Już siódma ekopracownia w powiatowej szkole została dzisiaj oddana do użytku. W Zespole Szkół nr 1 im. prof. R. A. Cebertowicza w Głownie uczniowie mogą przeprowadzać doświadczenia, badać glebę, powietrze i zjawiska przyrodnicze, a także zgłębiać wiedzę z biologii, fizyki, chemii, geografii, w wyremontowanej oraz w wyposażonej w najnowocześniejszy sprzęt i pomoce dydaktyczne pracowni.

Pieniądze na remont klasy przekazało Starostwo Powiatowe w Zgierzu, natomiast wyposażenie ekopracowni zostało zakupione ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach konkursu „Moja wymarzona ekopracownia 2015”.
„Aby ziarnko piasku stało się drogocenną perłą, potrzebna jest odpowiednia muszla”. To motto przyświecało dyrekcji, nauczycielom oraz uczniom podczas przygotowywania i realizacji projektu. Młodzieży z Głowna także potrzebna była profesjonalna pracownia, w której mogliby się uczyć i eksperymentować, dzięki czemu wiedza szybciej się przyswaja.
Oficjalne otwarcie pracowni rozpoczęło się od przecięcia wstęgi, którą po kolei przecinały osoby zaangażowane w jej powstanie: Bogdan Jarota – starosta zgierski, Wojciech Brzeski – członek Zarządu Powiatu Zgierskiego, Ilona Rafalska – naczelnik Wydziału Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych Starostwa Powiatowego w Zgierzu, Elżbieta Kołodziej – dyrektor szkoły, oraz przedstawicielki grona pedagogicznego, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Następnie przyszedł czas na doświadczenia w nowej ekopracowni. Uczniowie zaprosili gości do wspólnego eksperymentowania. Anna Antczak i Karolina Markus z klasy IV TL badały różnicę napięć powierzchniowych oraz gęstość różnych cieczy używając mleka, barwników spożywczych, płynu do mycia naczyń, oleju czy octu. Uczniowie III TI: Sylwester Cichosz i Anna Kochaniak przeprowadzili doświadczenie polegające na wykazaniu, że substancje gazowe, tak jak ciecze mogą mieć podobne właściwości, gdyż gaz też może zgasić płomień świecy. Natalia Bartczak z I TM nie tylko interesuje się fizyką, ale również jest jedyną dziewczyną, która uczy się w klasie o profilu technik-mechanik. Wyjaśniła ona zebranym jak działa kula plazmowa, która pokazuje kierunek wyładowań elektrycznych zdolnych rozświetlić np. żarówkę. Oprócz tego goście mogli obejrzeć włos pod mikroskopem, czy zobaczyć jak krąży krew w sercu na specjalnym modelu.