REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W BIELSKU-BIAŁEJ
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej, będącego także Organizatorem Rodzinnej Pieczy Zastępczej, strukturę organizacyjną, zakresy działania komórek organizacyjnych oraz Zespołu do Spraw Pieczy Zastępczej, wchodzącego w jego skład.§ 2
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej działa na podstawie:- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2013r. poz. 595 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2013r. poz. 182 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2013r. poz. 135 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 231, poz. 1375),
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.)
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
- uchwały Nr I/4/16/99 Rady Powiatu w Bielsku-Białej z dnia 21 stycznia 1999 r. w sprawie utworzenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej,
- statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej nadanego uchwałą nr IV/18/129/12 Rady Powiatu w Bielsku-Białej z dnia 19 stycznia 2012 r.,
- zarządzenia Nr 60/2011 Starosty Bielskiego z dnia 30 grudnia 2011 r. w sprawie wyznaczenia Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej na organizatora rodzinnej pieczy zastępczej w powiecie bielskim i utworzenia w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej Zespołu do Spraw Pieczy Zastępczej,
- innych przepisów prawnych obowiązujących samorządowe jednostki organizacyjne oraz jednostki budżetowe,
- niniejszego Regulaminu.
§ 3
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, zwane dalej „Centrum” jest samorządową jednostką organizacyjną podlegającą bezpośrednio Zarządowi Powiatu.
- Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych dla jednostek budżetowych.
- Pełna nazwa i adres brzmi: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej, ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała.
Rozdział II
Przedmiot i zakres działania
§ 4
- Centrum realizuje zadania własne powiatu i z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw: o pomocy społecznej, o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zadania z zakresu ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych na obszarze Powiatu Bielskiego, zwanego dalej „Powiatem”.
- Do zadań Centrum wynikających z przepisów ustawy o pomocy społecznej należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- sporządzanie oceny zasobów w zakresie pomocy społecznej,
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa,
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
- pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, wymienionym w pkt 4, oraz cudzoziemcom, którzy uzyskali status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,
- prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
- prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
- szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu,
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu,
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego;
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- udzielanie cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej, pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
- sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej.
- Do zadań Centrum wynikających z przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, należą w szczególności:
- opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej,
- zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne przez wspieranie procesu usamodzielnienia,
- tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych,
- prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym,
- organizowanie szkoleń dla prowadzących rodzinną i instytucjonalną formę pieczy zastępczej oraz pozyskiwanie kandydatów do pełnienia tej funkcji i finansowania ich szkoleń,
- organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie grup wsparcia, specjalistyczne poradnictwo,
- finansowanie świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu umieszczonych w pieczy zastępczej lub innych placówkach wymienionych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, na jego terenie lub na terenie innych powiatów,
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- finansowanie pobytu w pieczy zastępczej cudzoziemców mających miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą.
- Do zadań Centrum wynikających z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, należą w szczególności:
- opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
- opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy zwłaszcza w zakresie promowania i wdrażania metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie,
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia, lub ośrodkach interwencji kryzysowej,
- opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
- Zadania powiatu, realizowane przez Centrum, z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnoprawnych obejmują w szczególności:
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
- opracowywanie i realizację powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
- współpracę z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej tych osób,
- dofinansowanie:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
d) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych,
e) kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
f) innych programów na rzecz osób niepełnosprawnych
- Zlecanie, w imieniu powiatu i nadzór nad realizacją zadań z zakresu pomocy społecznej, pieczy zastępczej, przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, podmiotom uprawnionym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz na podstawie odrębnych przepisów.
- Realizowanie innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach.
Rozdział III
Zasady kierowania i organizacja pracy
§ 5
- Centrum kieruje Dyrektor, zatrudniany przez Zarząd Powiatu.
- Dyrektor Centrum jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników.
- Dyrektor Centrum jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- W sprawach związanych z funkcjonowaniem Centrum Dyrektor może wydawać akty wewnętrzne w formie zarządzeń, regulaminów, instrukcji i komunikatów.
- Na czas swojej nieobecności, związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym, Dyrektor upoważnia pracownika Centrum do bieżącego kierowania jednostką, po uzgodnieniu z członkiem zarządu powiatu według kompetencji.
§ 6
- Dyrektor kieruje pracą Centrum i odpowiada za realizację zadań statutowych, a w szczególności:
- reprezentuje Centrum na zewnątrz,
- ustala organizację Centrum oraz formy i metody pracy w Centrum,
- prowadzi politykę kadrową, dokonuje podziału zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy,
- sprawuje nadzór nad merytorycznym i terminowym wykonywaniem zadań Centrum i związanych z działalnością Centrum zobowiązań finansowych,
- zapewnia skuteczną kontrolę realizacji zadań i przestrzegania przepisów prawa,
- nadzoruje prawidłową realizację budżetu,
- sprawuje funkcje kontrolne wobec pracowników Centrum,
- współpracuje z sądem rodzinnym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci, których rodzice zostali pozbawieni lub ograniczeni we władzy rodzicielskiej nad nimi,
- wytacza na rzecz dzieci powództwa o roszczenia alimentacyjne, zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- wydaje decyzje administracyjne w ramach ustalonych kompetencji oraz udzielonych przez Starostę upoważnień,
- zawiera, dokonuje zmian i rozwiązuje na podstawie upoważnienia Starosty Bielskiego umowy cywilnoprawne z rodzinami zastępczymi w sprawie powierzenia dziecka oraz z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej,
- składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności Centrum, przedstawia ocenę zasobów pomocy społecznej oraz zestawienie potrzeb w zakresie systemu pieczy zastępczej,
- przedstawia Radzie Powiatu, Zarządowi Powiatu i Staroście sprawozdanie z efektów pracy organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
- dokonuje okresowych ocen pracowników Centrum,
- wykonuje inne zadania zlecone przez Starostę.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna
§ 7
- Strukturę organizacyjną Centrum tworzą zespoły i stanowiska pracy.
- W zespołach mogą być tworzone stanowiska koordynatorów.
- Pracownicy w zespołach i na samodzielnych stanowiskach pracy funkcjonują w oparciu o indywidualne zakresy czynności, obowiązków i odpowiedzialności.
§ 8
- W skład Centrum wchodzą:
- Stanowisko ds. Księgowości,
- Zespół ds. Planowania, Analiz i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, Ustalania i Egzekwowania Odpłatności,
- Zespół ds. Opieki nad Dzieckiem i Rodziną,
- Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych,
- Stanowisko ds. Obsługi Administracyjnej.
- Strukturę organizacyjną Centrum określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do regulaminu.
Rozdział V
Podstawowe zakresy działania zespołów i samodzielnych stanowisk pracy
§ 9
I. Stanowisko ds. Księgowości
- realizacja praw i obowiązków wynikających z pełnienia funkcji głównego księgowego, określonych w ustawie o finansach publicznych,
- prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej Centrum oraz Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
- organizowanie i nadzorowanie prac związanych z opracowaniem i realizacją budżetu Centrum i współpraca z innymi stanowiskami w tym zakresie oraz kontrola jego wykonania,
- dokonywanie wstępnej kontroli i prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej w zakresie wydatków budżetowych Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- opracowywanie okresowych informacji i analiz wykorzystywania środków będących w dyspozycji jednostki,
- naliczanie i wypłata wynagrodzeń pracownikom Centrum oraz innych wynagrodzeń z tytułu realizacji zawartych umów,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej dotyczących spraw socjalnych pracowników,
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości zawieranych umów przez Centrum,
- nadzór nad realizacją części finansowej zadań przekazywanych przez PFRON na podstawie umów lub porozumień, w których realizatorem jest Centrum,
- nadzór finansowo-księgowy nad realizacją projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości oraz spraw majątkowych,
- współpraca ze Skarbnikiem Powiatu,
- stosowanie mechanizmów zarządzania ryzykiem i kontroli zarządczej.
II. Zespół ds. Planowania, Analiz i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, Ustalania i Egzekwowania Odpłatności
- Planowanie potrzeb i opracowywanie analiz w zakresie pomocy społecznej:
a) tworzenie i uaktualnianie planów finansowych zadań pomocy społecznej w oparciu o bilanse potrzeb oraz posiadane środki pieniężne na ich realizację,
b) opracowywanie we współpracy ze stanowiskami merytorycznymi Centrum i jednostkami organizacyjnymi powiatu projektu rocznych budżetów w zakresie pomocy społecznej i sprawozdań z ich realizacji,
c) sporządzanie analiz potrzeb i wykorzystania środków finansowych na pomoc społeczną,
d) współpraca z Wydziałem Budżetu i Finansów Starostwa Powiatowego i Wydziałem Polityki Społecznej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w zakresie planowania i wykorzystania środków na zadania pomocy społecznej,
e) sporządzanie sprawozdań merytorycznych z zakresu pomocy społecznej, w tym oceny zasobów pomocy społecznej,
f) przygotowywanie aktów prawnych w zakresie organizacji i działania Centrum oraz powiatowych jednostek pomocy społecznej,
g) opracowywanie projektów regulaminów oraz dokonywanie bieżących zmian,
h) przygotowanie, poprzedzonego analizą ryzyka, rocznego planu pracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz sprawozdania z jego wykonania. - Współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze pomocy społecznej w zakresie przewidzianym ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym:
a) organizacja konkursów ofert w celu powierzenia lub wsparcia realizacji zadania publicznego,
b) przygotowanie materiałów do zawierania umów cywilnoprawnych z podmiotami niepublicznymi o powierzenie lub wsparcia realizacji zadania publicznego,
c) nadzór i rozliczanie realizacji zadania publicznego. - Merytoryczny nadzór nad realizacją porozumień (umów) zawartych z innymi powiatami w sprawie powierzenia zadań powiatu określonych ustawami wykonywanych na rzecz mieszkańców powiatu bielskiego oraz mieszkańców innych powiatów.
- Pomoc cudzoziemcom, w tym uchodźcom w zakresie przewidzianym ustawą z dnia 13 czerwca 2003r. o cudzoziemcach.
- Prowadzenie postępowania wobec osób zobowiązanych do ponoszenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej lub opłaty za pobyt osoby pełnoletniej, która osiągnęła pełnoletniość przebywając w pieczy zastępczej i jej egzekwowanie.
III. Do zakresu działania Zespołu ds. Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w szczególności należy:
- prowadzenie naboru i kwalifikowanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz do pełnienia funkcji dyrektora placówki rodzinnej,
- wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych potwierdzających ukończenie szkolenia,
- wydawanie opinii o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej,
- organizowanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analiz dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka,
- organizowanie opieki w pieczy zastępczej,
- organizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka,
- zapewnienie pomocy i wsparcia, a także organizowanie grup wsparcia i rodzin pomocowych dla rodzin sprawujących pieczę zastępczą,
- organizowanie dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy,
- organizowanie poradnictwa i terapii dla rodzin sprawujących pieczę i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- organizowanie poradnictwa dla osób sprawujących pieczę zastępczą w celu wzmocnienia kompetencji oraz przeciwdziałania zjawisku wypalenia zawodowego,
- organizowanie pomocy prawnej dla osób sprawujących pieczę zastępczą,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w pieczy zastępczej,
- dokonywanie oceny rodziny zastępczej oraz prowadzącego rodzinny dom dziecka,
- przygotowywanie rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka na przyjęcie dziecka poprzez udzielanie szczegółowych informacji o dziecku i przekazanie odpowiedniej dokumentacji dziecka,
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej osób zgłaszających gotowość do pełnienia pieczy zastępczej,
- organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą,
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną,
- organizowanie opieki nad dziećmi z powodu czasowego nie sprawowania opieki przez rodzinę zastępczą lub prowadzącego rodzinny dom dziecka,
- opiniowanie przedłużenia okresu pobytu dziecka w rodzinie zastępczej zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego,
- opiniowanie na wniosek dyrektora Centrum wytaczania powództwa o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej,
- opiniowanie na wniosek Starosty czasowego sprawowania pieczy zastępczej przez rodzinę zastępczą oraz prowadzącego rodzinny dom dziecka nad dzieckiem poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- współpraca ze stanowiskiem ds. świadczeń w zakresie prawidłowości wykorzystania przyznanych świadczeń oraz zmiany w sytuacji rodziny i dziecka,
- organizowanie i nadzorowanie pracy koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej,
- współpracowanie ze środowiskiem lokalnym w szczególności z organizacjami i instytucjami zajmującymi się pomocą dziecku i rodzinie,
- współpraca z sądami wynikająca z ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, a także przekazywanie sądom co najmniej raz na 6 miesięcy informacji o sytuacji osobistej dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej oraz sytuacji rodziny dziecka,
- sporządzanie opinii dotyczącej zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej i przekazywanie jej do właściwego sądu,
- opracowanie i realizacja 3 letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej,
- prowadzenie rejestru kandydatów zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- prowadzenie rejestru osób pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej, niezawodowej lub prowadzących rodzinne domy dziecka,
- prowadzenie rejestru wydanych opinii,
- prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń,
- udział w zespołach ds. okresowej oceny dziecka,
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich i rodziny zastępcze,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych celem ustalenia uprawnień do świadczeń dla osób usamodzielnianych, którym pomoc przyznana była na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych w wymaganym zakresie spraw,
- ustalanie sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej pełnoletnich wychowanków niezbędnej do przyznania świadczenia,
- sporządzanie list wypłat świadczeń pieniężnych dla osób uprawnionych,
- wspieranie usamodzielnianych wychowanków w opracowaniu indywidualnego programu usamodzielniania, jego realizacji, w szczególności w motywacji do kontynuowania nauki,
- pomoc wychowankom przy realizacji pomocy rzeczowej z tytułu zagospodarowania,
- ocena realizacji planu usamodzielniania, propozycje jego modyfikacji w przypadku zmiany planów wychowanka,
- rozpoznawanie i bilansowanie potrzeb w zakresie pomocy dla osób opuszczających placówkę lub rodzinę zastępczą,
- współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz integracji osób usamodzielnianych,
- przygotowywanie wniosków o dotację na realizację projektów ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
- opracowanie projektów umów i zmian do nich na realizacje projektów ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, rozliczanie dotacji,
- kontrola finansowa i merytoryczna zleconego zadania,
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej,
- przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku,
- wydawanie opinii o możliwości umieszczenia w rodzinie zastępczej większej liczby dzieci,
- wydawanie opinii o osobach wyznaczonych przez organizatora pieczy zastępczej do prowadzenia rodzinnego domu dziecka w przypadku nieobecności prowadzącego ten dom,
- pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu,
- zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinny dom dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej,
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej,
- przedstawianie corocznego sprawozdania z efektów pracy Dyrektorowi Centrum,
- prowadzenie spraw dotyczących placówek opiekuńczo-wychowawczych,
- przygotowanie skierowań do placówek opiekuńczo-wychowawczych mających siedzibę na terenie powiatu,
- współpraca z powiatami prowadzącymi odpowiednią placówkę opiekuńczo-wychowawczą poza powiatem w sprawie skierowania dziecka do tej placówki,
- przygotowanie projektów porozumień w sprawie przyjęcia dziecka oraz warunków jego pobytu i wysokości wydatków na jego opiekę i wychowanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej na terenie powiatu bielskiego lub na terenie innego powiatu i obsługa merytoryczna porozumień,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń finansowych między powiatami dotyczącej wydatków związanych z utrzymaniem dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń finansowych między powiatem a gminą odnośnie wydatków związanych z utrzymaniem dzieci umieszczonych w placówce opiekuńczo-wychowawczej,
- prowadzenie postępowania administracyjnego o przyznanie świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania dzieci w pieczy zastępczej,
- prowadzenie dokumentacji rodzin zastępczych i osób prowadzących rodzinne domy dziecka,
- przyjmowanie, rozpatrywanie wniosków i sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawie ustawowych świadczeń związanych z umieszczeniem dziecka w rodzinie zastępczej: na pokrycie kosztów utrzymania dziecka, związanych z opieką i wychowaniem dziecka lub funkcjonowaniem rodzinnego domu dziecka, na utrzymanie lokalu mieszkalnego dla rodzin zawodowych i rodzinnych domów dziecka, na pokrycie kosztów przeprowadzenia niezbędnego remontu lokalu mieszkalnego dla rodzinnych domów dziecka,
- sporządzenie umów:
a) o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej, prowadzącego rodzinny dom dziecka,
b) o umieszczeniu dziecka w rodzinie pomocowej,
c) w sprawie zatrudniania osób zajmujących się opieką lub wychowaniem dzieci w rodzinnym domu dziecka,
d) w sprawie zatrudniania osób do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich, - planowanie i angażowanie środków na realizację świadczeń, dodatków i wynagrodzeń oraz sporządzanie list ich wypłat,
- sporządzanie decyzji administracyjnych zmieniających oraz zobowiązujących do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń,
- przygotowywanie umów cywilnoprawnych powierzenia dziecka rodzinie zastępczej,
- przygotowanie projektów porozumień w sprawie umieszczenia dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej, na terenie innego powiatu i określenie wydatków na jego utrzymanie,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń finansowych między powiatami odnośnie wydatków związanych z utrzymaniem dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej na terenie innego powiatu,
- bieżąca analiza dochodów i wydatków dotycząca dzieci pochodzących spoza terenu powiatu bielskiego oraz dzieci z terenu powiatu bielskiego przebywających na terenie innych powiatów,
- współpraca z gminami w zakresie ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka pochodzącego z terenu gminy,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń finansowych między powiatem a gminą odnośnie wydatków związanych z utrzymaniem dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
- prowadzenie postępowania egzekucyjnego należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń,
- wprowadzanie danych do programu komputerowego oraz prowadzenie sprawozdawczości w systemie informatycznym,
- sporządzanie stosownych meldunków i analiz dla potrzeb jednostki, powiatu, regionalnego ośrodka polityki społecznej i wojewody,
- opracowywanie, realizacja i rozliczanie programów obejmujących w szczególności zagadnienia z zakresu pomocy dziecku i rodzinie,
- opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
- opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielanie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci zagrożonych przemocą w rodzinie,
- opracowywanie programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie i nadzór nad ich realizacją,
- opracowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz coroczna aktualizacja diagnozy problemów społecznych.
IV. Zespół ds. Rehabilitacji Społecznej Osób Niepełnosprawnych
- udzielanie osobom niepełnosprawnym informacji o:
a) instytucjach, organizacjach pozarządowych zrzeszających i działających na rzecz osób niepełnosprawnych i oferowanych przez nie formach pomocy,
b) możliwości wsparcia finansowego i rzeczowego osób niepełnosprawnych wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, ulgach i uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym,
c) programach finansowanych przez PFRON,
d) kształceniu osób niepełnosprawnych, - podejmowanie inicjatyw w zakresie:
a) współpracy z lokalnymi instytucjami i organizacjami celem docierania z informacją do nieaktywnych osób niepełnosprawnych,
b) wskazywania możliwości uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym,
c) tworzenia powiatowych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
d) tworzenia powiatowych ośrodków wsparcia społecznego, - świadczenie poradnictwa rodzinnego w tym w środowisku, obejmującego szeroko rozumiane problemy w rodzinach oraz problemy opieki na osobą niepełnosprawną.
- opracowywanie i realizacja powiatowego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej,
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej,
- prowadzenie zgodnie z ustalonymi procedurami spraw związanych z dofinansowaniem:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) imprez sportowych, kulturalnych, turystycznych i rekreacyjnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
d) likwidacji barier architektonicznych , technicznych i w komunikowaniu się,
e) rehabilitacji dzieci i młodzieży, - realizacja zadań z zakresu rehabilitacji społecznej zleconych przez PFRON,
- przygotowywanie projektów uchwał organów powiatu dotyczących środków PFRON,
- prowadzenie poradnictwa o uprawnieniach osób niepełnosprawnych i możliwościach uzyskania wsparcia,
- współpraca z zespołem ds. orzekania o niepełnosprawności w zakresie wydawania wniosków, udzielania informacji,
- przygotowywanie i opracowywanie dokumentacji w zakresie funkcjonowania Warsztatów Terapii Zajęciowej,
- weryfikowanie preliminarzy rocznych kosztów działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej,
- dokonywanie corocznej oceny działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej,
- nadzorowanie i kontrolowanie działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej,
- sporządzanie okresowych sprawozdań z zakresu wykonywanych zadań,
- opracowywanie, realizacja i rozliczanie programów obejmujących zagadnienia z zakresu, wspierania osób niepełnosprawnych.
- obsługa administracyjna Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych,
- przygotowywanie wniosków o dotację na realizację projektów ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
- opracowanie projektów umów i zmian do nich na realizacje projektów ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, rozliczanie dotacji,
- kontrola finansowa i merytoryczna zleconego zadania.
- diagnozowanie występujących w powiecie potrzeb osób, którym nie może być udzielona pomoc w miejscu zamieszkania
- współudział w organizowaniu i prowadzeniu usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej,
- przyjmowanie decyzji kierujących ośrodków pomocy społecznej dotyczących umieszczenia osoby w domu pomocy społecznej,
- przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie umieszczenia osób ubiegających się o przyjęcie do domów pomocy społecznej lub określenie czasu oczekiwania i miejsca na liście osób oczekujących na umieszczenie w domach pomocy społecznej, mających siedzibę na terenie powiatu,
- sporządzanie decyzji administracyjnych o odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej dla osób przyjętych przed 1 stycznia 2004 roku,
- dokonywanie uzgodnień z gminami w zakresie kierowania osób do ośrodków wsparcia,
- prowadzenie rejestru osób oczekujących na umieszczenie w domach pomocy społecznej i w ośrodkach wsparcia,
- sporządzanie comiesięcznych informacji o mieszkańcach powiatowych domów pomocy społecznej i dochodach z odpłatności za ich pobyt oraz o liczbie osób korzystających z ośrodków wsparcia,
- kontrola merytoryczna działalności domów pomocy społecznej i ośrodków wsparcia.
V. Stanowisko ds. Obsługi Administracyjnej
- udzielanie osobom ogólnej informacji o prawach i uprawnieniach w zakresie pomocy społecznej zgłaszającym się do Centrum i kierowanie ich do właściwych pracowników merytorycznych, wg kompetencji,
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Centrum i wymaganej dokumentacji, wynikających ze stosunku pracy,
- prowadzenie dokumentacji związanej z przestrzeganiem czasu i dyscypliny pracy pracowników,
- prowadzenie dokumentacji związanej z odbywaniem stażu przez absolwentów oraz praktyk studenckich,
- prowadzenie zakładowej działalności socjalnej,
- obsługa w zakresie spraw gospodarczych i zaopatrzenia oraz spraw związanych z naprawą i konserwacją sprzętu biurowego,
- organizowanie usług z zakresu bhp i ppoż,
- prowadzenie obsługi kasowej,
- prowadzenie rejestrów:
a) zarządzeń kierownika Centrum,
b) upoważnień i pełnomocnictw,
c) skarg i wniosków kierowanych do Centrum,
d) innych rejestrów na podstawie zarządzeń Dyrektora, - prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych, w tym książki kontroli oraz gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z przeprowadzonymi kontrolami,
- bieżąca obsługa sekretariatu Centrum, przekazywanie do realizacji poleceń służbowych oraz zarządzeń Dyrektora, rozdział pism i korespondencji,
- obsługa konferencji i narad.
VI. Inne zadania, przydzielone pracownikom w zakresach obowiązków.
- Organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników Centrum oraz kadry pomocy społecznej z terenu powiatu.
- Doradztwo dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu.
- Organizowanie prawidłowego obiegu, ewidencji i przechowywania dokumentacji zgodnie instrukcją kancelaryjną, jednolitym rzeczowym wykazem akt.
- Przygotowywanie informacji publicznych do Biuletynu Informacji Publicznej.
- Utrzymanie i zarządzanie systemem teleinformatycznym.
- Prowadzenie archiwum zakładowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie instrukcjami.
Rozdział VI
Zadania wspólne dla komórek organizacyjnych
§ 10
- Pracownicy Centrum są odpowiedzialni za wykonywanie zadań określonych dla poszczególnych stanowisk pracy, a w szczególności za:
1) zapewnienie zgodności z prawem opracowanych projektów decyzji, propozycji rozstrzygnięć spraw, ich konsultowanie z radcą prawnym,
2) właściwą i kulturalną obsługę interesantów,
3) przestrzeganie godzin urzędowania oraz sprawną organizację przyjęć interesantów,
4) rzetelne, sumienne i terminowe wykonywanie obowiązków,
5) dokładną znajomość przepisów prawa w zakresie obowiązującym na danym stanowisku,
6) kreowanie pozytywnego wizerunku Centrum. - Pracownicy zobowiązani są do prowadzenia stałej kontroli pracy własnej, stosowania mechanizmów zarządzania ryzykiem i kontroli zarządczej.
Rozdział VII
Zasady organizacji wewnętrznej
§ 11
Dyrektorowi Centrum podlega organizacyjnie Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności będący organem pierwszej instancji.§ 12
Obieg dokumentów, sposób załatwiania spraw i przechowywania akt reguluje instrukcja kancelaryjna, stanowiąca załącznik do Zarządzenia Nr 12/2012 Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej z dnia 30 lipca 2012r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.Rozdział VIII
Współpraca
§ 13
Centrum współpracuje w szczególności:- ze Starostwem Powiatowym w Bielsku-Białej, Radą Powiatu Bielskiego, gminami wchodzącymi w skład powiatu bielskiego, sądami, Urzędem Miasta w Bielsku-Białej, Śląskim Urzędem Wojewódzkim w Katowicach, Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Katowicach, Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- z placówkami naukowymi i badawczymi zajmującymi się polityką społeczną,
- z organizacjami pozarządowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi działającymi w zakresie pomocy społecznej.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 14
Zmiany Regulaminu organizacyjnego następują w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.Załącznik: Schemat organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej.