Przedszkole nr 3 w Pszowie

 

Nawigacja

    "KRASNALE" "LISKI" "BYSTRZAKI" "SÓWKI" "ODKRYWCY" "SKRZATY" 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2021-2022 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2020-2021 2019-2020 2019-2020 2019-2020 2019-2020 2019-2020

    Grupy przedszkolne

    2020-2021

    GRUPA 4 - LATKI "SKRZATY"

            Witamy w nowym roku szkolnym, w nowej sali na parterze, z nowymi przyjaciółmi, którzy przybyli do naszej grupy. Znowu jesteśmy o rok starsi, odważniejsi i mądrzejsi. Znamy się doskonale, więc mamy o czym rozmawiać i w co się bawić. Każdy z nas jest inny i wyjątkowy, ale mamy też wiele wspólnych zainteresowań i ciekawych pomysłów.

    Podczas wspólnych zabaw poznaliśmy się nawzajem.

    Jest wśród nas:


    Ania, Milena, Oliwia, Marysia, Wiktoria, Laura, Blanka, Alicja, Martyna, Amelka, Kamila i Zuzia.

    Wojtek,   Felek,   Szymon,  Bartosz,  Nataniel,  Maksio,  Iwan,  Kamil, Krystian, Mikołaj oraz dwóch Fabianów.


    Jest nas razem dwudziestu czterech.

           
    W sali czekała na nas pani:  Monika Wełniak, która będzie się z nami bawić oraz będzie dbać o nasz wszechstronny rozwój w obszarze fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym. Pani pieczątkami motywacyjnymi, będą nagradzać naszą pracę.

    Pomagać jej będzie p. Asia Czogała, która oprócz wspolnych zabaw z nami również przyniesie pyszne jedzenie i posprząta naszą salę.

    My będziemy jej pomagać - sami będziemy odkładać zabawki na swoje miejsca.

     

      Od tej pory należymy do grupy „4- LATKÓW”. Pozdrawiamy!!! To my SKRZATY!

     

    TEMATYKA „BAJKI, BAŚNIE”

    12.04.2021 - 16.04.2021r.

    W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Waszych ulubionych bajkach. Dzieci zobaczą bajkę o „Kocie w butach”, wysłuchają bajki o „Trzech Świnkach” i wiersza o Królewnie Śnieżce, wykonają swoją książeczkę oraz pacynki, a także wezmą udział w licznych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH  PIĄTEK 16.04.2021r.

    I. Dzisiaj zapraszam na poranną gimnastykę „Skaczemy, biegamy”:

     https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. „Zagubieni bohaterowie” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje rożne postaci z bajek (np. książeczki) w losowej kolejności: Krolewna Śnieżka, Jaś i Małgosia, Baba Jaga, trzy świnki, wilk, Czerwony Kapturek i rozmawia z dziećmi postacie z poprzednich zajęć, figurki lub książeczki z bajkami):

    – Podajcie nazwy postaci i bajki, z których one pochodzą.

    – Co wiemy o tych postaciach?

    – Skąd wiemy, że Baba Jaga jest zła?

    – Jakie emocje odczuwasz, gdy patrzysz np. na Królewnę Śnieżkę, Babę Jagę…

    Rodzic pokazuje ilustracje każdej postaci, a dzieci wyrazem twarzy oddaje jego emocje na widok danej postaci.

    – Podzielcie obrazki bajkowych postaci na te, które mogą wywoływać w was strach, i te, które mogą wywoływać radość. Dzieci na czerwoną kartkę kładą postacie, które cechują zły charakter, a na zieloną – postacie dobre. Na koniec przeliczają zbiory i wskazują, gdzie jest więcej, a gdzie mniej.

         POSTACI_Z_BAJKI.docx

    ZABAWA RUCHOWA

    „Gąsienica Basia” – zabawa ruchowa dla całej rodziny J

    https://www.youtube.com/watch?v=7IaZC3DvH54

     

    1. PRACA PLASTYCZNA

    Moja bajka” – praca plastyczna. Dzieci tworzą książeczkę z swoją bajką. Jako okładkę można wykorzystać załączony obrazek z tytułem „bajki”. Jestem ciekawa Waszej kreatywności.

    III.PO POŁUDNIU

    1. Na koniec tygodnia zatańczymy razem z Pszczółką Mają

    https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

    1. „Puzzle” – proszę, aby dzieci ułożyły swoje ulubione puzzle.

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH  CZWARTEK 15.04.2021r.

    I. W czwartek rano zapraszam na powitankę bajkową „Tomcio Paluch”

    Tomcio Paluch,    (wszystkie palce zwinięte w pięść)

    Tomcio Paluch tańczy sam! -  (wyprostowanie kciuka)

    Ram, pam, pam, ram, pam, pam!  (zginanie i prostowanie kciuka)

    Teraz przyszedł tancerz inny, (wyprostowanie palca wskazującego)

    też w tańczeniu bardzo zwinny. (wymachiwanie palcem wskazującym)

    I środkowy (wyprostowanie palca środkowego)

    już do tańca jest gotowy. (wymachiwanie palcem środkowym)

     Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę. (wymachiwanie palcem serdecznym)

    Ja też, ja też! - mały palec woła, (wymachiwanie małym palcem)

    i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła.      (krążenie całą dłonią)

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. Dzisiaj proponuję, aby dzieci zobaczyły bajkę „Kot w butach”

    https://www.youtube.com/watch?v=7nIDdIR3VH0

     

    Następnie proszę, aby rozwiązały poniższy quiz:

    1. Co kot nosił?
    • Skarpetki
    • Buty
    • Koszulke

     

    1. Czy Kot w butach potrafił mówić?
    • on tylko mruczał
    • umiał tylko śpiewać
    • umiał mówić

     

    1. Który z synów młynarza otrzymał w spadku Kota?
    • Najstarszy
    • Najmłodszy
    • nie syn tylko córka

     

    1. W co zamienił się zły czarownik?
    • w żabę
    • w mysz
    • w osła

     

    1. Jak zakończyła się bajka o Kocie w butach?
    • Najmłodszy syn młynarza powrócił do młyna i pracował razem z braćmi
    • Najmłodszy syn młynarza ożenił się z piękną córką króla i żyli długo i szczęśliwie
    • Kot poślubił piękną córkę króla i żyli długo i szczęśliwie

     

    1. co kot nosił na głowie?
    • kapelusz z piórkiem
    • czapkę zimową
    • czapkę z daszkiem

     

    ZABAWA RUCHOWA

    Myszki i kot”- zabawa bieżna
    Rodzic wspólnie z dzieckiem wyznacza w pokoju miejsce gdzie będzie spiżarnia i naprzeciw niej mysią norę. Rodzic jest kotem, udaje ze śpi. Wtedy myszki cichutko biegną do spiżarki po smakołyki i z powrotem do norki. Gdy kot się budzi i miauczy, goni myszki uciekające do norki.

    2. ĆWICZENIA SPOSTRZEGAWCZOŚCI. – KARTA PRACY NR 34

    W poleceniu pierwszym dzieci łączą kota trzymającego czerwoną nić z właściwym kapeluszem. Natomiast w poleceniu drugim kolorują motki wełny z zachowaniem określonego rytmu.

     

    PO POŁUDNIU:

    Na zakończenie dnia trochę się poruszamy:

    https://www.youtube.com/watch?v=9fgA6TJ5VHY

     

    JĘZYK ANGIELSKI

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH  ŚRODA 14.04.2021r.

    I. Dzisiaj zapraszam do zabawy ruchowej „My jesteśmy krasnoludki”. Dzieci wraz z rodzicem stoją w kręgu, próbują śpiewać i pokazywać odpowiednie gesty.

    https://www.youtube.com/watch?v=FaYRAPZIJpY

     

    My jesteśmy krasnoludki, (pokazujemy na siebie)
    Hopsa sa, hopsa sa, (podskakujemy)
    Pod grzybkami nasze budki,  (robimy daszek z rąk nad głową)
    Hopsa sa, hopsa sa, (podskakujemy)
    Jemy mrówki, żabie łapki, (udajemy, że jemy, zbliżając dłonie do buzi)
    Oj tak tak, oj tak tak, (przytakujemy głową i palcem wskazującym)
    A na głowach krasne czapki, (robimy czapki z rąk)
    To nasz, to nasz znak. (wskazujemy na siebie)

    Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
    Trutu tu, trutu tu, 
    (naśladujemy rękoma trąbkę)
    Gdy ktoś senny, to uśpimy, (kładziemy złożone dłonie pod głową)
    Lulu lulu lu, (robimy z rąk kołyskę)
    Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
    Ajajaj, ajajaj, 
    (machamy przecząco palcem wskazującym)
    To zapłacze niezabudka, (pokazujemy dłońmi łzy na policzkach)
    Uuuuu.

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. W tej części dnia proszę, aby rodzice przeczytali dzieciom wiersz „Królewna Śnieżka wśród krasnali”.

     

    Królewna Śnieżka wśród krasnali

    Przepiękna królewna Śnieżka,
    Gdzieś z krasnoludkami mieszka.
    Sprząta co dnia i gotuje,
    I wesoło podśpiewuje.

    Hej, krasnale, hej, krasnale,
    Z Wami żyć tu jest wspaniale.
    Jest wesoło i przyjemnie,
    Smutno było tu beze mnie.

    Przyszła kiedyś zła macocha,
    Która nikogo nie kocha.
    Jabłko zatrute jej dała,
    Śnieżka je posmakowała.

    Śnieżko, Śnieżko, co zrobiłaś,
    Wielki smutek zostawiłaś.
    Wszyscy bardzo Cię kochali,
    Życie za Ciebie by dali.

    Drogą młody Książe jechał,
    Wesół był i się uśmiechał.
    Lecz gdy królewnę zobaczył,
    Chęć do życia zaraz stracił.

    Książe ratuj miłość swoją,
    Śnieżka żoną będzie Twoją.
    W szczęściu długo żyć będziecie,
    Bez macochy na tym świecie.

     

    Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat:

    • Gdzie mieszka Królewna Śnieżka?
    • Co robi Królewna Śnieżka?
    • Co dała królewnie zła macocha?
    • Dlaczego krasnale były smutne?
    • Kto jechał drogą?
    • Jak myślicie czy Książę uratuje Śnieżkę?
    • Czy wiecie jak kończy się ta bajka? 

     

     

    ZABAWA RUCHOWA

    „Śpiące krasnale” – zabawa ruchowa – dzieci – „krasnoludki” poruszają się po pokoju i w rytmie wygrywanym przez rodzica na łyżkach. Na przerwę w grze kładą się na plecach i zamykają oczy. Rodzic – „Królewna Śnieżka” zmienia swoje położenie w pokoju, po czym cichutko woła: „Hej ho, hej, ho”. Dziecko wskazuje ręką kierunek skąd słychać „Królewnę Śnieżkę”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

     

    1. ZABAWA MATEMATYCZNA

    „Radosne krasnoludki” – zabawa matematyczna – rodzic rozkłada na dywanie sylwety 3-5 krasnoludków (w przypadku braku możlwiosci wydruku mogą być klocki w różnym kolorze). Następnie prosi dziecko o wykonanie poleceń:

    • Policz ile jest krasnoludków?
    • Czym różnią się krasnoludki?
    • Który z kolei krasnoludek ma fioletową/zieloną/żółtą czapkę?
    • Jak wygląda piąty/trzeci/ostatni krasnoludek?

     

     KrasnalkowaMatematyka.pdf

     

    PO POŁUDNIU:

    1. „Pracowite krasnale” – zabawa ruchowa – dzieci – „krasnoludki” poruszają się swobodnie po pokoju w rytmie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”. Na przerwę w muzyce naśladują czynność wypowiedzianą przez rodzica np. „krasnoludki zamiatają podłogę/myją naczynia/ścierają kurze/plewią grządki/idą do pracy”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

     

    2. „Królewna Śnieżka” – kolorowanka.

    Proszę, aby dzieci pokolorowały obrazek kredkami, online lub narysowały samodzielnie królewnę i krasnoludki.

    http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/krolewna-sniezka-0?colore=online

    krolewna_sniezka.docx

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH – WTOREK 13.04.2021r.

    I. Na dobry początek dnia proponuję trochę się poruszać. Proponuję Waszą ulubioną piosenkę „A Ram Sam Sam”.

    https://www.youtube.com/watch?v=935UBEm0gg0&list=PL27nw5Ys8Ly8IKYvEGCOJv82pchYWSpCH

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. Zachęcam do przeczytania dzieciom bajki Weroniki Kosteckiej  „Trzy małe świnki”.

    „Trzy małe świnki”

    Pewnego razu Mama Świnka powiedziała do trojga swoich dzieci:

    – Moje kochane świnki! Nadszedł czas, abyście wyruszyły z domu w świat i znalazły swoje

    szczęście. Każdej z was dam na drogę po jednej złotej monecie, bo tylko tyle mi zostało. Może

    się wam przydać. – To mówiąc, Mama po kolei uściskała świnki, dała im po pieniążku i życzyła

    powodzenia.

    Jeszcze tego samego dnia trzy małe świnki ruszyły w drogę. Szły i szły, rozmawiając o swoich

    planach na przyszłość, aż spotkały wieśniaka wiozącego na wózku kilka snopów słomy. Pierwsza

    Świnka wyciągnęła z kieszeni swój złoty pieniążek i zapytała:

    – Dobry człowieku, czy nie sprzedałbyś mi tej słomy? Zbuduję sobie z niej śliczny domek!

    – Mężczyzna zgodził się i już po chwili Pierwsza Świnka ciągnęła za sobą wózek ze snopami

    słomy. Nieco później świnki natknęły się na leśniczego, który dźwigał wór patyków nazbieranych

    w lesie. Druga Świnka sięgnęła po swój złoty pieniążek i zapytała:

    – Dobry człowieku, a może sprzedałbyś mi te patyki? Zbuduję sobie z nich śliczny domek!

    Mężczyzna nie miał nic przeciwko temu i już po chwili Druga Świnka zarzuciła na ramię

    worek z patykami.

    Świnki pomaszerowały dalej. Wtem zza zakrętu wyłonił się parobek pchający taczkę pełną

    cegieł. Trzecia Świnka wyciągnęła w jego kierunku swój złoty pieniążek i poprosiła:

    – Dobry człowieku! Sprzedaj mi, proszę, te cegły. Wybuduję sobie z nich śliczny domek!

    – Mężczyzna z ochotą na to przystał i już po chwili Trzecia Świnka pchała przed sobą taczkę

    z cegłami. A ponieważ świnki dotarły właśnie do uroczo wyglądającej łąki między lasem a rzeką,

    postanowiły tam właśnie wybudować swoje domy. Najszybciej z tym zadaniem uporała

    się Pierwsza Świnka. Drugiej zajęło to nieco więcej czasu, bo musiała odpowiednio powiązać

    patyki. Najdłużej pracowała zaś Trzecia Świnka, która budowała solidny dom z cegieł. Gdy ich

    chatki były już gotowe, każda ze świnek zasiadła w środku i odpoczywała po ciężkim dniu. Ale

    wtedy właśnie z lasu wyłonił się zły wilk, w dodatku bardzo głodny. Podszedł do domku ze

    słomy, w którym mieszkała Pierwsza Świnka, i zawarczał:

    – Natychmiast wpuść mnie do środka!

    – Ani mi się śni! – odparła ze strachem Pierwsza Świnka.

    – Skoro tak, to będę tak dmuchać i chuchać, aż zdmuchnę twój domek i cię dopadnę! –

    zawołał wilk, nabrał powietrza w płuca i dmuchnął z całej siły, aż domek ze słomy rozpadł się

    i przerażona Świnka musiała uciekać do domku Drugiej Świnki. Tuż za nią przybiegł zły wilk.

    – Natychmiast wpuść mnie do środka!

    – Ani mi się śni! – odparła Druga Świnka, przytulając się ze strachem do pierwszej, a wtedy

    wilk krzyknął:

    – Skoro tak, to będę tak dmuchać i chuchać, aż zdmuchnę twój domek i cię dopadnę!

    Nabrał powietrza i dmuchnął, ale nic się nie stało, więc nabrał powietrza ponownie i z całej

    siły dmuchnął drugi raz. Wtedy domek z patyków rozpadł się i przerażone świnki uciekły do

    domu z cegieł. Tuż za nimi przybiegł zły wilk, coraz bardziej głodny.

    – Natychmiast wpuść mnie do środka! – warknął, teraz już nie na żarty rozwścieczony.

    – Ani mi się śni! – odparła Trzecia Świnka, patrząc uspokajająco na Pierwszą i Drugą.

    – Skoro tak, to będę dmuchać i chuchać, aż zdmuchnę twój domek i cię dopadnę! – zawył

    wilk, nabrał powietrza i zaczął z całej siły dmuchać.

    Jedno dmuchnięcie – nic się nie stało. Drugie – nadal nic. Trzecie – domek z cegieł ani drgnie.

    Wilk poczuł się nieswojo, zwłaszcza że z głodu miał coraz mniej siły. Czwarte dmuchnięcie,

    piąte, szóste… Przy dziesiątym opadł z sił całkowicie.

    – Dobrze ci tak, zły wilku! – zawołała przez okno Trzecia Świnka. – Moj domek z cegieł

    wszystko wytrzyma. A ty uciekaj i nigdy nie wracaj!

    Wilk podkulił ogon i jak niepyszny powlókł się do lasu, a trzy małe świnki wybiegły przed

    domek i z radości zaczęły tańczyć i śpiewać:

    Nie ma już wilka! Niech żyje świnka!

    Niech każdy chłopiec, każda dziewczynka

    zaklaszcze w dłonie i bije brawo!

    Uczcijmy sukces świetną zabawą!

    Śpiewajmy, tańczmy, śmiejmy się w głos!

    Zły wilk zasłużył na taki los.

    Ależ się zdziwił! Ależ miał minę!

    Niech sobie wraca w leśną gęstwinę.

    Nasz domek z cegieł jak stał, tak stoi,

    nikt się już wilka dłużej nie boi!

     

    Następnie proponuję, aby zadać dzieciom następujące pytania:

    •  Kim byli bohaterowie opowiadania?
    • Co zrobiły świnki?
    • Jak myślisz, co czuły świnki, wyruszając w świat?
    • Jakie domki zbudowały dla siebie świnki?
    • Kto znalazł świnki na łące?
    • Co chciał im  zrobić wilk?
    • Co się stało z domkami?
    • Który domek był najbardziej wytrzymały i dlaczego?
    • Czemu wilk uciekł do lasu?

     

    ZABAWA RUCHOWA

     „Uwaga, wilk!” – zabawa ruchowa. Dzieci-świnki biegają po pokoju. Na hasło N.: Uwaga wilk! – rodzic-wilk zaczyna polowanie. Bezpieczne są te świnki, które zdążą się schować w domku (wyznaczone miejsce w pokoju), zanim wilk je złapie. Zabawę powtarzamy wielokrotnie.

     

    2.  PRACA PLASTYCZNA

    „Trzy świnki” – PRACA PLASTYCZNA. Wykonanie pacynek na palce do bajki (dołączona kartka do kart pracy).  Dzieci wypychają sylwety, kolorują ubrania bohaterów, a następnie sklejają sylwety we wskazanych  miejscach. Po wykonaniu pacynek  odgrywają sceny z bajki „Trzy świnki”.

     

    PO POŁUDNIU:

    1. Dla chętnych proponuję kolorowankę online:

    https://www.kolorowankionline.net/trzy-male-swinki

     

    1. “Orkiestra kuchenna” – zabawa muzyczna. Dzieci z przyborów kuchennych demonstrują (jeśli rodzice się zgodzą) w jaki sposób można grać na tych improwizowanych instrumentach. Następnie rodzic wyklaskuje prosty rytm a dzieci powtarzają go na swoich instrumentach.

     

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH – PONIEDZIAŁEK 12.04.2021r.

    I. Na początek tygodnia proponuję ćwiczenia poranne w formie „Ruletki ruchowej dla przedszkolaka”

    https://wordwall.net/pl/resource/1348098/ruletka-%C4%87wiczenia-dla-przedszkolak%C3%B3w

     

    II ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. Proponuję, by dzieci posłuchały zagadek i wskazywały na obrazkach odgadnięte hasła.

     

    • Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka.

    Którzy w lesie spotkali,

    chatkę zrobioną z pierniczka?(Jaś i Małgosia)

     

    • Za siedmioma górami,

    za siedmioma rzekami

    żyła sobie królewna z krasnoludkami

    Czy już wiesz, kto w tej chatce mieszka?

    No przecież, to proste! To..................... (Królewna Śnieżka)

     

    • Chłopiec z bajki znany,

    z drewna wystrugany.

    Kiedy kłamał w głos

    strasznie rósł mu nos.(Pinokio)

     

    • Jaka to dziewczynka

    ma roboty wiele,

    a na pięknym balu gubi pantofelek?(Kopciuszek)

     

    • Mała, grzeczna dziewczynka,

    wilka spotkała w lesie.

    Ma czerwoną czapeczkę

    babci lekarstwa niesie.(Czerwony Kapturek)

     

    • Gdy mała księżniczka chrzczona była,

    zła wróżka urok na nią rzuciła.(Śpiąca Królewna)

     

    • Czerwony kubraczek,

    czerwona czapeczka,

    przez las do babci idzie panieneczka.(Czerwony Kapturek)

     

    • Łatwo mnie poznacie,

    gdy wspomnicie bajkę.

    Chodziłem tam w butach,

    i paliłem fajkę.(Kot w butach)

     

    • To bardzo znany miś,

    którego przyjacielem jest chłopiec - Krzyś.

     Czerwony kubraczek,

    wesoła mina,

     od zjedzenia miodu każdy dzień zaczyna.(Kubuś Puchatek)

     

    • Kiedy z krasnoludkami w lesie zamieszkała,

    niedobra czarownica zatrute jabłko jej dała.(Królewna Śnieżka)

                                                               

     

     

                                                                                        

     

         POSTACI_Z_BAJKI.docx

    Następnie proszę, aby dzieci w kartach pracy wykonały zadanie z strony 33. „POSTACIE Z BAJEK” - ćwiczenie motoryki małej, utrwalanie wiadomości na temat bohaterów bajek.  (KP33)

    Dzieci opowiadają, z jakich bajek pochodzą postacie przedstawione w każdym szeregu. Następnie nalepiają obok nich innych bohaterów z tej samej bajki.

     

    ZABAWA RUCHOWA

    „Uwaga, olbrzym!” – zabawa ruchowa. Dzieci-kotki poruszają się po pokoju przy dźwiękach dowolnej muzyki. Rodzic w dowolnych momentach uderza w łyżki. Na trzy głośnie uderzenia (nadchodzi olbrzym) kotki szybko kulą się, kucając tak, by olbrzym ich nie

    zauważył. Po chwili wstają i spacerują dalej.

     

    2. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

    Zachęcam do wspólnych ćwiczeń gimnastycznych z naszymi pociechami:

     https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

     

    PO POŁUDNIU:

    ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE –

    „Szlaczki” (załączone ksero do kart pracy). Proszę, aby dzieci ołówkiem napisały wzorki po śladzie.

     

     

    TEMATYKA „KSIĄŻKA – MÓJ PRZYJACIEL”

    6.04.2021 - 9.04.2021r.

    W tym tygodniu będziemy rozmawiać o tym, jakie miejsce zajmują książki w naszym życiu, do cze­go służą, jakie informacje można w nich znaleźć. Dzieci zobaczą film edukacyjny „Jak powstaje książka” i na jego podstawie poznają krótką historię papieru i książek., wykonają zakładkę do książki, wezmą udział w licznych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH – PIĄTEK  9.03.2021r.

    I. Na początek pięknego dnia proponujemy ZUMBĘ dla dzieci:

    https://www.youtube.com/watch?v=l8CYaOV2uIE

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. Na początek dnia zachęcam do zobaczenia filmiku edukacyjnego.

    https://www.youtube.com/watch?v=ybeEO_5jbVo

     

    Następnie zachęcam do wykonania KARTY PRACY NR 32 – utrwalanie wiadomości na temat przedmiotów powstających z drewna, ćwiczenia liczenia.

    Dzieci otaczają pętlami te przedmioty, które powstają z drewna. Następnie przeliczają zaznaczone ilustracje i dorysowują tyle samo gałęzi do pnia drzewa.

     

    ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

    Po opanowaniu trudnej litery zachęcam do wykonania ćwiczeń gimnastycznych, można je wykonać z mamą, tatą, siostrą czy bratem.

    https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

     

    PO POŁUDNIU:

    1. Po południu proponuję zabawę ruchową z ksiażką:

    https://www.youtube.com/watch?v=_aN9YpuvLz4

    2. Na koniec dnia zapraszam na masażyki J

    Masaż relaksacyjny wg Weroniki Sherborne – jedna osoba odwraca się plecami do drugiej, która wykonuje masaż następująco:
    Pisze pani na maszynie: A.....B....C....kropka,
    Pisze pani na maszynie: A....B....C...przecinek /lekkie uderzanie opuszkami palców/,
    Tutaj płynie rzeczka/całą dłonią po kręgosłupie/,
    Tu przeszła pani na szpileczkach/palce wskazujące uciskają sztywno/,
    Potem przeszło stado słoni/stukanie otwartą ręką/,
    A za nimi stado koni/stukanie pięściami/,
    Potem przeszła szczypaweczka/lekkie szczypanie po bokach kręgosłupa/,
    Zaświeciły dwa słoneczka/okrężny masaż dłońmi/,
    Spadł drobniutki deszczyk/lekkie uderzenia palcami/
    Czy poczułeś dreszczyk?/delikatny dotyk szyi/.

    ŻYCZĘ UDANEGO WEEKENDU :) 

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH - CZWARTEK 8.04.2021r.

    I. Dzisiaj zachęcamy Was do śpiewania z pokazywaniem „Taniec Zygzak”:

    https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs&list=PLh-uyy44bPNrFVXi0_3iSvHMPLVPEIMht

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1.  Słuchanie wiersza ,,Smutna książeczka”

    Proponuję przeczytać dzieciom wiersz O. Adamowicz ,,Smutna książeczka”.

    „Smutna książeczka”

    Pewnego dnia ze swej półeczki,

    skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.

    Razem tańczyły, razem śpiewały,

    I bardzo dobrze się rozumiały.

    Lecz jena książeczka w kącie została,

    taka samotna i taka mała.

    Bo wczoraj Basia,

    jedna z dziewczynek,
    karteczki z niej powyrywała

     i długopisem strony popisała.

    Cichutko w kącie książeczka płakała,

    bo do czytania się nie nadawała.

    Pamiętajcie zatem dzieci kochane,

    że książeczki chcą i lubią być szanowane.

     

    Po wysłuchaniu wiersza proszę, aby dzieci ułożyły historyjkę obrazkową (zgodnie z słowami wiersza) a następnie odpowiedziały na pytania:

      historyjka_obrazkowa.docx

     

    Pytania do wiersza:

    • czym był wiersz?
    • co robiły książki?
    • dlaczego jedna książeczka została sama?
    • co zrobiła jej Basia?
    • o co apelują do nas książki?
    • o co proszą książki swoich czytelników?
    • dlaczego powinniśmy je szanować? W jaki sposób?

     

     

    ZABAWA RUCHOWA - „Ustaw książkę”.

    Dzieci spacerują po pokoju z książką. Na klaśnięcie rodzica dzieci zatrzymują się i czekają na hasło. Rodzic mówi, np.

    • Ustaw książkę przed sobą, za sobą, z przodu, z tyłu, obok siebie, z boku.

     

    2. „ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI”- PRACA PLASTYCZNA. Zachęcam do wykonania przez dzieci zakładki do książki. Zakładka może być wykonana różnymi technikami i różnych materiałów, oto moja propozycja

    https://przedszkolenr3pszow.edupage.org/elearn/pics/text/text_text6/c5837b0126bcfdbca7caac0a75659b633504e7e3  

    Instrukcja w linku poniżej:

       zakladka_instrukcja.docx

     

    PO POŁUDNIU:

    1. Rock and roll  taniec na poprawę humoru. Zapraszam dzieci do tańca. 

    https://www.youtube.com/watch?v=SRCOQBG_-xs

     

    JĘZYK ANGIELSKI

    https://view.genial.ly/606bfb28d2630a0d18efcf87/interactive-image-przedszkolaki-2

     

     

    2. „Księgarnia”  - zabawa dydaktyczna. Zadaniem dzieci jest zorganizowanie sklepu z książkami (księgarni), można również zorganizować „salon samochodowy”( sklep z autami), sklep z zabawkami lub inny dowolny. Następnie dzieci rozpoczynają zabawę z rodzicem, bratem lub siostrą wg własnego pomysłu.

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH – ŚRODA 7.04.2021r.

    1. W środę zapraszam do zabawy z znaną nam wszystkim piosenką „Baby Shark”

    https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

     

    oraz do ćwiczeń oddechowych ,,Dmuchamy na kartkę papieru.

    Stajemy przy ścianie w takiej odległości, aby czubki naszych stóp znajdowały się w odległości ok.10-20 cm od ściany (im mniejsze dziecko, tym mniejsza odległość). Na wysokości ust przytrzymujemy karteczkę na ścianie (palcem wskazującym trzymamy za narożnik karteczki). Zaczynamy dmuchać, jednocześnie puszczając karteczkę. Musimy dmuchać na tyle długo i mocno, aby karteczka jak najdłużej została ,,przyklejona do ściany”.                                                                                                             https://przedszkolenr3pszow.edupage.org/elearn/pics/text/text_text6/e000682a76fd2b6b90775c375b4858879b0365fa

     

     

     

     

     

     

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. Księgarnia czy biblioteka” – rozmowa na podstawie ilustracji. Ilustracja biblioteki znajduje się w KARCIE PRACY nr 30.

    BIBLIOTEKA_I_KSIEGARNIA.docx

    Proszę, aby rodzic zadał dziecka pytania:

    * co widzisz na ilustracjach?

    * jak nazywają się te miejsca?

    * Opowiedz  o miejscu, w którym kupujemy książki – o księgarni, w taki sposób, by nie użyć tego słowa jako podpowiedzi.

    Opowiedz  o miejscu, w którym wypożyczamy książki – o bibliotece, w taki sposób, by nie użyć tego słowa jako podpowiedzi.

    Jeśli dziecko ma trudność ze zdefiniowa­niem pojęcia „księgarnia” czy „biblioteka” rodzic pomaga.

    Po omówieniu ilustracji proszę, aby dzieci odszukały przedmioty znajdujące się na dole karty pracy nr 30.

     

    ZABAWA RUCHOWA

    Jako przerwę w nauce zapraszam na zabawę ruchową do piosenki „Pięta , kciuk i klaszczemy”. (dzieci ją bardzo dobrze znają

    https://www.youtube.com/watch?v=Z52Ys1p-5-4

     

    2. ZABAWA MATEMATYCZNA „Książeczki na półeczki” –

    Do zadania będą potrzebne kolorowe kartki (symbol książki) i krzesło. Zadaniem dzieci jest położyć kartkę w

    odpowiednim kolorze wg instrukcji słownej rodzica, np.

    • Połóż żółtą książkę (kartkę) na krześle;
    • Połóż niebieską książkę (kartkę) na żółtej;
    • Połóż czerwoną książkę pod krzesłem,
    • Połóż niebieską książkę za krzesłem,
    • Policz wszystkie książki (kartki).

    Zabawę można powtarzać kilkakrotnie, zwiększając liczebność książek (karteczek).

     

    PO POŁUDNIU:

    ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE – „figury geometryczne” (załączone ksero do kart pracy). Proszę, aby dzieci rysowały po śladzie figury geometryczne.

     

     ZADANIA DLA CHĘTNYCH – WTOREK 6.04.2021r.

    1. Na dobry dzień proponujemy trochę ruchu Proponuję troszkę się poruszać: 

    https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PL3aw9Beig8kxV-Ed7s7za7CSmY0DehUZy

     

    1. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. W części głównej zachęcam najpierw do rozwiązania zagadki:

    „Choć nie ma zamka ani kluczyka,

     Często otwierasz ją i zamykasz.

     W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści

    wierszyków, bajek i opowieści”. (książka)

    Następnie proponuję zobaczenie filmiku „Jak powstaje książka” - Proszę, aby rodzic głośno przeczytał dziecku wyświetlony tekst.

    https://www.youtube.com/watch?v=PQIUum3zDfY

     

    ZABAWA RUCHOWA

    „Z książką na głowie” - zabawa ruchowa-  Jest to nic innego jak spacer z książką na głowie. Polecam, aby książka nie była zbyt gruba, ponieważ podczas zabawy niejednokrotnie spadnie dzieciom z głowy J

     

    2. ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE - Praca z KARTĄ PRACY NR 31.  

    Dzieci rysują książkę po szarym śladzie. Następnie tworzą okładkę pasującą do opowieści o kocie, używając kredek i nalepek. W poleceniu drugim kolorują pierwszą i ostatnią książkę na zielono, a trzecią książkę od lewej na czerwono.

     

    1. PO POŁUDNIU

    „Uporządkuj przedmioty” – zabawa matematyczna. Dziecko wybiera sobie z swojej biblioteczki trzy książki (różnej wielkości) i układa je w kolejności od najmniejszej do największej książki. Następnie mówi, która jest najmniejsza, średnia i największa.

     

    TEMATYKA 29.03.21-2.04.21r. „WIELKANOC”

    W tym tygodniu będziemy wzbogacać wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych. Dzieci dowiedzą się, co powinno znaleźć się na świątecznym stole i w wielkanocnym koszyku. Zdobędą informacje dotyczące tradycyjnych potraw wielkanocnych. Wspólnie z rodzicami spróbują udekorować  stół świąteczny i wykonać pisanki. Wysłuchają filmu edukacyjnego na temat tradycji Świąt Wielkanocnych, a także utrwalą piosenkę „Zając”. Będą przeliczać i  klasyfikować pisanki ze względu na określone cechy oraz wykonywać ciekawe prace plastyczne. Zachęcimy dzieci do uczestniczenia w zabawach muzyczno-ruchowych.

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH – PIĄTEK  02.04.2021

    I Rozgrzewka dla moich tancerek i tancerzy:

    https://www.youtube.com/watch?v=pkRTgXy4HeQ

     

    II Proponuję, by dzieci posłuchały zagadek i wskazywały na obrazkach odgadnięte hasła. Proszę pokazać dziecku na ekranie monitora obrazki załączone poniżej :) 

    Na tej podstawie dzieci dowiedzą się „Co włożymy do koszyczka?” na święconkę

     

    • Upieczony w piekarni, pachnący i świeży.
      Zawsze podczas śniadania, na deseczce leży.
      Mama go pokroi, masłem posmaruje
      i pyszne kanapki z niego przygotuje ( chleb- symbol „pokarm dla duszy”).

     

    • Ma skorupkę, tak jak orzech,
      ale bardzo, bardzo cienką,
      na śniadanie zjeść je możesz,
      raz na twardo, raz na miękko ( jajko- symbol nowego życia)

     

    • Wydobywa się ją z ziemi, lecz kupuje w sklepie.
      Gdy jej dodasz do potrawy, to smakuje lepiej.
      W Wieliczce się wszędzie z nią spotkasz
      i w morzu też jest, rozpuszczona.
      Nie kwaśna, nie gorzka, nie słodka,
      no, jakże nazywa się ona? ( sól- symbol istnienia)

     

    • Polana słodkim lukrem
      i gościom smakuje ( baba wielkanocna- symbol umiejętności i doskonałości)

     

    • Smaczna to odmiana mięsa.
      W sklepie kroi ją maszynka.
      Zjadamy ją na śniadanie.
      Lubicie ją? To jest … ( szynka, kiełbasa- wędliny symbol zdrowia i płodności)

     

    • Ma skręcone rogi,
      złotem malowane,
      stoi z chorągiewką,
      wśród barwnych pisanek ( baranek wielkanocny- zwycięstwo życia nad śmiercią)

     

    Co_wlozymy_do_koszyka.docx

     

     

    ZABAWA RUCHOWA

    „Kurczątka, do mamy!” – zabawa ruchowa. Dzieci-kurczątka poruszają się po pokoju i (w pozycji kucznej). Na słowa N.: Kurczątka, do mamy! Dzieci-kurczątka przybiegają do rodzica i się przytulają.

     

    PRACA PLASTYCZNA

    „Koszyczek wielkanocny” – praca plastyczna. Kolorowanie kredkami lub farbami np. za pomocą patyczka do uszu obrazka przedstawiającego koszyczek ze święconką.  (koszyczek dołączony do kart pracy).

    Dorysowanie brakujących elementów wg pomysłu dzieci.

     

    III PO POŁUDNIU

    Wielkanocne ciągi rytmiczne:

    https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/easter/puzzles/patterns.htm?language=english&linkback=../../../education/easter/index.htm

    Wielkanocne puzzle:

    https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/easter/puzzles/linkpieces.htm?language=english&linkback=../../../education/easter/index.htm

     

    ŻYCZĘ WAM RADOSNYCH, ZDROWYCH, SPOKOJNYCH, RODZINNYCH I DOMOWYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH.

    NIECH TE WYJĄTKOWE ŚWIĘTE WIELKIEJ NOCY BĘDĄ CZASEM REFLEKSJI I NADZIEI NA POWRÓT DO CODZIENNOŚCI.

    Życzy Monika Wełniak

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH - CZWARTEK 01. 04.2021

     I Na dobry dzień proponujemy trochę ruchu „Głowa, ramiona…”- dzieci śpiewają i jednocześnie pokazują. Tę zabawę już wszyscy znamy:

    https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

     

     

    II Na początek zagadka dla „Skrzatów”

    1. „Kurczątko” – zagadka słowna wg M. Szeląg.

    Kurczątko

    Puszyste, żołciutkie jest ono calutkie,

    dziobek ma tyci, skrzydła malutkie.

    Wykluło się z jajka o samym świcie,

    kim jest maleństwo, jak wy myślicie?

     

    ZABAWA RYTMICZNA

    Gdy ją 4-latki odgadną to zapraszam na zabawę ze śpiewem „Śpiewamy rytmy”

    Rodzic pokazuje sylwety baranków, przy których dzieci będą wymawiać dźwięk bee, oraz sylwety kurcząt, przy ktorych dzieci będą wymawiać dźwięk pi. Następnie  rodzic układa pierwszy rytm, który dzieci będą odśpiewywały i układały, np. baranek – kurczątko – kurczątko – baranek – kurczątko – kurczątko, dzieci

    śpiewają: bee – pi – pi – bee – pi – pi. Kiedy dzieci odśpiewają pierwszy rytm, rodzic układa kolejny rytm.

                                                                                      

     

    baranek_i_kurczatko.docx

     

    ZABAWA RUCHOWA

    „Piórko kurczątka” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po pokoju z żółtymi piórkami, karteczkami, balonami, wstążkami lub innymi dostępnymi w domu materiałami. W rytmie wygrywanym przez rodzica na łyżkach. Podczas przerwy w muzyce dzieci stają w miejscu, unoszą dłonie (np. z piórkami) wysoko do góry, puszczają (piórka), a następnie próbują je złapać w „miseczki” zrobione z dłoni. Dźwięk łyżek jest ponownym impulsem dla dzieci do ruchu po pokoju.

     

    2. ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

    Po zabawie rytmicznej zachęcam do wykonania ćwiczeń gimnastycznych.

    https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU&t=126s

     

    III. PO POŁUDNIU

    „Nasze kurczątka” – ćwiczenia grafomotoryczne. (ksero dołączone do kart pracy z napisem „Na wsi”)

     

     

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH - ŚRODA 31.03.2021

    1. W  środę proponuję przywitać się (rodzic z dzieckiem) różnymi częściami ciała): prawą ręką, lewą ręką, łokciem, kolanem, stopą, itp.

     

    Po przywitaniu zachęcam do poruszania się przy piosence: 

    https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

     

    1. ZAJĘCIA KIEROWANE
    1. Zachęcamy do przeczytania dzieciom opowiadania „Przygody Zająca Wielkanocnego”  lub odsłuchania bajki o przygodach Zająca.

    https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU

     

    Bajka dla dzieci – „Przygody Zająca Wielkanocnego”

    Wiewiórka ostrożnie zeszła z drzewa i szybciutko przebyła drogę na drugie drzewo, które stało po przeciwnej stronie ścieżki. Wdrapała się wysoko na górę. Rozejrzała się wokoło i odetchnęła z ulgą. Udało jej się przebiec zanim ten ogromny, ujadający pies ją zauważył. Wprawdzie pies był teraz zajęty przynoszeniem patyka dziecku, ale trzeba być bardzo ostrożnym. Nigdy nic nie wiadomo.

    Teraz już tylko trzeba migiem przeskoczyć po gałęziach ponad głowami intruzów i do dziupli! Wykonała parę prędkich susów i dotarła do celu. Wyjęła z pyszczka orzeszek znaleziony po drugiej stronie parku. Ledwo włożyła go do dziupli, a pod drzewem zauważyła już kolejny.
    Śpiesznie sprawdziła gdzie jest psiak. Czworonóg był bardzo zziajany i język wystawał mu z pyska. Gdy na niego patrzała, pozostając bezpieczna w koronie drzewa, wydawało jej się, że psiak nie był aż taki groźny, jak go wcześniej oceniła. Wyglądał raczej zabawnie i sympatycznie. Po chwili znalazła się na dole. Rozejrzała się, chwyciła orzeszek w łapki. Włożyła go do pyszczka, by nie przeszkadzał we wspinaczce i zwinnie wdrapała się na swoją gałąź. Już jest bezpiecznie. Można rozgryźć zdobycz i wydobyć z niego smaczny środek. Chrup, chrup, chrup, jadła orzech. Stuk, stuk, stuk, wyrzucała skorupki.
    - Au, au, au! Co się dzieje?
    Wiewiórka spojrzała prędko w dół. Zobaczyła szary łepek, szare długie uszy i okrągły ogonek.
    - Oj, przepraszam Króliku, nie zauważyłam cię. Czyżbym trafiła w ciebie łupinami?
    - Króliku?! Króliku?! Widziałeś kiedyś Królika Wielkanocnego?!
    - Nie. Wydaje mi się, że nikogo takiego nie znam – odparła, wyraźnie zdziwiona wiewiórka. – Czy mieszka gdzieś w okolicy?
    Szarak wyraźnie się zdenerwował, skoki - Wiewiórka wiedziała, że tak się mówi na jego nogi - niecierpliwie się poruszały, a nos też nie chciał się uspokoić. Był czymś bardzo poruszony. Widocznie nie chodziło tylko o zagubionego kolegę królika. Nagle jednak się uspokoił i spojrzał na Wiewiórkę.
    - Ty naprawdę nie wiesz, co to jest Zając Wielkanocny? – zdziwił się Nie-Królik.
    - Nie, nie wiem. A kto to taki? Moja babcia przyjaźniła się kiedyś z zającem, ale on nie był Wielkanocny.
    - Ooo, Zające Wielkanocne to znakomity ród wśród zajęcy. Przynosimy – a mówię MY, bo jestem oczywiście zającem – dzieciom łakocie i pisanki w pierwszym dniu Świąt Wielkanocnych. Nawet się mówi o tym czasie „Zajączek” – Zając wyraźnie się wyprostował i wypiął dumnie pierś. – I wówczas, zające z mojej rodziny mają dużo pracy.
    Wyjaśniwszy to Zając Wielkanocny znowu zaczął nerwowo się rozglądać i strzyc wąsikami.
    – Wiewiórko? Nie widziałaś gdzieś tutaj takiego koszyka z pisankami – takimi kolorowymi jajkami – i łakociami w środku?
    - Kolorowe jajka! – ucieszyła się Wiewiórka. - O tak, widziałam koszyk z kolorowymi jajkami. Na jednym z drzew, na skraju

    - Wstyd się przyznać – westchnął Zając Wielkanocny. – Ale zgubiłem go. Usiadłem na chwilę, żeby odpocząć, bo niosłem te wszystkie słodkości i pisanki dla dzieci. Ukryłem się pod krzaczkiem, ale koszyk tam się już nie zmieścił. Zmrużyłem oczy tylko na chwilę, a teraz biedne maluszki nie będą miały niespodzianki po Śniadaniu Wielkanocnym. Jakżeż to wszystko niefortunnie się złożyło.
    Uszy zająca oklapły, a on cały aż się skulił z wielkiego żalu. Wiewiórce zrobiło się smutno. Oczyma wyobraźni zobaczyła te wszystkie rozczarowane dzieci, ich smutne minki, ich zwieszone ramionka... Tak, to naprawdę fatalne zrządzenie losu. Już wiedziała, co należy zrobić. Postanowiła pomóc nowemu znajomemu.
    - Chodź za mną. Zaprowadzę Cię do koszyka – powiedziała Wiewiórka i zaczęła przemykać od drzewa do drzewa. Zając pokicał za nią.
    - Tu jest – powiedziała i wdrapała się wysoko aż na koronę drzewa - Zobacz!

    Między gałęziami znajdował się przykryty „pokrywką” koszyk spleciony z luźno poprzekładanych gałązek. Zającowi, który obserwował go z dołu wydawał się kulą. Z dwóch stron miał leżące naprzeciwko siebie otworki. Wewnątrz wyścielony był mieszanką błota z mocno splecionymi gałązkami, liśćmi, trawą, oraz piórami. Na tym wszystkim leżała kołderka z trawy, korzeni, delikatnych liści, piór i czegoś co przypominało sierść psa. Na tej pierzynie leżały cztery zielonkawe, choć może nawet troszkę z niebieskim odcieniem, brązowo nakrapiane pisanki. Kiedy Wiewiórka przyglądała się jajkom nadleciała sroka.
    - Co tutaj robicie? Czemu siedzisz przy moich jajkach? Na chwilkę odlecieć nie można. Ledwo ptak odstraszy jednego intruza, to już drugi przychodzi.
    - Przepraszam, że przeszkadzamy – ukłonił się Zając – Szukamy pisanek, które zginęły gdy odpoczywałem.
    - Jak ktoś coś zwędzi, to zaraz srokę oskarżają – zżymała się Sroka – Nie mam waszych pisanek. A w tych kolorowych jajkach są moje dzieci. Już niedługo się wyklują. Nie przeszkadzajcie proszę. Widziałam w pobliżu kunę i muszę być bardzo ostrożna. Bardzo ostrożna – powtórzyła Sroka rozglądając się wokół i sadowiąc się na jajkach - Może to ona zabrała wasz koszyk. To znana złodziejka jaj.

     

    - Kuna?! – przeraziła się wiewiórka. – Kuny polują na wiewiórki i na zające też. Oj! Boję się Zającu. To straszne, strasznie straszne.
    - Tak, tak! - powiedziała sroka. – Idźcie już. Moje maleństwa potrzebują spokoju.
    - Gdzie my ją znajdziemy? – zastanawiał się Zając. – Gdzie ta kuna może się podziewać?
    - Widziałam ją – usłyszeli cichy głos. Odwrócili się i dopiero teraz zdali sobie sprawę z tego, że ktoś słucha ich rozmowy. Była to mała ciemnoszara mysz. – Teraz śpi. Wdrapała się na gałąź i zwinęła się w kłębek w gnieździe opuszczonym przez rodzinę wron. Bardzo się bałam. Ukrywałam się w norce pod korzeniem. Strasznie długo nie mogła zasnąć. Zjadła jakieś strasznie słodkie jajko i bardzo bolał ją brzuszek. Okrutnie utyskiwała. Ale teraz śpi.
    - Słodkie jajko? To pewnie czekoladowe. Kunie zaszkodziło, ale dzieci je bardzo lubią i jak zjedzą tylko odrobinę, to nic złego się nie stanie. Pewnie się objadła ponad miarę. To moje jajka, Wiewiórko! Musimy je odzyskać. Dla dzieci.
    Wiewiórka zatrzęsła się ze strachu.
    - Ależ ja się bardzo boję. Taka kuna może mi zrobić krzywdę.
    - Bądź dzielna! Razem damy radę. Dla dzieci, by miały dobre Święta. Myszko, zaprowadzisz nas? – Zając zwrócił się do Myszki.
    - Dobrze, ale zaraz potem uciekam. Trwoga mnie zdejmuję, gdy tylko o niej myślę.
    Myszka zaprowadziła przyjaciół do drzewa, na którym było uwite wronie gniazdo. W środku widać było kunę. Pod drzewem stał koszyk pełen pisanek i łakoci. Dookoła porozrzucane były kolorowe papierki. Widać, kuna już się do nich dobrała.
    - Tu was zostawiam – pisnęła Myszka i uciekła.
    - Zającu, ja sprawdzę, czy kuna śpi. Jak dam ci znać, to pozbieraj wszystko do koszyczka i uciekaj z nim szybko. Wdrapię się na tamto drzewo i z bezpiecznej odległości zobaczę, czy kuna śpi. Jeśli się obudzi, zostaw koszyk i biegnij ile sił w nogach. Nawet nie oglądaj się za siebie. Trzeba będzie się ratować.
    Wiewiórka poruszała się gibko, wyginając ciało. Robiła to niemal bezszelestnie. Bardzo uważała, by żaden niepotrzebny dźwięk nie obudził drapieżnika. W głębi ducha cieszyła się, że jest wiosna. Latem musieliby stawić czoła nie jednej, ale dwóm kunom. Bowiem właśnie wtedy łączą się w pary. Wszystkie te myśli towarzyszyły Wiewiórce w wędrówce między konarami. Teraz już wyraźnie widziała kunę, jej futro miarowo unosiło się i opadało, a oddech był spokojny i równomierny. Pomachała do Zająca Wielkanocnego. To był znak, że może zaczynać akcję. Wiewiórka stała na czatach.
    Zając ujrzawszy umówiony sygnał, podskoczył delikatnie do koszyka. Zebrał tylko nienaruszone łakocie i włożył je do środka. Spojrzał na Wiewiórkę. Dała mu znak, żeby się nie ruszał. Kuna właśnie się poruszyła w gnieździe. Po chwili jednak spostrzegł kolejny znak mówiący, że wszystko jest w porządku. „Jak dobrze, że kuny śpią za dnia” – pomyślał Zając, chwytając koszyczek. Kic, kic, kic – powoli skakał, by nie poruszyć żadnej gałązki, by nie wydać żadnego odgłosu i kic, kic, kic – skakał coraz szybciej i szybciej, aż uciekł na przeciwległy skraj parku. W momencie kiedy stanął, zobaczył nad sobą wiewiórkę.
    - Dziękuję Wiewiórko, bardzo mi pomogłaś. Biegnę teraz do dzieci, bo jestem już bardzo spóźniony.
    - A starczy prezentów dla nich?
    - Oczywiście, że starczy, zawsze mam trochę więcej łakoci. Tak na wszelki wypadek.
    - To biegnij, ja też uciekam, zwołałyśmy ze Sroką i myszką zebranie mieszkańców parku. Chcemy przekonać psy, by pomogły nam wystraszyć kunę. Niech stąd zmyka. Nie chcemy tu tego drapieżnika – to powiedziawszy, Wiewiórka pomachała w stronę Zająca.
    - Do zobaczenia!
    - Do zobaczenia! Wesołych Świąt – pomachał do niej Zając i pospiesznie pokicał w stronę domów, w których już czekały na niego dzieci

     

    Następnie proponuję, aby zadać dzieciom następujące pytania:

    • O czym był filmik/opowiadanie?
    • Kto był bohaterem opowiadania/filmu?
    • Co zrobił zająć?
    • Kto mu pomógł szukać pisanek?
    • Czy zając znalazł pisanki?
    • Itp.

     

    ZABAWA RUCHOWA

    „Wędrująca pisanki” – zabawa ruchowa. Dzieci maszerują w rytm melodii granej przez

    rodzica. Podczas przerwy w muzyce rodzic mówi: Pisanki wysoko! – dzieci stają w miejscu i wysoko podnoszą ręce, na hasło: Pisanki nisko! – dzieci kucają i kładą dłonie przed sobą na podłodze.

     

    1. PRACA PLASTYCZNO-TECHNICZNA „Zajączek” – wykonanie zająca ze skarpety. (wspólna praca z rodzicem J).

    Potrzepne przedmioty:
    skarpetka, (biały i różowy filc- jeśli ktoś ma), ruchome oczka lub czarny mazak, gumki recepturki, wstążka lub sznurek, ryż, wata lub obojętnie jaki materiał do włożenia do środka zająca, wstążeczka ozdobna, nożyczki, klej.

    INSTRUKCJA:

    Napełnij skarpetkę watą, ryżem lub …..(ilość zależy od rozmiarów skarpety). Mniej więcej w jednej trzeciej długości przewiąż skarpetę pierwszą gumką. Nieco wyżej zawiąż drugą gumkę. Uzyskasz w ten sposób tułów i głowę zajączka (patrz zdjęcie).

                                                                                                 

    Przyklej lub narysuj nos i oczka. Miejsce łączenia głowy z tułowiem przewiąż ozdobną wstążeczką. Górną część skarpetki przetnij na pół, a każdą z połówek uformuj w kształt uszu Zajączek gotowy.

                                                                              

    1. PO POŁUDNIU

    Jak zabawa tak bardzo się spodobał dzieciom to oczywiście możemy ją powtórzyć J „Zbieramy rozsypane jajka” – zabawa ruchowa, utrwalanie nazewnictwa związanego

    z orientacją przestrzenną. Przed zabawą proszę o rozmieszczenie w rożnych miejscach w pokoju kolorowych jajek (papierowe sylwety, drewniane, jakie Państwo mają w domu). Dzieci maszerują  w rytmie wygrywanym przez rodzica na dwóch łyżkach. Gdy muzyka cichnie, szukają ukrytych sylwet pisanek. Wznowienie gry na łyżkach ponownie przywołuje dziecko do marszu. Gdy wszystkie pisanki zostaną odnalezione, dziecko przelicza swoje pisanki i mowi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH – WTOREK 30.03.2021

    I. Na dobry początek dnia poćwiczy trochę naszą buzię.

    Wielkanoc u języczka” – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy rodzic czyta bajkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy (lub naśladuje rodzica).

     

    „Wielkanoc u języczka”

    Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec cia­sto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go cho­wają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwiera­ją szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podnie­bieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydy­chają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebie­niu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować

     

    1. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. „BAWIMY SIĘ Z JAJECZKAMI” - ZABAWA MATEMATYCZNA - KODOWANIE

    ukladanka_jajka.pdf

    kostka.pdf

    Trzy propozycje zabaw:

    1. Zadaniem dzieci jest ułożenie pisanek w odpowiednim miejscu na planszy. Aby wykonać zadanie prawidłowo należy uwzględnić jednocześnie dwie cechy: kolor i kształt (rozwijanie myślenia syntetycznego).

                                                                                                                         

    2) Gra przeznaczona jest dla 2 graczy. Każdy z nich otrzymuje plansze, na której będzie układał kartoniki z pisankami. Kartoniki z pisankami należy rozłożyć na stole tak, by ilustracje były widoczne.

    Pierwszy uczestnik rzuca kostkami, a następnie wyszukuje właściwą pisankę. Jeśli gracz wyrzuci kostki, wskazujące na pisankę, którą już wcześniej wylosował traci kolejkę. Wygrywa ten, kto pierwszy zapełni całą planszę.

                                                                                                             

    3) Rozkładamy na stole wszystkie kartoniki z pisankami. Pierwszy gracz rzuca kostkami. Punkt zdobywa osoba, która jako pierwsza wskaże jajko spełniające kryteria z kostek (w naszym przypadku znajdzie żółto-zielone jajko w paski). Tej osobie przyznajemy punk (dajemy np. jakiś liczman), a kartonik wraca do gry. Możemy umówić się, że np. wygrywa osoba, która jako pierwsza zdobędzie 10 punktów.

                                                                                                                           

    Praca z KARTĄ PRACY NR 24 – ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie w liczeniu. Dzieci prowadzą dziewczynkę przez labirynt do domu tak, aby po drodze zebrała do koszyka wszystkie pisanki. Rysują w ramce tyle kresek, ile pisanek zebrała dziewczynka.

     

    1. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

     

    Po zabawie z grą zachęcam do wykonania ćwiczeń gimnastycznych, można je wykonać samemu bądź z mamą, tatą, siostrą czy bratem.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=HkPdFnGRFGw

     

    1. PO POŁUDNIU:
    1. „Jajka!” – zabawa ruchowa. Dzieci w rytmie wygrywanym przez rodzica na łyżkach biegają po pokoju. Na mocne uderzenie w łyżki i pauzę dzieci zamieniają się w pisanki – siadają na piętach, kuląc się tak, aby przypominać kształtem jajko.
    2. „Nasze pisanki” – wykonanie pisanek wg pomysłu dzieci z różnych dostępnych w domu materiałów, zabawek. Jestem ciekawa waszych pomysłów J Oto moja propozycja. 

                                                                                                                 

     

    JĘZYK ANGIELSKI

    https://view.genial.ly/605d81f5f1ed690d089514b0/interactive-image-jezyk-angielski

     

    ZADANIA DLA CHĘTNYCH - PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

    Na dobry początek dnia proponuję posłuchanie piosenki i jej zaśpiewanie. (W ubiegłym tygodniu ją poznaliśmy J ).

    https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

     

    II. ZAJĘCIA KIEROWANE

    1. Zachęcamy do zobaczenia przez dzieci filmiku na temat tradycji świątecznych. Proponuję porozmawiać z dziećmi na temat zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi w waszym domu, przypomnijcie sobie jak świętowaliście w ubiegłym roku ( palma?, pisanki?, święcenie pokarmów?, stroiki na stół?, szukanie prezentów od zajączka?).

    https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg&t=308s

     

    Następnie proponuję zadać dzieciom następujące pytania:

    • Jakie święta się zbliżają?
    • Jakie znasz tradycje świąteczne?
    • Czym się różnią pisanki od kraszanek?
    • Jakie znasz potrawy świąteczne?
    • Co wkładamy do koszyczka?
    • Itp.

     

    „Zbieramy rozsypane jajka” – zabawa ruchowa, utrwalanie nazewnictwa związanego

    z orientacją przestrzenną. Przed zabawą proszę o rozmieszczenie w rożnych miejscach w pokoju kolorowych jajek (papierowe sylwety, drewniane, jakie Państwo mają w domu). Dzieci maszerują  w rytmie wygrywanym przez rodzica na dwóch łyżkach. Gdy muzyka cichnie, szukają ukrytych sylwet pisanek. Wznowienie gry na łyżkach ponownie przywołuje dziecko do marszu. Gdy wszystkie pisanki zostaną odnalezione, dziecko przelicza swoje pisanki i mowi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.

     

    2. „Bazie w wazonie” – praca plastyczna.

    Proszę, aby dzieci wycięły wazon w kartki (załączona kolorowa kartka z prostym wazonem do wycięcia). Następnie narysowały za pomocą brązowej farby, kredki łodygi i paluszkiem maczanym w białej farbie odbiły puchate części wierzby tzw. kotki.  Na dole kartki dziecko z pomocą rodzica może narysować lub przykleić wycięte pisanki z kolorowego papieru, gazety (lub skorzystać z mojej załączonej propozycji).

      pisanki.docx

     

    III PO POŁUDNIU:

    „Święta  wielkanocne” – ćwiczenia grafomotoryczne (dołączone ksero - pisanka z kogutem).