Uczniowie klasy 2c i 3b z wizytą u A.Mickiewicza, J.Słowackiego i Cz. Miłosza.

Litwa powitała nas bezkresem zielonych pól. W powietrzu unosił się zapach wolności, poezji spisanej na starych kartkach papieru i wszechobecnego spokoju. Trudno było nie zauroczyć się uliczkami Wilna, które przeniosły nas do zupełnie innego świata. Świata przepełnionego sztuką, harmonią i miłością poetów do swojej ojczyzny.

Podążaliśmy drogami wędrówek Adama Mickiewicza, a nawet zajrzeliśmy przez okno jego mieszkania. Poznaliśmy życie wieszcza od zupełnie innej strony. Zrozumieliśmy znaczenie jego twórczości oraz zwiedziliśmy więzienie, w którym Mickiewicz został osadzony za działalność w tajnym stowarzyszeniu. Czas, który tam spędził, zainspirował poetę do napisania dramatu „Dziady Część III”.

Duch polskiej poezji był dalej naszym przewodnikiem. Idąc jego śladem, zawitaliśmy w domu Czesława Miłosza.

Ty byłaś mój początek i znów jestem z Tobą, tutaj gdzie nauczyłem się czterech stron świata.
Nisko za drzewami strona Rzeki, za mną i budynkami strona Lasu,
na prawo strona Świętego Brodu, na lewo Kuźni i Promu.
Gdziekolwiek wędrowałem, po jakich kontynentach, zawsze twarzą byłem zwrócony do Rzeki.
Czując aromat i smak rozgryzionej białoczerwonej soczystości ajeru.”

Rzeka, o której Miłosz pisze w swoim wierszu, rozpostarła przed nami świat pełen spokoju i tajemnic. Szetejnie były miejscem, w którym urodził się i dorastał polski noblista. Zwiedzanie tej okolicy przybliżyło nam dorobek poety. Magiczną, wzruszającą chwilą było odczytanie wiersza Miłosza pod wiekowym drzewem, które zapewne pamięta samego autora.

Charakterystyczną dla Litwy jest architektura sakralna. Szczególne wrażenie wywarł na nas kościół apostołów Piotra i Pawła w Wilnie. Zachwyciło nas barokowe wnętrze pełne stiukowych rzeź i płaskorzeźb wyrzeźbionych na ścianach i sklepianiach.

Cisza, skupienie i barwne, rustykalne wnętrze – to Cerkiew Św. Ducha w Wilnie, zapraszająca nas do przeżycia spotkania z prawosławną duchowością i kultem świętych. U stóp świętych spotykają się wierzący z całego świata.

Na koniec wycieczki odwiedziliśmy naszą stolicę. Spacerowaliśmy po Starym mieście i zwiedziliśmy m.in. Plac zamkowy, Grób Nieznanego Żołnierza i Park łazienkowski.

To nie była zwykła wycieczka. Była to wyprawa w krainę poezji, kultury i historii, której staliśmy się częścią.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w Galerii!