Przedszkole nr 3 w Pszowie

 

Nawigacja

    "KRASNALE" "LISKI" "BYSTRZAKI" "SÓWKI" "ODKRYWCY" "SKRZATY" 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2019-2020 2019-2020 2019-2020 2019-2020 2019-2020

    Grupy przedszkolne

    2021-2022

     

    Witamy serdecznie w nowym roku szkolnym!!!

    Jesteśmy już 6-latkami. Nazywamy się BYSTRZAKI. Wciąż jesteśmy bardzo ciekawi świata, lubimy nabywać nowe umiejętności, rozwijać talenty, pasje, no i oczywiście zdobywać wiedzę! Uwielbiamy razem spędzać czas na zabawie i pracy.

     W tym roku szkolnym jest nas 25. 

    Są z nami:

    Alicja, Antosia, Hania, Julka, Karolina, Lena, Matylda, Natalia, Nadia,Wiktoria,Wanda.

    Dawid, Filip, Igor, Jakub, Kamil K., Kamil P. ,Karol, Leon, Marcel, Michał,Paweł, Seweryn,Witek, Wojtek.

    Z tymi samymi wychowczyniami : panią Edytą Ćmok i Iwoną Fojcik.

    A nawet w tej samej sali na piętrze.

    Wesoło rozpoczęliśmy nowy rok szkolny 2021/2022.

    Nadal jesteśmy ciekawymi świata małymi ludźmi, interesuje nas WSZYSTKO!
    Lubimy się BAWIĆ: budować z klocków wielkie budowle, rysować piękne obrazy, tańczyć jak szaleni, śpiewać głośno, gotować w naszej zabawkowej kuchni, pędzić samochodami po drogach dywanu, opiekować się malutkimi lalami i misiami.


     

    Wiele radości sprawia nam również zabawa w ogrodzie przedszkolnym, poznajemy tam świat, doskonalimy naszą sprawność fizyczną korzystając z urządzeń terenowych. Dbamy  o bezpieczeństwo swoje oraz innych.

    Cała nasza grupa korzysta z zajęć dodatkowych. Z panią Moniką Wełniak mamy logopedię, ona bawi się z nami i uczy nas pięknie mówić. Na zajęciach z języka angielskiego – z panią Agnieszką Seidel bawimy się i uczymy języka angielskiego.                                                             

    W przedszkolu zjadamy pyszne posiłki, które gotują  nasze  kucharki: pani Dorota, Irka i Asia. Posiłki podaje nam pani Grażyna, która dba też o porządek w naszej sali, a my jako "Starszaki -  Bystrzaki", pełnimy dyżury i z ochotą jej pomagamy.

    Dla naszych rodziców i opiekunów najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo,  dlatego cały personel przedszkola dba o to, aby nic złego nam się nie przytrafiło!

    To już nasz ostatni rok w przedszkolu. Wiemy, że to super miejsce do zabawy i nauki. Jesteśmy na bardzo dobrej drodze, żeby wyrosli z nas wspaniali, wzorowi przyszli uczniowie.

    INFORMACJE

    Konsultacje indywidualne dla rodziców:

     wtorek, środa godz. 15.00 -15.30

    (prosimy o wcześniejsze umówienie się z nauczycielem)

    Zajęcia dodatkowe

    język angielski - środa godz.12.00 -12.30

    religia - wtorek, czwartek godz. 12.00-12.30

    rytmika- środa godz. 12.30 - 13.00

     logopedia - wtorek

                                           

    TEMETYKA - MAJ

     

    1. Niby tacy sami, a jednak inni.

    2.Wakacyjne podróże.

    3. Nasi rodzice- TATA.

    4. Pożegnania nadszedł czas.

    5. Projekt.

                                    

    POZNAJEMY LITERY DRUKOWANE I PISANE, UKŁADAMY WYRAZY I CZYTAMY:

     o,O; a,A; m,M; i, I; t, T; d, D; k, K; L,l; Y,y; R,r; S,s; N,n; B,b; g,G; w,W; p,P;   z,Z; u,U; c,C; ł,Ł;  j,J;  f,F; ż,Ż; h,H.

    POZNAJEMY CYFRY I ZNAKI:

    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 0, 8, 9, 10.

    <, >, =, + , - ,

     

    PROPOZYCJE PRACY ZDALNEJ 21.12.2021. - 24.12.2021.

    WTOREK  21.12. 2021.

    1. „Uderz tak samo”- ćwiczenia słuchowe.

    Rodzic wyklaskuje dowolny krótki rytm , a dziecko powtarza rytm uderzając dłońmi w uda. Powtórzyć kilka razy.

    2. „Choinka”- ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko rysuje równocześnie prawą i lewą ręką choinkę na dywanie.

    3 „Wesoła choinka”- dowolna interpretacja ruchowa do znanej piosenki.

    4. „Choinka”- praca plastyczna.

    Samodzielne malowanie  lub rysowanie choinki wzorowanej na stojącej w domu, z wykorzystaniem różnych dostępnych materiałów.

    5.„Przybieżeli do Betlejem…”- śpiewanie kolędy.

    6. „Moja choinka”- wypowiadanie się na temat choinki stojącej w domu, zwrócenie uwagi na poprawne budowanie zdań.

    7. „Ozdoby choinkowe”- dzielenie nazw ozdób choinkowych na sylaby i głoski.

    8. „Dzieci i choinka” – zabawa ruchowa.

    Dziecko porusza się do dowolnej muzyki, kiedy muzyka milknie chowa się np.: za fotel, kanapę.

    9. „Świąteczne porządki”- dbanie o ład i porządek w swoim pokoju.

     

    ŚRODA 22.12.2021r.

    1. „Migocące gwiazdki”- ćwiczenia oddechowe. Do zabawy potrzebna będzie papierowa gwiazdka, którą zawieszamy na nitce. Zadaniem dziecka jest trzymanie za nitkę i wprawianie gwiazdki w ruch oddechem, dziecko dmucha z różną siłą.

    2. „GWIAZDA” – dzielenie wyrazu na sylaby i głoski, odwzorowanie napisu wyrazu GWIAZDA.

    3. „Figury geometryczne”- utrwalenie nazw, kształtów i cech figur geometrycznych.

    Wyszukiwanie w otoczenie przedmiotów w kształcie: kwadratu, koła prostokąta i trójkąta.Określanie cech figur (np. trójkąt – trzy boki, trzy kąty…)

            4. „Figury zmieniajcie się”- zabawa ruchowa.

    1. „Figuraki” –układanie kształtów figur ze sznurka.

    2. Świąteczne ćwiczenia ruchowe.

    https://youtube.be/H7pyXxZ7Nv4

    1. „Dzieci i choinki”- zabawa ruchowa. (wg opisu z wtorku 21.12.21)

    2. „Geometryczny świat” - rysowanie, wycinanie i tworzenie własnej kompozycji o tematyce świątecznej z figur geometrycznych.

    3. "Pieczemy cisteczka"- pomoc w pieczeniu ciasteczek - zwracanie uwagi na bezpieczeństwo podczas pracy.

     

    CZWARTEK 23.12.2021.

    1. „Czarodziejski worek”- rozpoznawanie i nazywanie ukrytych przedmiotów w worku poprzez dotyk.  Rodzic ukrywa kilka znanych dziecku przedmiotów w worku lub pod kocem. Zadaniem dziecka jest z zamkniętymi oczami wyciąganie po kolei przedmiotów, rozpnawanie i nazywanie ich).

    2. „Ubieramy choinkę”- zabawa naśladowcza. Naśladowanie ruchów takich, jak podczas ubierania choinki do ulubionej muzyki.

    3. „Dzisiaj w Betlejem”-  śpiewanie lub słuchanie kolędy z równoczesnym wystukiwaniem rytmu ( można wykorzystać dwa klocki, garnek i łyżkę itp.).

    4. „Życzenia dla przyjaciół” – oglądanie kartek świątecznych dostępnych w domu, próby układania życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia.

    5. „Świąteczne puzzle”- Rodzic rozcina wybraną kartkę świąteczną na kilka części. Zadaniem dziecka jest złożenie puzzli - (kartki)  w całość i naklejenie na kartkę.

    6. „Robimy świąteczne porządki”- pomoc w odkurzaniu dywanu.

    7. „Szukamy liter”- wyszukiwanie, zakreślanie i nazywanie poznanych w przedszkolu liter w gazecie lub książce             ( o,a,m,e,i,t,d,k,l,y,r)

    8. „Kolorowe bombki”- przeliczanie bombek na choince w domu w dostępnym dla dziecka zakresie.

    9. ,,Święta Bożego Narodzenia" - rysowanie obrazka o tematyce świątecznej, wypowiadanie się na temat wytworu, podpisanie własnym imieniem.

    PIĄTEK  24.12.21R.

    1. „Tuż przed wigilią”- pomoc w przygotowywaniu domu do świąt: sprzątanie, dekorowanie i pomoc w kuchni. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
    2. „Ola i bajka o narodzinach Jezusa”

    https://youtu.be/ANC1cD-WXKE

     

    Rozmowy Rodziców z dziećmi na temat tradycji Świąt Bożego Narodzenia.

    1. Śpiewanie i słuchanie kolęd przy choince.
    2. Wieczerza wigilijna”-przygotowywanie stołu wigilijnego, nakrywanie, dekorowanie i przeliczanie nakryć do stołu, porównywanie ilości nakryć do ilości zasiadających do wieczerzy.

    Zrozumienie tradycji, dlaczego jedno nakrycie jest więcej?

    WSPÓLNE ŚWIĘTOWANIE BOŻEGO NARODZENIA.     WESOŁYCH ŚWIĄT!!!

    PROPOZYCJE  PRACY ZDALNEJ 22.11.2021.- 29.11.2021.

    PONIEDZIAŁEK 22.11.2021.

    1. " O częściach ciała" - zabawa z wykorzystaniem wiersza. Dzieci słuchają czytanego przez Rodzica wiersza, wskazują wymienione w nim części ciała oraz wykonują odpowiednie ruchy.
    Zaczynamy już zabawę!
    Ucho lewe, ucho prawe
    Lewe oko prawe oko
    I podskoczymy tak wysoko!
    Hop, hop, hop!
    2. Odkrywanie litery k małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
    Rodzic prezentuje ilustrację kota. Dziecko opowiada, co widzi na ilustracji, może opowiedzieć o swoim kotku( jeżeli go ma). Dokonuje podziału na sylaby i głoski, mówi co słyszy na początku wyrazu. Podaje inne wyrazy z głoską k (może być na początku, w środku i na końcu), podaje miejsce głoski w wyrazie. Rodzic prezentuje literę k wielką i małą drukowaną i pisaną. Dziecko poprawia paluszkiem po śladzie liter pisanych, kreśli litery pisane paluszkiem w powietrzu może ułożyć na dywanie ze sznurka lub nitki. Rodzic mówi, że k jest spółgłoską. Dziecko może odszukać litery k, K w książce lub gazecie i zaznaczyć niebieskim kółeczkiem.
    3. "Zdrowe czy niezdrowe"- zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po dywanie, na sygnał Rodzica zatrzymuje się. Rodzic wymienia nazwę artykułu spożywczego. Jeżeli jest to produkt zdrowy- dziecko klaszcze w dłonie i powtarza trzykrotnie TAK. Jeżeli jest to produkt niezdrowy- kuca, uderza dłońmi o podłogę i powtarza trzykrotnie NIE.
    4. Ćwiczenia ruchowe do znanej dzieciom piosenki : " Woogie boogie". Dziecko śpiewa i wykonuje ruchy do tekstu. 
     5.Osłuchanie z piosenką" Uśmiechnij się do sera" .Dowolna interpretacja ruchowa.
    Oglądanie kolorowych czasopism, wyszukiwanie, oglądanie i opowiadanie ilustracji przedstawiających zdrowe jedzenie.

    WTOREK 23.11.2021.

    1. „Policz i podskocz”- zabawa.
    Rodzic wypowiada nazwy produktów, które służą zdrowiu, na palcach lub patyczkach pokazuje ich liczbę. Dziecko liczy, podskakuje odpowiednią ilość razy i wypowiada zwroty  we właściwej formie np dwa szampony, cztery ręczniki itp. 
    2. „Baw się razem z nami”- zabawa wyrabiająca poczucie rytmu. Dziecko słucha lub śpiewa  piosenkę „Uśmiechnij się do sera”, obrazuje rytm piosenki klaśnięciami lub tupnięciami.
    " UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE). (grupaczwarta.blogspot.com) 

    3. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6.
    Zapraszam do obejrzenia filmu i wykonania proponowanych w nim zadań:

    https://www.youtube.com/watch?v=krW2KXLS554atch?v=krW2KXLS554
    Dziecko pisze cyfrę 6 po śladzie, w powietrzu, szuka w swoim otoczeniu, czego jest 6.
    Układa 6 (patyczków do liczenia lub klocków) i liczy. Potem kolejno chowa 1 patyczek, potem 2, potem 3, potem 4 itd. -  za każdym razem liczy pozostałe patyczki.
    4. „Koci grzbiet”- zabawa ruchowa. Dziecko naśladuje sposób poruszania się kota, na sygnał rodzica- robi „koci grzbiet”.
    5. Piramida zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjne Zuzka i piramida żywienia - YouTube 

    Rozmowa na temat zdrowego sposobu życia: Rodzic zadaje pytania typu: co to znaczy, że ktoś prowadzi zdrowy sposób życia, jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej i dlaczego, czego powinniśmy jeść najmniej, itp.
    6. Rozwiązywanie quizu”Czy żyję zdrowo?” Rodzic zadaje dziecku pytania, dziecko odpowiada TAK lub NIE:
    - Jem śniadanie przed wyjściem z domu;
    - Myję zęby rano i wieczorem;
    - Jem mało słodyczy;
    - Jem owoce i warzywa;
    - Zmieniam codziennie bieliznę;
    - Codziennie poruszam się na świeżym powietrzu;
    - Myję się przed snem;
    - Unikam hałasu;
    - Nie siedzę długo przed komputerem i telewizorem;
    - Chodzę spać prze godziną 21.
    Po zliczeniu odpowiedzi, dziecko samodzielnie odpowiada na pytanie z tytułu quizu.
    7. Wspólne przygotowywanie „zdrowych, wesołych” kanapek na kolację dla całej rodziny.

    ŚRODA 24.11.2021.

    1. Zabawa ruchowa – taniec  przy muzyce
    https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht&index=2
    2. Zabawa, dokonywanie analizy dźwiękowej słów „Gotujemy zupę”- do zabawy będzie potrzebny garnek oraz produkty do przygotowania zupy. Dziecko wkłada wybrane produkty do garnka i dzieli ich nazwy na sylaby i głoski ( w miarę swoich możliwości). Na koniec określa, jaka zupa zostanie ugotowana z tych produktów ( np. jarzynowa).
    3. Rozmowa na temat pracy lekarzy i sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu dzieci. 
    Zapraszam do obejrzenia filmu o przyborach niezbędnych w pracy lekarza:
    https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk
    Po obejrzeniu filmu proszę zadać dziecku pytania:
    - Czy możecie się bawić wszędzie i wszystkim?
    - Dlaczego nie?
    - Powiedzcie, jak bawicie się w domu;
    -  Czego nie wolno robić w domu?
    -  Czy wolno drażnić się z psem, dotykać nieznanego psa?
    -  Czy słyszeliście o tym, że pies pogryzł dziecko?
    - Co należy zrobić, gdy zaatakuje nas pies?
    Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego:
    https://www.youtube.com/watch?v=zgHcI_pe8CU
    Powtórzenie wiadomości z filmu podczas zabawy: Rodzic lub ktoś z rodzeństwa - jest psem, dzieci uciekają przed nim. Dziecko, do którego zbliży się pies, zatrzymuje się, ustawia się bokiem, kładzie się na podłodze w pozycji żółwika i zasłania kark rękami. Przy powtórzeniach zabawy następuje zamiana ról.
    4. Zabawy przy piosence „Uśmiechnij się do sera”-
    " UŚMIECHNIJJ SIĘ DO SERA "- NAUKA I UTRWALENIE 1 ZWROTKI PIOSENKI ( SWOBODNE ZABAWY TANECZNE). (grupaczwarta.blogspot.com) 
    Dziecko śpiewa piosenkę razem z nagraniem poruszając się cwałem bocznym, przeskakując z nogi na nogę. Przy kolejnym powtórzeniu siedzi na dywanie i wystukuje rytm piosenki o podłogę albo swoje kolana. Następnie próbuje zaśpiewać piosenkę samodzielnie ( pierwsza zwrotka i refren) z wymyśloną interpretacją ruchową.
    5.Poznanie nazw specjalizacji lekarskich. Lekarz, do którego idziemy, gdy bolą nas uszy, gardło i gdy zbyt długo mamy katar, to laryngolog, a ten, który leczy dzieci, to pediatra.
    Podzielcie nazwy: laryngolog, okulista, pediatra, stomatolog, na sylaby i powiedzcie jaką głoskę słyszycie na początku wyrazów.
    Kończenie przez dzieci zdań:
    Janka bardzo boli ząb. Pomoże mu… (stomatolog).
    Ania wywróciła się i złamała nogę. Pomoże jej… (ortopeda).
    Szymona boli głowa i ma gorączkę. Pomoże mu… (pediatra).
    Antka bolą gardło i uszy. Pomoże mu… (laryngolog).
    Elę bolą oczy i źle widzi. Pomoże jej… (okulista).
    6.Ozdabianie i kolorowanie przyborów do mycia zębów.

    PROPOZYCJE NA CZWARTEK 25.11.2021.

    1. Zagadki słuchowe „Co wolą nasze uszy?”- https://youtu.be/eVPhhfQ9Xuc Po wysłuchaniu każdego odgłosu dziecko rozpoznaje źródło dźwięku i mówi czy dźwięk był przyjemny, czy nie. Wniosek- dźwięki delikatniejsze i cichsze są przyjemniejsze dla uszu.

    2. Zabawa ruchowa z zastosowaniem rymowanki „Liczę i ćwiczę” B. Szelągowskiej. Podczas wypowiadania za Rodzicem rymowanki dziecko naśladuje czynności, o których jest w niej mowa.

      Na raz – przysiad,

      dwa – w przód skok,

      na trzy – obrót,

      cztery – skok.

      Raz i dwa – od nowa liczę.

      Trzy i cztery – dalej ćwiczę.

    3. PLUSZOWY MIŚ”- poznanie historii niezwykłej maskotki.

      https://youtu.be/RuAHL2K-AL8 . Po obejrzeniu filmu Rodzic zadaje dziecku kilka pytań utrwalających wiadomości z filmu np. jakie misie znasz, skąd się wzięło imię miś Uszatek, kiedy obchodzimy Dzień Pluszowego Misia, kto uratował małe misie bawiące się w lesie, itp.

    4. „Jadą, jadą misie”- dowolna interpretacja ruchowa piosenki w wykonaniu dziecka ze swoim misiem. https://youtu.be/AsncQLK6dOg

    5. Mój miś”- rysowanie konturu misia i wypełnianie jego sylwety dostępnymi w domu materiałami ( kawałki futerka, filcu, skrawki materiału, kolorowy papier, bibuła, ścinki z gazet, plastelina) wg wyboru dziecka.

    6. Skacząca sól”- wykonywanie doświadczenia. Do wykonania doświadczenia będą potrzebne: folia plastikowa, np. pęknięty balon, gumka recepturka, mała plastikowa miska, garnek, warząchew, sól gruboziarnista lub ryż, instrumenty. Przebieg: plastikową folię rozciągamy na misce i mocujemy gumką. Na rozciągniętej folii kładziemy ziarnka soli lub ryżu. Garnek umieszczamy w pobliżu miski i drewnianą łyżką mocno uderzamy w ściankę garnka (ziarenka podskakują do góry). Wniosek: pod wpływem uderzenia powietrze wibruje, tworzą się fale dźwiękowe i słychać dźwięk. Fale dźwiękowe natrafiają na miskę i wprawiają folię w wibracje. Drgania powodują ruch ziaren.

    7. Oglądnie ulubionej bajki o misiach.

    8. Zabawy dowolne ze swoim pluszowym misiem.

    PROPOZYCJE NA PIĄTEK 26.11.2021.

    1. Zabawa ruchowa „Kałuża”- dziecko rozrzuca na dywanie klocki, które będą imitacją kałuż. Zadaniem dziecka jest bieg pomiędzy kałużami.

    2. Zagadki dotykowe „Co to za przedmioty?”- Rodzic chowa pod kocykiem różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczyma losuje jeden przedmiot spod koca, próbuje rozpoznać i podać nazwę przedmiotu oraz podzielić na sylaby i głoski.

    3. Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 0. „Zabawa na przeliczanie”.

    Rodzic kładzie na stole pudełko z kilkoma zabawkami. Prosi dziecko o ich wyjęcie i przeliczenie. Dziecko mówi, ile jest zabawek. Następnie prosi dziecko, aby zabrało jedną zabawkę. Pyta, ile teraz zostało. Następnie prosi o zabranie kolejnej zabawki, pyta, ile zostało. I tak dalej, aż zostanie jedna zabawka. Rodzic prosi o zabranie ostatniej i pyta, ile zostało zabawek na stole – zero, czyli nic.

    Nauka pisania cyfry 0. Rodzic prosi dziecko, aby napisało pacem po ekranie zgodnie z kierunkiem strzałki.

    Następnie dziecko pisze cyfrę 0 w powietrzu,palcem na dywanie , na plecach Rodzica.

    Kolejno dziecko otrzymuje kartkę z narysowaną dużą cyfrą 0. Zadanie dziecka jest zmienić 0 tak, aby powstał ładny obrazek.

    4. Ćwiczenia ruchowe. Proszę o założenie wygodnego stroju do ćwiczeń. https://youtu.be/m2WsGrvCx_w

    5. „Serwetka”- wycinanka z kolorowego papieru. Proszę postępować zgodnie z instrukcją na filmie  https://youtu.be/vFJadK6gIcg

    Udanej zabawy.

    PROPOZYCJE NA PONIEDZIAŁEK 29.11.2021.

    1.Według możliwości oglądanie książek, encyklopedii przedstawiających świat dinozaurów. Zapoznanie z niektórymi nazwami dinozaurów oraz ich wyglądem.

    2. Słuchanie piosenki o dinozaurach

    https://youtube.com/watch?v=NmPSMjyymTM&feature=share

    3. Zabawa rozwijająca umiejętność koordynacji ruchówGimnastyka dinozaura, do piosenki z punktu 2.

    Dziecko zmienia się w dinozaura i wykonuje następujące zadania:

    - krąży głową z równoczesnym uginaniem kolan,

    - unosi lewą nogę i lewą rękę równocześnie, następnie unosi prawą nogę i prawą rękę

    - wystawia w bok lewą nogę i lewą rękę, a następnie wystawia w bok prawą nogę i prawą rękę.

    4. „Dinozaury”- słuchanie wiersza:

    https://youtu.be/BF13t-tSi0w

    Swobodne wypowiedzi na temat dinozaurów.

    5. DINOZAURY – dziecko:

    -dzieli wyraz na sylaby,

    -mówi jaka jest głoska na początku wyrazu, na końcu wyrazu, wyodrębnia głoski w wyrazie – liczy głoski.

    6. „W krainie dinozaurów” – wydzieranka z kolorowego papieru, kolorowanie, wyklejanie plasteliną lub malowanie farbą wg wyboru dzieci. Rozwijanie wyobraźni plastycznej.

    7. Zabawa ruchowa „Taniec dinozaurów”- swobody taniec do wybranego utworu lub piosenki z punktu 2.

    8. Prehistoryczne gady”- zabawy konstrukcyjne. Budowanie z klocków dinozaurów.