Zmiana przepisów dotyczących wycinki drzew od 17 czerwca 2017 r.

0

Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi na podstawie art. 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r., poz. 1074) osoby fizyczne usuwające drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej muszą dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm od powierzchni gruntu przekraczają:

  • 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa (druk do pobrania) musi zawierać:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy,
  • oznaczenie nieruchomości (nr ewid. działki, obręb geodezyjny), z której drzewo ma być usunięte,
  • rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości. W przypadku współwłasności niezbędne jest uzyskanie zgody wszystkich współwłaścicieli nieruchomości lub pełnomocnictwa do występowania w ich imieniu.
W terminie 21 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia (zawierającego wszystkie niezbędne dane) pracownicy Urzędu muszą dokonać oględzin przeznaczonych do usunięcia drzew. W terminie 14 dni od dnia oględzin organ, w uzasadnionych przypadkach, może/musi wnieść sprzeciw, w drodze decyzji administracyjnej. Za datę wniesienia sprzeciwu uznaje się datę nadania przesyłki przez urząd. Nie jest to tożsame z datą doręczenia stronie.

Ważne!!!
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi  o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosły usunięte drzewa będące przedmiotem zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzew.

Jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu, od dnia oględzin przez 6 miesięcy można usunąć drzewa. W przypadku nieusunięcia drzew w powyższym terminie konieczne będzie ponowne dokonanie zgłoszenia.

Ważne!!!
Usunięcie drzew bez stosownego zgłoszenia lub przed dokonaniem oględzin przez organ,  a także w przypadku sprzeciwu organu, skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej. Podstawą wymiaru opłaty będą obwody pni ustalone podczas oględzin przez pracownika urzędu.
W przypadku wszystkich innych podmiotów, a także osób fizycznych usuwających drzewa                    w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, obowiązek uzyskania zezwolenia dotyczy drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:

  • 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.