Zamiast pisać wypracowania i rozwiązywać testy będą pomagać innym, uczyć dbania o środowisko, edukować jak bezpiecznie poruszać się po drodze oraz łączyć pokolenia. Uczniowie Zespołu Szkół Nr 1 im. J.S. „Cezaka” w Zgierzu zwolnili się z teorii i przeszli do działania. Dzięki specjalnej platformie edukacyjnej, mają okazję stworzyć własne projekty społeczne.

Dzięki udziałowi w społecznej olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii” uczniowie otrzymują wsparcie mentora oraz wskazówki, potrzebne do wykonania danego zadania. Zdobytą w ten sposób wiedzę, wykorzystują potem w praktyce, nawiązując partnerstwa, ucząc się pracy w zespole, czy tworząc harmonogram i budżet, czyli rzeczy niezbędnych przy realizacji własnego projektu.

Po ukończeniu projektu, każdy z uczestników otrzymuje certyfikat, ceniony przez międzynarodowe uczelnie i pracodawców. Najciekawsze pomysły mają szansę zdobyć nagrodę „Złotego Wilka” – przyznawanego najlepszym projektom w Polsce.

Uczniowie „Cezaka” są w trakcie realizacji 6 projektów. Pierwszy z nich „Aktywne słuchanie” ma zachęcić do czytania książek, w wersji papierowej. – Czytanie elektronicznych wydań książek nie zawsze jest dobre dla naszego zdrowia – mówi Rafał Laskowski, który tworzy projekt wspólnie z Sandrą Kałużą, Martyną Chojnacką, Karoliną Zdyb, Patrycją Marciniak, Karoliną Sobczyk i Klaudią Szczerbacką – Nawiązaliśmy kontakt z kilkoma przedszkolami na terenie Zgierza, Łodzi, Ozorkowa oraz Łęczycy i będziemy czytać dzieciom ciekawe książki, aby pokazać im korzyści płynące z czytania, nie tylko za pomocą tabletu czy telefonu.      

Z kolei Ania Jakubczyk, Sandra Bartocha, Paulina Błachowicz, Patrycja Cholewa oraz Magda Jakubczyk chcą uświadamiać innych, żeby nie byli obojętni wobec siebie. – Nasz projekt „Reakcja ludzi na…” zakłada nagranie kilku filmów przedstawiających różne sytuacje, które możemy na co dzień spotkać idąc do szkoły czy sklepu np. mdlejący na ulicy człowiek– mówi Ania Jakóbczyk – Filmy będziemy pokazywać uczniom, aby wiedzieli w jaki sposób powinni reagować na tego typu sytuacje i nie przechodzić obojętnie obok.

O łączeniu pokoleń opowiada projekt realizowany przez Patrycję Koligat, Izę Kostrzewską, Krzysztofa Sulimę, Łukasza Nerga oraz Marcela Furmańczyka –Nasz pomysł „Każde pokolenia ma własny czas” polega na wspólnym spędzaniu czasu osób młodych z seniorami. Chcemy pokazać, że osoby starsze i młodsze mają wiele wspólnych tematów – mówi Patrycja Koligat. – Do tej pory udało nam się m.in. zorganizować wspólną wigilię oraz zajęcia komputerowe, gdzie uczyliśmy studentów Zgierskiego Uniwersytetu 3 Wieku korzystać z programu graficznego Photoshop na własnym telefonie. W planach mamy jeszcze wielopokoleniowe zajęcia z gotowania, a także warsztaty plastyczne, związane ze świętami wielkanocnymi. Przygotowane podczas zajęć rzeczy przekażemy następnie do zgierskiego Hospicjum, które będą sprzedawane w formie „cegiełek”. 

Swoim projektem „Przybij łapkę” Martyna Czubalska, Małgorzata Kaszuba, Dagmara Piątkowska i Wiktoria Karolak, chcą pomóc znaleźć zwierzakom ze zgierskiego schroniska nowy dom. – Pierwszym etapem było zorganizowanie zajęć dla przedszkolaków oraz uczniów z pobliskich szkół – opowiadają dziewczyny. Dzieciaki dowiedziały się m.in. czym jest schronisko i jak można pomagać zwierzakom, które tam są. Na tym jednak nie koniec. – Aktualnie prowadzimy zbiórkę karmy dla zwierząt, udało nam się także pozyskać sponsora, dzięki któremu będziemy sprzedawać magnesy, a cały dochód przeznaczanym właśnie na schronisko. Chcemy również, w marcu, zorganizować spotkanie dla mieszkańców Zgierza i opowiedzieć o psiakach przebywających w przytulisku.

Julia Skonieczka, Julia Pawlak, Luiza Góreczna, Daria Kacprzak oraz Weronika Zasłona będą prowadzić zbiórkę charytatywną „Widzimy szansę”. – Chcemy pomóc zebrać pieniądze mamie naszej szkolnej koleżanki, która musi przejść operację oka, wynikającą z powikłań po chorobie nowotworowej – mówią uczennice. – Będziemy rozwieszać plakaty i ulotki w całym mieście informujące o specjalnym koncie, na które będzie można wpłacać pieniądze na ten cel.

Realizując projekt „Planeta z przyszłością” – Dominika Łuczak, Patrycja Manowska oraz Bartek Dorycki, chcą zachęcić młode osoby, aby dbały o środowisko. – Planujemy zorganizować warsztaty edukacyjne, gdzie uczniowie najmłodszych klas dowiedzą m.in. jak segregować śmieci, na czym polega proces recyklingu, a także jak długo rozkłada się dany surowiec – mówi Bartek. Uczniowie pokażą również jak w twórczy sposób wykorzystać niektóre odpady i stworzyć z nich stroje.

„Bezpieczny pieszy” to projekt mający na celu zwiększenie bezpieczeństwa wśród pieszych i rowerzystów. Igor Skotarek, Ula Piekarska, Weronika Mirowska, Igor Stopczyk oraz Adrian Banaszewski planują szereg prelekcji w szkołach i przedszkolach, podczas których będą uświadamiać najmłodszych m.in. o zagrożeniach jakie mogą je spotkać na drodze, a także jakich zasady należy przestrzegać, by cało i zdrowo dotrzeć do szkoły lub domu. – W ostatnim czasie jest bardzo dużo wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów, należy więc od najmłodszych lat uświadamiać innych, jak należy prawidłowo zachować się na drodze – przekonują uczniowie.    

Udział w „Zwolnieni z teorii” to nie tylko okazja na zdobycie konkretnych, cennych umiejętności i doświadczenia, ale również szansa na zrobienie czegoś dobrego.