Piątek 16 lipca 2021
imieniny: Eustachego, Mariki, Mirelli

Wystawa malarstwa "Draperia" oraz "Chmury" - Joanna Dyląg Faliszek

Joanna Dyląg-Faliszek, urodzona 15.05.1990 roku. W 2009 roku ukończyła Liceum Profilowane w Trzcinicy. W latach 2009 - 2012 studiowała malarstwo na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, w pracowni prof. Marka Pokrywki. W 2014 roku ukończyła studia uzupełniające magisterskie na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, w pracowni malarstwa prof. Marka Pokrywki i prof. Antoniego Nikla otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Laureatka Nagrody Rektora ASP w Krakowie - Szymbark 2013. Uczestniczyła w licznych warsztatach w Polsce i za granicą, plenerach artystycznych oraz aukcjach sztuki. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Należy do Grupy „PLAJA” – nieformalnego stowarzyszenia jasielskich plastyków. Mieszka w Jedliczu.

O kilka słów wprowadzenia do wystawy poprosiliśmy artystkę.

Inspiracją do namalowania pierwszego cyklu – Draperia, był świat roślin, a w szczególności kwiatów. Za pomocą czystych, jak i nieregularnych przestrzeni starałam się wydobyć ich piękno. Jednym z moich założeń jest powiększenie danego motywu kwiatowego lub jego pomniejszenie do nienaturalnych wielkości. W całym cyklu nie skupiam się tylko na pokazaniu samego kwiatu. Ważną rolę spełnia tutaj także draperia, która pozwala kwiatom istnieć. To dzięki niej tworzą one jednolitą i zarazem barwną całość. W obrazach pojawia się element martwej natury, który ma spełniać rolę nieożywionego przedmiotu – jako przeciwwagi dla przyrody żywej.

Chmury – to tytuł drugiego cyklu. Inspiracją do jego namalowania było niebo, a zwłaszcza chmury. Ich nieregularne kształty, wciąż zmieniająca się forma i zaskakująca za każdym razem kolorystyka pozwoliły zobaczyć świat z całkiem innej perspektywy, wyrwany z rzeczywistości. Każda z prac może funkcjonować jako indywidualna jednostka, lub łączyć się ze sobą. Dodatkowym elementem jest możliwość obracania danej pracy, czyli tworzenie nowego obrazu z już istniejącego. Dzięki temu powstaje niezliczona ilość kompozycji, kombinacji w układzie jednego lub więcej dzieł.

Punktem wyjścia w tworzeniu obu cykli była obserwacja natury oraz jej fascynująca różnorodność.