Sobota 17 lipca 2021
imieniny: Aleksego, Bogdana, Martyny

Koniec roku szkolnego

Koniec roku szkolnego, tak wypatrywany przez wielu uczniów w końcu nadszedł. Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych odebrali świadectwa i rozpoczęli dwumiesięczny wypoczynek.

Jak to zwykle bywa, gdy coś się kończy przychodzi czas na podsumowania, wyciąganie wniosków, postanowień na przyszłość. Zanim zabrzmiał ostatni dzwonek, szóstoklasiści oraz uczniowie klasy III gimnazjum pisali testy weryfikujące ich wiedzę, którą dotychczas zdobyli lub powinni zdobyć. Szóstoklasiści test pisali w kwietniu. Do rozwiązania mieli 26 zadań, z czego 20 zamkniętych i 6 otwartych. Arkusz sprawdzał umiejętność czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i wykorzystania wiedzy w praktyce. Z testu maksymalnie można było uzyskać 40 punktów. Uczniowie na rozwiązanie mieli 60 minut. Jak to zazwyczaj bywa, testy sprawdzające wypadły różnie. Od bardzo mocnych indywidulanych wyników do przeciętnych.
Zapytaliśmy dyrektorów szkół jakie wyniki osiągnęły ich placówki, a także co na nie wpłynęło.


 

Jacek Janocha – Dyrektor Szkolno – Przedszkolnego w Żarnowcu - Tegoroczny sprawdzian szóstoklasisty przyniósł duży sukces Szkole Podstawowej w Żarnowcu. Uczniowie uzyskali w nim bardzo wysoki wynik, plasując się w dziewiątym (najwyższym) staninie. Tym samym znaleźli się w elitarnej grupie szkół w kraju (ok. 4% w Polsce), które uzyskały tak wysoki wynik. Średnia klasy wynosi 30,2 punktu i znacznie przewyższa średnie gminy, powiatu i województwa. Analizując sprawdziany próbne naszych uczniów spodziewaliśmy się dobrego wyniku, prezentowali oni bowiem w każdym z nich wyrównany, wysoki poziom, ale nie byliśmy pewni jaki stanin osiągną. Zależy to od wielu czynników tj. trudności testu, rodzaju zadań, a niekiedy od samopoczucia w danym dniu. Nie brakowało tej klasie nigdy motywacji do osiągania dobrych wyników. Zawsze starali się uczyć jak najlepiej, a do większości zadań podchodzili bardzo ambitnie. Efekt tej postawy jest widoczny w wyniku sprawdzianu, który niewątpliwie przynosi im zaszczyt.


Bożena Baran Dyrektor Zespołu Szkół Publicznych w Jedliczu - W naszej szkole egzamin szóstoklasistów pisało 75 uczniów. Najlepszy średni wynik uzyskała klasa VI b – 26,1 pkt., następnie kl. VI c – 25,2 pkt. i kl. VI a – 20,4 pkt. W skali staninowej standardowej dziewiątki, kl. VI b znalazła się w 7 staninie, kl. VI c w 6 staninie, kl. VI a w 3 staninie. Średni wynik szkoły to 23,9 pkt. i 5 stanin.


Renata Kosiek – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dobieszynie - Ogólny wynik sprawdzianu to 25,6 pkt. co ulokowało szkołę w staninie 6, niewiele zabrakło do staninu wysokiego (7 stanin). Biorąc pod uwagę możliwości zespołu klasowego uważam wynik sprawdzianu za satysfakcjonujący.
Na wyniki w nauce wpływ ma wiele czynników. Jednym z nich są uczniowie, którzy sprawiają problemy wychowawcze, zmagają się z różnymi dysfunkcjami czy też problemami neurologicznymi. To wszystko wpływa na wyniki, jakie w rezultacie osiąga cała klasa.

Elżbieta Leszczyńska Dyrektor Szkoły Podstawowej w Długiem - Wynik sprawdzianu uczniów klasy szóstej Szkoły Podstawowej w Długiem w roku szkolnym 2012/2013 znalazł się w trzecim staninie skali dziewięciostopniowej. Na tak niski wynik złożyło się kilka czynników. Na początku roku szkolnego klasa szósta liczyła czterech uczniów. W chwili obecnej klasa ta liczy już ośmiu uczniów. Wśród nich uczeń mający problemy z koncentracją, inny trudności z nauką, kolejni z poważnymi dysfunkcjami, które utrudniają im proces uczenia się, przejawiają również trudności wychowawcze. Jedna uczennica osiągnęła wysoki wynik -35/40 pkt.


Michalina Józefowicz Dyrektor Zespołu Szkół w Potoku - Szkoła w Potoku uplasowała się w trzecim staninie, gorzej niż w poprzednim roku kiedy osiągnęła siódmy stanin. Co wpłynęło na ten słabszy wynik? Na ten wynik wpłynęły problemy wychowawcze z kilkoma uczniami. Mimo działań podjętych przez szkołę takich jak współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, współpraca z rodzicami nie udało się wyeliminować zachowań, które w znacznym stopniu utrudniały proces dydaktyczny.


Szkoła w Jaszczwi uplasowała się wyżej, zajmując 5 stanin. Szkoła osiągnęła średni wynik 22,9 pkt – 57 % poprawnych odpowiedzi. Na tym samym poziomie znalazła się klasa szósta z Zespołu Szkół w Moderówce oraz uczniowie Szkoły Podstawowej w Piotrówce , którzy zdobyli 24,2 pkt.

Renata Niepokój Dyrektor Zespołu Szkół w Moderówce - Szkoła Podstawowa w Moderówce osiągnęła 23,3p – 58% - wynik, który uplasował szkołę w piątym staninie. Jest to wynik średni, odpowiadający osiągnięciom edukacyjnym uczniów. Klasa prezentowała zróżnicowany poziom nauczania, byli w niej uczniowie objęci pomocą psychologiczno – pedagogiczną co zdecydowanie wpłynęło na wynik sprawdzianu.

Egzamin gimnazjalny


Na terenie gminy funkcjonuje 4 szkoły gimnazjalne, w Jedliczu, Potoku, Moderówce i Jaszczwi.


Bożena Baran Dyrektor Zespołu Szkół Publicznych w Jedliczu - Ze względu na stopień trudności i zakres materiału uczniowie nazywają egzamin gimnazjalny „małą maturą” i z pewnością jest to pierwszy tak ważny sprawdzian wiedzy w ich życiu. Wielu naszych trzecioklasistów świetnie poradziło sobie z arkuszami egzaminacyjnymi i uzyskane przez nich wyniki zasługują na pochwałę. Wśród klas trzecich najlepiej wypadła klasa IIIa, której średni wynik punktowy z języka polskiego to 20,6 i jest wyższy niż średnia w gminie, powiecie i województwie. Spośród 95 gimnazjalistów przystępujących do egzaminu 30 uzyskało wynik wysoki, bardzo wysoki i najwyższy. Podobnie z matematyki wynik klasy IIIa (19,4) był wyższy niż średnia w gminie (14,2), powiecie (14,4) i województwie (14,5). Średnia szkoły z matematyki to 14,1 pkt, więc jest porównywalna do średniej innych gimnazjów w gminie. Arkusz z matematyki 37 uczniów napisało na wynik wysoki, bardzo wysoki i najwyższy. Z kolei średnia szkoły w przypadku przedmiotów przyrodniczych jest taka sama jak średnia w gminie i powiecie (17,1), przy czym znów na pochwałę zasługuje klasa IIIa, której średnia punktowa wyniosła 18,8. Wśród uczniów naszej szkoły 47 uzyskało wynik wysoki, bardzo wysoki i najwyższy z przedmiotów przyrodniczych. Z języka angielskiego wynik gimnazjum (23,0) był bardzo podobny do średniego wyniku uzyskanego przez inne gimnazja w gminie (23,3) oraz inne gimnazja w powiecie (23,6). Klasa IIIa uzyskała wynik 25,9. Wynik wysoki, bardzo wysoki i najwyższy z języka angielskiego uzyskało 31 gimnazjalistów.


Bogdan Rzeźnik – Zubek Dyrektor Zespołu Szkół w Jaszczwi - Gimnazjum w Jaszczwi osiągnęło następujące wyniki: język polski – średni wynik szkoły 69,9% co odpowiada 7 staninowi (stanin wysoki) (najwyższy w gminie), historia i wiedza o społeczeństwie – średni wynik 58,4% co odpowiada 6 staninowi (stanin wyżej średni), matematyka – średni wynik szkoły 47,9%, co odpowiada 5 staninowi (stanin średni), przedmioty przyrodnicze – średni wynik szkoły 68,9%, co odpowiada 8 staninowi (stanin bardzo wysoki) (najwyższy w gminie), język angielski – średni wynik szkoły 59,4%, co odpowiada 5 staninowi (stanin średni). Średni procentowy wynik szkoły z części humanistycznej wynosi 63,8%, a z części matematyczno-przyrodniczej 58,1% .


W gimnazjum w Potoku wyniki plasowały się tak jak w roku ubiegłym, były również przedmioty, z których uczniowie osiągnęli wyższe notowania.


Michalina Józefowicz Dyrektor Zespołu Szkół w Potoku - Język polski – 20,9 pkt - 65% stanin 6 – wyżej średni (6 w poprzednim roku), historia + wiedza o społeczeństwie – 20,8 pkt- 63% stanin 7 – wysoki (6 w poprzednim roku), matematyka - 14,7 pkt - 51% stanin 6 – wyżej średni (6 w poprzednim roku), przedmioty przyrodnicze – 16,4 pkt - 59% stanin 6 – wyżej średni (5 w poprzednim roku), język angielski p.p.– 25,8 pkt - 65% stanin 6 –wyżej średni (6 w poprzednim roku) język niemiecki p.p. – 25,7 pkt - 64% stanin 6 –wyżej średni (4 w poprzednim roku). Wyniki są dla szkoły satysfakcjonujące. W przypadku przedmiotów przyrodniczych nastąpił wzrost o 1 stanin, w przypadku języka niemieckiego wzrost o 2 staniny.


Gimnazjum w Moderówce osiągnęło 5 stanin.
Renata Niepokój Dyrektor Zespołu Szkół w Moderówce - Gimnazjum w Moderówce osiągnęło następujące wyniki: język polski – średni wynik szkoły 66% co odpowiada 6 staninowi (stanin wyżej średni), historia i wiedza o społeczeństwie – średni wynik 52%, co odpowiada 3 staninowi (stanin niski), matematyka – średni wynik szkoły 51%, co odpowiada 6 staninowi (stanin wyżej średni), przedmioty przyrodnicze – średni wynik szkoły 54%, co odpowiada 4 staninowi (stanin niżej średni), język angielski – średni wynik szkoły 58%, co odpowiada 5 staninowi (stanin średni). Z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym uczniowie osiągnęli 29,5p – 74%. Średni procentowy wynik szkoły z części humanistycznej wynosi 59%, a z części matematyczno-przyrodniczej 52,5%. Biorąc pod uwagę osiągnięcia edukacyjne uczniów i wyniki egzaminów próbnych uczniowie napisali egzamin na oczekiwanym, a nieraz wyższym poziomie. Do klasy uczęszczali uczniowie z opinią PPP oraz powtarzający klasę co wpłynęło na wyniki egzaminu.

Te wyniki, zarówno ze sprawdzianu szóstoklasistów jak i egzaminu gimnazjalistów są niezaprzeczalnie rezultatem pracy, jaką wykonali uczniowie. Często dobry wynik klasy zaniża jeden sprawiający problemy wychowawcze uczeń. Nie zawsze jest to zła wola ucznia, czasem jego problemy, jego słabe wyniki w nauce wynikają z trudności zaadaptowania się w klasie, problemów w domu, często są wynikiem jakiejś dysfunkcji. Zdarzają się również uczniowie, którzy mimo sporej pomocy ze strony nauczycieli, troski rodziców, prób podejmowania dialogu, zachęt do systematycznej pracy, są nieugięci i niewrażliwi na dobrą wolę ludzi z ich otoczenia.
Dyskusja na temat wyników obydwu egzaminów trwa od kilkunastu dni. Jest wiele pomysłów jak polepszyć sytuację, jest też wiele zarzutów co wpływa na takie oceny. Jednym z nich jest zarzut dotyczący liczebności klas, czy też słaby wynik przypisuje się szkołom stosującym łączenie klas. Jak widać zarzut chybiony, gdyż w szkole w Żarnowcu od kilku lat praktykuje się łącznie klas, a jak można przeczytać w niniejszym tekście szkoła osiągnęła sukces.
 

Wyniki egzaminów niezaprzeczalnie dają do myślenia, nie tylko dyrektorom szkół, uczniom czy rodzicom. Miejmy nadzieję, że rezultatem tych przemyśleń będą kroki na przyszłość, które spowodują, że w przyszłym roku szkoły uplasują się na podobnych miejscach, a te które w tym roku osiągnęły słabszy wynik w przyszłym roku osiągną wyższy. Zdolnej i bardzo pracowitej młodzieży nie brakuje. W każdej szkole jest wielu takich, których osiągnięcia są imponujące. Z najlepszymi uczniami, których wytypowali dyrektorzy szkół, 24 czerwca br. spotkał się burmistrz by osobiście pogratulować im sukcesów i ocen ( ich średnia na koniec roku wynosiła od 5,06 do 5,55).
 

Słownik: