Jak zachęcić dzieci i młodzież do nauki, przy okazji ucząc samodzielności, odpowiedzialności oraz współpracy? Odpowiedzi na to pytanie szukali uczestnicy konferencji, „Od nauczania do uczenia się – daltońskie inspiracje”, pod patronatem starosty zgierskiego – Bogdana Jaroty, popularyzującej idee edukacji daltońskiej.

– Chcemy przekonać nauczycieli, wychowawców i pedagogów do zainteresowania się innowacyjnym podejściem do nauczania – mówi Anna Sowińska, konsultant Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, a zarazem koordynator konferencji. – W ciągu dnia, do dziecka dociera ponad 6 tys. komunikatów, a on w całym tym szumie informacyjnym musi wybrać te, które są istotne dla niego. Rolą nauczyciela, w edukacji daltońskiej, jest m.in.: przyglądanie się i słuchanie uczniów, a także zastanawianie się jak zainteresować oraz pogłębić ich pasję oraz nauczyć samodzielności i współpracy w grupie.

W konferencji, zorganizowanej przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zgierzu, wzięli udział międzynarodowi specjaliści w tej dziedzinie, przedstawiciele instytucji, które wprowadziły edukację daltońską w swoich palcówkach, a także nauczyciele, zainteresowani tą metodą nauczania.

– W Holandii działa kilkaset certyfikowanych placówek – mówi Hans Wenke, autor książek traktujących o planie daltońskim. – Szkoły nakładają na uczniów większą odpowiedzialność i pozwalają przejąć inicjatywę w procesie uczenia się np. poprzez wspólne rozwiązywanie problemów. Takie podejście sprawia, że uczniowie nie tylko zdobywają potrzebną wiedzę, ale też kształtują się u nich cechy, które przydadzą się im w dorosłym życiu.

Również Polska staje się znaczącym punktem na mapie edukacji daltońskiej. – Uczymy się tak jak chcemy. Wspólnie z uczniami układamy plan i decydujemy, co będziemy robić następnego dnia – przekonuje dr Dorota Domagała, wykładowca w Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Społeczno – Ekonomicznej w Środzie Wielkopolskiej oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Śmiglu, w której wprowadzono plan daltoński. – Niedawno mieliśmy lekcję poświęconą ptakom. Uczniowie sami zaproponowali, czego można się jeszcze dowiedzieć i nauczyć na ten temat. Moim zadaniem było sprawienie, żeby wiedziały gdzie mają znaleźć więcej informacji i zostawić swobodę do dalszego działania.

Po zakończonych wykładach uczestnicy wzięli udział także w warsztatach prowadzonych przez certyfikowanych konsultantów i nauczycieli z placówek daltońskich.