REALIZACJA PROJEKTU
„MŁODZI EUROPEJCZYCY DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU”
(PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW PROGRAMU UNII EUROPEJSKIEJ ERASMUS+)
RELACJA UCZENNICY KLASY II.
W listopadzie mieliśmy okazję wziąć udział w warsztatach, których tematem była odpowiedzialna turystyka. Odbywały się one online na platformie zoom, a były prowadzone przez przedstawicieli fundacji ICAD.
Jest to niezależna organizacja non-profit wspierająca różne grupy społeczne w trudnych sytuacjach. Zajmuje się udzielaniem pomocy humanitarnej oraz wspomaganiem działań rozwojowych wszędzie tam, gdzie konflikty, klęski, niesprawiedliwość czy ubóstwo utrudniły społeczeństwu rozwój, uniemożliwiły normalne funkcjonowanie i stanowiły zagrożenie życia.
Prowadzone przez przedstawicieli ICAD zajęcia składały się z 3 części. Problematyka pierwszej dotyczyła krajów Globalnego Południa. Wybieraliśmy ten obszar, którego jesteśmy ciekawi i słuchaliśmy opowieści lokalnych działaczy oraz oglądaliśmy zdjęcia stamtąd. Jej celem było przełamywanie stereotypów na temat lokalnych społeczności.
Kolejna polegała na tworzeniu portretu odpowiedzialnego turysty, uświadamiając nam znaczenie naszych wakacyjnych wyborów i ich wpływ na środowisko i gospodarkę, na tamtejszych mieszkańców; ich znaczenie w budowaniu wrażliwości kulturowej.
Ostatnia natomiast stanowiła o kwestii wolontariatu w krajach Globalnego Południa. Tworzyliśmy spis rzeczy potrzebnych na taki wyjazd i zastanawialiśmy się, co trzeba robić, aby wolontariat okazał się faktyczną pomocą.
Zajęcia z pewnością skierowały naszą uwagę na istotne problemy i pokazały nam, że bycie turystą wiąże się nie tylko z chęcią odpoczywania i relaksu. To przede wszystkim odpowiedzialne planowanie i bycie w porządku wobec ludzi oraz miejsc, gdzie się wybieramy. Dowiedzieliśmy się np., jak ważne jest oszczędzanie wody, niemarnowanie jedzenia, segregowanie śmieci, wybieranie małych hoteli i tym samym zostawianie pieniędzy przyjmującym nas ludziom.