Logo UE

 

Program asystent rodziny na rok 2022


Program Opieka wytchnieniowa




Biuletyn informacji publicznej MOPR Bytom


Ośrodek Interwencji Kryzysowej


Herb Bytomia


ŚDS Integracja


Logo MRPIPS


Logo rodzina.gov.pl

rodzina.gov.pl


Logo PFRON


Logo SOW


PUP Bytom


Logo ePUAP2


Praca-bytom.info


Logo Portalu OPS


Logo Bytom od Nowa


Logo podatki.gov.pl

 
 
 
 
 

Okres realizacji – od listopada do marca (okres największych chłodów)

Budżet projektu:

W ramach środków własnych, w formie umowy-zlecenia z pracownikiem socjalnym.

Cel i opis szczegółowy projektu:

Cel główny: monitorowanie i wsparcie osób bezdomnych przebywających w miejscach narażających na negatywne oddziaływanie warunków atmosferycznych w okresie jesienno – zimowym.

W listopadzie 2015 wspólnie ze Strażą Miejską w Bytomiu rozpoczęto realizację projektu socjalnego, skierowanego do osób bezdomnych przebywających poza placówkami zapewniającymi bezpieczne schronienie. W związku z panującymi w okresie jesienno-zimowym niskimi temperaturami raz w tygodniu w godzinach popołudniowo – wieczornych pracownik socjalny wraz z funkcjonariuszem Straży Miejskiej kontrolują koczowiska, pustostany, klatki schodowe, piwnice, strychy, ogródki działkowe, kanały ciepłownicze oraz inne miejsca niemieszkalne na terenie Bytomia. Pracownicy socjalni wraz ze strażnikami miejskimi wszystkich spotkanych bezdomnych namawiają do skorzystania z Noclegowni, informują o zakresie możliwej do uzyskania pomocy socjalnej, a także zwracają  uwagę na to, jak groźne w skutkach są niskie temperatury dla życia ludzkiego. Ważne jest, aby zlokalizować jak najwięcej miejsc, w których koczują bezdomni. Poprzez zgłoszenia pracowników socjalnych z TPPŚ oraz innych służb możliwe jest utworzenie tzw. mapy problemu, co pozwala na szybką reakcję i dotarcie do większości bezdomnych w okresie nagłego spadku temperatur. Od listopada 2017 r. ruszy kolejna edycja projektu (2017/2018).

(siedziba Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu)

Logo EFRR

Cel i opis szczegółowy projektu:

Podstawowym założeniem projektu jest zmniejszenie kosztów energii cieplnej i spadek emisji gazów cieplarnianych, a główny cel projektu to zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynku użyteczności publicznej.
Projekt ma osiągnąć efekt:

  • ekologiczny,
  • energetyczny,
  • finansowy.

Projekt wpływa na poprawę świadomości ekologicznej jego użytkowników.
Projekt jest zgodny z przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i efektywności energetycznej, a także uregulowaniami krajowymi i regionalnymi w tym zakresie, a w szczególności:

  • z Programem ochrony powietrza dla województwa śląskiego, niniejszy projekt jest odpowiedzią na zdiagnozowane zanieczyszczenia powietrza w 5 strefach woj. śląskiego (zgodnie z Programem ochrony powietrza dla terenu woj. śląskiego) a głównie w Strefie Aglomeracji Górnośląskiej, do której należy Bytom. W strefie tej zanotowano ponadnormatywne stężenia pyłu zawieszonego PM10. Obszar przekroczeń stężeń normatywnych pyłu PM10 określonych w wyniku modelowania matematycznego obejmuje całą część Aglomeracji. W obrębie miast Bytom, Chorzów, Świętochłowice, Siemianowice Śląskie i Piekary Śląskie obszar przekroczeń objął 100% powierzchni miasta. Realizacja projektu wpisuje się w określone w dokumencie działania niezbędne do przywrócenia stężeń w powietrzu do poziomów nieprzekraczających poziomy dopuszczalne i docelowe.
  • z Aktualizacją Programu Ochrony Środowiska dla miasta Bytomia na lata 2012-2015 z perspektywą na lata 2016-2019. Realizacja niniejszego projektu przyczyni się do osiągnięcia zaplanowanego celu ekologicznego.
  • z Planem Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Bytom. Założeniem planu gospodarki niskoemisyjnej (PGN) jest zapewnienie korzyści ekonomicznych, społecznych i środowiskowych, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, wynikających z działań zmniejszających emisje, osiąganych m.in. poprzez wzrost innowacyjności i wdrożenie nowych technologii, zmniejszenie energochłonności, utworzenie nowych miejsc pracy, a w konsekwencji sprzyjających wzrostowi konkurencyjności gospodarki.

Wykonanie niniejszego projektu wynika z działań przewidzianych do realizacji w ramach wdrażania planu gospodarki niskoemisyjnej. Sukcesywna i zgodna z warunkami technicznymi termomodernizacja istniejących budynków użytkowych, stopniowe przejście do niskoenergetycznego budownictwa w przypadku nowych inwestycji budowlanych oraz zaostrzanie standardów energetycznych użytkowanego sprzętu elektrycznego pozwoli na obniżenie zużycia energii w budynkach na skalę kilkudziesięciu procent. Zmniejszą się przy tym koszty ogrzewania, które stanowią kluczową pozycję w budżecie. W kierunek ten wpisują się działania związane z ograniczeniem i docelową likwidacją „niskiej emisji”, będące obecnie jednym z głównych działań służących poprawie warunków środowiskowych. Realizacja niniejszego projektu przyczyni się do osiągnięcia zaplanowanych w PGN celów ekologicznych.

Budżet projektu:

  • Wysokość dofinansowania: 942 569,25 zł,
  • Wysokość wkładu własnego: 166 335,75 zł.

W dniu 19 września 2017 r. została podpisana umowa z firmą wykonującą prace związane z dociepleniem dachu budynku, stropu nad ostatnią kondygnacją, stropu piwnicy oraz wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, a także inne prace towarzyszące.
W dniu 20 września 2017 r. została podpisana umowa z firmą wykonującą prace związane z wymianą instalacji c.o. w budynku MOPR.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Logo projektu

Okres realizacji - 10 miesięcy (marzec – grudzień 2018)

Budżet projektu:

Razem: 129 484 zł, w tym:

  • 100 000 zł – dotacja MRPiPS,
  • 29 484 zł – wkład własny.

Opis projektu (założenia i cel):

Realizacja projektu zakłada reintegrację społeczno-zawodową 18 osób, poprzez objęcie ich wsparciem w formie udziału w zajęciach aktywizacyjnych i realizacji prac społecznie użytecznych celem poszerzenia lub zdobycia przez uczestników kompetencji społecznych oraz doświadczenia zawodowego. Udział uczestników projektu w pracach społecznie użytecznych był poprzedzony organizacją zajęć w Klubie Integracji Społecznej.
Zrekrutowano 27 uczestników, którzy w ramach prac społecznie użytecznych wykonywali prace remontowe w  pomieszczeniach  użyteczności publicznej: Ośrodku Interwencji Kryzysowej oraz w pomieszczeniach Klubu Integracji Społecznej, w których na bieżąco są realizowane są usługi o charakterze społecznym.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

  1. objęto 18 uczestników projektu wsparciem w postaci pracy socjalnej;
  2. zdiagnozowano potrzeby i predyspozycje społeczno-zawodowych uczestników KIS;
  3. objęto uczestników działaniami z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej, usługami instytucji zatrudnienia, działaniami informacyjno-aktywizacyjnymi;
  4. uczestnicy projektu nabyli wiedzę dotyczącą zagadnień bhp;
  5. podniesione zostały umiejętności zawodowe uczestników;
  6. udzielano świadczenia finansowe, wynikające z wykonywania prac społecznie użytecznych;
  7. podniesiono kwalifikacje zawodowe klientów poprzez uczestnictwo w kursie zawodowym;
  8. udzielano wsparcia w usamodzielnieniu ekonomicznym poprzez zatrudnienie na otwartym rynku pracy;
  9. wzmocniono działania partnerskie podmiotów działających na rzecz  osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych;
  10. zintensyfikowano współpracę podmiotów działających na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych;
  11. poszerzono ofertę oraz efektywnie wykorzystywano zasoby lokalowe Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu - instytucji działającej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Okres realizacji - 9 miesięcy (kwiecień – grudzień 2017)

Budżet projektu:

Razem: 103 328 zł, w tym:

  • 80 000 zł – dotacja MRPiPS,
  • 23 328 zł – wkład własny.

Opis projektu (założenia i cel):

Realizacja projektu zakłada reintegrację społeczno-zawodową 18 osób, poprzez objęcie ich wsparciem w formie udziału w zajęciach aktywizacyjnych i realizacji prac społecznie użytecznych celem poszerzenia lub zdobycia przez uczestników kompetencji społecznych oraz doświadczenia zawodowego. Udział uczestników projektu w pracach społecznie użytecznych był poprzedzony organizacją zajęć w Klubie Integracji Społecznej.
Zrekrutowano 18 uczestników, którzy w ramach prac społecznie użytecznych będą wykonywali prace remontowe w budynku noclegowni oraz w  pomieszczeniach  użyteczności publicznej, w których na bieżąco są realizowane lub w niedalekiej przyszłości będą realizowane  usługi o charakterze społecznym.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

  1. objęcie 18 uczestników projektu wsparciem w postaci pracy socjalnej;
  2. zdiagnozowanie potrzeb i predyspozycji społeczno-zawodowych uczestników KIS;
  3. objęcie uczestników działaniami z zakresu aktywizacji społeczno-zawodowej, usługami instytucji zatrudnienia, działaniami informacyjno-aktywizacyjnymi;
  4. nabycie wiedzy przez uczestników projektu dotyczącej zagadnień bhp (wskaźnik: liczba osób przeszkolonych w zakresie bhp – 18 osób);
  5. podniesienie umiejętności zawodowych;
  6. udzielenie świadczeń finansowych, wynikających z wykonywania prac społecznie użytecznych;
  7. podniesienie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w kursie zawodowym;
  8. udzielenie wsparcia w usamodzielnieniu ekonomicznym poprzez zatrudnienie na otwartym rynku pracy;
  9. wzmocnienie działań partnerskich podmiotów działających na rzecz  osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych;
  10. zintensyfikowanie współpracy podmiotów działających na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych;
  11. poszerzenie oferty/efektywne wykorzystanie zasobów lokalowych instytucji działającej na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub wykluczonych.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • logo

Okres realizacji - 7 miesięcy (czerwiec – grudzień 2016)

Budżet projektu:

Razem: 125 920 zł, w tym:

  • 100 000 zł – dotacja MRPiPS,
  • 25 920 zł – wkład własny.

Opis projektu (założenia i cel):

Realizacja projektu zakładała reintegrację społeczno-zawodową 17 osób, poprzez objęcie ich wsparciem w formie udziału w zajęciach aktywizacyjnych i realizacji prac społecznie użytecznych celem poszerzenia lub zdobycia przez uczestników kompetencji społecznych oraz doświadczenia zawodowego. Udział uczestników projektu w pracach społecznie użytecznych był poprzedzony organizacją zajęć w Klubie Integracji Społecznej.
Zrekrutowano 17 uczestników, którzy w ramach prac społecznie użytecznych w budynku noclegowni wykonywali prace remontowe oraz prace związane z konserwacją terenów zielonych.
Projekt skierowany był w pierwszej kolejności do osób bezdomnych, korzystających ze wsparcia noclegowni MOPR, które jednocześnie są osobami bezrobotnymi zarejestrowanymi w PUP w Bytomiu. Ponadto rekrutacja została rozszerzona na inne osoby bezrobotne.  
Z uczestnikami projektu zostały zawarte kontrakty socjalne zobowiązujące do aktywnego udziału w zajęciach KIS, pracach społecznie użytecznych. Dodatkowo, dla 10 uczestników projektu zostały przeprowadzone szkolenia zawodowe z zakresu: konserwator terenów zielonych oraz technolog robót wykończeniowych, przygotowujące do wykonywania zadań w ramach prac społecznie użytecznych. Istotnym elementem zadania publicznego było  również przeprowadzenie spotkań metodyczno-edukacyjnych dla partnerów projektu - MOPR, PUP, Centrum Integracji Społecznej – dotyczące wspólnego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Rekrutację do projektu przeprowadzili pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu spośród osób bezrobotnych oraz bezdomnych, będących między innymi klientami noclegowni MOPR.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

Podwyższono poziom integracji społeczno-zawodowej uczestników zajęć w Klubie Integracji Społecznej:

  1. nastąpił wzrost kompetencji i umiejętności społecznych.
  2. uczestnicy nabyli umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.
  3. wyposażono uczestników w indywidualne dokumenty (list motywacyjny, cv), ułatwiające udział w rekrutacji do pracy.
  4. zmniejszono poziom wykluczenia cyfrowego osób biorących udział w zajęciach w pracowni komputerowej.
  5. poszerzono wiedzę uczestników na temat praktycznego funkcjonowania wybranego podmiotu ekonomii społecznej.
  6. ośmiu uczestników projektu uzyskało certyfikat ukończenia jednego ze szkoleń zawodowych (4 osoby ukończyły kurs konserwator terenów zielonych i 4 osoby ukończyły kurs technolog robót wykończeniowych).
  7. w trakcie realizacji prac społecznie użytecznych uczestnicy nabyli nowe umiejętności  zawodowe. Poprzez udział w pracach społecznie poprawiła się sytuacja finansowa uczestników i ich rodzin.
  8. zawarto 2 umowy partnerskie (pomiędzy MOPR i CIS oraz pomiędzy MOPR i PUP) na realizację zadania publicznego.
  9. wypracowano model współpracy pomiędzy lokalnymi instytucjami, mający na celu bardziej skuteczne  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Okres realizacji - 12 miesięcy (styczeń – grudzień 2018)

Budżet projektu:

69 344 zł – fundusz przeciwalkoholowy

Opis projektu (założenia i cel):

Celem głównym realizacji projektu było zwiększenie poczucia bezpieczeństwa osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania, w szczególności zwiększenie poczucia bezpieczeństwa małoletnich dzieci poprzez system przyjaznych patroli reagujących w sytuacjach zagrożenia dobra małoletnich dzieci ujawnionych podczas interwencji policji w rodzinach, w których nadużywa się alkoholu, rodzinach patologicznych, niezaradnych życiowo, zminimalizowanie traumatycznych przeżyć dzieci związanych z interwencją policji w ich środowisku rodzinnym. Powołano i wdrożono system dwuosobowych przyjaznych patroli w składzie: pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu (MOPR) i funkcjonariusz Policji, pracujących w piątek i sobotę. Wyznaczano również dodatkowo jeden tzw. ,,ruchomy dzień”, w którym dyżur przyjaznego patrolu odbywał się w godzinach popołudniowo-wieczornych (17.00-1.00). ,,Ruchomym dniem” mógł być każdy dzień tygodnia, poza piątkiem i sobotą, w którym przewidywano ewentualne nasilenie domowych interwencji policji. Ponadto w dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane były przez pracowników MOPR dyżury domowe. Dyżury prowadzone były w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia. Patrol poruszał się nieoznakowanym pojazdem, a funkcjonariusz Policji był nieumundurowany.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

Zaplanowano i zrealizowano przeprowadzenie 144 dyżurów przyjaznych patroli w roku 2018.
Dyżury prowadzone były w dni stałe, to jest piątek i sobota oraz w jeden dzień ruchomy w godzinach od 17.00 – 1.00. W dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli  pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu realizowali telefoniczne dyżury domowe. Dyżury były prowadzone w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia.

  1. zwiększono poczucie bezpieczeństwa dzieci oraz osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania.
  2. zapewniono bezpieczeństwo i opiekę dzieciom w sytuacji kryzysowej.
  3. minimalizowano negatywne wpływy nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodziny  na psychikę dziecka.
  4. zwiększony został poziom wiedzy pracowników socjalnych na temat sytuacji dzieci i rodzin w godzinach wieczorno-nocnych.
  5. zakresu zadań wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji poszerzono o działania socjalno-opiekuńcze.
  6. zwiększono poziom współpracy pomiędzy MOPR a policją w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Zauważalnym jest wzrost poziomu zaufania społecznego do Policji i pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu.

Okres realizacji - 12 miesięcy (styczeń – grudzień 2017)

Budżet projektu:

68 994 zł – fundusz przeciwalkoholowy

Opis projektu (założenia i cel):

Celem głównym realizacji projektu jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania, w szczególności zwiększenie poczucia bezpieczeństwa małoletnich dzieci poprzez system przyjaznych patroli reagujących w sytuacjach zagrożenia dobra małoletnich dzieci ujawnionych podczas interwencji policji w rodzinach, w których nadużywa się alkoholu, rodzinach patologicznych, niezaradnych życiowo, zminimalizowanie traumatycznych przeżyć dzieci związanych z interwencją policji w ich środowisku rodzinnym.
Powołano i wdrożono system dwuosobowych przyjaznych patroli w składzie: pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu (MOPR) i funkcjonariusz Policji, pracujących w piątek i sobotę. Wyznaczano również dodatkowo jeden tzw. ,,ruchomy dzień”, w którym dyżur przyjaznego patrolu odbywał się w godzinach popołudniowo-wieczornych (17.00-1.00). ,,Ruchomym dniem” mógł być każdy dzień tygodnia, poza piątkiem i sobotą, w którym przewidywano ewentualne nasilenie domowych interwencji policji. Ponadto w dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane były przez pracowników MOPR dyżury domowe. Dyżury prowadzone były w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia. Patrol poruszał się nieoznakowanym pojazdem, a funkcjonariusz Policji był nieumundurowany.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

Zaplanowano przeprowadzenie 144 dyżurów przyjaznych patroli w roku 2017.
Dyżury prowadzone są  w dni stałe, to jest piątek i sobota oraz w jeden dzień ruchomy w godzinach od 17.00 – 1.00.
W dni, kiedy nie będą odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane są  przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu telefoniczne dyżury domowe. Dyżury są prowadzone w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia.

  1. Zwiększono poczucie bezpieczeństwa dzieci oraz osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania.
  2. Zapewniono bezpieczeństwo i opiekę dzieciom w sytuacji kryzysowej.
  3. Minimalizowano negatywne wpływy nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodziny  na psychikę dziecka.
  4. Zwiększony został poziom wiedzy pracowników socjalnych na temat sytuacji dzieci i rodzin w godzinach wieczorno-nocnych.
  5. Zakresu zadań wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji poszerzono o działania socjalno-opiekuńcze.
  6. Zwiększono poziom współpracy pomiędzy MOPR a policją w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Zauważalnym jest większy poziom zaufania społecznego do Policji i pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu.

Okres realizacji - 12 miesięcy (styczeń – grudzień 2016)

Budżet projektu:

69 584 zł – fundusz przeciwalkoholowy

Opis projektu (założenia i cel):

Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania, w szczególności zwiększenie poczucia bezpieczeństwa małoletnich dzieci poprzez system przyjaznych patroli reagujących w sytuacjach zagrożenia dobra małoletnich dzieci ujawnionych podczas interwencji policji w rodzinach, w których nadużywa się alkoholu, rodzinach patologicznych, niezaradnych życiowo, zminimalizowanie traumatycznych przeżyć dzieci związanych z interwencją policji w ich środowisku rodzinnym.
Powołano i wdrożono system dwuosobowych przyjaznych patroli w składzie: pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu (MOPR) i funkcjonariusz Policji, pracujących w piątek i sobotę. Wyznaczano również dodatkowo jeden tzw. ,,ruchomy dzień”, w którym dyżur przyjaznego patrolu odbywał się w godzinach popołudniowo-wieczornych (17.00-1.00). ,,Ruchomym dniem” mógł być każdy dzień tygodnia, poza piątkiem i sobotą, w którym przewidywano ewentualne nasilenie domowych interwencji policji. Ponadto w dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane były przez pracowników MOPR dyżury domowe. Dyżury prowadzone były w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia. Patrol poruszał się nieoznakowanym pojazdem, a funkcjonariusz Policji był nieumundurowany.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

Zaplanowano i przeprowadzono 144 dyżury przyjaznych patroli w roku 2016.
Dyżury prowadzone były w dni stałe, to jest piątek i sobota oraz w jeden dzień ruchomy w godzinach od 17.00 – 1.00.
W dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane były przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu telefoniczne dyżury domowe. Dyżury były  prowadzone w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia.

  1. Zwiększono poczucie bezpieczeństwa dzieci oraz osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania.
  2. Zapewniono bezpieczeństwo i opiekę dzieciom w sytuacji kryzysowej.
  3. Minimalizowano negatywne wpływy nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodziny  na psychikę dziecka.
  4. Zwiększony został poziom wiedzy pracowników socjalnych na temat sytuacji dzieci i rodzin w godzinach wieczorno-nocnych.
  5. Zakresu zadań wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji poszerzono o działania socjalno-opiekuńcze.
  6. Zwiększono poziom współpracy pomiędzy MOPR a policją w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Zauważalnym jest większy poziom zaufania społecznego do Policji i pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu.

Okres realizacji - 12 miesięcy (styczeń – grudzień 2015)

Budżet projektu:

73 005 zł – fundusz przeciwalkoholowy

Opis projektu (założenia i cel):

Celem głównym realizacji projektu jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania, w szczególności zwiększenie poczucia bezpieczeństwa małoletnich dzieci poprzez system przyjaznych patroli reagujących w sytuacjach zagrożenia dobra małoletnich dzieci ujawnionych podczas interwencji policji w rodzinach, w których nadużywa się alkoholu, rodzinach patologicznych, niezaradnych życiowo, zminimalizowanie traumatycznych przeżyć dzieci związanych z interwencją policji w ich środowisku rodzinnym.
Powołano i wdrożono system dwuosobowych przyjaznych patroli w składzie: pracownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu (MOPR) i funkcjonariusz Policji, pracujących w piątek i sobotę. Wyznaczano również dodatkowo jeden tzw. ,,ruchomy dzień”, w którym dyżur przyjaznego patrolu odbywał się w godzinach popołudniowo-wieczornych (17.00-1.00). ,,Ruchomym dniem” mógł być każdy dzień tygodnia, poza piątkiem i sobotą, w którym przewidywano ewentualne nasilenie domowych interwencji policji. Ponadto w dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane były przez pracowników MOPR dyżury domowe. Dyżury prowadzone były w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia. Patrol poruszał się nieoznakowanym pojazdem, a funkcjonariusz Policji był nieumundurowany.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

Zaplanowano i przeprowadzono 144 dyżury przyjaznych patroli w roku 2015.
Dyżury prowadzone były w dni stałe, to jest piątek i sobota oraz w jeden dzień ruchomy w godzinach od 17.00 – 1.00.
W dni, kiedy nie odbywały się dyżury przyjaznych patroli realizowane były przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu telefoniczne dyżury domowe. Dyżury były  prowadzone w godzinach: 15.30-7.30 następnego dnia.

  1. Zwiększono poczucie bezpieczeństwa dzieci oraz osób będących uczestnikami interwencji policji w miejscu zamieszkania.
  2. Zapewniono bezpieczeństwo i opiekę dzieciom w sytuacji kryzysowej.
  3. Minimalizowano negatywne wpływy nieprawidłowości w funkcjonowaniu rodziny  na psychikę dziecka.
  4. Zwiększony został poziom wiedzy pracowników socjalnych na temat sytuacji dzieci i rodzin w godzinach wieczorno-nocnych.
  5. Zakresu zadań wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji poszerzono o działania socjalno-opiekuńcze.
  6. Zwiększono poziom współpracy pomiędzy MOPR a policją w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Logo projektu

Okres realizacji - 17 miesięcy (sierpień 2015 – grudzień 2016)

Budżet projektu:

Razem: 148 880 zł, w tym:

  • 110 000 zł - dotacja MPiPS
  • 38 880 zł - wkład własny

Opis projektu (założenia i cel):

Realizacja zadania publicznego w ramach programu Ministra Pracy i Polityki Społecznej „Aktywne Formy Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu” pod nazwą Gminne programy aktywizacji społeczno-zawodowej na rzecz budownictwa socjalnego – edycja 2015 r. to:
I etap realizacji zadania publicznego (2015 r.):

  • działania na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej uczestników zadania,   
  • przeprowadzenie na terenie naszej gminy w ramach prac społecznie użytecznych przez uczestników prac adaptacyjno-remontowych w ośmiu wybranych lokalach socjalnych, które znajdują się w zasobie mieszkaniowym gminy Bytom oraz przeprowadzenie prac remontowych w jednym mieszkaniu chronionym.

Rekrutację do projektu  przeprowadzili pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu.
Z osobami realizującymi projekt zostały zawarte kontrakty socjalne zobowiązujące do uczestnictwa w zajęciach w Klubie Integracji Społecznej, mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz pozyskanie doświadczenia zawodowego poszczególnych uczestników projektu.
Projekt realizowany był w dwóch etapach. W pierwszym etapie realizowanym w 2015 roku uczestnicy/uczestniczki brali udział w zajęciach KIS, następnie wytypowane osoby zostały skierowane na kurs zawodowy. Wszyscy uczestnicy zostaną przeszkoleni w zakresie bhp. W 2015 r. zostały również zakupione materiały potrzebne do prowadzenia prac remontowo-budowlanych. Drugi etap – w 2016 roku, to realizacja prac społecznie użytecznych. Prace były wykonywane w mieszkaniach wyznaczonych przez gminę oraz w mieszkaniu chronionym.
Przy realizacji zadań projektowych kontynuowana była ścisła współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Bytomiu, z Bytomskimi Mieszkaniami oraz z Wydziałem Realizacji Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
II etap realizacji zadania publicznego (2016 r.): wykonywanie prac społecznie użytecznych.
Uczestnicy zadania mieli możliwość  podwyższenia kwalifikacji zawodowych i zdobycia doświadczenia zawodowego, co ma wpływ na zwiększenie szans na otwartym rynku pracy.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

  1. zrealizowano prace przygotowawcze i organizacyjne związane z wdrożeniem projektu;
  2. przeprowadzono spotkanie informacyjno-rekrutacyjnego dla grupy potencjalnych uczestników projektu, spośród których wybrano grupę osób, które realizowały  projekt;
  3. przeprowadzono cykl edukacyjno-szkoleniowy dla uczestników projektu (wyłoniono zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych oferenta, który przeprowadził dla 8 uczestników projektu kurs Technolog  robót wykończeniowych – przygotowujący uczestników projektu do praktycznego wykonania zadań w II etapie projektu);
  4. opracowano harmonogramu zajęć w Klubie Integracji Społecznej i przeprowadzono zajęcia dla 30 uczestników projektu.
  5. przeprowadzono szkolenie bhp dla 30 uczestników projektu;
  6. wybrano i przygotowano lokale socjalne, w których będą wykonywane prace podczas II etapu realizacji projektu przez uczestników w ramach prac społecznie użytecznych;  
  7. opracowano wstępny plan organizacyjny na 2016 rok dotyczącego wykonywania przez uczestników prac adaptacyjno-remontowych w wybranych lokalach socjalnych, w mieszkaniu chronionym;
  8. dokonano zakupu materiałów budowlanych, narzędzi, sprzętu technicznego i innych, które były wykorzystywane w trakcie realizacji II etapu projektu;
  9. ramach prac społecznie użytecznych przeprowadzono prace adaptacyjno-remontowych w wybranych 8 lokalach socjalnych oraz w 1 mieszkaniu chronionym.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • logo

Okres realizacji - 17 miesięcy (sierpień 2014 – grudzień 2015)

Budżet projektu:

Razem: 148 400 zł, w tym:

  • 110 000 zł - dotacja MPiPS
  • 38 400 zł - wkład własny

Opis projektu (założenia i cel):

Realizacja zadania publicznego w ramach programu Ministra Pracy i Polityki Społecznej „Aktywne Formy Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu” pod nazwą Gminne programy aktywizacji społeczno-zawodowej na rzecz budownictwa socjalnego – edycja 2014 r. to:

  • działania na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej uczestników zadania,   
  • przeprowadzenie na terenie naszej gminy w ramach prac społecznie użytecznych przez uczestników prac adaptacyjno-remontowych w ośmiu wybranych lokalach socjalnych, które znajdują się w zasobie mieszkaniowym gminy Bytom oraz przeprowadzenie prac remontowych w jednym mieszkaniu chronionym.

Rekrutację do projektu  przeprowadzili pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu.
Z osobami realizującymi projekt zostały zawarte kontrakty socjalne zobowiązujące do uczestnictwa w zajęciach w Klubie Integracji Społecznej, mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz pozyskanie doświadczenia zawodowego poszczególnych uczestników projektu.
Projekt realizowany był w dwóch etapach. W pierwszym etapie realizowanym w 2014 roku uczestnicy/uczestniczki brali udział w zajęciach KIS, następnie wytypowane osoby zostały skierowane na kurs zawodowy. Wszyscy uczestnicy zostaną przeszkoleni w zakresie bhp. W 2014 r. zostały również zakupione materiały potrzebne do prowadzenia prac remontowo-budowlanych. Drugi etap – w 2015 roku, to realizacja prac społecznie użytecznych. Prace były wykonywane w mieszkaniach wyznaczonych przez gminę oraz w mieszkaniach  chronionych.
Realizacja projektu była kontynuacją współpracy pomiędzy Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie a Powiatowym Urzędem Pracy, w zakresie organizacji lokalnego programu rynku pracy, służącego aktywizacji zawodowej osób będących klientami obydwu instytucji. Prowadzono działania partnerskie w celu wykorzystania instrumentów aktywnych form pomocy wobec osób zagrożonych wykluczeniem, dla ich usamodzielnienia i powrotu do pełnienia ról społecznych
i zawodowych.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

I etap (2014 r.)

  • zrealizowano prace przygotowawcze i organizacyjne mające na celu wdrożenie projektu;
  • przeprowadzono spotkanie rekrutacyjne dla grupy potencjalnych uczestników projektu, spośród których wyłoniono 30 uczestników zadania publicznego;
  • przeprowadzono cykl edukacyjno-szkoleniowy dla 8 uczestników projektu: zrealizowano kurs zawodowy Technolog robót wykończeniowych (wydano 7 certyfikatów);
  • opracowano harmonogram zajęć w KIS i przeprowadzono zajęcia dla 30 uczestników;
  • 30 osób zostało przeszkolonych w zakresie bhp;
  • dokonano wyboru 8 lokali socjalnych przeznaczonych do wyremontowania i pozyskano informacje na temat koniecznego zakresu wymaganych prac;
  • opracowano wstępny plan organizacyjny na 2015 rok, dotyczący wykonywania prac adaptacyjno-remontowych w mieszkaniach chronionych i w wybranych lokalach socjalnych;
  • zakupiono materiały budowlane, narzędzia, sprzęt techniczny i in., wykorzystywane w trakcie realizacji II etapu projektu w 2015 r.
  • nawiązano współpracę z następującymi instytucjami: Powiatowy Urząd Pracy w Bytomiu, Bytomskie Mieszkania, Wydział Realizacji Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego w Bytomiu,

II etap realizacji zadania publicznego (2015):
W ramach prac społecznie użytecznych przeprowadzono prace adaptacyjno-remontowo w 8 lokalach socjalnych i w 4 mieszkaniach chronionych.

Uczestnicy zadania mieli możliwość podwyższenia kwalifikacji zawodowych i zdobycia doświadczenia zawodowego, co ma wpływ na zwiększenie szans na otwartym rynku pracy.

Logo projektu

Okres realizacji - 19 miesięcy (czerwiec 2015 – grudzień 2016)

Budżet projektu:

Projekt partnerski, budżet MOPR: 52 500 zł, w tym:

  • 40 000 zł - dotacja MPiPS
  • 12 500 zł - wkład własny

Opis projektu (założenia i cel):

Zadanie publiczne w ramach programu Ministra Pracy i Polityki Społecznej „Aktywne Formy Przeciwdziałania Wykluczeniu Społecznemu” pod nazwą „Podmiot zatrudnienia socjalnego partnerem Ośrodka Pomocy Społecznej i Powiatowego Urzędu Pracy w realizacji kontraktów socjalnych - edycja 2015 r.” realizowane było przez jednostki organizacyjne miasta Bytomia, tj.: Centrum Integracji Społecznej, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (prowadzący Klub Integracji Społecznej) i Powiatowy Urząd Pracy. Ponadto, w części dotyczącej realizacji prac społecznie użytecznych (uczestnicy Klubu Integracji Społecznej w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie) , robót publicznych (uczestników Klubu Integracji Społecznej i Centrum Integracji Społecznej) oraz zatrudnienia na otwartym rynku pracy (uczestników Klubu Integracji Społecznej i Centrum Integracji Społecznej) zawarto  stosowne porozumienia/umowy z innymi podmiotami.
Rekrutację do projektu  przeprowadzili pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Bytomiu.
Z osobami realizującymi projekt zostały zawarte kontrakty socjalne zobowiązujące do uczestnictwa w zajęciach w Klubie Integracji Społecznej, mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz pozyskanie doświadczenia zawodowego poszczególnych uczestników projektu.
Projekt realizowany był w dwóch etapach. W pierwszym etapie realizowanym w 2015 roku  uczestniczki/uczestnicy brali udział w zajęciach reintegracji społecznej i zawodowej realizowanych przez Klub Integracji Społecznej  w ramach kontraktu socjalnego, następnie wytypowane osoby – najbardziej zmotywowane- zostały skierowane na kurs zawodowy. Wszyscy uczestnicy projektu zostali  przeszkoleni w zakresie bhp.
W 2016 r. Zrealizowano prace społecznie  użyteczne, skierowano przez Powiatowy Urząd Pracy uczestników do robót publicznych i do pracy na otwartym rynku pracy.
Uczestnicy zadania mieli możliwość  podwyższenia kwalifikacji zawodowych i zdobycia doświadczenia zawodowego, co ma wpływ na zwiększenie szans na otwartym rynku pracy

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

Zrealizowano wykonywanie prac społecznie użytecznych przez 12 osób.
Zaplanowano zatrudnienie w 2016 r. min. 6 osób w ramach zatrudnienia subsydiowanego w formie robót publicznych - działanie realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy. Powiatowy Urząd Pracy wydał 11skierowań do zatrudnienia w ramach robót publicznych, zatrudnionych w tej formie zatrudnienia subsydiowanego zostało 5 osób. Ponadto założono zatrudnienie 2 osób na otwartym rynku pracy – w wyniku działań podjętych przez Powiatowy Urząd Pracy na otwartym runku pracy zatrudnione zostały 3 osoby.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • logo

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020

Logotyp

Okres realizacji: 01.03.2017 – 31.12.2018

Budżet - z podziałem na źródła finansowania:

- Całkowita wartość projektu: 938 500,00 PLN w tym:
- Dofinansowanie: 872 805,00 PLN (85%) w tym:

  • środki unijne - 797 725,00 PLN
  • budżet państwa - 75 080,00 PLN

- Wkład własny/budżet jednostki samorządu terytorialnego: 65 695,00 PLN

Szczegóły, podstawowe założenia, cel i podjęte działania projektu:

Głównym celem projektu jest poprawa zdolności 60 rodzin z terenu Bytomia do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, poprzez objęcie ich członków (90 osób, w tym 60 osób dorosłych (48 K i 12 M) oraz 30 dzieci (15 K i 15 M) kompleksowymi usługami wsparcia rodziny.Projekt zakłada, że każdy asystent będzie miał pod swoją opieką jednocześnie nie więcej niż cztery rodziny, dzięki czemu będzie mógł poświęcić każdej z nich zdecydowanie więcej czasu niż ma to miejsce podczas standardowej usługi asystenckiej. Zapewni to indywidualizację wsparcia oraz podniesienie efektywności pomocy.

Dodatkowe działania podjęte w projekcie to:

  • objęcie uczestników treningami grupowymi z zakresu kompetencji wychowawczych,
  • przeprowadzenie wyjazdowych treningów kompetencji wychowawczych dla uczestniczek/ków projektu wraz z ich rodzinami,
  • zorganizowanie zajęć integracyjnych w postaci wieczorów karaoke dla rodzin z dziećmi oraz umożliwienie rodzinom wspólne wyjście na kręgle,
  • przeprowadzenie usługi profesjonalnego coachingu dla uczestników.

Wskaźniki zakładane i osiągnięte:

  • Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych usługami społecznymi w programie: 40 na 90 zakładanych osób - stan na 31.12.2017;
  • Liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług społecznych istniejących po zakończeniu projektu: 9 na 13 zakładanych– stan na 31.12.2017.

Do końca roku 2017 ze wsparcia w ramach projektu skorzystało łącznie 40 uczestników i uczestniczek, z czego zdecydowaną większość stanowiły kobiety. Każda ze wspomnianych wyżej osób była objęta wsparciem asystenta rodziny. Z pozostałego wsparcia projektowego skorzystało:

  • 19 uczestniczek projektu wraz z rodzinami wzięło udział w spotkaniach integracyjnych w formie wieczorków karaoke,
  • 23 osoby wzięły udział w treningach grupowych dla rodziców,
  • 15 rodzin pojechało na wyjazdowy trening kompetencji wychowawczych,
  • 6 uczestniczek skorzystało z usługi profesjonalnego coachingu.

Realizacja projektu zakończyła się 31.12.2018 r.

Główny cel projektu został w pełni zrealizowany. Przez cały okres trwania projektu 69 rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji społeczno-ekonomicznej zostało objętych usługami społecznymi w postaci asystentury rodzinnej, co przyczyniło się do poprawy ich zdolności do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo - wychowawczych.  Dodatkowo 30 dzieci ze wspomnianych wyżej rodzin otrzymało wsparcie w postaci uczestnictwa w zajęciach podwórkowych.

Przez cały okres trwania projektu uczestnicy/czki projektu korzystali/ły również z innych form wsparcia przewidzianych dla nich w projekcie. W tym:

  • 38 uczestniczek/ków projektu wraz z rodzinami wzięło udział w spotkaniach integracyjnych w formie wieczorków karaoke,
  • 42 osoby wzięły udział w stacjonarnych treningach grupowych dla rodziców,
  • 45 rodzin pojechało na wyjazdowy trening kompetencji wychowawczych,
  • 23 uczestniczki skorzystały ze wsparcia w postaci profesjonalnego coachingu.

Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu oraz zapisami zawartymi we wniosku aplikacyjnym zapewniona zostanie trwałość miejsc  świadczenia usług społecznych.
W przypadku asystentów rodziny trwałość została zachowana poprzez zawarcie z asystentami rodziny umów o pracę po zakończeniu realizacji projektu, na okres od 01.12.2018 r. do 28.02.2019 r.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Bytomiu zapewnia gotowość do świadczenia usługi w postaci pracy środowiskowej w formie animacji podwórkowej przez dwa lata po zakończeniu realizacji projektu, tj. w roku 2019 i 2020, na 3 podwórkach na terenie Bytomia. Osoby chętne do skorzystania z tej formy wsparcia mogą zgłosić się do siedziby MOPR w Bytomiu przy ulicy Strzelców Bytomskich 16 do Działu Planowania, Koordynowania i Realizacji Projektów (pok. 123) codziennie w godzinach otwarcia Ośrodka.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7