Błaszki wstąpią do Związku Miast Polskich

0

Burmistrz Gminy i Miasta Błaszki wyszedł z inicjatywą wstąpienia Błaszek do Związku Miast Polskich. Do tej pory Gmina Błaszki należała do Związku Gmin Wiejskich i musiała płacić składkę członkowską również od mieszkańców miasta. Podczas V Sesji Rady Gminy i Miasta Błaszki  w dniu 26 lutego 2015 roku radni przyjęli stosowną uchwałę przygotowaną przez Pana Burmistrza. Decyzją radnych miasto Błaszki wstąpi do grona 302 miast Polski skupiających 70% ludności miejskiej kraju.

 Co nam daje przynależność do Związku Miast Polskich?

Przedstawiciele Związku wchodzą w skład Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Stanowiska i projekty zmian ustaw niekorzystnych dla samorządów, przygotowane przez Zarząd czy komisje problemowe Związku, a także wypracowane w czasie konferencji i spotkań są przedstawiane na posiedzeniach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i podczas prac jej 11 zespołów roboczych, odpowiednim komisjom Sejmu i Senatu oraz ministerstwom.
Związek wspiera działania miast i gmin, które występują do Trybunału Konstytucyjnego w sprawach niekorzystnych dla samorządów rozwiązań prawnych. Zwraca się także do Prezydenta RP o niepodpisywanie ustaw albo podjęcie inicjatywy legislacyjnej w sprawach istotnych dla gmin.
W celu uzyskania odpowiednich regulacji prawnych przedstawiciele Związku współpracują nie tylko z komisjami Sejmu i Senatu, czy poszczególnymi ministerstwami, ale uczestniczą również w pracach między innymi:
• Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych
• Naczelnej Rady Zatrudnienia
• Rady Nadzorczej NFOŚ
• Rady Zamówień Publicznych przy Prezesie UZP
• Państwowej Rada Gospodarki Przestrzennej
• Rady Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”
• Krajowego Forum Terytorialnego 2010-2020
Związek inicjuje wspólne działania przeciwko niekorzystnym dla miast rozwiązaniom legislacyjnym (np. wystąpienie do Rzecznika Praw Obywatelskich – poparte ponad 300 podpisami samorządowców – w sprawie niezgodności z Konstytucją RP ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, które zakończyło się wygraną w TK).

Wymiana doświadczeń

Dla przedstawicieli miast Związek przygotowuje kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia. Z udziałem ekspertów z miast członkowskich oraz współpracujących instytucji krajowych i zagranicznych Związek organizuje:
• Kongresy Miast Polskich,
• tematyczne seminaria (ochrona środowiska, bezpieczeństwo lokalne, finansowanie inwestycji, zarządzanie rozwojem miasta, rewitalizacja, polityka miejska),
• spotkania biur promocji miast,
• spotkania miast i gmin papieskich.
Związek dofinansowuje też organizowane przez profesjonalne środowiska konferencje specjalistyczne, które dotyczą działalności samorządów.
Miasta członkowskie mogą korzystać z pomocy merytorycznej w rozwiązywaniu problemów dotyczących funkcjonowania samorządu. Zarząd rocznie rozpatruje ponad 100 pism z miast. W pracach 13 problemowych komisji Związku bierze udział ponad 650 reprezentantów miast.
Związek popularyzuje ciekawe rozwiązania w miastach poprzez konkursy tematyczne, wystawy, budowanie bazy danych dobrych praktyk (www.dobrepraktyki.pl) oraz własne publikacje. Promocji ciekawych rozwiązań służą liczne projekty realizowane z udziałem środków zewnętrznych – Banku Światowego, Unii Europejskiej czy Norweskiego Mechanizmu Finansowego (np. Lider Zarządzania w samorządzie lokalnym, Polska w UE – lepsza jakość życia w miastach, Fundusze strukturalne w miastach – dobre praktyki, Budowanie potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług publicznych mieszkańcom, organizacjom pozarządowym i przedsiębiorcom poprzez benchmarking usług, upowszechnianie stosowania dobrych praktyk i szkolenia pracowników administracji, Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego).

Wsparcie eksperckie

Związek Miast Polskich prowadzi badania ankietowe dotyczące takich tematów, jak np.: subwencja szkolna, dodatki mieszkaniowe, podatki od nieruchomości, bariery inwestycyjne. Ich wyniki są wykorzystywane w pracach legislacyjnych i eksperckich oraz udostępniane miastom. Uzyskane dane z miast pozwalają ocenić sytuację w różnych aspektach działania samorządu oraz stanowią podstawę do negocjacji z rządem.
Największym projektem badawczym prowadzonym przez Związek od końca lat 90. jest System Analiz Samorządowych (SAS). To jedyne takie przedsięwzięcie w Polsce (i drugie w Europie), które w tak szerokim zakresie wspomaga władze miast w bieżącym i strategicznym zarządzaniu. SAS systematycznie gromadzi dane pochodzące z miast oraz z różnych źródeł statystyki publicznej w wybranych sektorach działalności samorządów miejskich. Aktualnie mamy do dyspozycji dane, które umożliwiają policzenie:
• 900 wskaźników z 11 dziedzin dla miast uczestniczących w SAS,
• blisko 500 wskaźników dla wszystkich miast.
Dzięki temu możliwe jest prowadzenie analiz i porównań jakości usług w następujących sektorach: kultura, oświata, pomoc społeczna, komunalna gospodarka mieszkaniowa, transport i drogi, zaopatrzenie w wodę, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, zagospodarowanie odpadów stałych oraz efektywność energetyczna miast. Można też ocenić stan rozwoju miasta i dokonać porównań z dowolnymi innymi miastami w dziedzinach: demografia, finanse samorządowe, współpraca z organizacjami pozarządowymi, zrównoważony rozwój. SAS zawiera również uproszczoną metodę badania wskaźników jakości życia.
Związek finansuje i udostępniania miastom członkowskim ekspertyzy prawne, które są zamawiane na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez miasta.

Współpraca zagraniczna

Związek jest członkiem Rady Gmin i Regionów Europy (CEMR), skupiającej organizacje gmin, powiatów i regionów z ponad 35 krajów Europy.
Ma także swoich przedstawicieli w:
• Kongresie Władz Lokalnych i Regionalnych Europy (CLRAE), który jest samorządową instytucją konsultacyjną przy Radzie Europy,
• Komitecie Regionów UE,
• Światowym Związku Miast i Władz Lokalnych (UCLG) – zarówno w Radzie Światowej, jak i Biurze Wykonawczym.
W pierwszym okresie działalności ZMP nawiązał współpracę z amerykańską Narodową Ligą Miast (NLC), której doświadczenia pomogły przy organizacji Związku.
Ważnym kierunkiem działań ZMP na arenie międzynarodowej jest poszukiwanie za granicą partnerów dla miast członkowskich w ramach programu Komisji Europejskiej „Europa dla Obywateli” (prawie 30% wszystkich partnerstw polskich samorządów została nawiązana przy pomocy ZMP) oraz pomoc w znajdowaniu źródeł finansowania wspólnie realizowanych projektów (dzięki zaangażowaniu ZMP Polska jest obecnie w czołówce krajów, które złożyły najwięcej zaakceptowanych przez KE wniosków). Wspieraniu współpracy zagranicznej miast służą liczne konferencje międzynarodowe, w tym bilateralne spotkania miast partnerskich czy seminaria tematyczne.
Związek Miast Polskich współpracuje z wieloma organizacjami zagranicznymi zrzeszonymi w CEMR. Współpraca ta polega na znajdowaniu miast partnerskich, organizowaniu dwustronnych konferencji oraz realizowaniu wspólnych przedsięwzięć i projektów.

Promocja i informacja

ZMP organizuje, jeśli jest taka potrzeba, wspólną powierzchnię wystawienniczą na targach polskich i zagranicznych, co umożliwia członkom ZMP udział po niższych kosztach w takich prestiżowych imprezach jak np. Monachium – EXPO REAL czy CEPIF. Przy okazji imprez wystawienniczych, w których uczestniczą miasta, są przygotowywane tematyczne seminaria i konferencje.
Związek wydaje i upowszechnia w kraju i za granicą aktualizowaną co 2 lata publikację „Projekty inwestycyjne miast polskich” zawierającą oferty gospodarcze samorządów miejskich.
Działalność informacyjna i wydawnicza:
– miesięcznik „Samorząd Miejski” – oficjalne czasopismo, które jest dodatkiem do „Gazety Samorządu i Administracji”;
– wkładka informacyjna publikowana na łamach „Przeglądu Komunalnego”,
– e-Biuletyn;
– strona internetowa – www.miasta-polskie.pl;
– ponad 20 publikacji – książek i broszur