Piątek 16 lipca 2021
imieniny: Eustachego, Mariki, Mirelli

Warszawskie dni Historionautów ze Szkoły Podstawowej w Potoku

Program edukacyjny Historionauci przygotowany został przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie przy współpracy z Narodowym Instytutem Muzealnictwa. Szkoła Podstawowa im. Edmunda Łozińskiego w Potoku uczestniczy w tym programie po raz pierwszy.

Historionautą lub Historionautką może zostać każdy, kogo choć odrobinę interesuje przeszłość. Pierwszym krokiem w projekcie jest wybór obiektu muzealnego, w którym ukryta jest ciekawa opowieść. W tej edycji programu najlepiej, aby obiekt pochodził z okresu 1918–1939, czyli z dwudziestolecia międzywojennego.

Zadaniem młodzieży będzie opowiedzenie historii tego obiektu w interesujący dla nich (i dla innych) sposób. Następnym zadaniem będzie  stworzenie własnej narracji o wybranym obiekcie. I tu zaczyna się fascynująca detektywistyczna przygoda: tropienie śladów, szukanie powiązań, zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi. Uczniowie mają za zadanie zaprezentować wybrany przez siebie przedmiot i historię, która się z nim wiąże w swojej szkole lub miejscowości.

Na początku  października organizatorzy zaprosili do stolicy osiemnaście grup uczniów z całej Polski (wśród nich była „nasza” Róża Ekert z ósmej klasy). Nauczyciele i uczniowie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez trenerów i trenerki, a także szukali obiektów z okresu międzywojnia w warszawskich muzeach.

Pierwszego dnia uczestnicy kursu gościli w Muzeum Warszawskiej Pragi, a drugiego dnia Historionauci zawitali do Muzeum Warszawy. Na wystawie Rzeczy warszawskie wspólnie z przewodnikami szukali ciekawych historii.

Nie zabrakło dyskusji, czym w ogóle jest (lub może być) obiekt muzealny, a także jak w interesujący sposób pisać o dziełach sztuki.

W ostatnich godzinach pobytu słońce uśmiechnęło się do kursantów i mogli oni  podziwiać piękne Stare Miasto i bajkowy Plac Zamkowy.

Szkoła Podstawowa w Potoku