W 100. rocznicę odzyskania Niepodległości przez Polskę, w wielu miejscach w naszym kraju, odbyły się setki imprez, mających na celu uczczenie tej najważniejsze daty w historii naszego kraju. Także społeczność Zespołu Szkół Specjalnych w Głownie włączyła się w obchody, realizując ministerialny program „Niepodległa”.

Projekt składał się z siedmiu punktów. Były to:

  1. Wystawa pamiątek związanych z odzyskaniem i budową przez Polskę niepodległości,
  2. Wycieczka do Warszawy,
  3. Wykonanie portretu Marszałka Józefa Piłsudskiego,
  4. Inscenizacja szkolna pt. „Polska to taka kraina, która w sercu się zaczyna”,
  5. Miejska gra terenowa – „Szlakiem miejsc pamięci narodowej”,
  6. Szkolna wieczornica pieśni patriotycznych,
  7. Warsztaty edukacyjne w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi dla młodszych i starszych uczniów.

We wrześniu uczniowie brali udział w miejskiej grze terenowej pt. „Szlakiem miejsc pamięci narodowej”. 6 drużyn z wychowawcami na czele rozwiązywało zadania o różnym stopniu trudności dotyczące historii i życia codziennego Głowna. Wszyscy uczestnicy starali się zdobyć jak najwięcej punktów, ale tylko drużyna klas starszych szkoły podstawowej zdobyła komplet, a tym samym wygrała szkolną grę terenową.

W ramach projektu, uczniowie zwiedzali także Warszawę. W programie wycieczki nie zabrakło miejsc męczeństwa narodu polskiego, zwiedzania więzienia na Pawiaku, Wojskowego Cmentarza na Powązkach, Grobu Nieznanego Żołnierza oraz spaceru po Starówce, dzięki któremu uczniowie mogli podziwiać i docenić pracę włożoną w odbudowę stolicy po zniszczeniach wojennych.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się przygotowana przez uczniów i pracowników szkoły, wystawa pamiątek związanych z odzyskaniem i budową przez Polskę niepodległości. Wśród zwiedzających byli m. in. Wojciech Brzeski – członek Zarządu powiatu Zgierskiego, uczestnicy Środowiskowych Domów Samopomocy w Głownie i w Woli Zbrożkowej, rodzice uczniów ZSS w Głownie oraz liczni przyjaciele szkoły.

Wieczorem, 11 listopada, odbyła się szkolna wieczornica pieśni patriotycznych, czyli wspólne śpiewanie pieśni patriotycznych. Następnie uczestnicy obejrzeli film pt.: „Kamienie na szaniec”, po którym rozpoczął się nocny biwak.

Ostatnim punktem realizowanego projektu był udział uczniów w zajęciach w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi. Młodsza grupa podczas warsztatów dowiedziała się, dlaczego polska flaga jest biało-czerwona, skąd się wziął Orzeł Biały i dlaczego „Mazurek Dąbrowskiego” został naszym hymnem narodowym. Natomiast starsza grupa wzięła udział w lekcji muzealnej zatytułowanej „Jak feniks z popiołów – odrodzenie Rzeczypospolitej po I Wojnie Światowej”. Była to opowieść o drodze do suwerenności i niepodległości, którą podążali rodacy podzieleni między trzech zaborców. Drodze, jaką musiały przebyć Legiony. Lekcja odbyła się w oparciu o część wystawy „Drogi do Niepodległej 1791-1921” i została uzupełniona quizem sprawdzającym wiedzę historyczną, w którym uczniowie wypadli naprawdę dobrze.