Urząd Kontroli Skarbowej przesłał wyniki kontroli za 2012 rok

0

W dniu dzisiejszym do tutejszego Urzędu wpłynęły wyniki kontroli przeprowadzonej w związku z postanowieniem Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi z dnia 15 września 2015 roku w Gminie Błaszki w zakresie celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w 2012 roku.
Kontrola trwała od 2 października do 13 listopada 2015 roku. Choć na podstawie książki kontroli ustalono, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi przeprowadziła w Gminie Błaszki kompleksową kontrolę gospodarki finansowej i zamówień publicznych za okres 2012-I półrocze 2013 oraz za lata wcześniejsze, to jednak dopiero kontrola Urzędu Kontroli Skarbowej wykazała liczne nieprawidłowości, które będą miały dla gminy poważne skutki finansowe.
W zakresie prawidłowości gospodarowania środkami publicznymi, obejmującymi część wyrównawczą subwencji ogólnej, w tym podstawy do ustalenia jej wysokości stwierdzono, że Gmina zaniżyła dochody podatkowe o kwotę 459.825, 56 zł w związku z niewykazaniem w rocznym sprawozdaniu Rb-PDP złożonym do Regionalnej Izby Obrachunkowej dochodów podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości na 2010 rok od mienia Gminy.
W zakresie realizacji obowiązków związanych z gromadzeniem danych stanowiących podstawę do ustalenia wysokości części oświatowej subwencji ogólnej otrzymanej w 2012 roku stwierdzono, że zawyżono subwencję oświatową o kwotę 19.879,05 .
Burmistrz Gminy i Miasta Błaszki Karol Rajewski, choć nie piastował stanowiska burmistrza w kadencji 2010 -2014, uznając powagę sytuacji nawiązał współpracę z zewnętrzną kancelarią prawną z Poznania i w poczuciu odpowiedzialności za Gminę Błaszki w dniu 20 listopada 2015 roku złożył wyjaśnienia w tej sprawie. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej uznał jednak, że stanowisko przedstawione przez Burmistrza nie miało wpływu na dokonane w wyniku kontroli ustalenia i wezwał do usunięcia wykrytych nieprawidłowości do dnia 31 grudnia 2015 roku.