21 czerwca w Starostwie Powiatowym w Zgierzu odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, włodarzy miast i gmin powiatu zgierskiego oraz mieszkańców, podczas którego omawiano zalety i wady istniejących, a także planowanych zmian, w funkcjonowaniu ŁKA na terenie województwa łódzkiego, w tym także powiatu zgierskiego.

Spotkanie, poprowadzone przez Radną Sejmiku Województwa Łódzkiego – Ilonę Rafalską, otwierały dwie prezentacje multimedialne. Pierwsza z nich dotyczyła „Prezentacji Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do 2020 roku”, w której omówione zostały kwestie funkcjonowania linii kolejowych na terenie województwa. Wariant podstawowy przewiduje rozwój następujących linii: Łódź – Sieradz, Łódź – Kutno, Łódź – Łowicz, Łódź – Koluszki – Skierniewice (z wydłużeniem do Warszawy), Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno, Łódź – Piotrków Trybunalski – Radomsko, Kutno – Łowicz – Skierniewice. Na tych trasach docelowo ma znajdować się 126 przystanków i stacji kolejowych, z czego na terenie powiatu zgierskiego znajdzie się 17. W planach zostało ujęte także zmodernizowanie stacji kolejowej w Głownie, gdzie zostanie wybudowana m. in. kładka, która połączy dwie duże dzielnice miasta, tak aby mieszkańcy nie musieli nadkładać drogi, chcąc przejść na drugą stronę torów kolejowych.

W kolejnej prezentacji Prezes Zarządu ŁKA – Andrzej Wasilewski, przedstawił obecnie funkcjonujące i planowane rozwiązania techniczne łódzkich kolei. Obecnie ŁKA dysponuje taborem 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT 3 z klimatyzacją, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, czy bezpłatnym WI-FI. Kolejnym, ważnym dla mieszkańców, aspektem jest integracja połączeń kolejowych z transportem zbiorowym. Nie bez znaczenia jest możliwość zakupu Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego. Jest to oferta skierowana do mieszkańców wielu miast województwa, w tym także dla Zgierza, Strykowa i Głowna, którzy na jednym bilecie mogą poruszać się komunikacją miejska, ŁKA i Przewozów Regionalnych.

Wśród postulatów zgłaszanych przez mieszkańców podczas spotkania znalazło się wybudowanie nowych przystanków, m. in Zgierz – Jedlicze, czy Zgierz – Przybyłów, dostosowanie siatki połączeń ŁKA do komunikacji miejskiej, zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Rafał Wlazło, ze Stowarzyszenia „Nowa Łódź” zwracał także uwagę na brak parkingów przy przystankach, tak aby mieszkańcy mogli dojechać do stacji samochodem, zaparkować i dalej poruszać się koleją, a także pochylenia się samorządowców nad kwestią tzw. tramwaju regionalnego, który w swoim założeniu zakładał modernizację trakcji i torowisk, aby ponownie połączyć Ozorków, Zgierz, Łódź i Pabianice.

- Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale jako mieszkaniec powiatu zgierskiego, cieszę się, że dzięki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, możemy dojechać w różne części naszego województwa – mówił podczas spotkania starosta zgierski – Bogdan Jarota.

ŁKA zachęca mieszkańców do składania opinii i uwag odnośnie jej funkcjonowania, aby w miarę możliwości, można je było wprowadzać.