GRUPA 5-6 - LATKI „ODKRYWCY”
Witajcie!
Jesteśmy grupą wesołych, przyjaznych,
odważnych i ciekawych świata
"pięcio-sześciolatków- odkrywców",
którzy z pomocą naszych
pań: Lucyny Kosik i Blanki Pierchała
chętnie odkrywają tajniki przyrody i świata.
W naszej sali wszyscy lubimy śpiewać, tańczyć i ćwiczyć.
Biorąc udział w ciekawych zajęciach
zdobywamy wiedzę, poznajemy litery i cyfry, przygotowujemy się
do nauki pisania i czytania, oraz doskonalimy swoje umiejętności samoobsługowe.
Zainteresowanie sztuką rozwijamy poprzez udział w fajnych zajęciach plastycznych.
W czasie zabawy zgodnie się bawimy i zawsze wszystko odkładamy na swoje miejsce.
Pani Katarzyna Kominek przynosi nam pyszne jedzonko i czuwa nad czystością sali i naszych zabawek.
Lubimy przychodzić do przedszkola,
ponieważ kiedy jesteśmy wszyscy razem,
radość gości na naszych twarzach i czas mija bardzo szybko.
Zajęcia dodatkowe w naszej grupie odbywają się:
J. angielski- środa 12:30-13:00
Logopedia- wtorek
Religia – wtorek i czwartek godz. 12:30-13:00
Rytmika - wtorek 11:00-11.30
Konsultacje- p. Blanka - wtorek 15.00-15.30
- p. Lucyna- czwartek 15.00-15.30
Dzieci poznały już litery: O,o, A,a, M,m, E,e, I,i, T,t, K,k, L,l, Y,y, R,r, S,s, N,n, G,g, P,p, W,w, Z,z,U,u, J, j, F,f, ż,ż, H,h
Poznały również cyfry: 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Znaki matematyczne: +,-,=,<,>,
Tematyka na m-c maj:
1. Moja miejscowość, mój region
2. Moja ojczyzna
3. łąka w maju
4. święto Mamy
Zajęcia zdalnego nauczania podczas kwarantanny dzieci.
W tym tygodniu opowiadać będziemy o Waszych ulubionych bajkach i baśniach. Zapraszamy
Czwartek 27.I.2022
Propozycje zajęć i zabaw.
I
Rozgrzewka dla moich tancerek i tancerzy:
https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg&t=3s
II.
1. Zachęcam do przeczytania bajki pt. „Śpiąca Królewna” z domowego księgozbioru lub jej zobaczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=P1O4lf0cPNc
Następnie proponuję, aby zadać dzieciom następujące pytania:
- Kto występował w bajce?
- O czym marzyli król i królowa?
- Ile wróżek było zaproszonych na bal?
- Jakimi darami obdarowały wróżki księżniczkę?
- Czy trzynasta wróżka była dobra czy złą?
- Jakie zaklęcie rzuciła na księżniczkę niezaproszona wróżka?
- Co zrobiła dwunasta wróżka?
- Czym ukłuła się księżniczka?
- Co się stało z królestwem po nieszczęściu, które spotkało królewnę?
- Kto odczarował księżniczkę?
- Jaki był koniec bajki?
Zabawa ruchowa - „Ustaw książkę”.
Dzieci spacerują po pokoju z książką. Na klaśnięcie rodzica dzieci zatrzymują się i czekają na hasło. Rodzic mówi, np.
- Ustaw książkę przed sobą, za sobą, z przodu, z tyłu, obok siebie, z boku.
2. Rysowanie ulubionego bohatera bajki lub baśni i opowiadanie o nim- Karta pracy str. 9 – zwrócenie uwagi na estetykę pracy oraz doprowadzenie pracy do końca.
III.
Karta pracy str. 8, 10- Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego. Podawanie tytułu baśni. Dopowiadanie jej zakończenia. Rysowanie w ramkach przedmiotów, które pasują do postaci z baśni. Liczenie kapeluszy, rysowanie po ich śladach.
- Rysowanie drogi Jasia i Małgosi do chatki z piernika. Liczenie cukierków spotkanych na drodze. Rysowanie po śladach rysunków, bez odrywania kredki od kartki.
Dla chętnych dzieci- kolorowanka 1-Krolewna_Sniezka(1).docx
2- 7_krasnoludkow.docx
Środa 26.I.2022
Propozycje zajęć i zabaw
I.
Jako ćwiczenia poranne proponuję DJ Miki-Ręce do góry
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464
Ćwiczenia klasyfikacyjne – Komu zginęły te przedmioty?
Rekwizyty_do_bajek.docx
Dzieci nazywają to, co przedstawiają obrazki. Podają nazwy baśniowych postaci kojarzących się z tymi
przedmiotami. Np. pantofelek – Kopciuszek; nadgryzione jabłko – Śnieżka; buty – Kot
w butach; koszyk z jedzeniem – Czerwony Kapturek…
II.
1. Drogie dzieci posłuchajcie piosenki „Lubimy bajki”
https://www.youtube.com/watch?v=AMxD71Zp_4c
- wypowiedzi dzieci o czym jest piosenka
- dzieci słuchają piosenki a potem próbują śpiewać łatwiejsze fragmenty i ilustrować ją ruchem
Tekst piosenki:
1. Oj rety, rety co tu się dzieje, (dziecko trzyma się za głowę, kręci z wrażenia)
wszędzie są wróżki i czarodzieje. (rozpościera ramiona)
To nie do wiary, ja chyba śnię, (przeciera oczy)
wszystko co zechcę, to spełnia się! (podskakuje)
Ref. No, bo my lubimy bajki, (krzyżuje ręce na klatce piersiowej)
wtedy, kiedy jest nam źle. (robi smutna minę, ociera łzy)
My lubimy takie bajki, (krzyżuje ręce na klatce piersiowej)
które dobrze kończą się.
2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie ,(naśladuje rzucanie zaklęcia za pomocą różdżki)
oto księżniczka tańcuje z księciem. (dziewczynki kłaniają się jak księżniczki, chłopcy jak książęta)
Wróżka Kopciuszka stroi na bal ,naśladuje rzucanie zaklęcia za pomocą różdżki)
tylko macochy trochę mi żal. (robi smutna minę, ociera łzy)
Ref. No, bo my lubimy bajki...
2. A teraz posłuchajcie Bajki o Trzech Świnkach, obejrzyjcie ją uważnie aby potem udzielić odpowiedzi na pytania
https://www.youtube.com/watch?v=ftbWrxF1A30
Ile było małych świnek?
Z czego najstarszy z braci zbudował swój dom?
Z czego najmłodszy z braci zbudował dom?
Kto chciał zjeść małe świnki?
Co się stało z domem średniego brata?
Jakim sposobem zwierzę próbowało dostać się do domu najstarszego brata?
Jak świnki pokonały wroga?
Dlaczego wilk tak łatwo zniszczył domy średniej i małej świnki?
Karta pracy 3 str. 4, 6-7- rysowanie drogi świnek do domków, rozpoznawanie rekwizytów do bajek, nazywanie bohaterów bajek oraz rysowanie po śladzie drogi królewicza do królewny.
III.
Utrwalenie piosenki „Lubimy bajki”- śpiewanie łatwiejszych fragmentów wraz z pokazywaniem.
Karta pracy 3, str. 5- rysowanie szlaczków po śladach a potem samodzielnie.
Dla chętnych dzieci- rysowanie świnki według instrukcji słownej i pokazu.
Wtorek 25.I.2022
Propozycje zajęć i zabaw
Dzisiaj potrzebne będą: do układania schematu wyrazów – prostokąty białe (6 szt), kwadraciki białe (11 szt), czerwone (4 szt) niebieskie (7), sznurek lub np. skakanka do ułożenia litery G, dowolne puzzle
I.
Na dobry początek proponuję zabawy ruchowe przy piosence Tańcobajki - Taniec Wilka - Czerwony Kapturek
https://www.youtube.com/watch?v=lkPw9HLh9aE
II.
1. Wprowadzenie litery G,g- ( literę można wprowadzać według zaproponowanego przeze mnie schematu lub w dowolnie przez siebie wybrany sposób)
Wprowadzenie litery g,G w oparciu o bajkę „Ubu poznaje literki”- prezentacja małej i wielkiej litery g,G.
a) Posłuchajcie krótkiego wierszyka:
Gąsienica ma mnie gibka,
Guzik z pętelką, a także grzyb.
Jestem w gruszce, w gwarze i w garnku.
Co ja jestem? Zgadniesz w mig.
- jak myślicie , jaką literkę dzisiaj poznamy? G,g
b) Proszę obejrzyjcie film: „Nauka alfabetu” – poznanie litery „G”:
https://www.youtube.com/watch?v=zJkNBw1L5ns
c) Prezentacja litery „G,g” – zwrócenie uwagi na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
https://www.youtube.com/watch?v=1g4Ejnv9tiQ&list=PLqqJeiJu49FhRmpWFVFL7VtkSXdFvIUqE&index=7
d) Podział słów: „garnek, Gala” na sylaby.
Ułóż tyle prostokątnych karteczek ile sylab słyszysz w wyrazie „ garnek”, „ Gala”. Ile ich jest?
6 -latki + chętne 5-latki e) Oznaczanie miejsca litery g w słowie.
Podziel wyraz „garnek” i „Gala” na głoski. Ułóż odpowiednią liczbę kwadracików (jeden kwadrat to jedna głoska). Wskaż miejsce, w którym słyszysz głoskę g. (Dziecko wskazuje, który kwadracik symblizuje głoskę g- pierwszy w każdym wyrazie)
Załącznik-
Tylko 6-latki f) Samogłoska czy spółgłoska? Oznacz głoski na niebiesko – jeśli jest to spółgłoska lub na czerwono, jeśli słyszysz samogłoskę.
g) zabawa „Do krainy baśni zabieram …” – dzieci wymyślają nazwy przedmiotów rozpoczynających się głoską „g”. Rodzic rozpoczyna zabawę słowami: „Do krainy baśni zabieram gitarę” i prosi dziecko, aby powiedziało co ono ze sobą zabierze. Ważne, by była to rzecz rozpoczynająca się na głoskę „g”. Następnie rodzic mówi: „Do krainy baśni zabieram gaśnicę” – dziecko dodaje własne słowo. Zabawa trwa do wyczerpania pomysłów.
Zabawa ruchowa „Chodzimy po G” – opiekun układa na podłodze kształt litery „G” i „g” ze sznurka lub linki- skakanki i prosi dziecko, aby stopa za stopą poruszało się po linii. Wskazane jest, by dziecko zdjęło do tej zabawy kapcie.
5-latki- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 49.- Opisywanie, co przedstawia obrazek. Określanie pierwszych głosek w słowie garnek i w nazwach rysunków. Rysowanie po śladach rysunków. Zaznaczanie liter g, G w wyrazach.
6-latki- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 10–12.- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, określanie miejsca głoski i litery w wyrazach, ćwiczenia w czytaniu.
2. Ćwiczenia gimnastyczne przy muzyce- zachęcamy do wykonania ćwiczeń gimnastycznych. Oczywiście dzieci nie muszą wykonywać wszystkich ćwiczeń. Wykonują tyle na ile starczy im siły i energii. POWODZENIA (chętni mogą nagrać filmik;)
https://www.youtube.com/watch?v=6aVZ8uOm43c
III.
„Wyścig zajęcy” – zabawa ruchowa na czworakach.
Na hasło: Start dzieci poruszają się zajęczymi skokami – na czworakach, dłonie oparte o podłogę,
kolana w górze, odrywają złączone stopy i doskakują do rąk, ręce przekładają dalej.
Na hasło: Lis idzie- zające nieruchomieją, aby lis ich nie zauważył, na hasło Start znowu zaczynają zabawę
6-latki- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 13- pisanie litery G,g po śladzie i bez śladu- zwrócenie uwagi na dokładność doprowadzanie do końca.
5-latki- ułożenie dowolnych puzzli.
Bardzo proszę o zdjęcia prac dzieci, zdjęcia ułożonych puzzli i filmiki np. z zabaw ruchowych.
Poniedziałek 24.I.2022
Na dzisiaj potrzebne będą: drewniana łyżka, skrawki materiałów lub papier kolorowy, klej, mazaki do narysowania twarzy czerwonego kapturka.
Propozycje zajęć i zabaw.
- Na dobry początek dnia proponuję trochę się poruszać. Proponuję zabawę z piosenką „A Ram Sam Sam”.
https://www.youtube.com/watch?v=935UBEm0gg0&list=PL27nw5Ys8Ly8IKYvEGCOJv82pchYWSpCH
Rozwiązywanie zagadek o bohaterach baśniowych.
Co to za dziewczynka
w pośpiechu bal opuściła,
a na dodatek –
pantofelek zgubiła? (Kopciuszek)
Jakie imiona mają
braciszek i siostrzyczka,
którzy w lesie znajdują
chatkę całą z piernika? (Jaś i Małgosia)
Kiedy szła do babci
to wilka spotkała.
I choć nie powinna,
to z nim rozmawiała. (Czerwony Kapturek)
Za jej urodę –
macocha ją wygnała
do lasu ciemnego.
Tam spotkała krasnoludki
i królewicza młodego. (Śnieżka)
Na podwórku je tępiono
– nie wiedziało dlaczego.
Gdy dorosło, łabędzie
przyjęły go jak swego. (Brzydkie Kaczątko)
-
1. Oglądanie bajki „Czerwony Kapturek”
Kochane dzieci obejrzyjcie proszę bajkę
https://www.youtube.com/watch?v=aDWspRVnoqk
• Rozmowa na temat opowiadania:
− Gdzie szedł Czerwony Kapturek?
- Kogo spotkał w lesie?
- co zrobił wilk?
− kto pomógł Babci i czerwonemu Kapturkowi?
- czy wilk poniósł karę za swoje zachowanie?
Teraz należy przypomnieć dziecku o tym, że dzieci nie powinny rozmawiać a nieznajomymi.
Zabawa muzyczno-ruchowa – Baśniowe postacie-
Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy
w grze N. podaje pierwszą część tytułu baśni, a dzieci dopowiadają jego dalszą część.
Np. Kubuś… (Puchatek)
Kot… (w butach)
Dziewczynka… (z zapałkami)
Czerwony… (Kapturek)
O rybaku i złotej… (rybce)
Brzydkie… (kaczątko)
Lampa… (Aladyna)
Jaś i… (Małgosia)
Śpiąca… (królewna)
2. „ Czerwony Kapturek”- praca plastyczna z wykorzystaniem drewnianej łyżki. Na końcu przesyłam kilka propozycji wykonania- można wykorzystać do zrobienia kukiełki resztki materiałów lub papier kolorowy.
III.
Karta pracy, cz. 3, s. 3.
Oglądanie obrazków historyjki. Opowiadanie, co się na nich dzieje. Opowiadanie całej historyjki o Kopciuszku. Skreślanie w każdym polu obrazków tak, aby było ich siedem.
• Zabawa ruchowa – Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy!
Dziecko ustawia się w szeregu, w jednym końcu pokoju. W drugim końcu pokoju, twarzą do ściany, staje druga osoba, która odgrywa rolę Baby-Jagi. Baba-Jaga uderza dłonią
o ścianę i mówi: Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy! W tym czasie dzieci próbują zbliżyć się do
niej. Gdy Baba-Jaga skończy mówić, odwraca się i wyszukuje dzieci, które nie zdążyły znieruchomieć. Jeżeli takie znajdzie, dziecko to wraca na miejsce startu. Potem znowu odwraca się do ściany i powtarza zaklęcie. Ten, kto pierwszy dotrze do ściany, zajmuje miejsce Baby-Jagi.
P.S. Jak kukiełka będzie gotowa to można wieczorem zrobić przedstawienie.
Zachęcam do przesyłania zdjęć waszych prac plastycznych i zadań w kartach pracy.
Praca_plastyczna-_Czerwony_Kapturek.docx
Piątek 21.01.2022
Propozycje zajęć i zabaw:
Witajcie! Na pobudkę proponujemy„Ćwiczenia ruchowe z Pipi i MyszkąMiki”
https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M
II.
1. Drogie dzieci, dzisiaj jest Dzień Babci a jutro będzie Dzień Dziadka, więc ten dzień poświęcimy właśnie im.
Najpierw zapraszam do obejrzenia bajki Dzień Babci i Dziadka świnka Peppa, jeżeli to możliwe to możecie obejrzeć ją wspólnie z Babcią i dziadkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=ZDwrbspK0sc -
po bajce proponuje porozmawiać o przygodzie Dziadka i zastanowić się jak należy się zachowywać aby być bezpiecznym.
Następnie zaśpiewajcie dla Babci i Dziadka Piosenkę :Babcia od bajek Dziadek od zagadek
https://www.youtube.com/watch?v=kHPbOI1Rkzc
Potem proszę wyrecytować znany fragment wierszyka :
Kocham mocno Babcię Dziadka
To nie żarty moi mili Amelka, Piotruś, Emilka, Mateusz
Dzisiaj im zyczenia składam
by sto latek jeszcze żyli
Kiedy smutek mnie ogarnia
i wszystkiego mam już dosyć Milena, Lena, Franek, Sandra
dziadek mocno mnie przytuli
o to go nie trzeba prosić
Gdy pomyślę o łakociach
babcia zaraz coś upiecze Gloria, Oliwia, Zuzia, Fabian R, Szymon
musze przyznać te wypieki
najwspanialsze są na świecie
Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach
przekazują wciąż wytrwale Kamil, Filip, Michael, Alan
swym kochanym wnukom, wnuczkom
rad życiowych całą gamę
Przesyłam również link do tańca - w przedszkolu dzieci bardzo ładnie go tańczyły, nie wiem czy w domu też im się to uda, ale może warto spróbować. (Myślę, że po powrocie do przedszkola zrobimy nagranie tańca w jednakowych strojach i prześlemy je na WhatsApp)
Link do tańca https://www.youtube.com/watch?v=0yX8unpxF88
Teraz wręczcie Babciom i Dziadkom wykonane przez Was prezenty- „Serduszko z kawy w doniczce” i mocno ich uściskać.
III
Karta pracy, cz. 2, s. 80.
Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Rysowanie po śladach wzorów.
Chętne dzieci mogą wykonać kolorowankę lub laurkę
https://pl.pinterest.com/pin/2181499810922899/- laurka
Babcia_i_Dziadek-_kolorowanka(1).docx
Zachęcamy do przesyłania zdjęć.
Miłego weekendu
Czwartek 20.I.2022
Propozycje zajęć i zabaw:
Na dzisiaj potrzebne będą: ołówek, kredki, kartki z cyframi od 1 do 9 i znaki :+,=, drobne przedmioty np. fasola lub klocki, miska
I.
Na rozpoczęcie dnia proponujemy zabawę ruchową „krzyżowanie”
https://www.youtube.com/watch?v=e4VZOtbUv9s
„Zabawa z elementami kodowania” – Proszę pokolorować pola na jeden dowolny kolor według kodu umieszczonego obok kratownicy ( kratownica znajduje się w załączniku) wtedy dowiecie się co powstało i czego dzisiaj będziemy się uczyć. (Jeśli Państwo nie posiadają drukarki można przerysować kratownicę.)
Zabawa_z_elementami_kodowania..pdf
II.
1. Wprowadzenie cyfry 9 w oparciu o bajkę Charlie i cyferki”- prezentacja cyfry 9 zapisywanie czynności matematycznych, aspekt porządkowy liczby 9.
a) Proszę obejrzyjcie film: „Charlie i cyferki - cyfra 9
https://www.youtube.com/watch?v=7MtMGwzXuag
b). Prezentacja cyfry „9” – zwrócenie uwagi na kierunek pisania cyfry oraz na jej miejsce w kratkach.
CYFRA-9.pdf
Można również zobaczyć film instruktarzowy:
https://www.youtube.com/watch?v=iydt21rRT6s
c). Do czego podobna jest cyfra 9? (proszę, aby dzieci znalazły podobieństwa)
d). Zabawa klockami.
Wykorzystujemy kartki z cyframi od 1-9 , wkładamy je do miski. Dziecko losuje kartkę z cyfrą i buduje wieżę z takiej liczby klocków, jaka jest na karcie.
e) Dzieci układają działania w oparciu o opowieść rodzica,
np. Było 5 fasolek, dokładam jeszcze 4, ile to będzie razem? Ułóż działanie, policz i wpisz odpowiednią liczbę: 4 + 5 = 9
Dziecko układa kolejne działania i podaje wynik
6 + 3 = 9
7 + 2 = 9
5+4= 9
8+1= 9
9-4= 9
f). Zabawa ruchowa Zaklaszczemy 9 x, podskoczymy 9x, zrobimy 9 przysiadów, zrobimy 9 dużych kroków, stań na jednej nodze i policz do 9.
5-latki Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 47.
• Rysowanie na nitce 9 korali.
• Kolorowanie dziewięciu rysunków kwiatów dla babci.
6-latki Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 8.
• Oglądanie zapisów cyfrowych liczby 9. Rysowanie
obok odpowiedniej liczby kwiatów.
• Uzupełnianie liczby kwiatów do 9.
Pisanie cyfry 9 po śladach, a potem – samodzielnie.
• Kolorowanie dziewięciu rysunków. Numerowanie kredek. Określanie koloru
2. Ćwiczenia gimnastyczne metodą Weroniki Sherborne
- do ćwiczeń niezbędne są dwie osoby- może to być dziecko i osoba dorosła, bądź dziecko i dziecko. Zapraszam
1. Siad rozkroczny twarzą do siebie. Naprzemienne skłony i leżenie (przeciąganie partnera).
2. Siad tyłem. Jedno dziecko wykonuje skłon, a drugie kładzie się na jego plecach.
3. Siad skulny. Jedno dziecko zwija się w kłębek, a partner usiłuje rozwiązać „paczkę”.
4. Leżenie na plecach. Dziecko leżące jest turlane delikatnie przez partnera po podłodze w przód i w tył.
5. Przepychanie – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
6. Skała – dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.
7. „Przepychanki” – dzieci siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
8. Domek-Pełzanie lub czworakowanie - Wchodzenie do „domku”, Jedno dziecko w klęku podpartym tworzy „domek”, drugie wchodzi do niego. Zmiana ról
III. Po południu:
Przypomnienie piosenki „Babcia od bajek dziadek od zagadek”
Karta pracy, cz. 2, s. 79.
Rysowanie po śladach – od kół z kropkami do pól. Rysowanie w polach odpowiedniej liczby
kwiatów.
Dorysowywanie kolejnym kwiatom dla babci o jeden płatek mniej.
Utrwalenie tekstu wiersza
PROPOZYCJE NA WTOREK 23.11.2021.
- Na rozpoczęcie dnia proponujemy zabawę ruchową „krzyżowanie”
https://www.youtube.com/watch?v=e4VZOtbUv9s
-
1. Rozmowa na temat zdrowego sposobu życia – Piramida zdrowego odżywiania
i aktywności fizycznej.
• Wyjaśnianie określenia Zdrowy sposób życia.
− Co to znaczy, że ktoś prowadzi zdrowy sposób życia? Czy tylko zdrowo się odżywia?
Żeby być zdrowym, należy 30−45 minut dziennie poświęcić na aktywność fizyczną. Nie
musi to być trening wysiłkowy, wystarczy spacer.
Oglądanie piramidy zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjne Zuzka i piramida żywienia – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=mOsQijzrMME
Piramida_zywienia.docx
Należy wyjaśnić, że piramida określa, czego powinniśmy jeść najwięcej (dół piramidy), a czego
najmniej (czubek piramidy).
Rodzic pyta:
− Jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej ? Dlaczego?
Owoce i warzywa dostarczają witamin, przeciwutleniaczy i składników mineralnych. Chronią przed chorobami, sprzyjają utrzymywaniu prawidłowej masy ciała. Warzywa i owoce
powinny stanowić przynajmniej połowę naszego codziennego pożywienia. Warzyw (3/4)
powinniśmy spożywać więcej niż owoców (1/4), bo w owocach jest cukier.
Rodzic pokazuje piramidę i pyta:
− Czego powinniśmy spożywać trochę mniej niż warzyw i owoców? Co wynika z piramidy?
− Czego powinniśmy jeść mniej niż makaronu, kasz, ryżu, chleba? Czego jeszcze mniej?
− Czego powinniśmy jeść najmniej?
A co dziecko lubi jeść najbardziej?
Są to produkty zdrowe czy raczej niezdrowe?
• „Policz i podskocz”- zabawa ruchowa
Rodzic wypowiada nazwy produktów, które służą zdrowiu, na palcach lub patyczkach pokazuje ich liczbę. Dziecko liczy, podskakuje odpowiednią ilość razy i wypowiada zwroty we właściwej formie np dwa szampony, cztery ręczniki itp.
• Przypomnienie, których produktów należy spożywać jak najwięcej, a których jak najmniej.
Rodzic pyta:
− Czego powinniście jeść jak najwięcej, a czego jak najmniej?
− Co jeszcze sprzyja zdrowiu?
2. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 6.
5-6-latki: https://www.youtube.com/watch?v=krW2KXLS554atch?v=krW2KXLS554
Dziecko pisze cyfrę 6 po śladzie, w powietrzu, szuka w swoim otoczeniu, czego jest 6.
Układa 6 (patyczków do liczenia lub klocków) i liczy. Potem kolejno chowa 1 patyczek, potem 2, potem 3, potem 4 itd. - za każdym razem liczy pozostałe patyczki.
6-latki: dodawanie na konkretach z wykorzystaniem cyfr 0-6 np., masz 2 jabłka gdy dodamy jeszcze 4 to ile będzie razem? 6, przyszedł chłopczyk i zjadł jedno jabłko to ile jabłek zostało?- dziecko udziela odpowiedzi na pytania.
4. „Koci grzbiet”- zabawa ruchowa. Dziecko naśladuje sposób poruszania się kota, na sygnał rodzica- robi „koci grzbiet”.
III.
Wspólne przygotowywanie „zdrowych, wesołych” kanapek na kolację dla całej rodziny.
Smacznego
Środa 24.XI.2021
I
Na dobry początek dnia - zabawa ruchowa – taniec przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=6BwHuwiknOs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht&index=2
II.
1. Rozmowa na temat pracy lekarzy i na temat sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu dzieci.
Zapraszam do obejrzenia filmu o przyborach niezbędnych w pracy lekarza
https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk
Proszę zadać dziecku pytania:
Czy możecie się bawić wszędzie i wszystkim?
−− Dlaczego nie?
−− Powiedzcie, jak bawicie się w domu
−− Popatrzcie na dom Ady i Olka. Czy oni oraz ich koleżanki bawią się bezpiecznie?
−− Czego nie wolno robić w domu?
−− Czy wolno drażnić się z psem, dotykać nieznanego psa?
−− Czy słyszeliście o tym, że pies pogryzł dziecko?
−− Co należy zrobić, gdy zaatakuje nas pies?
Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego:
https://www.youtube.com/watch?v=zgHcI_pe8CU
Rodzic lub ktoś z rodzeństwa- jest psem, dzieci uciekają przed nim. Dziecko, do którego zbliży się pies, zatrzymuje się, ustawia się bokiem, kładzie się na podłodze w pozycji żółwika i zasłania kark rękami. Przy
powtórzeniach zabawy ról
2.. „Ramka dla taty”- na dzisiaj mieliśmy zaplanowane wykonywanie upominku dla Taty z okazji jego święta. Zaplanowany mamy „Obrazek-Portret Taty w ozdobnej ramce”. Myślę, że dobrze będzie jeżeli dzieci zrobią część pracy w domu , a pozostałą część wykonają w przedszkolu. Aby upominek był estetycznie wykonany na początku potrzebna jest pomoc rodzica.
Instrukcja wykonania:
Dla rodzica: 1.Kartkę papieru w rozmiarze małego bloku składamy na połowę
2. Delikatnie ołówkiem (żeby wyznaczyć pole do rysowania) rysujemy ramkę dookoła.
Dla dziecka: W środku ramki narysuj portret swojego Taty- kartka może być ułożona pionowo lub poziomo. Można narysować tatę portret- do pasa, lub całą sylwetkę. Można też narysować np. spacer z Tatą. Następnie proszę pięknie zakolorować obrazek.
Ten obrazek przynosimy do przedszkola po zakończeniu kwarantanny.
III.
Lekarz, do którego idziemy, gdy bolą nas uszy, gardło i gdy zbyt długo mamy katar, to laryngolog,
a ten, który leczy dzieci, to pediatra.
−− Podzielcie nazwy: laryngolog, okulista, pediatra, stomatolog, na sylaby.
Kończenie przez dzieci zdań:
Janka bardzo boli ząb. Pomoże mu… stomatolog.
Ania wywróciła się i złamała nogę. Pomoże jej… ortopeda.
Szymona boli głowa i ma gorączkę. Pomoże mu… pediatra.
Antka bolą gardło i uszy. Pomoże mu… laryngolog.
Elę bolą oczy i źle widzi. Pomoże jej… okulista.
Ozdabianie i kolorowanie przyborów do mycia zębów
PROPOZYCJE NA CZWARTEK 25.11.2021,
"Dzień Pluszowego Misia"
I.
Na dobry początek dnia proponujemy poruszać się z misiem!
https://www.youtube.com/watch?v=_mMoisb4t0o
II.
1. Zabawy przy piosence „Tata jest potrzebny“- z okazji zbliżającego się święta Taty, prosimy aby dzieci powtórzyły piosenkę i utrwaliły jej słowa....ale pssst, nie zdradzajcie tacie;-)
https://www.youtube.com/watch?v=ktMMksJTb6M
2. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica/ opiekuna
„Sklep z zabawkami”.
W małym miasteczku obok parku stał sklep z najpiękniejszymi zabawkami z całego świata. Podobno wszystkie były zaczarowane! Małgosia i Basia poprosiły mamę, aby zabrała je do tego niezwykłego sklepu. Mama zgodziła się, pod warunkiem że dziewczynki wybiorą sobie tylko po jednej zabawce. Małgosi spodobała się lalka z blond lokami. Ubrana była w piękną balową suknię w kolorze czerwonym, z błyszczącymi kryształkami. Basia zaś wybrała pluszowego misia z niebieską kokardką na szyi. Lalka Małgosi z dnia na dzień stawała się coraz brzydsza: włosy przestały się jej kręcić, z sukni poodpadały kryształki. To było bardzo dziwne! Miś Basi był za to coraz piękniejszy, miał mięciutkie, błyszczące futerko i chciało się go tylko przytulać. Małgosia postanowiła pójść do sklepu i poskarżyć się sprzedawczyni.
– Te zabawki są zaczarowane – wyjaśniła dziewczynce pani ekspedientka. – Ty nie dbałaś o swoją lalkę, nie czesałaś jej włosów, po skończonej zabawie rzucałaś w kąt. Miś twojej siostry jest coraz piękniejszy, bo Basia troszczyła się o niego.
Od tej pory Małgosia zaczęła dbać o swoją lalkę, która znowu stała się piękna, jak wtedy, kiedy dziewczynka ją kupiła.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic/ opiekun zadaje dziecku pytania:
– Jak wyglądała lalka Małgosi?
– Jak wyglądał miś Basi?
– Dlaczego lalka stawała się coraz brzydsza?
– Jak należy dbać o zabawki?
3. Praca plastyczna - "Origami". Teraz spróbujcie wykonać misia według instrukcji i pokolorujcie go!
mis_origami.pdf
Kto nie ma możliwości wydrukowania karty pracy, może narysować misia według instrukcji w piosence z ranka!!!
III.
1. Zabawa ruchowa „Ćwicz z misiem”.
Dzieci poruszają się w pokoju z misiem przy nagraniu dowolnej piosenki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i wykonują polecenia rodzica/ opiekuna, np. Wykonaj 5 przysiadów z misiem; 4 podskoki z misiem, na jednej nodze; unoszenie misia wysoko (w staniu na palcach, ręce uniesione wysoko); unoszenie misiów nisko (przysiad), itp.
2. Zabawa słowna „Rymowanka o misiach”.
Dzieci przytulają swojego misia i powtarzają rymowankę:
Przyjemny do zabawy
pluszowy miś z wystawy.
Radosny i kochany,
dzieciakom oddany!
– dzieci mówią z radością, ze smutkiem, cicho, głośno.
3. Na koniec dnia prosimy o wysłanie nam zdjęcia z swoim misiem lub ulubionym przytulakiem! Jesteśmy bardzo ciekawe :-)
PROPOZYCJE NA PIĄTEK 26.11.2021
I.
1. Na rozpoczęcie dnia proponujemy zabawę ruchową przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
2. Analiza dzwiękowa słów: Dzieci dzielą słowa na sylaby (5-latki) i na głoski (6-latki)
II. Dzisiaj czeka was ostatni dzień tematyki zdrowia i bezpieczeństwa....
1. Posłuchajcie teraz piosenkę i dowiedzcie się czego będziemy się dzisiaj uczyć!!
https://www.youtube.com/watch?v=UZWwuCKvkZA
2. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica / opiekuna:
Raz w miesiącu w przedszkolu, do którego chodziła Ada, wszystkie dzieci miały badane zęby. Lekarz stomatolog, który się tym zajmował, nazywany był przez dzieci panem Wyrwizębem. Gdy tylko dentysta zauważał ruszającego się w dziecięcej buzi mleczaka lub czarną dziurkę, od razu wzdychał i mówił: „Ooo, zabieramy się do pracy”. Ada bała się dentysty, a kiedyś nawet ugryzła go w palec. Jak na złość, jej największy górny ząb zaczynał się kiwać i nie mogła spokojnie chrupać jabłek i marchewek. Wiedziała, że dentysta z pewnością będzie chciał go wyrwać.
– Nie bój się – pocieszał siostrę Olek. – To zwykły mleczak i ma słaby korzeń.
– Korzeń? – zdziwiła się Ada. – Jak drzewo?
– Tak. Każdy ząb ma korzeń, który wrasta w dziąsła, i dzięki temu zęby mocno się trzymają.
– Ale ja nie chcę, żeby ktoś ruszał mój ząb!
– On już sam się rusza – zauważył Olek. – Jeśli go wyrwiesz, na jego miejscu urośnie ci nowy ząb, jeszcze ładniejszy.
– Nie chcę! – pisnęła Ada i nakryła głowę kołdrą.
Następnego dnia nie chciała wstać, żeby iść do przedszkola. Najpierw przekonywała, że boli ją brzuch, potem głowa, noga i lewe oko. Tata jednak nie nabrał się na te sztuczki, bo doskonale znał swoją córeczkę i wiedział, że boi się dentysty.
– Mam dla ciebie niespodziankę. Dzisiaj to ja odbiorę cię z przedszkola i pojedziemy do Stajni „Kopytko”.
– Tak! Chcę do koników! – wrzasnęła uradowana Ada, zapominając, że przed chwilą bolały ją brzuch, głowa i cała reszta.
– Zabierzemy ze sobą jabłka i marchewki – zaproponował tata.
– A cukier w kostkach? – zapytała Ada.
– W owocach i warzywach jest wystarczająco dużo cukru i witamin. Konie to lubią.
Adzie od razu poprawił się humor i bez problemu dała się zaprowadzić do przedszkola. Jednak na widok pana Wyrwizęba w białym fartuchu znowu poczuła drżenie w kolanach, a ząb zaczął się ruszać jeszcze bardziej. Z gabinetu dentysty wyszedł Piotrek, a w chusteczce miał zawinięty biały ząbek.
– Włożę go pod poduszkę dla Zębowej Wróżki, to przyniesie mi prezent – powiedział uradowany.
– Mnie przyniosła książkę o rasach psów – pochwaliła się Kasia.
Wszystkie dzieci po kolei wzywano do gabinetu. Gdy przyszła kolej na Adę, okazało się, że nikt nie potrafi jej znaleźć.
– Przed chwilą tu była. Może poszła do łazienki? – powiedział ktoś.
Wkrótce wszyscy poszukiwali Ady. Kucharki zaglądały nawet do szafek kuchennych, a pan złota rączka, który potrafi wszystko naprawić, sprawdził każdy kąt budynku. Kurtka i buty Ady wciąż znajdowały się w szatni, więc dziewczynka nie mogła wyjść na zewnątrz. Zresztą drzwi przedszkola były zawsze zamknięte ze względów bezpieczeństwa. Wszyscy byli bardzo zdenerwowani. Nagle kurtka Ady kichnęła: „A psik!”. I znowu, tym razem głośniej: „Aaa psik!” Poruszyła się lekko, a lewy but dziwnie podskoczył…
– Tu jesteś! – krzyknęła nauczycielka, zdejmując kurtkę z wieszaka i odkrywając zaczerwienioną z emocji Adę.
– Tak bardzo się martwiliśmy. Kucharki aż przypaliły zupę. Proszę, nie chowaj się nigdy więcej. Powiedz mi, co się stało, kochanie – powiedziała pani.
– Nie chcę być szczerbata! Nie pójdę do tego… do tego dentysty! – powiedziała z płaczem dziewczynka.
Pani przytuliła ją i wytarła jej łzy chusteczką.
– Kochanie, przecież ty już jesteś szczerbata… – szepnęła nauczycielka, uśmiechając się łagodnie. Ada dotknęła palcem swojej buzi i natrafiła językiem na puste dziąsło.
– Ojej! Gdzie jest mój mleczak? – krzyknęła.
Po chwili wszyscy szukali zęba Ady. Nie było go ani w butach, ani w kieszeniach, ani pod ławką. Mleczak zniknął tak szybko, jak szybko wypadł. Nie było już nic do wyrywania.
– Może porwała go mysz? – ktoś zapytał.
– W naszym przedszkolu nie ma myszy! – oburzył się pan złota rączka.
W tej sytuacji Ada odważyła się usiąść na fotelu dentystycznym i otworzyła szeroko buzię. Stomatolog obejrzał dokładnie wszystkie zęby Ady i przetarł krwawiące dziąsło specjalnym płynem przeciwbakteryjnym.
– Nie ma żadnej dziurki, moja panno – powiedział doktor. – Widać, że nie jesz za dużo słodyczy i umiesz dokładnie szorować zęby. O! A w miejscu, gdzie był mleczak, widać już zalążek nowego zęba… Bieluśki jak śnieg! Chcesz go zobaczyć w lusterku?
Ada oczywiście chciała. Już nic jej nie groziło ze strony Wyrwizęba, który wcale nie był taki zły. Na koniec dostała od dentysty złotą naklejkę z napisem „Pacjent na medal”, którą przykleiła sobie na sweterku.
Zgodnie z obietnicą tata zabrał Adę do Stajni „Kopytko”. Konie chrupały marchewki, pokazując wielkie żółte zębiska.
– Te konie nie myją zębów – stwierdziła Ada. – Powinny iść do dentysty.
– A jak tam twoja wizyta w gabinecie? – zapytał tata. – Widzę, że masz wyrwany ząbek. Gdzie jest twój mleczak dla Zębowej Wróżki?
– Nie bawię się w to! – odparła Ada, choć tak naprawdę było jej żal zgubionego zęba. – Tato, czy ty nie wiesz, że wróżki istnieją tylko w bajkach?
Tata ucałował szczerbatą buzię córeczki i pomyślał, że przecież sam może być dobrą wróżką albo zębowym tatą i włożyć jej pod poduszkę jakiś miły drobiazg. W końcu była taka dzielna!
Rozmowa na temat opowiadania. Prosimy aby rodzic/ opiekun zadał dziecku pytania:
− Kto odwiedzał raz w miesiącu przedszkole Ady?
− Czy Ada lubiła chodzić do dentysty?
− Co było tym razem powodem jej niechęci?
− Gdzie Ada się ukryła?
− Co się stało z ruszającym się zębem?
− Jak przebiegła wizyta u dentysty?
− Gdzie tata zabrał Adę po wyjściu z przedszkola?
3. Jak w każdy piątek, lubimy się teraz trochę rozruszać! Dziś trzeba dobrze słuchać muzyki.
Ćwiczenia gimnastyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
III.
1. Popołudniu zapraszamy na film edukacyjny o myciu zębów:
https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE
2.Zdrowe rakiety:
Przy okazji zajęć o zdrowiu i bezpieczeństwie chcemy dzieci jeszcze raz zachęcić do jedzenia zdrowych i pysznych przekąsek. Prosimy by przygotować dziecią patyczki do szaszłyków i owoce np. banan, winogron, jabłko. Dziecko z chęcią będzie nabijać owoce. Samodzielnie zrobiony szaszłyk owocowy w kształcie rakiety to wyśmienita zabawa. Kto wie może kosmici uwielbiają owoce?
Smacznego !
3. Na konieć tego udanego tygodnia zdalnego nauczania, niespodzianka dla chętnych na weekend ;-)
Gra planszowa „ KOLOROWY LUDEK”( w grze może wziąć udział cała rodzina) . Aby w nią zagrać, wystarczy wydrukować albo przerysować szablon (załączniku gra ludek). Będziemy jeszcze potrzebować jednej kostki do gry i tylu kredek, ilu będzie graczy.
Zasady: Grę w kolorowego ludka zaczyna najmłodszy gracz od rzutu kostką. Maluje to pole, które wskaże kostka. Następnie rzuca kolejny gracz i on także koloruje odpowiednie pole. Ludek podzielony jest na 18 pól: każda z cyfr występuje 3 razy. Kiedy gracz będzie miał pokolorowane już wszystkie pola jednego rodzaju, np "jedynki" i znów wyrzuci "jedynkę", wtedy pauzuje jedną kolejkę i rzuca kolejny gracz. Wygrywa ta osoba, która pierwsza pokoloruje całego ludka.
Gra_kolorowy-ludek.pdf
Dziękujemy za współpracę i pomoc w tym tygodniu, wszystkie przesłane zdęcia i oczywiście chęci i włożoną siłę dzieci!!! Jesteście bardzo dzielni :-) Teraz odpoczywajcie - życzymy wszystkim miłego weekendu!
p. Blanka i p. Lucyna
PONIEDZIAŁEK, 29.11.2021
Propozycje zajęć i zabaw
I
Dzień dobry „Odkrywcy”, dzisiaj ostatni dzień kwarantanny, jutro zobaczymy się w przedszkolu.
W tym tygodniu mówić będziemy o dinozaurach, o powstaniu węgla i pracy górnika, w piątek nagramy przygotowaną przez Was część artystyczną dla tatusiów.
Na pewno każdy z Was ma książki o dinozaurach albo z ilustracjami dinozaurów. Proszę poszukajcie tych książeczek i je obejrzyjcie, a może znacie jakieś ciekawostki o dinozaurach.
Na początek zapraszam Was do wykonania ćwiczeń porannych z Mary Jones i dinozaurami:
https://www.youtube.com/watch?v=CIQM33QbDCA
II.
1. Proszę zadać dzieciom kilka pytań o dinozaurach
−− Czym jest dinozaur?
−− Czy potraficie wymienić nazwy dinozaurów?
−− Czy dinozaury można zobaczyć w zoo?
−− Jak wyglądały dinozaury?
−− Czym żywiły się dinozaury?
Słowo dinozaur znaczy „straszliwy jaszczur” i jest to właściwe określenie, bo dinozaury były
gadami, tak jak obecne jaszczurki. Skórę miały pokrytą łuskami. Składały jaja, z których
wykluwały się małe dinozaury. Niektóre dinozaury chodziły na dwóch nogach, inne – na
czterech. Dinozaury były największymi zwierzętami żyjącymi na Ziemi.
Proszę też o przeczytanie dzieciom opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wegetozaur.
Na strychu u dziadków leży mnóstwo skarbów: meble, narzędzia, książki, zabawki i stare
gazety. Wszystko pokrywa gruba warstwa kurzu, ale Olek się tym nie przejmuje. Spośród kolorowych
pism wybiera te o życiu na ziemi przed milionami lat.
– Patrz, Ada, dinozaury! – cieszy się. Pośpiesznie przerzuca kartki, a jego oczy robią się coraz
większe z zachwytu.
– A psik! A psik! – Ada i dziadek kichają raz po raz.
– Śliczne, kche, kche – kaszle Ada.
– Możecie sobie wziąć te gazety, tylko najpierw trzeba zetrzeć z nich kurz. Potem zniesiemy
je do pokoju – mówi dziadek i kicha dalej.
Dziadek dobrze wie, czym sprawić przyjemność wnukom. Olek i Ada interesują się dinozaurami.
Ulubioną maskotką Ady jest dinozaur. Olek od roku zbiera obrazki tych pięknych prastarych
gadów. Założył nawet specjalny album. Wkleja do niego najładniejsze obrazki. Każdy obrazek
jest podpisany. Ma już tyranozaura, brachiozaura, triceratopsa i diplodoka. Teraz będzie
mógł znacznie poszerzyć swoją kolekcję.
Dużo roboty z tym odkurzaniem, jednak wreszcie Olek i Ada rozkładają pisma na podłodze
w pokoju i otwierają buzie z zachwytu. Resztki kurzu osiadają im na językach. A co tam. Olka i Ady nie zniechęci jakiś złośliwy kurz. Olek bierze nożyczki i wycina najpiękniejsze obrazki z czasopism dziadka. Ada ogląda ilustracje w albumie Olka. Próbuje znaleźć na nich dinozaura podobnego do jej maskotki. Dinozaury przypominają jej smoki z bajek, pewnie dlatego tak bardzo je lubi.
Wprawdzie w bajkach niektóre smoki zjadają królewny i księżniczki, ale przecież Ada nie jest ani
księżniczką, ani królewną. A smoki są tylko w bajkach. Dinozaury zresztą też – tak uważa Ada.
W albumie nie ma takiego dinozaura, jakiego szuka Ada. Ogląda więc obrazki wycięte
przez Olka. Także nic. Postanawia uzupełnić braki w albumie brata. Wyjmuje z plecaka swoje
skarby. Jest wśród nich piękne zdjęcie jej ulubionej maskotki. Sama je zrobiła. Na zdjęciu nie
zmieściła się głowa, ale poza tym jest wprost idealne. Są łapy, brzuch i ogon. Olek będzie miał
się czym pochwalić przed kolegami, którzy też zbierają obrazki dinozaurów.
Ada znajduje pustą stronę w albumie, bierze klej i...
– Co robisz? – Olek patrzy na zdjęcie Ady i wzdycha. – To zdjęcie maskotki, w dodatku nie
widać na nim jej głowy. Ja zbieram ilustracje z prawdziwymi dinozaurami. Maskotki mnie nie
interesują – tłumaczy siostrze i odkłada zdjęcie na bok.
Ada kręci głową. Co ten Olek mówi?
– Nie ma prawdziwych dinozaurów. Widziałeś choć jednego w lesie albo w zoo? Smoki i dinozaury
są tylko w bajkach – tłumaczy z przekonaniem.
– Teraz nie ma już dinozaurów, ale kiedyś chodziły po ziemi. Zostały po nich szkielety i odciski
łap. Na tej podstawie naukowcy potrafią określić, jak wyglądały. Przypomnij sobie, co opowiadałem wam kiedyś o „straszliwych jaszczurach” – mówi dziadek.
– No dobrze – mruczy Ada i zabiera swoje zdjęcie. Faktycznie zapomniała, że dinozaury naprawdę
żyły na ziemi. Było to bardzo, bardzo dawno temu. Dziadek wspominał o tym i jeszcze mówił, że słowo „dinozaur” znaczy właśnie „straszliwy jaszczur”. Ale nie wszystkie dinozaury były straszliwe. Roślinożerne na pewno dałyby się pogłaskać.
– Twoja maskotka przedstawia brachiozaura – mówi Olek. – Zrób jej zdjęcie, ale tak, żeby
zmieściła się na nim głowa, może wtedy pozwolę ci je wkleić na ostatniej stronie albumu.
– To nie jest żaden brachiozaur! – chmurzy się Ada. – To wegetozaur. Wszystkie wegetozaury
były bardzo łagodne, bo jadły tylko rośliny i miały tak duże brzuchy, że ich głowy nie zmieściłyby
się na żadnym zdjęciu.
Olek przewraca oczami. Ada jak rzadko kto potrafi człowieka zdenerwować!
• Rozmowa na temat opowiadania.
−− Co Olek i Ada znaleźli na strychu u dziadka?
−− Po co są potrzebne Olkowi obrazki z dinozaurami?
−− Jak Ada chciała pomóc bratu?
−− Dlaczego nie mogła wkleić do albumu zdjęcia swojego dinozaura?
−− Jak nazywał się dinozaur Ady?
−− Jakiego prawdziwego dinozaura przypominał?
• W jakim nastroju jest dinozaur?- Ćwiczenia mięśni warg i szczęk pod hasłem:
Dzieci pokazują miny: smutną, wesołą, przerażoną, złą, jednocześnie wyciągając szyję i lekko
pochylając głowę.
2. Dinozaur – praca plastyczna- Proponuję wykonanie dinozaura według wzoru. . Spójrzcie na ilustracje , napewno będzie Wam łatwiej do zrobić.
a) Tułów- można położyć talerzyk na kartce, odrysować dookoła, wyciąć i złożyć na połowę i zakolorować kredkami lub farbami. Można też narysować samodzielnie.
b) Nogi- rolkę po papierze toaletowym przeciąć na połowę, zrobić nacięcia, pokolorować lub pomalować farbami.
c) Głowa i kolce- narysować samodzielnie i wyciąć.
Gotowe elementy składamy w całość.
III.
Podział na sylaby słów kojarzących się z dinozaurami, 6-latki próbują powiedzieć na jaką głoskę zaczyna się słowo i na jaką kończy.
Dinozaur, tyranozaur, diplodok, , brachiozaur, triceratops
Kreślenie linii po śladzie, jest to zadanie na dokładność, proszę starajcie się jak najdokladniej kreślić sylwetke dinozaura.
Dinozaur-_po_sladzie.docx
Dziękujemy za aktywne wykonywanie naszych propozycji, za Wasze piękne fotki, do zobaczenia jutro w przedszkolu.
Pozdrawiamy, p. Lucyna i p. Blanka