Przedszkole nr 3 w Pszowie

 

Nawigacja

    "KRASNALE" "LISKI" "BYSTRZAKI" "SÓWKI" "ODKRYWCY" "SKRZATY" 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2019-2020 2019-2020 2019-2020 2019-2020 2019-2020

    Grupy przedszkolne

    2020-2021

    Witamy serdecznie w nowym roku szkolnym!!!

    Jesteśmy już 5-latkami. Nazywamy się BYSTRZAKI. Wciąż jesteśmy bardzo ciekawi świata, lubimy nabywać nowe umiejętności, rozwijać talenty i pasje, no i oczywiście zdobywać wiedzę! Uwielbiamy razem spędzać czas na zabawie i pracy.

     Jesteśmy prawie w tym samym 24 osobowym składzie.

    Są z nami:

    Alicja, Antosia, Hania, Julka, Karolina, Lena, Matylda, Natalia, Nadia,Wiktoria,  

    Dawid, Filip, Igor, Jakub, Kamil K., Kamil P. ,Karol, Leon, Marcel, Michał,Paweł, Seweryn,Witek, Wojtek.

    Z tymi samymi wychowczyniami : panią Edytą Ćmok i Iwoną Fojcik.

    A nawet w tej samej sali na piętrze.

    Wesoło rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2020/2021

    Nadal jesteśmy ciekawymi świata małymi ludźmi, interesuje nas WSZYSTKO!
    Lubimy się BAWIĆ: budować z klocków wielkie budowle, rysować piękne obrazy, tańczyć jak szaleni, śpiewać głośno, gotować w naszej zabawkowej kuchni, pędzić samochodami po drogach dywanu, opiekować się malutkimi lalami i misiami.


     

    Wiele radości sprawia nam również zabawa w ogrodzie przedszkolnym, poznajemy tam świat, doskonalimy naszą sprawność fizyczną korzystając z urządzeń terenowych. Dbamy  o bezpieczeństwo swoje oraz innych.

    Cała nasza grupa korzysta z zajęć dodatkowych. Z panią Moniką Wełniak mamy logopedię, ona bawi się z nami i uczy nas pięknie mówić. Na zajęciach z języka angielskiego – bawimy się i poznajemy nowy język.                                                             

    W przedszkolu zjadamy pyszne posiłki, które gotują  nasze  kucharki. Obiadki podaje nam pani Grażyna, która dba też o porządek w naszej sali, a my jako "średniaki -  Bystrzaki" z ochotą jej pomagamy.

    Dla naszych rodziców i opiekunów najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo,  dlatego cały personel przedszkola dba o to, aby nic złego nam się nie przytrafiło!

    To już nasz kolejny rok w przedszkolu. Wiemy, że to super miejsce do zabawy i nauki. Jesteśmy na bardzo dobrej drodze żeby wyrosły z nas dzielne przedszkolaki i wspaniali przyszli uczniowie.

    INFORMACJE

    Konsultacje indywidualne dla rodziców:

     wtorek godz. 15.00 -16.00

    (prosimy o wcześniejsze umówienie się z nauczycielem)

    Zajęcia dodatkowe

    język angielski - wtorek godz.12.00 -12.30

     logopedia - wtorek

      TEMATYKA - czerwiec

     

     

                                     1. Lato , czas zabawy.

                                     2. Kolorowe lato.

                                     3.  Do widzenia.

                                     

                                    

       BAWIMY SIĘ LITERAMI: o,O; a,A; m,M; l,L; t,T; i,I; d,D; e,E; u,U; k,K; b,B; y; z,Z; n,N; s,S; r, R; c,C; j,J; g,G; p,P; f,F; w,W; ł,Ł; h,H;

       BAWIMY SIĘ CYFRAMI: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 0; 10 

     

     

     

     

    W kolejnym tygodniu zostaniemy odkrywcami  – udamy się w kosmos.

    Propozycje zabaw na PONIEDZIAŁEK 12.04.21.  „Lubimy patrzeć w niebo”

    Na początek trochę ruchu:

     

    I.1. „Ćwiczymy z szarfą”- do zabaw będą potrzebne: zabawki i szarfa (może być związana wstążka)

    -Marsz po pokoju z omijaniem przeszkód (np. rozłożonych zabawek) w rytm dowolnej muzyki.

    -„Przechodzimy przez szarfę”- Rodzic włącza dowolną muzykę, dziecko porusza się w jej rytmie, na przerwę w muzyce- wchodzi do szarfy i przeciąga ją od dołu do góry.

    -„Ćwiczymy plecy”- dziecko leży na plecach. W rękach, wyciągniętych wzdłuż tułowia, trzyma szarfę, unosi ją powoli nad głowę i z powrotem opuszcza.

     

    2. „Rozpędzamy chmurki”- ćw. oddechowe. Dziecko leży na plecach Wciąga  powietrze nosem, płynnym ruchem kolistym unosząc ręce „rozpędza chmurki” i kładzie  je na podłodze za głowę. Ponieważ ręce nie „rozpędziły chmurek” teraz przy powrocie rąk do pozycji wyjściowej pomaga sobie dmuchaniem „rozpędzić chmurki” wdychając powietrze.

    II. 3. „Wynalazek”- rozmowa na temat wiedzy na podstawie opowiadania M. Mazan „Co nam pomaga zdobywać wiedzę” i filmiku. Po wysłuchaniu treści opowiadania proponuję krótką rozmowę dotyczącą wysłuchanego tekstu np.: O czym rozmawiały dzieci w przedszkolu, bez jakich wynalazków – odkryć dzieci nie wyobrażały sobie życia, jakie wynalazki ułatwiają ludziom życie, dlaczego zdobywanie wiedzy jest takie ważne?

    https://www.youtube.com/watch?v=LlZySwz6qNo -wynalazki

     

    4. „Co nam pomaga zdobywać wiedzę?”- zabawa dydaktyczna. Obejrzyjcie ilustrację, a dowiecie się, dzięki czemu poznajemy świat.

    Teraz sprawdzimy, czy faktycznie:

    OCZY widzą- dziecko wskazuje wyznaczony przez Rodzica przedmiot w otoczeniu;

    NOS czuje- Rodzic przygotowuje dziecku do powąchania kilka zapachów(przyprawy) dziecko stara się zapamiętać zapachy i nazwy. Następnie zawiązuje dziecku oczy . Dziecko musi odgadnąć po zapachu, jaką przyprawę do powąchania dał mu Rodzic;

    JĘZYK smakuje- Rodzic przygotowuje miseczki z produktami spożywczymi. Zadaniem dziecka jest skosztować produktów i określić ich smak (gorzki, słony, słodki, kwaśny);

    RĘCE dotykają rodzic wkłada do „magicznego pudełka” miseczkę z kostkami lodu, watą, metalowymi śrubkami, mąką. Dziecko za pomocą dotyku rozpoznaje nazwy i przeznaczenia przedmiotów;

    USZY słyszą- dziecko odwraca się tyłem, a Rodzic wydobywa dźwięk z przedmiotu drewnianego, blaszanego oraz gwizdka. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie źródła dźwięku.

    Na koniec Rodzic zadaje pytanie: jakie zmysły pomagają człowiekowi w zdobywaniu wiedzy? ( wzrok, słuch, węch, smak, dotyk).

     

    5. „ Jak zdobywamy wiedzę”- praca w Karcie Pracy „Planeta dzieci” cz. III, str. 20- 21.Zadaniem dziecka jest obejrzeć ilustrację i powiedzieć, co robią dzieci, w jaki sposób zdobywają wiedzę. Następnie dziecko szuka na ilustracji elementów pokazanych z prawej strony, liczy  je i przykleja odpowiednie naklejki.

     

    6. „Zrób to, co ja”- zabawa ruchowa. Rodzic włącza muzykę, a dziecko porusza się po pokoju w jej rytmie. Na przerwę w muzyce Rodzic wykonuje jakąś figurę lub demonstruje ćwiczenie gimnastyczne. Zadaniem dziecka jest je powtórzyć.

    https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo – piosenka o zmysłach do zabawy.

     

    7. „Wynalazki- jakie to proste”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

    Proponuję przebrać się w wygodny strój gimnastyczny.

    1. „Mali wynalazcy”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Do zabawy będzie potrzebna laska gimnastyczna (może być kij od miotły). Dziecko spaceruje po pokoju. Na sygnał Rodzica podchodzi do laski i wykonuje prezentację, w co zmieniło laskę (szpada, flet, lina linoskoczka itp.)

    2. „Na siłowni”- ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dziecko stoi, trzyma laskę w rękach, unosi ją wysoko aż do wspięcia na palce. Opuszcza przodem, wykonuje skłon, laska dotyka podłogi, podnosi w górę i opuszcza w tył na plecy. Prostuje ramiona, opuszcza skłonem do przodu. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.

    3. „Płotek”- ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia. Dziecko znajduje się w pozycji leżenia przodem, nogi ma wyprostowane i złączone. Ustawia laskę pionowo na podłodze, chwyta dłońmi na samym dole. Śpiewa piosenkę „Wlazł kotek na płotek i mruga” jednocześnie przekładając dłonie coraz wyżej po lasce. Na słowa „Ładna to piosenka, niedługa”- opuszcza ręce coraz niżej, aż dotknie podłogi. Ćwiczenie powtarzamy 3-4 razy.

    4. „Wałek- wynalazek z kuchni”- ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dziecko w siadzie prostym, trzyma laskę za końce. Wykonuje głęboki skłon w przód, ręce z laską przesuwa po nogach w kierunku palców stóp. Następnie wraca do wyprostu, ręce z laską są uniesione w górę. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.

    5. „Skoczek”- zabawa z elementem podskoku. Dziecko znajduje się w pozycji stojącej, prawą nogę ugiętą w kolanie przekłada i zawiesza na lasce. Wykonuje 5-6 podskoków na lewej nodze, potem następuje zmiana nogi. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

    6. „Szuflada- w niej wszystko ukryjesz”- dziecko znajduje się w pozycji siadu klęcznego, przed nim znajduje się laska. Na hasło Rodzica- dziecko chwyta za końce laski i powoli odsuwa przybór do przodu. Wyciąga się jak najdalej, nie odrywając pośladków od pięt. Po chwili następuje powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6-8 razy.

    7. „A jak Ania”- ćwiczenia stóp. Dziecko znajduje się w pozycji siadu skulnego. Ustawia laseczkę pionowo na podłodze, chwyta stopami i próbuje napisać pierwszą literę swojego imienia. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

    8. „Marsz”- ćwiczenie wyprostne. Dziecko maszeruje dookoła pokoju, trzyma laseczkę za dwa końce i układa na głowie, łokcie są odwiedzione na zewnątrz.

     

    III. 8 „Kosmiczna wyprawa”- słuchanie wiersza E. Stadtmuller

     

    Wyprawa kosmiczna,

    Kosmiczna wyprawa-

    Nieziemska przygoda

    Cudowna zabawa!

    Choć raz, choć raz

    Pofrunąć do gwiazd

    W ten niezapomniany czas!

     

    Kapitan gotowy

    Załoga w komplecie

    Rakieta się pręży

    Do lotu jak ptak.

    Już klapy zamknięte

    Skafandry dopięte.

    Trzy, dwa, jeden zero

    I nareszcie START!

     

    Już księżyc siwiutki

    Cylindrem się kłania,

    Już droga- ta mleczna,

    Porywa nas w dal.

    Tam gwiazdy się śmieją

    Planety szaleją.

    a Ziemię nam przysłania

    błękitna mgła.

     

    Słoneczko promykiem

    Pozdrawia znajomym,

    Żegnają się z nami

    I Wenus i Mars,

    Bo Ziemia już czeka

    I tęskni z daleka.

    To cud, że ją mamy

    I ona ma nas!

    Po wysłuchaniu  krótka rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania np.: o czym opowiada ten wiersz, co to jest kosmos, co to jest Mleczna Droga, jakie planety są wymienione w wierszu?

     

    9. „Mapa kosmosu- Układ Słoneczny”- zabawa dydaktyczna.

    Rodzic wraz z dzieckiem ogląda mapę Układu Słonecznego. Wspólnie znajdują Słońce, Ziemię i odczytują nazwy innych planet.

     

    10. „Planety wokół Słońca”- zabawa ruchowa. Dziecko planeta porusza się wokół Słońca- Rodzica. Rodzic wymienia następne planety, a dziecka zmienia kierunek biegu.

                                                                                                      UDANEJ ZABAWY!

     

     

     

    Propozycje na WTOREK 13.04.21.

     

    I.1. „Jestem ciekawy wszechświata”- oglądanie dostępnych w domu książek i albumów z dziedziny astronomii.

    2. Migocące gwiazdki”- ćwiczenia oddechowe: do zabawy będzie potrzebna papierowa gwiazdka, którą zawieszamy na nitce. Zadaniem dziecka jest  trzymanie  za nitkę i wprawia w ruch oddechem. Dziecko dmucha z różną siłą.

    II.3.  „Parasole” – słuchanie wiersza Ludwika Jerzego Kerna.

    Pewnie o tym nie wiecie,

    Że małe parasole,

    Zanim wyjdą na miasto,

    Długo się uczą w szkole.

    Pan profesor Parasol

    Wiele się namozoli,

    Póki ich nie przeszkoli

    Do roli

    Parasoli.

     

    Potem im się przydaje

    Niejedna dobra rada,

    Wiedzą, jak się zachować,

    Gdy deszcz na dworze pada.

    Potrafią się opierać

    Groźnym podmuchom wiatru

    I cicho godzinami

    Czekać w szatni teatru.

     

    Oczywiście, jak wszędzie,

    Także wśród parasoli

    Są jednostki poważne

    I wyznawcy swawoli.

    Poważnym parasolom

    Życie spokojnie płynie,

    Bo poważny parasol

    Nigdy w życiu nie ginie.

    Po wysłuchaniu wiersza  proponuję zadać dziecku kilku pytań np.: o czym jest wiersz, w jaki sposób parasole przygotowują się do pracy, w jakich sytuacjach przydają się parasole?

    4.  „Zaczarowany parasol” – zabawa twórcza. Do zabawy będzie potrzebny parasol- symbolizujący statek kosmiczny. Rodzic wraz z dzieckiem ( ewentualnie rodzeństwem) są załogą statku i chowają się pod parasol. Statki wyruszają w międzygalaktyczną podróż. Zadaniem dziecka jest opisać swoją podróż.

    5. „Coś na p – Rodzic wymienia nazwy dowolnych przedmiotów z otoczenia. Zadaniem dziecka jest zasygnalizować przy pomocy gestodzwięków (klaskania lub tupania), czy w danym słowie występuje głoska „p’. Dodatkowo określa miejsce głoski: początek, środek czy koniec słowa.

    6. „Zaczarowany parasol” – zabawa ruchowa.  Dziecko spaceruje po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce chowa się pod parasol, gdy odpowie twierdząco na pytanie Rodzica. Przykładowe pytania:  masz blond włosy,  jesteś chłopcem, masz w ubraniu zielony kolor, masz niebieskie oczy, nosisz dzisiaj długie spodnie itp.

    7.„Poznajemy literę P”- praca z Kartą Pracy 22.  Zadaniem dziecka jest połączyć linią planetę i rakietę z obrazkami, których nazwy zaczynają się na  głoskę  „p”.  Może dodatkowo podzielić wyrazy na sylaby i głoski oraz określić miejsce głoski „p”.

    8. „Parasol z kółek” – zabawa plastyczna. Do wykonania parasola będzie  potrzebne: 10 kółek, taśma dwustronna i drucik.

    https://www.youtube.com/watch?v=tsQmgeBTHPg – instrukcja wykonania parasola.

    III.9„Puzzle” – układanie obrazków z części. Dziecko układa swoje puzzle o tematyce kosmosu. Jeżeli takich nie ma, układa dowolnie wybrane.

    10.„Dokończ zdanie” – zabawa słownikowa. Zadaniem dziecka jest dokończyć zdania: Lubię bawić się… Jestem smutna/smutny gdy… Źle się czuję gdy… Lubię gdy mama… Lubię gdy tata… Mój brat… Moja siostra…

    „Planety wokół Słońca” – zabawa ruchowa. Proponuję powtórzyć zabawę z dnia wczorajszego.

    11.„Kosmiczne stworki”-  wyszukiwanie różnic na ilustracjach, kolorowanie. Zadaniem dziecka jest odszukać max. 10 różnic na obrazkach. Może dodatkowo pokolorować wybrany obrazek.

                                                                                                                                                                   UDANEJ ZABAWY!

     

    Link do zabaw z językiem angielskim:

    https://view.genial.ly/60751ff0066c630daf989df5/interactive-image-przedszkolaki-3

      Zapraszamy do zabawy J

    ŚRODA 14.04.2021.

    Co robi astronom i astronauta.

    I 1 .„Dzieci pana Astronoma” – słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej.

     Przy ulicy Astronomów, w jednym z bardzo wielu domów,      mieszkał sobie razem z żoną roztargniony panAstronom.  W domu nie widziało go się, bo wciąż błądził poKosmosie,           przez ogromne teleskopy, których zresztą miał nakopy,                    przez soczewki i lunety badał gwiazdy i planety. Kiedyś, kiedy przez teleskop patrzył właśnie w dal niebieską, kiedy w nos mu Księżyc świecił, głos usłyszał:                                  – Mamy dzieci! Urodziła nam się naraz bardzo miłych bliźniąt para!    Syn i córka – on i ona! Jakie nadać im imiona? Drogi mężu, pomyśl krzynę, jak się ma nazywać synek?      Teleskopek, droga żono  – rzekł natychmiast pan Astronom. – A córeczka?                     – Teleskopka! Teleskopki, no i kropka!             

    Rozmowa na temat wiersza: RODZIC zadaje dziecku pytania: O kim opowiada wiersz? Przy jakiej ulicy mieszkała rodzina? Co się w niej wydarzyło? Jakie imiona miały mieć urodzone bliźniaki? Jak myślicie, dlaczego astronom chciał dzieciom dać takie imiona? Zachęcamy do operowanie pojęciami: astronom,  luneta, teleskop;

    2. „Kim jest astronom?”, „Kim jest astronauta? – burza mózgów; RODZIC zadaje pytania, dziecko odpowiada. Każda odpowiedź jest dobra. Na koniec  RODZIC odczytuje definicję z encyklopedii: Astronom to naukowiec zajmujący się badaniem kosmosu. Astronauta – kosmonauta, to osoba odbywająca loty kosmiczne.

    II 3 .„Planety wokół Słońca” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju w dowolnym kierunku, na sygnał RODZICA( np. klaśnięcie w dłonie) zaczyna krążyć wokół stołu- słońca. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

    4.„Kosmiczne kamienie” – zabawa matematyczna. Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 8;

     RODZIC przynosi  różne kolorowe, niespotykane kamienie (szkiełka, koraliki). Mówi dziecku, że są to kosmiczne kamienie, które spadły na Ziemię z kosmosu. Dziecko odwraca się do RODZICA tyłem ( lub zasłania) oczy , RODZIC wrzuca po kolei kamienie (8 sztuk) do metalowego kubka, garnka lub wiadra. Zadaniem dziecka jest policzenie wrzucanych kamieni i podanie ich liczby. Potem dziecko sprawdza, czy dobrze policzyło – wysypuje kamienie i przelicza. Zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając liczbę wrzucanych kamieni.

    5. „Prawy do lewego” – zabawa dydaktyczna, utrwalenie kierunków prawy-lewy. Dziecko dostaje opaskę na lewą rękę. RODZIC prosi je, aby prawą ręka dotknęło lewej ręki; prawą ręką dotknęło lewej nogi; lewą ręka dotknęło prawego ucha itd.

    6. „Wyprawa w kosmos” – zabawa matematyczna, ćwicząca orientację przestrzenną.

     Dziecko ma opaskę na lewej ręce. RODZIC przypomina, że w kosmosie jest stan nieważkości – nie ma przyciągania ziemskiego i wszystko się przemieszcza. Wspólnie z dzieckiem ustala, gdzie jest przód statku kosmicznego (w pokoju, na holu), a gdzie tył. RODZIC daje dziecku zadania do rozwiązania. Stań buzią w kierunku przodu statku. Z prawej burty statku przenieś dwa klocki na lewą burtę statku. Stań buzią w kierunku przodu statku. Z lewej burty statku przenieś dwie maskotki na prawą burtę statku. Stań buzią w kierunku tyłu statku. Z prawej burty statku przenieś dwa klocki na lewą burtę statku. Stań buzią w kierunku tyłu statku. Z prawej burty statku przenieście dwie maskotki na lewą burtę statku. Podczas zabawy RODZIC powinien przypominać dzieciom o opasce na ręku w celu prawidłowego rozróżniania stron prawej i lewej.

    7 „Astronauta” - praca plastyczna z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych.

    Zdjęcia nauczycielki.

    III 8. „Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa z elementami liczenia; Dziecko maszeruje, biega, podskakuje według rytmu wybranego przez RODZICA. W przerwie RODZIC mówi: Zrób tyle (np. przysiadów) i pokazuje kartonik z cyfrą od 1 do 8.

    9. Praca w Karta Pracy „Planeta dzieci”cz.3 str.23 – ćwiczenie orientacji przestrzennej.                                                          Dziecko koloruje prawą rękawicę astronauty na niebiesko. Wycinają elementy ze s. 49: rakietę naklejają z prawej strony astronauty, a łazik – z lewej strony. Nad astronautą umieszczają planetę, a pod astronautą rysuje tyle kamieni, żeby było ich razem 7. Na koniec dziecko rysuje szlaczek po śladzie i po kropkach.

    10. „Zielone ufoludki” - dowolna interpretacja ruchowa do piosenki.

    https://youtu.be/HHeZUbouzP4

    11.Praca z Zeszytem Grafomotorycznym str.49 – ćwiczenia grafomotoryczne;

    Dziecko rysują Słońce i planety po śladzie. Kończy ich kolorowanie. Następnie rysują szlaczek po śladzie.

     

     

                                                                                                                     ZAPRASZAM DO ZABAWY   smiley                                                                          CZWARTEK 15.04.2021                                                                               Kosmiczne odkrycia.

    1.Zabawa ruchowa do piosenki „Oli i kosmiczna podróż”

    https://youtu.be/vDCbBi_difY

    2. „Do czego służy koło!” – zabawa słownikowa i grafomotoryczna;

     RODZIC zadaje dziecku pytanie: Do czego służy koło? Dziecko podaje odpowiedzi. Następnie RODZIC opowiada o tym, jak wynalezienie koła ułatwiło ludziom życie (można wykorzystać film youtube). Potem daje dziecku szablony kół w różnych rozmiarach (talerz duży-mały, szklankę itp.) dziecko je odrysowuje, wycina i układa zgodnie z poleceniem RODZICA, np. od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego, wybiera największe i najmniejsze.

    https://youtu.be/VGN2wQdbZ1M

    3.„Wynalazki – jakie to proste!” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych. Proponuję przebrać się w wygodny strój gimnastyczny.                                                                                              1. „Mali wynalazcy”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Do zabawy będzie potrzebna laska gimnastyczna (może być kij od miotły). Dziecko spaceruje po pokoju. Na sygnał Rodzica podchodzi do laski i wykonuje prezentację, w co zmieniło laskę (szpada, flet, lina linoskoczka itp.) 2. „Na siłowni”- ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dziecko stoi, trzyma laskę w rękach, unosi ją wysoko aż do wspięcia na palce. Opuszcza przodem, wykonuje skłon, laska dotyka podłogi, podnosi w górę i opuszcza w tył na plecy. Prostuje ramiona, opuszcza skłonem do przodu. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy. 3. „Płotek”- ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia. Dziecko znajduje się w pozycji leżenia przodem, nogi ma wyprostowane i złączone. Ustawia laskę pionowo na podłodze, chwyta dłońmi na samym dole. Śpiewa piosenkę „Wlazł kotek na płotek i mruga” jednocześnie przekładając dłonie coraz wyżej po lasce. Na słowa „Ładna to piosenka, niedługa”- opuszcza ręce coraz niżej, aż dotknie podłogi. Ćwiczenie powtarzamy 3-4 razy.                    4. „Wałek- wynalazek z kuchni”- ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dziecko w siadzie prostym, trzyma laskę za końce. Wykonuje głęboki skłon w przód, ręce z laską przesuwa po nogach w kierunku palców stóp. Następnie wraca do wyprostu, ręce z laską są uniesione w górę. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.  5. „Skoczek”- zabawa z elementem podskoku. Dziecko znajduje się w pozycji stojącej, prawą nogę ugiętą w kolanie przekłada i zawiesza na lasce. Wykonuje 5-6 podskoków na lewej nodze, potem następuje zmiana nogi. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.6. „Szuflada - w niej wszystko ukryjesz”- dziecko znajduje się w pozycji siadu klęcznego, przed nim znajduje się laska. Na hasło Rodzica- dziecko chwyta za końce laski i powoli odsuwa przybór do przodu. Wyciąga się jak najdalej, nie odrywając pośladków od pięt. Po chwili następuje powrót do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6-8 razy. 7. „A jak Ania”- ćwiczenia stóp. Dziecko znajduje się w pozycji siadu skulnego. Ustawia laseczkę pionowo na podłodze, chwyta stopami i próbuje napisać pierwszą literę swojego imienia. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy. 8. „Marsz”- ćwiczenie wyprostne. Dziecko maszeruje dookoła pokoju, trzyma laseczkę za dwa końce i układa na głowie, łokcie są odwiedzione na zewnątrz.

    4.„Ufoludki na urlopie”- nauka piosenki, umuzykalnienie dzieci, ćwiczenie pamięci. https://youtu.be/N1QVEO9D4Kw

              UFOLUDKI NA URLOPIE

            I. Na swym spodku prosto z Marsa ufoludki przyleciały.

              A wybrały naszą Ziemię, bo tu urlop spędzać chciały.

            REF. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy, niech posłucha sam,

             jak śpiewają umba-bulba, umba bulba bam/ 2x

           II Już ognisko rozpaliły na polance w leśnej ciszy,

             a na biwak ufoludkom wydał zgodę pan leśniczy.

           III Pamiętały ufoludki, by posprzątać las po sobie,

             bo choć z Marsa są to wiedzą, że dbać trzeba o przyrodę.

    5.„Ruch na orbicie” – zabawa ruchowa; RODZIC wyznacza miejsce które  gra rolę Słońca. Dziecko krąży wokół niego po orbitach: Merkurego, Wenus, Ziemi, Marsa, Jowisza Saturna, Uranu, Neptuna  (linie narysowane kredą- zabawa na podwórku lub zaznaczone nitką na podłodze ), coraz bardziej oddalając się od Słońca. Przy okazji zabawy dziecko poznają znaczenie terminu orbita.

    6.„Ufoludki”- lepienie z plasteliny, pobudzanie wyobraźni.

    7 „Lot rakietą” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

    Dziecko naśladuje ruchem start rakiety, kieruje rakietą  i  leci w podróż, w kosmos. RODZIC prosi, aby rakieta leciała w prawą stronę, w lewą stronę, prosto przed siebie, do tyłu itd.

    8. Praca z Zeszytem Grafomotorycznym str.50 – ćwiczenia grafomotoryczne; Dzieci rsują ufoludka i statek kosmiczny według wzoru.

    9.P.K Rysowanie obrazka dla przyjaciela z przedszkola (po powrocie do przedszkola można podarować obrazek przyjacielowi)

    ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWYsmiley                                                                       

    ZAPRASZAM DO ZABAWY                                                                                PIĄTEK 16.04.2021r.                                                                                    Budujemy rakietę.                                                                                         1.„Oli i kosmiczna podróż”- zabawa ruchowa do piosenki. Dziecko improwizuje podróż rakietą. https://youtu.be/vDCbBi_difY                                                     2.„R jak rakieta” – zabawa słuchowa.RODZIC ukrywa w pokoju przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską r. Dziecko słucha pierwszej głoski w wyrazie rakieta, wyodrębnia ją „r” oraz odszukują w pokoju przedmioty lub rysunki, zdjęcia, obrazki zaczynające się tą głoską, np. rower, rak, rakietka, rabarbar, rolka, rózga, robot, rekin. Dziecko może wymienić wyrazy zaczynające się na głoskę „r”    3.„Podróż rakietą w kosmos”- film edukacyjny                     https://youtu.be/Aug7FRYvIHU                                                                        4.„Rakieta balonowa” – zabawa badawcza. Rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia.RODZIC przeciąga linkę przez słomkę. Jeden koniec linki przymocowuje do klamki przy drzwiach, a drugi – do oparcia krzesła. Linka powinna być bardzo mocno naprężona. RODZIC nadmuchuje balon i mocno zaciska otwór wylotowy. Taśmą klejącą przymocowuje „brzuch” balonu do słomki, cały czas szczelnie zatykając otwór balonu. Trzymając wylot, RODZIC umieszcza balon na jednym końcu linki, następnie odtyka wylot i puszcza balon. Balon leci wzdłuż linki. Gdy powietrze będzie wylatywało, balon będzie pędził w przeciwnym kierunku, tzn. będzie pchany na drugi koniec linki. Podobne zjawisko zachodzi w samolocie odrzutowym – silnik odrzutowy wyrzuca ściśnięte i bardzo gorące spaliny do tyłu. Spaliny te popychają samolot do przodu. POTRZEBNE DO ZABAWY: długi kawałek cienkiej linki, balon, taśma klejąca, słomka                                              5.„Rakieta” – praca plastyczno- techniczna.                                                   Wykorzystanie rakiety do zabaw tematycznych;                      https://youtu.be/QNCxe1mknTo                                                                        6.„Planety wokół Słońca” – zabawa ruchowa;                                                  Dziecko porusza się po pokoju w dowolnych kierunkach , na klaśnięcie rodzica zaczyna krążyć wokół SŁOŃCA - stołu.                                                                  7.Praca w Kartą Pracy „Planeta dzieci” cz.3 str.24 – rozwijanie logicznego myślenia i percepcji wzrokowej; Dziecko koloruje elementy, z których została zbudowana rakieta. W drugim zadaniu dziecko łączy linią gwiazdy od 1 do 7.                          8.„Rymujące się wyrazy” – zabawa słuchowa. RODZIC mówi wyraz, a dziecko dopowiada wyraz który się rymuje np.: globus – autobus, guma – puma, gruszka – serduszka, grzyby – ryby, gazeta – rakieta).                                                           9.„Kosmiczne zagadki”– rozwiązywanie przez dzieci zagadek.

    Ciepło i światło co dzień nam daje. Świeci na niebie, zachodzi – wstaje. Wokół tej gwiazdy wciąż krąży Ziemia, a to krążenie pory roku nam zmienia. SŁOŃCE

     Nasza planeta, trzecia od Słońca, jako jedyna życiem tętniąca. Od lat zdumienie nauki budzi światem swych roślin, zwierząt i ludzi! ZIEMIA

     Oświetla Ziemię, gdy ją noc spowija, tym światłem, które od Słońca odbija. Na niebie kształt ma rogala lub koła. Srebrzysty. Ziemię okrąża dokoła. KSIĘŻYC

    Co to za pojazd, może już wiecie, co nawet w Kosmos może polecieć?! Jak gigantyczna kredka wygląda, a z wnętrza astronauta spogląda! RAKIETA

    To jest specjalny przyrząd optyczny do obserwacji astronomicznych. Obiektyw na fragment nieba kierujesz i w przybliżeniu je obserwujesz. TELESKOP

    W statku kosmicznym opuszcza Ziemię, poznaje, bada Kosmosu przestrzenie. Ma kombinezon, hełm, rękawice i się przyjaźnie wita z Księżycem! ASTRONAUTA – KOSMONAUTA

    Można wykorzystać zagadki youtube;

    https://youtu.be/lpWtryNR_zo

     

    WITAJCIE PO ŚWIĘTACH!

    Mam nadzieję, że w święta odpoczęliście i nabraliście sił do dalszej pracy.

     W bieżącym tygodniu będziemy „podróżować po świecie”.

     

    Propozycje zabaw na wtorek 06.04.2021.

     

    I. 1. „Sprzątamy po świętach”- zabawa z ćwiczeniami rozmachowymi. Do zabawy potrzebna będzie ściereczka, poduszka, miotełka:

    - trzepiemy dywan- dziecko chwyta ściereczkę za rogi, wymachuje i trzepie z całej siły,

    - zbieramy kurze- dziecko trzyma ściereczkę i podskakuje- ściera kurz najwyżej jak potrafi;

    - polerujemy lustro- ściereczka w ręku dziecka, wyciera lustro wysoko, nisko, a teraz ręce zmieniają się w wycieraczki samochodowe i wykonują ich ruchy,

    -trzepiemy poduszki- dziecko bierze poduszkę w ręce i potrząsa z całych sił,

    - zamiatamy podłogę- dziecko bierze miotełkę i energicznie zamiata w lewo, w prawo, w lewo, w prawo.

     

    II. 2. „Zabawy z globusem”- zapraszam do obejrzenia krótkiego filmiku

    https://www.youtube.com/watch?v=hyYmyG0SugU

    Po obejrzeniu filmu zapraszam do zadania dziecku kilku pytań: na jakiej planecie żyjemy, na jakim kontynencie leży Polska, na jakim kontynencie żyje najwięcej ludzi, na którym kontynencie jest najcieplej, gdzie jest przez cały rok zima, gdzie mieszkają kangury, ile jest kontynentów na Ziemi?

     

    3. „Tratwy”- zabawa ruchowa- do zabawy potrzebna będzie gazeta. Dziecko porusza się w rytm dowolnej melodii. Na przerwę w muzyce ustawia się na tratwie.

     

    4. „Mieszkańcy ciepłych krajów”- Praca z Kartą Pracy „Planeta dzieci” cz. III, str.17. Zadaniem dziecka jest pokolorować obrazek na dole strony zgodnie z kodem i określić pogodę, jaka panuje w tym miejscu na świecie.

     

    5. „Wyprawa na północ”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych. Proponuję dzieciom przebrać się w wygodny strój gimnastyczny i zapraszam do zabawy:

    -„Podróżnicy”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Dziecko biega po pokoju we wspięciu na palcach, potem na czworakach, później wykonuje ślizg na brzuchu. Na hasło Rodzica „Podróżnik”- dziecko przyjmuje pozycję siadu skrzyżnego i naśladuje przygotowania do wyprawy: przegląda mapy (skręty tułowia w lewo i w prawo); pakuje plecak (robi skłony do przodu i na boki, sięga po niezbędne rzeczy). Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

    - „Kurs na północ”- ćwiczenia dużych grup mięśni. Dziecko przyjmuje pozycję przysiadu. Na sygnał Rodzica wdrapuje się na drabinkę linową, aby postawić żagle. Dziecko powoli podnosi się z przysiadu do stania, a następnie do wspięcia na palce. Rękami naśladuje chwytanie szczebelków drabinki. Po pełnym wyproście ramion, energicznie wraca do przysiadu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

    - „Niedźwiedź polarny”- zabawa z elementem wspinania. Dziecko porusza się w podskokach po pokoju. Na sygnał: ryk niedźwiedzia- próbuje się ukryć np. wspiąć na krzesło.

    - „Foka”- ćwiczenie z elementem toczenia się. Dziecko przyjmuje pozycję leżenia tyłem. Przetacza się z pleców na brzuch, z brzucha na plecy. Zabawa trwa 1- 1,5 minuty.

    - „Polowanie na zwierzęta”- zabawa skoczna ze skakanką.  Rodzic obraca skakanką wokół siebie, a dziecko przeskakuje nad skakanką, uważając, aby jej nie dotknąć.

    - „Zaprzęg reniferów”- zabawa z omijaniem przeszkód. Dziecko  staje za Rodzicem, trzymając się za ręce- tworzą zaprzęg. Zadaniem zaprzęgu jest przejechać slalomem pomiędzy górami lodowymi-  ustawionymi w koło pachołkami ( np. krzesła). Po jednym okrążeniu następuje zmiana ról. Zabawę powtarzamy kilka razy.

    - „Marsz”- ćwiczenia uspokajające. Dziecko maszeruje w rytm piosenki. Porusza się na całych stopach wytupując rytm, później delikatnie stąpa we wspięciu na palcach.

    https://www.youtube.com/watch?v=Fjj9wt44BO8

     

    III. 6. „Zakładamy hodowlę roślin”- Rodzic zadaje dziecku pytania: co jest potrzebne roślinom, aby pięknie rosły ( słońce, woda, nawóz, pielęgnacja).

    Następnie wspólnie przygotowują potrzebne rzeczy: doniczka, ziemia, konewka z wodą, roślina. Dziecko sadzi roślinę (jeżeli nie ma kwiatka, może być np. cebula). Ustawia w jasnym, słonecznym miejscu, podlewa. Pamięta o pielęgnacji swojej rośliny.

     

    7. "Nasze klocki"- kontynuowanie sekwencji z wykorzystaniem klocków. Rodzic układa rytm według: kolorów, kształtów, wielkości. Zadaniem dziecka jest go kontynuować np. wg kolorów: czerwony- zielony- niebieski- czerwony- zielony-...itd.

    lub wg wielkości: mały- mały- duży- mały- mały- ...itd.

     

    8. „Jak minęły święta?”-  dziecko dzieli się wrażeniami z minionych świąt. Zwracamy uwagę na poprawną budowę wypowiedzi.

    Następnie rysuje to, co najbardziej mu się podobało podczas świąt.

                                                                                                                            UDANEJ ZABAWY

    Propozycja zabaw z językiem angielskim na dziś:

     

    https://view.genial.ly/606bfb28d2630a0d18efcf87/interactive-image-przedszkolaki-2

     

     

     

    PROPOZYCJE NA ŚRODĘ 07.04.2021.

     

    I. 1. „Dzikie zwierzęta”- zabawa ruchowo- naśladowcza. Dziecko losuje zwierzę z ruletki, podaje jego nazwę, naśladuje sposób poruszania się i głos. https://wordwall.net/pl/resource/1566619/zwierz%C4%99ta-egzotyczne

     

    II. 2.Posłuchajcie wiersza J. Brzechwy „Globus”.

     https://www.youtube.com/watch?v=qPvh0vBqeXc

    Po wysłuchaniu wiersza Rodzic zadaje pytania do tekstu np.: co się wydarzyło w szkole; co się stało z globusem; co należy zrobić ,aby wszystko (góry, morza, miejscowości )wróciły na swoje miejsca?

    Jaką głoskę słyszymy na początku wyrazu „globus”. Z tą głoską dziś się pobawimy.

     

    3. „Coś na g”- zabawa słuchowa. Rodzic podaje nazwy różnych przedmiotów z najbliższego otoczenia, a dziecko stara się powiedzieć, na jaką głoskę się zaczynają. Gdy usłyszy wyraz na głoskę „g”- tupie lub skacze. Wśród nich powinny się znaleźć wyrazy na głoskę „g” np. garnek, grzebień, głowa, gniazdko, globus.

     

    4. Wprowadzenie litery „g”- praca z Kartą Pracy „Planeta dzieci” cz. III, str. 18. Zadaniem dziecka jest wskazać, jakie zwierzę obserwuje podróżnik. W tym celu musi znaleźć i narysować drogę idąc po zdjęciach zwierząt i rzeczy, których nazwy zaczynają się na  głoskę „g”.

     

    5. „Zwinny jak gepard”- zabawa ruchowa. Zadaniem dziecka jest przebiegnięcie bez potrącania pomiędzy  przeszkodami ( np. rozstawionymi krzesłami).

     

    6. „G jak gepard”- lepienie z plasteliny lub rysowanie  i kolorowanie geparda na podstawie ilustracji lub własnych spostrzeżeń dzieci.

     

    III. 7. „Zwierzęta z ciepłych krajów”- rozwiązywanie zagadek  A. U. Kamińskiej.

     

    Z rudej, wspaniałej grzywy jest znany.

    Za króla zwierząt wciąż uważany.

    Masywny, szybki odważny, silny.

    I nie dorówna mu kot żaden inny.

                                                    (lew)

    Dudni, gdy dżungli przemierza drogi,

    Ma długą trąbę, kły, grube nogi.

    Uszami się wachluje w upale.

    Zapominalski nie bywa wcale.

                                              (słoń)

    Garb lub dwa garby ma na swoim grzbiecie.

    To z nim pustynię w upał przejdziecie.

    Nie jeść i nie pić może przez tydzień.

    Z sił nie opada, dźwiga i idzie.

                                                      (wielbłąd)

    Znasz w czarno-białe paski konika?

    Po afrykańskich stepach pomyka.

    Z żyrafą, strusiem się koleguje.

    A jego paski co dnia widujesz.

                                        (zebra)

    Wielki i szary nad nosem róg!

    Cały dzień w błocie leżeć by mógł.

    Żyje w Afryce, je korę, liście.

    Pływa i grubą skórę ma oczywiście.

                                               (nosorożec)

    Ptak ten cudownie jest ubarwiony,

    Pióra mięciutkie, dziób zakrzywiony.

    Powtarza dźwięki, nieraz wręcz gada.

    I nóżką pokarm do dzióbka wkłada.   

                                                  (papuga)

    To jest najwyższe zwierzę na świecie.

    Z najdłuższą szyją. W łatki. Już wiecie?

    Mieszka w Afryce i żyje w stadach.

    Listki i pączki akacji zjada.    (żyrafa)

     

    8. „Zwierzęta”- zabawa słownikowa. Rodzic podaje określenia, a dziecko dopowiada nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej się kojarzy np. : groźny jak… (lew); syczący jak… (wąż); ciężki jak… (słoń); zwinny jak… (małpa); w paski jak… (zebra); wysoki jak… (żyrafa).

     

    9. „Co to za zwierzę”- zadaniem dzieci jest rozpoznanie  zwierzęcia po fragmencie jego skóry i cienia

    https://wordwall.net/pl/resource/2408709/zwierz%C4%99ta-egzotyczne

     

     PROPOZYCJE ZABAWsmiley                                                                                      CZWARTEK 8.04 2021r.                                                                                   Mieszkańcy Dalekiej Północy

    I1. Na dobry początek zabawa ruchowa „Wąż” – dziecko porusza się do piosenki udając węża( może pełzać po brzuchu)

    https://youtu.be/yEyB-V_GsTa

    2. Zabawa ruchowa utrwalająca kierunki i umiejętność liczenia. Dziecko wykonuje zadania zgodnie z instrukcją Rodzica:          -skocz obunóż do przodu  pięćrazy                                                              - pochyl głowę w lewo i zrób skok w lewo                                                 - zrób trzy podskoki w przód                                                                          - pochyl głowę w prawo i zrób skok w prawo                                           - zrób trzy podskoki do tyłu

    II 3. „Jesteśmy otwarci na przygodę” Dziecko ogląda globus ,a Rodzic  mówi, że dzisiaj wybierzemy się na wycieczkę daleko na północ i wskazuje północ na globusie (może zrobić to dziecko i wskazać północ na globusie). Zadaniem dziecka jest wymyślić, jakim środkiem lokomocji będą podróżować i co mają ze sobą zabrać.

    4. „Tam , gdzie zawsze jest biało”  prezentację multimedialn.      https://youtu.be/D2_IgH22L4k 

    Rodzic zadaje dziecku pytania: Jak myślicie, co to za miejsce? Jak nazywają się ludzie mieszkający na Dalekiej Północy? (Innuici – Eskimosi) Gdzie oni mieszkają? Czy tylko igloo jest ich mieszkaniem? Jak oni są ubrani? Jaka tam jest pogoda?

    5. „Schowam się w igloo”- zabawa ruchowa. Dziecko biega , podskakuje,  gdy gra muzyka. Muzyka milknie dziecko chowa się pod stół (igloo). Powtarzamy kilka razy. Można wykorzystać piosenkę „Foka”  https://youtu.be/UfBfGqDqDME

    6.  „Ryby dla foki” – zabawa matematyczna.                                      Rodzic  przygotowuje dla  dziecka: kółka – krążki lub talerzyki, liczmany - klocki, karteczki z cyframi od 1 do 8. Krążki – talerze - to wiaderka na rybki dla fok. Liczmany- klocki  – to rybki.                   Rodzic  podaje dziecku karteczki z cyframi, a one układają jedną karteczkę z cyfrą na krążku- talerzyku i ma za zadanie włożyć do kółka- talerzyków tyle liczmanów-klocków, ile wskazuje cyfra.

    7. „Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa z elementami liczenia. Dziecko maszeruje, biega, podskakuje do piosenki z zadania nr 5,  w przerwie Rodzic mówi: zrób tyle (np. przysiadów, skłonów, podskoków, obrotów itp.) i pokazuje kartonik z cyframi od 1 do 8.

    8. Praca z Kartą Pracy „Planeta dzieci” cz.3  str.19. - ćwiczenia w liczeniu. Dziecko przygląda się ilustracji. Wysłuchuje pytań i rysuje odpowiednią liczbę kresek w ramkach.

    III 9.„Ratowanie foki” – zabawa ruchowa. Rodzic ma przygotowane kartki A4 – białe puste i białe z symbolem śnieżynki. Po pokoju układa tor z kartek – to będzie kra lodowa. Na końcu kry Rodzic kładzie maskotkę foki, pingwina lub misia polarnego. Zadaniem dziecka jest dojście do maskotki po krze lodowej, ale może stawać tylko na kartkach z rysunkiem śnieżki.

    PROPOZYCJE ZABAWsmiley                                                                        PIĄTEK 9.04.2021r.                                                                                           Zwierzęta mroźnej krainy.                                                            

    I 1. „Pingwiny” –dowolny taniec do piosenki „Wyginam śmiało ciało”  https://youtu.be/T06iKjh6VA

    2. Zabawa słownikowa „Rymowanki”. Rodzic mówi wyrazy, dziecko dopowiada wyraz który się rymuje np. :                                                                                                                                          R. kwoka  dziecko dopowiada - foka                                                            R. tors  -mors                                                                                                    R. szafa  - żyrafa                                                                                            R. dłoń - słoń                                                                                                 R. kuferek - reniferek                                                                                  R. maliny -pingwiny                                                                                                                             II 3.  „Wyprawa na północ”- ćwiczenia gimnastyczne. Proponuję dzieciom  ubierać wygodny strój.

     – „Podróżnicy” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają po pokoju we wspięciu na palcach, na czworakach lub wykonują ślizg na brzuchu. Na hasło RODZICA: Podróżnicy! – dziecko jak najszybciej przyjmuje pozycję siadu skrzyżnego i naśladuje przygotowania do wyprawy: przegląda mapy – wykonuje skręty głową w prawo i w lewo, pakuje plecak – robi skłony do przodu i na boki, sięga po niezbędne rzeczy. Zabawę powtarza 3, 4 razy.                                         – „Kurs na północ” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Dziecko przyjmuje pozycję przysiadu. Na sygnał NRODZICA uczestnik wyprawy wdrapuje się na drabinkę linową, aby postawić żagle  czyli powoli podnosi się z przysiadu do stania, a następnie do wspięcia na palce. Rękami naśladuje chwytanie szczebelków drabinki. Po pełnym wyproście ramion energicznie wraca do przysiadu. Zabawę powtarza kilka razy.                                                                                                         – „Niedźwiedź polarny” – zabawa z elementem wspinania, wstępowania. Dziecko porusza się w podskokach po pokoju. Na sygnał – ryk niedźwiedzia, próbuje się ukryć.  Następnie na sygnał –niedźwiedź,  porusza się na czworakach, dziecko możne wejść na fotel, kanapę.                                                                                                     – „Foka” – ćwiczenie z elementem toczenia się. Dziecko  przyjmują pozycję leżenia tyłem. Przetacza się z pleców na brzuch, z brzucha na plecy. Zabawa trwa 1– 1,5 minuty.                                                                – „Polowanie na lisa polarnego” – zabawa z rodzicem lub rodzeństwem, dziecko się chowa a rodzic go szuka i odwrotnie.                                                                                                        – „Zaprzęgi reniferów” – zabawa z omijaniem przeszkód. Dziecko ćwiczy w parze z RODZICEM lub rodzeństwem. Stają jedno przed drugim, chwytają się za ręce i tworzą zaprzęg. RODZIC ustawia na podłodze klocki, tworząc z nich duże koło. Zaprzęgi reniferów poruszają się slalomem między górami lodowymi – klockami. Po jednym okrążeniu następuje zamiana ról. Zabawę powtarzamy kilka razy.                                                                                                                     – „Marsz ” – ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruje w rytm znanej piosenki. Idzie na całych stopach i wytupuje rytm, następnie delikatnie stąpa we wspięciu na palcach.

    4. „Podróże małe i duże”- dowolna interpretacja ruchowo – taneczna przy piosence. Dziecko dowolnie porusza się do piosenki np.: pokazuje lot samolotem, płynie jak statek, pokazuje jazdę na rowerze itp.    https://youtu.be/RPUHNdLQSuE

    5. „Pingwin”- praca plastyczna z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym i dostępnych materiałów papierniczych.      https://images.app.goo.gl/NLTsiF77W5nniePP9

    III 6. Msażyki relaksacyjne. Rodzic rysuje proste kształty na plecach dziecka, a dziecko odgaduje co to jest.

    7. Praca w zeszycie grafomotorycznym str.48. Dziecko rysuje po śladzie, te przedmioty, które mogą być potrzebne podróżnikowi w czasie podróży.

    8. „Jakie są zwierzęta?”- zabawa słownikowa. Rodzic podaje określenia, a dziecko dopowiada nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej się kojarzy: groźny jak…(lew), syczący jak…(wąż),  ciężki jak…(słoń),  zwinny jak…(małpa),  w paski jak…(zebra),  wysoka jak…(żyrafa).

    9. Zwierzęta polarne – utrwalenie wiadomości. Film dla dzieci – dziecko stara się rozpoznać i nazwać prezentowane zwierzęta.  https://youtu.be/IMVvh0pJnil

    10. P.K. dowolna gra planszowa – zabawa rodzinna. Dziecko uczy się przestrzegania przyjętych reguł, czekania na swoją kolej.

     

     

     

     

     

    W bieżącym tygodniu będziemy kontynuować tematykę wielkanocną.

    Poniżej propozycje zabaw na poniedziałek 29.03.2021.

     

    I. 1. Na początek spróbujmy określić swoje samopoczucie. Powiedzcie, czy jesteście zadowoleni, szczęśliwi, radośni. Jeżeli tak- to super. Jeżeli jednak nie – proponuję zabawę ruchowo- naśladowczą: „Zwierzątka wielkanocne”. Dzieci zamieniają się w zajączka, potem w baranka, a następnie w kurczątko. Naśladują sposób poruszania się zwierzątka, a także jego głos. Teraz powiedzcie, czy wasz nastrój się poprawił, jak się teraz czujecie?

     

    II. 2. Teraz uważnie posłuchajcie piosenki „Pisanki,  Pisaki”

    https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

    Po wysłuchaniu piosenki krótka rozmowa. Rodzic zadaje pytania: co to są pisanki,  jak wyglądały pisanki z piosenki, kiedy robimy pisanki, w jaki sposób robi się pisanki u Państwa w domu?

     

    3. Zabawa ruchowo- naśladowcza „Małe duże jajo kurze”. Recytujemy wierszyk z jednoczesnym wykonywaniem ruchów:

    Małe – duże    (na słowo : małe- ręce blisko siebie, na słowo duże- ręce rozłożone)

    Jajo kurze       (rysujemy w powietrzu obiema rękami jajka)

    Jajo kurze

    Jajo kurze.

    Duże – małe    (ręce rozłożone; ręce blisko siebie)

    Doskonałe       (wykonujemy kółka rękami na brzuchu)

    Doskonałe

    Mniam            (klaśnięcie w dłonie).

     

    4. „Symbole wielkanocne”- praca z Kartą Pracy „Planeta dzieci”, cz. III, str. 45. Dziecko szuka symboli wielkanocnych pokazanych na górze strony i koloruje je według wzoru.

     

    5. „Muzyczna gimnastyka, ćwiczenia w podskokach”

    https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

     

    III. 6. „Popękane pisanki”- praca z zeszytem grafomotorycznym „Planeta dzieci” str. 59. Zadaniem dzieci jest dobrać do siebie połówki jajek, narysować po śladzie każde jako innym kolorem kredki i pokolorować .

    7. „Spacer z pisanką”- zabawa ruchowa. Dziecko trzyma łyżkę na której leży jajko ( lub mała piłeczka). Zadaniem dziecka jest przejść nie upuszczając jajka z wyznaczonego startu do mety.

     

    8. Zabawa orientacyjno- porządkowa „Szukamy jajka”.  Rodzic chowa styropianowe jajko lub coś imitującego jajko ( np. piłeczka) a dziecko szuka. Zabawę przeprowadzamy metodą: CIEPŁO- ZIMNO.

                                                                                                                                         UDANEJ ZABAWY!

     

    Oto propozycje zajęć i zabaw na wtorek 30.03.2021.

     

    I. Na początek zabawa ruchowa:

    Do zabawy potrzebna będzie gazeta lub kartka papieru.

    1. „Zajączki”- dziecko stoi ze złączonymi , ugiętymi lekko w kolanach nogami, przed nim leży gazeta. Dziecko przeskakuje  raz przodem, raz tyłem przez gazetę. Następnie przeskakuje przez gazetę w lewo i w prawo.

     

    2. „Liczymy zajączki”- zabawa dydaktyczna. Do zabawy potrzebna będzie kartka z czterema symbolicznie narysowanymi zajączkami. Rodzic prosi dziecko o wykonanie następujących poleceń:

    - Dorysuj dwa zajączki. Ile zajączków masz na kartce?

    - Dorysuj jeszcze jednego zajączka. A teraz ile masz zajączków na kartce?

    - Dorysuj jeszcze jednego zajączka. A teraz ile masz zajączków na kartce?

    - Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat!

     

    II. 3. „Z mamą i tatą w kuchni”- rozmowa na temat przygotowań świątecznych w domach.

    Rodzic prosi dziecko, aby opowiedziało: co się dzieje na ilustracji, kto jest narysowany, w jakim pomieszczeniu znajdują się osoby, co robią, do czego się przygotowują? Na koniec porównują, czy w przygotowaniach świątecznych w ich domu też uczestniczy cała rodzina.

    Zwracamy uwagę na poprawną budowę wypowiedzi.

    https://thumbs.dreamstime.com/z/happy-family-cooking-mother-father-kids-cook-dishes-kitchen-cartoon-vector-illustration-115044928.jpg 

     

    4.  „Wielkanocne potrawy”- dziecko nazywa przedstawione na ilustracji potrawy świąteczne, dzieli wyrazy na sylaby, wyklaskuje ilość sylab w wyrazach. Próbuje powiedzieć, jaką głoskę słyszy na początku danego wyrazu.

    https://bydgoszcz.lucky-baby.pl/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/sniadanie-wielkanocne-Bydgoszcz-1070x675.jpg

     

    5. „Wielkanocne potrawy”- Praca z Kartą Pracy „Planeta dzieci” cz. III, str.46.

     Dziecko przygląda się przedstawionym na ilustracji potrawom i skreśla produkty, z których nie zostały one zrobione. Następnie dzieli nazwy potraw na sylaby i koloruje właściwą liczbę kwadratów. Znajduje i podają rymy do podanych nazw np. baranek - Janek

     

    6. „Świąteczny masażyk relaksacyjny”- ćwiczenia przeciw płaskostopiu. Dziecko siedzi na dywanie, pod stopę wkłada sobie małą piłkę (jajko) i toczy ją kilka razy w przód i w tył – naprzemiennie: raz prawą, raz lewą nogą.

     

    7. „Z rodzicami w kuchni”- kolorowanie lub samodzielne rysowanie  kredkami.( dołączone kolorowanki)

     

    III. 8. „Segregujemy klocki”- dziecko dzieli klocki wg różnych kryteriów np. wielkość, kolor, kształt. Przelicza ilość liczmanów w poszczególnych zbiorach.

     

    9. „Świąteczne ciasto”- wspólne przygotowywanie wypieku świątecznego np. mazurka.

    Kruche ciasto na mazurek: 300 g mąki, kostka masła, 100 g. cukru pudru, 2 żółtka, 2 łyżki śmietany.

    Dziecko wspólnie z rodzicem sieka mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodajemy żółtka i śmietanę - całość ugniatamy. Ugniecione ciasto schładzamy w lodówce przez 1 godzinę. Po wyjęciu ciasta, układamy je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegają wypłynięciu masy kajmakowej). Nakłuwamy ciasto widelcem i pieczemy 12- 20 minut w 200 st. C. Wystudzone ciasto polewamy masą kajmakową.

     

    10. „Ozdabiamy mazurek”- rytmiczne powtarzanki. Dziecko przy użyciu kolorowych cukierków typu „lentilki’ układa na cieście wzory. Rodzic pilnuje, aby był to rytm, który się powtarza.

      UDANEJ ZABAWY I SMACZNYCH WYPIEKÓW

     

    Poniżej proponowane zabawyz językiem angielskim:

    https://view.genial.ly/605d81f5f1ed690d089514b0/interactive-image-jezyk-angielski 

    Udanej zabawy!

     

     

    ŚRODA  31.03.2021r.   Propozycje zajęć i zabaw dla „Bystrzaków”

    I  Na początek zabawa ruchowa                                                                             1.„Zające-posągi”- dziecko skacze jak zajączek w rytmie wystukiwanym na garnku łyżką przez Rodzica, gdy Rodzic przestaje grać, dziecko zatrzymuje się i czeka bez ruchu do czasu , gdy Rodzic znów będzie grał.

    2.„Raz i dwa, robisz to co ja”- dziecko naśladuje ruchy rodzica jakie wykonuje rodzic podczas pieczenia ciasta….

    Rodzic mówi: raz i dwa, rób to co ja …i pokazuje rozbijanie jajek….dziecko naśladuje

    Rodzic mówi: raz i dwa, rób to co ja …i pokazuje wsypywanie cukru… dziecko naśladuje

    Rodzic mówi: raz i dwa, rób to co ja ...i pokazuje ubijanie…dziecko naśladuje

     Rodzic mówi: raz i dwa, rób to co ja …i pokazuje wsypywanie mąki…dziecko naśladuje

    Rodzic mówi: raz i dwa, rób to co ja …i pokazuje mieszanie ciasta…dziecko naśladuje…itd.

    II 3. „Koszyczek z figur geometrycznych” (wycięte z papieru : koła, trójkąty, kwadraty, prostokąty),

    Dziecko z figur układa koszyczek wielkanocny, po wykonaniu zadania Rodzic zadaje pytania:

    Ile wykorzystałeś kół…trójkątów…kwadratów…prostokątów?

    4. „ Wielkanocny koszyczek”- Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający wielkanocny koszyczek. Zadaje dziecku pytania: Co to jest święconka? Gdzie się chodzi ze święconką? Z kim się idzie ze święconką? Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Dlaczego?

    Rodzic tłumaczy dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego: jajka- nowe życie;                                              baranek-symbol Pana Jezusa; owies-wiosna; wędlina- dostatek; chleb, sól-żeby go nigdy nie zabrakło; babka wielkanocna-radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.

    5. Praca z KP3 (książka Planeta Dzieci nr3) str.47. Dziecko opowiada treść obrazka, uzupełnia obrazek naklejkami. Dziecko mówi jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie koloruje pola zgodnie z kodem.

    6. „Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje szablony pisanek lub (klocki, patyczki, fasolki itp.)– dla dziecka 10 sztuk. Dziecko operuje, manipuluje liczmanami i rozwiązuje treść zadań.                                                                                                                             – Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?                                                                                                                     – Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?                                           – Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem?                                              – W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek pozostało w oszyku?                                                                           Kolejne zadania Rodzic może tworzyć według własnego pomysłu.

    7. „Pisanka” - potrzebne materiały: sylweta jajka, różne rodzaje makaronu, klej farby. Przykład pracy-zdjęcie.

    III 8. „Zrób tyle ile słyszysz”- zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic stuka łyżką po garnku, dziecko słucha ile razy Rodzic uderzy w garnek. Tyle razy dziecko musi wykonać podane ćwiczenie: skłony, przysiady, pajacyki, podskoki itd.

    9. „Malujemy oburącz wielkanocny koszyk” – zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo- -słuchowo-ruchową. Dziecko w powietrzu rysuje koszyk oburącz, a Rodzic mówi wierszyk: Wielkanocny kosz robimy, zaraz go z witek złożymy. Tu gałązka, a tam druga, już kurczaczek z niego mruga.

    10. Ćwiczenia grafomotoryczne. Praca w ZG60 (Planeta dzieci-zeszyt grafomotoryczny str.60) . Dziecko rysuje obrazek w tunelu. Rysuje w ramkach tyle kresek, ile jest figur każdego rodzaju i w danym położeniu.                    UDANEJ ZABAWY !!!

    CZWARTEK 1.04.2021 Propozycje zabaw dla „Bystrzaków”

    I  1. „Zajączek skacze po łące i rzuca do celu”- Rodzic w różnych miejscach mieszkanie rozkłada kartki np. gazety, dziecko odszukuje w podskokach kartki, robi z nich kule i odkłada w jedno wyznaczone przez rodzica miejsce. Po zebraniu wszystkich, rzuca nimi do celu ( Rodzic przygotowuje kosz, wiadro lub miskę, wyznacza odległość do rzutu)

    2. „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdanie, zaś dziecko określa, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dziecko mówi, jak powinny brzmieć.                                   Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem.        Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki. Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.                        Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem.                             Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami.                                                                                                       Na palmową niedzielę robimy palemki.                                       Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.                                                                           Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nioczekiwanego gościa.

     II 3. „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.             Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.                                           W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych,                             lukrowana baba rozpycha się na nim,                                                       a przy babie – mazurek w owoce przybrany. przybrany.                           Palmy pachną jak łąka w samym środku lata.                                   Siada mama przy stole, A przy mamie tata. I my.                                      Wiosna na nas zza firanek zerka, zerka,                                                  pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.                                                Wpuśćmy wiosnę,                                                                                            Niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!                                                                                                Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania: Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny? Czym jest udekorowany? Co stoi na nim? Kto siada przy stole? Kto zerka na wszystkich zza firanek?                                                                                                                4.„Śmigus-dyngus” – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence        W Poniedziałek Wielkanocny - dziecko porusza się po  w dowolnych kierunkach                                                                                                         Poganiał wiatr chmurki, - dmucha, aby rozpędzić chmurki.                    By zrosiły ciepłym deszczem zajączka i kurki. - staje w miejscu i rękoma naśladują spadający deszczyk.                                                    W trawie schował się zajączek, a kurki w kurniku. - dziecko przykuca i się rozgląda.                                                                                               Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus, wietrzyku – psotniku?-  dziecko rozkłada ręce i dziwią się.                                                                   Śmigus-dyngus to zabawa. Śmigus z lewa, dyngus z prawa. - dziecko  poruszają się raz w prawą, raz w lewą stronę krokiem dostawnym.  Chociaż w butach chlupie woda, chować się po kątach szkoda. – dziecko naśladuje chlapanie butami w kałuży.

    https://youtu.be/LU6Rw0iS0is

     5. „Słuchamy i gramy” – zabawy z instrumentami.  Dziecko gra na dowolnym instrumencie (może być garnek i łyżka, dwie łyżki itp.)  do piosenki tworząc własny akompaniament.

    6. Praca w KP3.48 (Książka: Planeta dzieci cz.3 str.48) –  Dzieci wycinają fragmenty obrazka ze s. 51 i naklejają je we właściwe miejsca. Następnie kończą ozdabianie obrusu.

    7. „Ostrożnie jak z jajkiem” – ćwiczenia gimnastyczne.

     „W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko swobodnie biega po pokoju. Na hasło: Pisanki! – przyjmują  pozycję: układa się w leżeniu przodem, a następnie turlają się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmują pozycje siadu skrzyżnego (plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtarzamy kilka razy.                                                                                                             „Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Dziecko maszeruje w rytm klaskania Rodzica, ostrożnie omija ” jajka”(np. klocki) rozłożone na podłodze. Na mocne klaśnięcie i przerwę , wykonuje klęk podparty obok „jajka”. Podnosi „ jajko” jedną ręką, bokiem w górę, odkładają, potem unosi „ jajko” drugą ręką, odkłada. Zadanie powtarzamy kilka razy.                                                                    „Ostrożnie jak z jajkiem” – ćwiczenie mięśni brzucha. Dziecko siedzi w siadzie płaskim, ręce ma oparte z tyłu na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogę i przenoszą je nad jajkiem, tak aby go nie dotknąć. Ćwiczenie powtarzamy 6–8 razy.                                                              „Wyścig do koszyka” – zabawa z toczeniem i turlaniem(wykorzystujemy piłeczkę lub jajko) Dziecko ustawione na wyznaczonej linii -miejscu, w odległości ok. 3 m od niego stoi koszyk lub miska. Dziecko turla „jajko” w kierunku „ koszyka” w taki sposób, aby znalazło się ono jak najbliżej „ koszyka”.                                        „Kto potrafi?” – ćwiczenie wyprostne. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy ma wyprostowane, „jajko” trzyma w prawej ręce. Przekłada „jajko” do lewej ręki za plecami prawą ręką od góry, lewa ręka odbiera je od dołu. Ćwiczy na przemiennie. Zadanie powtarzamy 8–10 razy.                                                                    „Świąteczny masażyk relaksujący” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Dziecko siedzi na dywanie , pod stopą układają „ jajko” i toczą je kilka razy w przód i w tył – naprzemiennie: raz prawą, raz lewą stopą. 

     III 8. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna. Rodzic  szykuje stół, krzesełka, lalki oraz wszystko to, co jest potrzebne do nakrycia świątecznego stołu. Zadaniem dziecka jest nakryć do stołu tak, aby wszystkie lalki miały swoją zastawę (talerze, sztućce, szklankę, serwetkę). Rodzic może dziecku na lewą rękę zakłada frotkę, by wiedziało, z której strony położyć sztućce. Na koniec wszyscy przeliczają poszczególne elementy, wskazują czego jest mniej, a czego więcej.

    9. „Zajączki” – zabawa paluszkowa. Dziecko naśladuje słowa wierszyka, za każdym razem chowa kolejny palec. Na koniec dziecko zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

     Pięć zajączków małych kica na polanie.                                                      Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?                                                        Pięć zajączków małych kica na polanie.                                                      Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?                                                 Pięć zajączków małych kica na polanie.                                                      Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?                                                      Pięć zajączków małych kica na polanie.                                                 Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?                                                           Pięć zajączków małych kica na polanie.                                                      Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?                                                   Pięć zajączków małych już do mamy kica.                                            Kocha je ogromnie mama zajęczyca.

    10.P.K. Zabawa utrwalająca. Rodzic zadaje dziecku pytania:                                                                                        Kto ty jesteś? (dziewczynka/chłopak);  Jak masz na imię?; Jak masz na nazwisko?; W jakim mieście mieszkasz?; Podaj swój adres?; W jakim kraju/ państwie mieszkasz? Jakiej jesteś narodowości? Stolica Polski to…..; Jak wygląda godło Polski?; Flaga Polski jest…..?

    ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY !!!

     

    PIĄTEK  2.04.2021r. Propozycje zabaw dla „Bystrzaków”

    I  1. „Gdzie jesteś zajączku”-zabawa orientacyjno – porządkowa, szukanie ukrytego zajączka metodą CIEPŁO- ZIMNO.

     2. „Do koszyczka włożę…” – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie pamięci. Dziecko siedzi  na dywanie i mówi:  Do koszyczka wielkanocnego włożę… i podaje przykładowy przedmiot, np.: zieloną pisankę. I znowu mówi…: Do koszyczka wielkanocnego włożę zieloną pisankę i zajączka.Do koszyczka wielkanocnego włożę zieloną pisankę, zajączka i chleb. Za każdym powtarzaniem dodaje jeden przedmiot.

     II 3. „Które to jajko?” – zabawa badawcza, potrzebne są 2 jajka (jedno gotowane, a drugie surowe). Rodzic trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podają swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruch i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy dziecko miało rację. Dziecko wysnuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

    4. „Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dla  dziecka jedno, ugotowane na twardo jajko (można wykorzystać to z zadania nr 3). Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności: – obierać jajko ze skorupki, – określić wygląd, zapach, smak, – nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka. Na koniec Rodzic wykorzystuje aplikacje do skanowania kodów kreskowych i skanuje kod z opakowania na jajkach. Czyta dziecku informacje o jajkach: czy są zdrowe, czy można je jeść i w jakiej ilości.

    5.„Taniec kurcząt w skorupkach” – zabawa słuchowo-ruchowa. https://youtu.be/_tlGCNJWqVw

    6. „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.

    Panieneczka mała                                                                                           Rano dzisiaj wstała: Śmigus! Śmigus! Dyngus! Dyngus!                       Bo się wody bała.                                                                       Panieneczka mała                                                                                       W kątek się schowała: Śmigus! Śmigus! Dyngus! Dyngus!                       Bo się wody bała.                                                                        Panieneczka mała                                                                                            Sukienkę zmaczała: Śmigus! Śmigus!        Dyngus! Dyngus!            Choć się wody bała.                                                                                      Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania: O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?

     7. „Wielkanocne koszyczki” – praca plastyczna.                                                                                                      Dowolne wykonanie koszyczka z dowolnie wybranych materiałów.       

    III 8.„Śmigus-dyngus” – śpiewanie piosenki. Rodzic śpiewa z dzieckiem poznaną piosenkę z czwartku1.04.21. Dziecko wyraża ruchem nastrój i melodię piosenki.

    9. „Czy z jajka ugotowanego na twardo wykluje nam się pisklę?” – zabawa słownikowa. Dziecko odpowiadają na pytanie. Rodzic w razie wątpliwości systematyzuje wiedzę dzieci.

     10. „Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych.  Przykładowe pytania: W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne? Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne? Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego? W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła? Jakie produkty wkładamy do święconki? Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?

    Zwyczaje wielkanocne- prezentacja.

    https://youtu.be/r-to1UXYMUA

    UDANEJ ZABAWY !!!