?
Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus?
Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?
W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła?
Jakie produkty wkładamy do święconki?
Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?
„Święta Wielkanocne” – poruszanie się i wystukiwanie rytmu do znanej już nam piosenki o świętach Wielkanocnych.
„Pisanki, kraszanka, oklejanki” – praca plastyczno – techniczna, ozdabianie jajek dowolną techniką poprzez malowanie, barwienie, przyklejanie nalepek na jajka. Drodzy rodzicie pamiętajcie, że dzieci potrzebują Waszej pomocy. Czekamy na zdjęcia wspaniałych pisanek.
„Wielkanocny koszyczek” - przypominamy dzieciom o potrawach jakie wkładamy do wielkanocnego koszyczka w celu poświęcenia.
„Wielkanocny stół” – E. Skarżyńskiej. Przypomnijcie dzieciom jak wygląda „stół wielkanocny w Waszym domu.
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
Pobawcie się z dziećmi w zabawę w „Zastawianie wielkanocnego stołu” – pokażcie jak nakryć stół - układanie na wzorze. Utrwalanie kierunków lewo-prawo.
III. Po południu
Karty pracy (6l.) – KP3.56, KP3.60, L60 – ćwiczenia w czytaniu, następstwo czasu, dobieranie podpisów do obrazka, pisanie cyfr w kratkach; ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia, kolorowanie wg kodu. (5l.) KP3.48- Dzieci wycinają fragmenty obrazka ze s. 51 i naklejają je we właściwe miejsca, następnie kończą ozdabianie obrusa.
Ten palec to nasz dziadziuś a ten obok babusia
Ten największy to jest tatuś
a ten przy nim mamusia
a to jest dziecinka mała
i już jest rodzinka cała
Zachęcamy również do nazywania poszczególnych paluszków: kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny, mały.
II. Zajęcia kierowane
„Wielkanocny koszyczek” – porozmawiajcie z dziećmi nt. elementów potrzebnych do włożenia do koszyczka. Dzieci mogą wkładać do koszyczka po jednym przedmiocie, uzasadniając, dlaczego akurat on powinien się w nim znaleźć. Jeśli nie wiedzą, rodzice lub rodzeństwo pomaga w doborze, wyjaśniając symbolikę: – Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia. – Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa. – Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek. – Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło. – Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku. – Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach). – Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów. – Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej. Wkładając do produkty do koszyka dzielimy nazwy na sylaby (5 - latki) i głoski (6-latki).
„Wyścig zajęcy” – zabawa ruchowa na czworakach, dzieci poruszają się zajęczymi skokami – na czworakach, dłonie oparte o podłogę, kolana w górze, odrywają złączone stopy i doskakują do rąk, ręce przekładają dalej. Skokami wędrujemy do pokoju gościnnego i z powrotem do pokoju dzieci. Ciekawe czy umiecie jeszcze tak skakać jak w przedszkolu.
Teraz trochę zabaw matematycznych „W wielkanocnym koszyku”.
Proszę dajcie dziecku białą kartkę, patyczki lub kredki (służące jako liczmany) oraz kostkę do gry.
Rodzic układa zadanie: np. Antek włożył do koszyka tyle jajek (rzut kostką np.4),
a Helenka dołożyła jeszcze tyle (rzut kostką np. 3).
Policzcie, ile to razem (5l.) , i zapiszcie liczbami oraz znakami (6l.). 4 +3=7
Mama wyjęła z koszyka tyle jajek (rzut kostką np. 2). Ile jajek zostało w koszyku? Przeliczamy (5l.) i zapisujemy działanie (6l.) 7-2=5
Rodzice prowadźcie zabawę tak, by dzieci raz dodawały, raz odejmowały. Powodzenia "sówki - mądre główki".
III. Po południu
”Kolorowe jajka” – Karty pracy (6l.) L59,KP3.55– liczenie porcji bab wielkanocnych i jajek, przeliczanie elementów, uzupełnienie działania; rysowanie po śladzie, kolorowanie, czytanie, przeliczanie kreślenie cyfr. (5l.) KP3.47, ZG60 – uzupełnianie obrazków nalepkami, mówienie o produktach w koszyczku, kolorowanie zgodnie z kodem; rysowanie obrazku w tunelu, przeliczanie kresek i figur.
Dla pracusiów: pomóżcie dziś mamie lub tacie w przygotowaniach do świąt (sprzątanie, pieczenie, wynoszenie śmieci)
ZADANIA DLA CHĘTNYCH - wtorek 30.03.2021r.
I. Na powitanie dzisiaj przypomnijcie przedszkolakom naszą piosenkę „Święta Wielkanocne”.
W trakcie zwrotek dzieci mogą dowolnie poruszać rękoma, w trakcie refrenu stańcie naprzeciwko swoich pociech i uderzajcie rytmicznie naprzemiennie, raz w kolana, raz w dłonie jednego z rodziców lub rodzeństwa. W czasie pauzy 4 uderzenia w dłonie partnera. Ciekawe czy pamiętacie tą piosenkę??
Po obejrzeniu filmiku przez dzieci zapytajcie ich jakie symbole kojarzą im się ze świętami wielkanocnymi? Na jaką pamiątkę robimy palmy w niedzielę palmową?, Jakie są rodzaje zdobienia jajek i sposoby ich barwienia? Dlaczego święcimy pokarmy?, Jakie potrawy wielkanocne znajdują się na naszym stole?
„W chowanego z pisanką” – zabawa ruchowa. Dziecko zakrywa na chwilę oczy, rodzic/rodzeństwo w dowolnym miejscu chowa jajko. Dziecko ma znaleźć jajko, kierując się wskazówkami co do odległości: najdalej, daleko, blisko, bliżej, najbliżej, jest. Gdy odnajdzie jajko, teraz ona chowa, a kto inny szuka.
„Pisanki do koszyka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Dzieci poruszają się piosenki „Święta Wielkanocne”, gdy rodzic zagra na instrumencie (jeśli nie macie żadnego instrumentu możecie klasnąć w dłonie) dzieci podskakują; i zatrzymują się. Rodzic gra dowolną liczbę dźwięków (maks. 10), a dzieci układają tyle lalek lub samochodzików w szeregu. Gdy rodzice załączą muzykę, dzieci znów podskakują.
Karty pracy: 6 – latki,CziP 59 -– Dzieci narysują pisankę po kropkach i ozdabiają ją, piszą tekst po śladzie i odczytają go. KP3. 54 - Dzieci ćwiczą w dalszym ciągu czytanie i liczenie oraz kolorują wg instrukcji. 5 latki - KP3.46 – Dzieci skreślają produkty, z których nie zostały zrobione potrawy, dzielą nazwy potraw na sylaby i kolorują właściwą liczbę kwadratów, znajdują i podają po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.
Czy dbacie o wasze cebulki, które sadziliśmy w przedszkolu? Jesteśmy ciekawi czy już coś wyrosło? Możecie też zasiać rzeżuchę na wacie. W naczyniu należy ułożyć watę i obficie posypać ją nasionkami. Całość należy następnie zwilżyć wodą. Nasiona rzeżuchy zaczną kiełkować już po 1-2 dniach. Pamiętajcie, że rzeżuchę należy podlewać codziennie, niewielkimi porcjami wody. Jeśli chcemy przyśpieszyć proces rośnięcia rzeżuchy, najlepiej ustawić jest ją w dobrze nasłonecznionym miejscu, nie zapominając wtedy jednak o częstszym badaniu wilgotności podłoża.
ZADANIA DLA CHĘTNYCH - PONIEDZIAŁEK 29.03.2021r.
I. Na dobry dzień proponujemy trochę ruchu „Mała Dominika na dywanie bryka” dzieci śpiewają i jednocześnie pokazują. Tę zabawę już wszyscy znamy:
Zachęcamy do przeczytania dzieciom opowiadania „ Bajeczkę wielkanocną”A. Galicy.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają
Następnie proponujemy zadać dzieciom następujące pytania:
Kogo obudziło słoneczko?
Jakie święta się zbliżają?
Czy wg twoich doświadczeń bohaterowie bajki są symbolem Wielkanocy?
Jak przygotowujemy się do świąt ( porządki w domu, ogrodzie, ozdabianie mieszkania, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy).
PRACA PLASTYCZNA:
Po rozmowie proponujemy wykonanie pracy plastycznej (do wyboru) - rysowanie kredkami lub malowanie farbami wybranego przez dzieci bohatera bajeczki wielkanocnej (zajączek, baranek bądź kurczaczek).
a)Podskoki obunóż jak małe piłeczki. Tempo: wolno wolno wolno, szybko szybko szybko.
b)W klęku podpartym wykonujemy na przemian „koci grzbiet”, następnie „plecy zapadnięte (wklęsłe)” – kilka powtórzeń.
c)Zabawa w pchanie taczek. Trzymamy za kolana nasze dziecko, a ono próbuje chodzić na rękach do przodu, do tyłu, zmieniać kierunek.
d)Marsz na czworaka w podporze przodem.
e)Szybki sprint w miejscu.
f)Skłony (najlepiej na wyprostowanych nogach z prostymi plecami) – kilka powtórzeń.
III. PO POŁUDNIU:
Karty pracy – 6 latki - KP3.53 i 54 – uzupełnianie ilustracji nalepkami i wypowiedzi na jej temat, ćwiczenie spostrzegawczości, czytanie zdań kolorowanie odpowiednią ilość jajek, wycinanie pisanek i układanie je w sudok.
Karty pracy – 5 latki - KP3.45 – rozwijanie spostrzegawczości, ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci wyszukują wielkanocne symbole pokazane na górze i kolorują je według wzoru.
Drodzy Rodzice!
Nadchodzi wiosna i wszystko zaczyna budzić się do życia – powracają ptaki, widać pierwsze rośliny, jest coraz cieplej; umiemy to dostrzec i nazwać. Wiosna to czas porządków w szafie, w domu i na podwórku czy w ogrodzie. My też wykonamy wiele prac, z których będziemy dumni.
Poznamy pracę rolnika i dowiemy , jak się trudzi, żebyśmy mieli co jeść. Zwłaszcza teraz, gdy za progiem czeka wiosna i trzeba wszystko siać i sadzić. W gospodarstwie pojawiają się także młode zwierzęta, którymi trzeba się zaopiekować. Szeroko otwieramy oczy i codziennie widzimy coś nowego – to, jak zmienia się przyroda wokół nas. Poznamy pierwsze wiosenne kwiaty i będziemy się wsłuchiwać w śpiew ptaków.
Rozmawiać będziemy o TRADYCJI. Dowiemy się, co oznacza to słowo. Poznamy tradycyjne zabawy oraz tradycje świąteczne związane z regionem, w którym mieszkamy. Rozumiemy, że my też możemy tworzyć tradycję. Nadchodzące święta to też tradycja. Rozumiemy, dlaczego symbolami Wielkanocy są kurczaczek, jajko i baranek i dlaczego niesie się do poświęcenia pokarmy w koszyku.
Poznamy różne tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Wyjaśnimy i rozumiemy, dlaczego święci się palmy, a do koszyczka wkłada baranka, chleb, kiełbasę, babkę, sól i oczywiście jajka. Przypomnimy zwyczaj oblewania się wodą w poniedziałek wielkanocny.
Poznamy kolejne litery C, c, J, j – dokonywać będziemy analizy i syntezy wyrazów z literami (sylaby, głoski, wysłuchujemy je na początku i końcu – 5 latki, dodatkowo 6- latki w środku wyrazu). Odczytujemy wyrazy i zdania z poznanymi literami. W grudniu utrwalać będziemy wszystkie poznane dotąd litery, układać proste wyrazy, zdania z rozsypanki literowej, czytać sylaby, wyrazy, zdania.
Dużo czasu poświęcimy na usprawnianie motoryki małej – będą prace plastyczne z użyciem różnorodnych materiałów. Jeszcze nieraz was zaskoczymy.
Poznamy cyfrę 8, będziemy przeliczać i porównywać zbiory 7-elementowe, utrwalać znaki „=”, „>,<” „+” „-„. Mierzyć długość i wysokość różnymi sposobami.
Ćwiczyć będziemy pamięć dowolną przez zapamiętywanie wierszy i krótkich rymowanek oraz piosenek.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
wspólnie spędzać czas na świeżym powietrzu, korzystać z uroków nadchodzącej wiosny, hartując przy tym organizm
wspólnie z dzieckiem spędzać czas na działaniu i doświadczaniu, zwracając uwagę na to, jak zmienia się przyroda w związku ze zmianą pór roku
warto wymyślać zabawy z literami, np. tworzenie par (dobieranie liter drukowanych i pisanych wielkich i małych), budowanie wyrazów, odczytywanie
można organizować zabawy matematyczne polegające na dokonywaniu pomiarów za pomocą kroków lub stóp
rozmawiać z dzieckiem o rodzinnych tradycjach. (Może należy stworzyć jakąś dobrą rodzinną tradycję?
włączać dziecko w przygotowania do Wielkanocy – porządki, robienie dekoracji i ozdabianie nimi domu
wyjaśniać znaczenie symboli i znaków wokół
doskonalić umiejętności dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach
dobrym pomysłem jest wspólne czytanie książek (opowiadania, wiersze) i rozmowa na temat tego, co zostało przeczytane, a także wspólne śpiewanie piosenek
bawić się poznanymi literami: o, a, m, l, t, i, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j: układać sylaby, wyrazy, odczytywać je; zachęcać dziecko do odczytywania prostych wyrazów podczas wspólnego czytania książek.
PAMIĘTAJCIE! RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ!
W marcu uczymy się piosenki „WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI”
TEMATYKA NA LUTY
1. DBAM O ZDROWIE
2. WIELKA WYPRAWA
3. NASZE PODRÓŻE
4. MALI ODKRYWCY
Drodzy Rodzice!
W tym miesiącu naszą uwagę i działania edukacyjne skierujemy na poznawanie zasad racjonalnego żywienia i prowadzenia zdrowego stylu życia. Przypomnimy sobie, jak należy dbać o swoje zdrowie zimą. Pamięć będziemy o ciepłych strojach oraz ubraniach dla ludzi aktywnych. Poznamy piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Rozpoznawać będziemy, co jest zdrowe, a co niekorzystnie wpływa na nasze organizmy. Porozmawiamy o otwartości na podróże i odkrywanie nowych krain. Dzieci dowiedzą się, że można podróżować na wiele sposobów, wykorzystując różne środki transportu. Dowiedzą się także, kto wynalazł samolot, co składa się na ekwipunek podróżnika i jakie jest jego przeznaczenie.
Poznamy kolejne litery s, S, r, R – dokonywać będziemy analizy i syntezy wyrazów z literami (sylaby, głoski, wysłuchujemy je na początku i końcu – 5 latki, dodatkowo 6- latki w środku wyrazu). Odczytujemy wyrazy i zdania z poznanymi literami. W grudniu utrwalać będziemy wszystkie poznane dotąd litery, układać proste wyrazy, zdania z rozsypanki literowej, czytać sylaby, wyrazy, zdania.
Dużo czasu poświęcimy na usprawnianie motoryki małej – będą prace plastyczne z użyciem niekonwencjonalnych materiałów.
Poznamy cyfrę 7, będziemy przeliczać i porównywać zbiory 7-elementowe, utwalać znaki „=”, „>,<”. Mierzyć długość i wysokość różnymi sposobami.
Ćwiczyć będziemy pamięć dowolną przez zapamiętywanie wierszy i krótkich rymowanek oraz piosenek.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
– wspólnie spędzać czas na świeżym powietrzu, korzystać z uroków zimy, hartując przy tym organizm;
– warto wymyślać zabawy z literami, np. tworzenie par (dobieranie liter drukowanych i pisanych wielkich i małych), budowanie wyrazów, odczytywanie;
– można organizować zabawy matematyczne polegające na dokonywaniu pomiarów za pomocą kroków lub stóp;
– dobrym pomysłem jest wspólne czytanie książek (opowiadania, wiersze) i rozmowa na temat tego, co zostało przeczytane, a także wspólne śpiewanie piosenek;
– warto malować farbami na różnych materiałach (nie tylko na kartonie, lecz także np. na folii aluminiowej);
– można także ćwiczyć kreślenie wzorów literopodobnych na tackach z mąką, tablicach suchościeralnych lub kredowych.
PAMIĘTAJCIE! RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ!
W lutym uczymy się piosenki „Pięta kciuk”
Pięta, kciuk 2x
i klaszczemy
pięta, pięta młynek i tupiemy
Pięta, kciuk 2x
i klaszczemy
a na koniec zwrotki w koło wirujemy.
la, ,la, la, la,
Łokiec nos, łokieć nos i klaszczemy
Łokieć, łokieć , młynek, młynek i tupiemy
Łokiec nos, łokieć nos i klaszczemy
a na koniec zwrotki w koło wirujemy.
la, la, la, la,
W górę, w dół i klaszczemy
w górę, w górę młynek i tupiemy
W górę, w dół i klaszczemy
a na koniec zwrotki w koło wirujemy.
La, la, la, la
TEMATYKA NA STYCZEŃ
1. MŁODSI I STARSI
2. SPORT TO ZDROWIE
Drodzy Rodzice!
W styczniu obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Szanujemy rodziców mamy i taty, czyli naszych dziadków, dlatego dziękujemy im, że się nami opiekują, spędzają z nami czas i martwią się o nasze zdrowie.
W kalendarzu zaznaczać będziemy ważne uroczystości – wiemy, że Dzień Babci i Dzień Dziadka obchodzimy odpowiednio: 21 i 22 stycznia. Rozmawiamy o ważnej wartości, jaką jest POMOC. Nauczyliśmy się, w jaki sposób możemy pomagać ludziom starszym, znamy zasady kulturalnego zachowania się w stosunku do naszych babć i dziadków oraz innych starszych osób.
Przygotujemy dla dziadków uroczystość oraz własnoręcznie wykonaliśmy dla nich prezenty i portrety. W tym miesiący bawić się będziemy wesoło, tańcząc do znanych melodii.
Poznamy nowe litery: b, B oraz n, N. Wyodrębniamy poznane głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie. Potrafimy odczytywać wyrazy i zdania z nowo poznaną literą, próbujemy też układać wyrazy z rozsypanki literowej.
Z zakresu pojęć matematycznych sprawnie dodajemy na konkretach w zakresie 5. Ćwiczymy spostrzegawczość i pamięć wzrokową – utrwalamy cyfry od 1 do 5. Doskonalimy umiejętność liczenia, a także rozumienia poleceń: tyle samo, więcej o…, mniej o… Umiemy klasyfikować, odkładać, dokładać. Potrafimy zmierzyć długość przedmiotów, ustalić, który jest najdłuższy, a który najkrótszy.
Dobre pomysły jak spędzać czas z dzieckiem:
warto wspólnie z rodziną (zwłaszcza dziadkami) oglądać rodzinne zdjęcia, rozmawiać o przygodach z dzieciństwa dziadków i rodziców, wspominać miniony czas itp.
dobrze jest wybrać się na spacer do parku czy nad staw, wspólnie bawić się na śniegu
w dalszym ciągu warto bawić się głoskami: wyszukiwać wyrazy na podaną głoskę, budować modele z cegiełek
dobrze jest odczytywać proste wyrazy w książkach, a także rozwiązywać łamigłówki, rebusy, krzyżówki
ciekawym pomysłem będą zabawy tematyczne: segregowanie, układanie, przeliczanie (np. talerzyków czy sztućców) oraz ćwiczenie mierzenia: używanie miarek lub linijek, porównywanie długości, ustalanie, co jest krótsze od…, dłuższe od…
PAMIĘTAJCIE! RAZEM MOŻEMY WIĘCEJ!
W styczniu uczymy się piosenki "Cza cza dla babci i dziadka"
Dla babci czaczę tańczymy na lodzie
Dla babci tańczyć możemy i co dzień
Dla babci czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak
Kochana babciu żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochana babciu żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza
Dl adziadka czacze tańczymy na lodzie
Dla dziadka tańczyć możemy i co dzień
Dla dziadka czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak
Kochany dziadku żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochany dziadku żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza
Bo babcia z dziadkiem to nasze są skarby
Malują uśmiech bez pędzla i farby
I dla nich czaczę na soplach gra wiatr
A my życzymy i śpiewamy tak
Kochana babciu żyj sto lat
Ciesz się wnukami i kochaj świat
Kochany dziadku żyj sto lat
Śpiewaj z nami głośno cza cza cza