Sobota 17 lipca 2021
imieniny: Aleksego, Bogdana, Martyny

Zamieszanie wokół leków

Od kilku dni trwa zamieszanie wokół refundacji leków. Wielu lekarzy w całej Polsce w ramach protestu przybija pieczątkę „refundacja leku do decyzji NFZ”. Jak udało się nam dowiedzieć od Pani Dyrektor SPG ZOZ Teresy Jurczak – apteka działająca przy ośrodku zdrowia realizuje wszystkie prawidłowo wypełnione recepty, również te oznaczone pieczątką „refundacja leku do decyzji NFZ”.

Mimo wszystko zdarzają się problemy i zamieszanie z błędnie wypełnionymi receptami, wszystkie sporne sytuacje związane z nową listą leków refundowanych pracownicy apteki starają się rozwiązywać z korzyścią dla pacjentów, powoduje to jednak opóźnienia, prosimy więc o cierpliwość. Jak zapewniają farmaceuci sytuacja wkrótce się wyklaruje i uspokoi.



Przypominamy, że zgodnie z informacją, jaką ogłosił Podkarpacki oddział NFZ :
Apteka, która zawarła z NFZ umowę na realizację recept refundowanych nie może odmówić realizacji recepty refundowanej z powodu braku na recepcie informacji o stopniu odpłatności lub identyfikatora oddziału NFZ. Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia w sprawie recept refundowanych z dnia 23 grudnia 2011 r., które wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., apteka powinna zrealizować taką receptę.

W przypadku braku na recepcie informacji o odpłatności określonej w wykazie leków refundowanych, apteka powinna wydać w przypadku leku występującego w jednej odpłatności, stosując właściwą odpłatność, a w przypadku leku występującego w kilku odpłatnościach - za najwyższą odpłatnością określoną w wykazie. W przypadku braku identyfikatora oddziału NFZ lek powinien zostać wydany po weryfikacji uprawnień pacjenta.


Przypominamy, że zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej pacjent ubiegający się o udzielenie świadczenia, w tym także o realizację recepty refundowanej jest obowiązany przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń. Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń jest każdy dokument, który potwierdza uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej, a w szczególności dokument potwierdzający opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W razie braku takiego dokumentu, uprawniony do świadczeń pacjent może złożyć na piśmie oświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, które powinno zawierać:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- PESEL,
- nazwę instytucji, która zgłosiła pacjenta do ubezpieczenia,
- nazwę oddziału wojewódzkiego, do którego pacjent został zgłoszony.

Złożenie oświadczenia nie zdejmuje z pacjenta obowiązku przedstawienia w późniejszym terminie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

 

 

Słownik: